Tadango
Forum veteraan
Hier zal ik wat vorderingen plaatsen van de restauratie. Het gaat even duren want ondanks dat de kist nog nooit gevlogen heeft zie ie er gewoon niet uit. Verder is er een upgrade nodig van de motore edg wat allemaal even tijd kost.
De kist zoals ik hem heb ontvangen :
Op het eerste gezicht lijkt het een ramp omdat er een enorm dikke laag plamuur opzit op sommige plekken. Ook is het nog niet geschuurd. De staart is gespoten met een dikke laag verf en daar zit ook een ander soort plamuur onder. De romp valt mee maar moet flink geschuurd. De vleugels aan de onderkant zijn alleen licht gespoten maar de bovenkant is aardig onder de plamuur gesmeerd.
Het stabilo ga ik herbouwen in balsa want dat is het minste werk zo te zien. Ook de scharnieren zijn erg gammel dus dat moet zoiezo verbouwd. Het richtingsroer sluit niet mooi en bouw ik ook na. Stabilo kan dan ook mooi afneembaar worden gebouwd want het is nu best een groot gevaarte.
De motoren (speed 410/12) worden ook vervangen door brushless. De rotors schijnen het aan te kunnen dus die ga ik testen met zwaardere motoren. Indien de rotors het niet overleven kan ik voor andere rotors of een complete fan gaan. Als rotors zijn afgedraaide 90mm wemotec's een optie of een hc 75mm rotor. Ik heb ook een 89mm fan met mooie intake ring besteld maar dan moet ik ook zelf een gondel gaan maken.... wel een goed rendement. Ik denk aan 400W per motor met 700g stuwkracht. Dat moet totaal 2.8kg stuwkracht op leveren op een totaal gewicht van rond de 4kg. Accu's worden 4s2p 5000 mAh dus 10Ah! 1600W op 4s zou iets van 120A zijn, moet makkelijk kunnen voor 10 min vliegen. Regelaren worden 4 x 40A tunigy's. Als motoren zijn er 2 100g onderweg van 2200kv en 2700 kv. Mocht de 4s te weinig zijn kan ik ook naar 6s 4800 toe. Gewicht wordt dan 250g minder maar de vliegtijd ook korter.
Eerste stap nu is wachten op motoren en nabouwen van het stabilo. Indien dat lukt zaag ik het oude eraf en maar het verwisselbaar. Daarna is de romp aan de beurt voor een grote plamuur en schuur beurt. Vleugels zijn aan de beurt als ik weet wat ik met de motoren doe.
De kist zoals ik hem heb ontvangen :


Op het eerste gezicht lijkt het een ramp omdat er een enorm dikke laag plamuur opzit op sommige plekken. Ook is het nog niet geschuurd. De staart is gespoten met een dikke laag verf en daar zit ook een ander soort plamuur onder. De romp valt mee maar moet flink geschuurd. De vleugels aan de onderkant zijn alleen licht gespoten maar de bovenkant is aardig onder de plamuur gesmeerd.
Het stabilo ga ik herbouwen in balsa want dat is het minste werk zo te zien. Ook de scharnieren zijn erg gammel dus dat moet zoiezo verbouwd. Het richtingsroer sluit niet mooi en bouw ik ook na. Stabilo kan dan ook mooi afneembaar worden gebouwd want het is nu best een groot gevaarte.
De motoren (speed 410/12) worden ook vervangen door brushless. De rotors schijnen het aan te kunnen dus die ga ik testen met zwaardere motoren. Indien de rotors het niet overleven kan ik voor andere rotors of een complete fan gaan. Als rotors zijn afgedraaide 90mm wemotec's een optie of een hc 75mm rotor. Ik heb ook een 89mm fan met mooie intake ring besteld maar dan moet ik ook zelf een gondel gaan maken.... wel een goed rendement. Ik denk aan 400W per motor met 700g stuwkracht. Dat moet totaal 2.8kg stuwkracht op leveren op een totaal gewicht van rond de 4kg. Accu's worden 4s2p 5000 mAh dus 10Ah! 1600W op 4s zou iets van 120A zijn, moet makkelijk kunnen voor 10 min vliegen. Regelaren worden 4 x 40A tunigy's. Als motoren zijn er 2 100g onderweg van 2200kv en 2700 kv. Mocht de 4s te weinig zijn kan ik ook naar 6s 4800 toe. Gewicht wordt dan 250g minder maar de vliegtijd ook korter.
Eerste stap nu is wachten op motoren en nabouwen van het stabilo. Indien dat lukt zaag ik het oude eraf en maar het verwisselbaar. Daarna is de romp aan de beurt voor een grote plamuur en schuur beurt. Vleugels zijn aan de beurt als ik weet wat ik met de motoren doe.