Restauratie Robbe Bae 146 (4 motorig EDF)

Tadango

Forum veteraan
Hier zal ik wat vorderingen plaatsen van de restauratie. Het gaat even duren want ondanks dat de kist nog nooit gevlogen heeft zie ie er gewoon niet uit. Verder is er een upgrade nodig van de motore edg wat allemaal even tijd kost.

De kist zoals ik hem heb ontvangen :
img_1601.preview.jpg

img_1602.preview.jpg

Op het eerste gezicht lijkt het een ramp omdat er een enorm dikke laag plamuur opzit op sommige plekken. Ook is het nog niet geschuurd. De staart is gespoten met een dikke laag verf en daar zit ook een ander soort plamuur onder. De romp valt mee maar moet flink geschuurd. De vleugels aan de onderkant zijn alleen licht gespoten maar de bovenkant is aardig onder de plamuur gesmeerd.

Het stabilo ga ik herbouwen in balsa want dat is het minste werk zo te zien. Ook de scharnieren zijn erg gammel dus dat moet zoiezo verbouwd. Het richtingsroer sluit niet mooi en bouw ik ook na. Stabilo kan dan ook mooi afneembaar worden gebouwd want het is nu best een groot gevaarte.

De motoren (speed 410/12) worden ook vervangen door brushless. De rotors schijnen het aan te kunnen dus die ga ik testen met zwaardere motoren. Indien de rotors het niet overleven kan ik voor andere rotors of een complete fan gaan. Als rotors zijn afgedraaide 90mm wemotec's een optie of een hc 75mm rotor. Ik heb ook een 89mm fan met mooie intake ring besteld maar dan moet ik ook zelf een gondel gaan maken.... wel een goed rendement. Ik denk aan 400W per motor met 700g stuwkracht. Dat moet totaal 2.8kg stuwkracht op leveren op een totaal gewicht van rond de 4kg. Accu's worden 4s2p 5000 mAh dus 10Ah! 1600W op 4s zou iets van 120A zijn, moet makkelijk kunnen voor 10 min vliegen. Regelaren worden 4 x 40A tunigy's. Als motoren zijn er 2 100g onderweg van 2200kv en 2700 kv. Mocht de 4s te weinig zijn kan ik ook naar 6s 4800 toe. Gewicht wordt dan 250g minder maar de vliegtijd ook korter.

Eerste stap nu is wachten op motoren en nabouwen van het stabilo. Indien dat lukt zaag ik het oude eraf en maar het verwisselbaar. Daarna is de romp aan de beurt voor een grote plamuur en schuur beurt. Vleugels zijn aan de beurt als ik weet wat ik met de motoren doe.

Dankje. Span is 1.9m en de lengte ook zoiets. Pas net in de auto :) Thuis moet ik nog even ruimte vinden......

lekker groot, ruimte?? had je m maar niet moeten kopen, maarja dat is dan ook weer zo moeilijk natuurlijk :lol:

Hoi Han,

Ja daarom kon ik hem ook niet laten liggen ;) Een snelle edf is erg inefficient omdat meer vermogen erin maar weinig extra stuwkracht op levert. Met 4 van die dingen hoef je per motor niet heel veel vermogen te hebben waardoor het rendement een stuk beter ligt. Ook schijnen de rojet rotors redelijk veel stuwkracht te leveren maar weinig snelheid. Dit moet dus niet zo'n probleem zijn met deze kist. De 700g bij 400W is ook ingeschat met een slechte fan setup. Dit kan veel beter maar als ik dit haal zonder veel moeite ben ik al blij.

Mooi ! ik zou gaan voor de goedkoopste borstel-setup.

Ben je veeeel goedkoper uit en je zal ze waarschijnlijk niet verslijten.

Zal wel een prachtig geluid geven :p

ze vliegen met 4kg beter hoorde ik. Romp + vleugel + 3 servo's is al 2500g. 2.8kg vliegend kan dus haast niet. Er komen nog motoren, regelaar, accu's, ontvanger en een servo bij. Zou er dan 1kg plamuur en zooi op deze kist zitten? Lijkt me ook weer wat veel......

Borstel setup heb ik liggen maar die leveren niet genoeg vermogen voor een grondstart vanaf gras, en dat moet echt wel.

Ben zelf geen electro vlieger maar vindt dit wel hele leuke projecten om te volgen.

Vanaf deze zijde succes :-)

Vandaag een 89mm fan en 2200kv en 2700kv binnen gekregen.

De 3.175 fan's passen niet op 3.2m motor as :( jammer. De 89mm fan + 2200kv + 4s 5000 mAh + regelaar en ontvanger weegt 815 gram. Volgas wil dit omhoog! Dus wel 850g stuwkracht, niet gek. En het mooiste is dat het 400W volgas is. Dit met intake ring. Zonder 10W minder maar ook redelijk wat stuwkracht minder. Intakes staan ook mooi maar het betekend wel een nieuwe nacelle :( Toch zou dit 1600W ingaand en 3400g stuwkracht opleveren. Dat is 2.125 g/w. Niet gek....

Eens kijken of ik een 3.2mm boortje in de buurt kan vinden :) ben toch benieuwd ;)

Ik wou toch de originele nacells gebruiken want anderen bouwen is me teveel werk...... dus die rotor maar eens ingekort :) Eerst grof op maat geslepen en daarna afgedraaid totdat hij mooi vrij liep. Rotor op de motor 1/2 gas en langs een blokje met schuurpapier halen ;) Op 4s verbruikt hij nu 350W en blaast heel aardig. Hij trekt bij 1/2 gas slechts 8.5A! en volgas lijkt het genoeg. Nog even goed testen en dan maar van die 2200kv nog een paar bestellen en die fan units. Complete unit is 11.25 dollar dus alleen een rotor zoeken is de moeite niet eens waard.

Hoi

Ik heb zo ook een toestel ben hem ook verder aan het afwerken. Heb de romp en vleugel volledig met vloeibare epoxy behandeld goed laten hard worden en dan lichtjes bij schuren. Daarna een laag spuitplamuur erop lichtjes schuren en daarna gespoten met op waterbasis autolak.

De romp is prachtig glanzend hierna.
De motoren zijn vervangen door brushless thunder tiger maar weet niet meer juist vanbuiten de welke. Deze worden aangesloten op 4 Thunder tiger 40amp regelaars.

De regelaars heb ingebouwd in de motorsteun, piepschuim wegsnijden de regelaar met warme lijm vastkleven met het cooling element naar buiten extra cool.

Ik zal morgen nieuwe foto's bij plaatsen.
Met deze setup moet hij makkelijk ( moeiteloos ) op kort gras opstijgen

Mvg
Geert.

Hoi Geert,

Dat klinkt goed :) Welke rotors gebruik je? Hoeveel vermogen gaat er nu in de motoren? Ik binnenkort de stuwkracht meten zodat ik de andere motoren ook kan bestellen.

Hoi ik ga de originele rotors gebruiken.

Dit is de motor Thunder Tiger OBL 29/35-10H outrunner
regelaar Thunder Tiger BLC-40

Als alles geplaatst is gaan we uitmeten welke hoeveelheid van lipo's we gaan gebruiken.

Zal een paar foto's toevoegen waar ik de regelaar geplaatst heb.
my.php
[/IMG]
Regelaar inplaatsen en waar de kabels bevinden terug dichtplamuren, schuren en epoxy erover en verder afwerken.

my.php
[/IMG]
my.php
[/IMG]
my.php
[/IMG]
Mv

Net even geprobeerd om de stuwkracht te meten met de aangepaste rotor : 650g (of iets in die buurt). Valt me nog mee. Wel onder de 2 g/w nu maar dat is niet anders. Moet alleen niet teveel volgas gaan draaien, motor wordt aardig heet. Misschien op hard timing wat minder.

Dat klopt meestal ook niek. Toch kan een verkeerde timing een slechter rendement opleveren bij hoog toerige motoren. Zeker een goedkope regelaar kan een verschil maken. Ik ga het ook gewoon testen en verwacht ook dat het niet veel helpt. Anders gewoon niet veel gas gebruiken in de vlucht ;)

Het valt me wel op dat de stroom vrij lang laag blijft en aan het eind enorm oploopt.

Back