Restauratie S-76B KLM

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door Tiger2, 11 jun 2017.

  1. Tiger2

    Tiger2

    Lid geworden:
    31 aug 2006
    Berichten:
    354
    Hallo allemaal.Wij zijn op het moment met een project bezig om de oude Sikorsky S76B van mijn vader om te bouwen naar electro. Deze heli is gebouwd rond 1992-1994 voor het 75 jarig bestaan van de KLM.
    Het oude Heim mechaniek is eruit en in de plaats komt een Vario Skyfox mechaniek met Powerrotor ombouwset.
    IMG-20170311-WA0000.jpeg

    Nu heb ik niet zoveel ervaring met electro aandrijving en ben ik bezig met het uitkiezen van een geschikte motor.
    Ik heb al een Castle 160 regelaar en de accus. ik ga voor 10S op dit moment. De heli gaat ongeveer 8 kilo wegen maar heeft slechts ruimte voor 600 mm bladen ivm de staart. Ga ik nu voor een motor voor 600 of 700 size. Welk merk? Scorpion? of toch de Align 700 die Powerrotor voorschrijft...

    Ik zal later nog wat betere foto's plaatsen.
     
  2. didier n

    didier n verslagschrijvers

    Lid geworden:
    12 jul 2007
    Berichten:
    1.053
    Locatie:
    Leopoldsburg belgie
    Hmmm.... 600 is wel erg kort ja, vreemd toch wel..

    Ik heb net een lynx omgebouwd met het powerrotor setje , deze draait wel met een rotordiameter van 1600 , en dit op 1240 rpm.
    De motor is een hacker AL 50 met 400 kv, ook op 10s Ik raad aan het binnentandwiel vd alu klok door een metalen exemplaar te vervangen, kostelijk, maar de plastic uitvoeringen houden het blijkbaar niet lang uit...

    Grtz,

    Didier
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.783
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hangt erg af van hoe je er mee omgaat... brandstof is veel vriendelijker voor dat binnentandwiel vanwege de tussenliggende centrifugaalkoppeling, en vermoedelijk zul je geen problemen hebben als je een centrifugaalkoppeling op de electromotor zet. Dat, of een heel trage opspoeltijd (20 seconden plusminus).
    Zonder die bescherming is het metalen binnentandwiel wel aan te raden denk ik, maar alles wat niet uit de lengte komt, moet uit de breedte komen en je zet dan wel véél meer kracht op de lagers van de tussen-as.

    Verder moet je gewoon niet teveel vermogen op dat tandwiel zetten. Tegenwoordige electromotoren draaien moeiteloos 3 kW en bij onbeheerst opstarten in korte pieken nog véél meer. Dat tandwiel is echter ontworpen voor max pak hem beet 2 kW (en ik denk dat dat de écht absolute max is) en absoluut zonder piekbelastingen, want dat kan een brandstofmotor nu eenmaal niet.
    Met electro is eigenlijk de enige manier om het vermogen te beperken, het aanpassen van je vliegstijl en max pitch waarde.

    8 kilo is best wel veel voor 600 mm bladen.... Daar zou ik goede, véél lift gevende bladen op zetten (Spinblade asymetrisch o.i.d.), niet gewoon 2 setjes symetrische 600 bladen...
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Oogt en klinkt realistisch.
     
  5. Tiger2

    Tiger2

    Lid geworden:
    31 aug 2006
    Berichten:
    354
    Dank voor de reacties heren. De bladen zullen zeker spinblades worden. Helaas is meer dan 600 mm niet te doen anders moet ik de tail blades nog verder inkorten. En de heli zal ook zeker rustig gevlogen worden, de kop is ook vintage Heim en waarschijnlijk zeker niet geschikt voor hoge toerentallen. Het is gewoon een zwaar beest. lege romp is al haast 4 kilo. Ik zal ook eens naar die Hacker kijken. De boel overpoweren lijkt me ook niet zon strak plan.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.783
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Helaas is met electro "overpoweren" al heel erg snel gebeurd: zelfs een motor die qua specs marginaal is voor het benodigde vermogen (je heli weegt 8 kilo dus met ruwweg 800 W zul je nét een hoover vast kunnen houden) zal weinig moeite hebben dat tandwiel te vernielen als je plompverloren de volle spanning er op schakelt. Vandaar mijn suggestie eventueel een centrifugaal koppeling te plaatsen, of anders een lange opspoeltijd te kiezen. Want ook een qua vermogen zwakke electromotor kan bij optoeren akelig grote koppelwaardes genereren.

    Overigens zul je met ongeveer 1500 W nominaal ruimschoots uit de voeten moeten kunnen.

    Je kunt natuurlijk altijd proberen om het ding een afslank-kuur te laten ondergaan: gegarandeerd dat er bij dat gewicht een hoop verstevigingen op zitten die absoluut overbodig zijn... (de heli is naar schatting 2 kilo zwaarder dan hij voor die afmetingen zou hoeven zijn, zelfs als je schaaldetaillering meerekent). Met een boordspanning van 42V (10S) is iedere kilo die je er afhaalt een reductie van ongeveer 2~2,5 A motorstroom (nattevinger methode van 100W per kilo voor hooveren). Daarnaast gaat hij er alleen maar prettiger van vliegen, en dat is absoluut merkbaar.
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Helaas is een koppeling gewicht en verliezen.
    Vertragingen op pitch en/of motor programmeren om de krachten in toom te houden?
     
  8. Tiger2

    Tiger2

    Lid geworden:
    31 aug 2006
    Berichten:
    354
    De heli is al op kuur geweest. De staart heeft ooit vol met purschuim gezeten. veel spanten van het hangmechaniek zijn er al uit. Ik heb m 10 jaar terug ook eens geprobeerd te vliegen met een heim tweeblads kop en een OS70 erin. Dat was niet bepaald een succes. Lange opstart lijkt mij niet zon probleem dat is juist mooi. eventuele toerenregeling schommelingen opvangen zal inderdaad lastig kunnen blijken te zijn.Stalen tandwiel is 130 euro zag ik. Mischien het overwegen waard. Het overige gewicht is de hele ophanging van het landingsgestel maar mischien is daar nog iets te winnen.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.783
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gewoon een domme vraag: Hééft het ding ooit überhaupt gevlogen?

    Als de staart vol zat met PUR schuim, en die 8 kilo het gewicht is NA de afslank-kuur, dan vraag ik me af wat het ding gewogen heeft toen je pa er mee vloog....

    600 mm bladen is een rotordiameter van wellicht 140 cm (en ik denk eerlijk gezegd, kleiner gezien de gebruikelijke bout-afstand van 18 cm voor Heim en Vario koppen) en 8 kilo is gewoon ERG veel voor die rotordiameter.

    De rotordiameter doet overigens vermoeden dat het een Schlüter romp is. Klopt dat?
     
  10. Tiger2

    Tiger2

    Lid geworden:
    31 aug 2006
    Berichten:
    354
    Hij heeft gevlogen...maar nooit meer dan korte hoover. heb er een link van op youtube... Het was early 90s en mn vader zn eerste schaalheli. Alles is verbouwd aan dat ding om er een B versie van te maken. de romp was de A versie maar KLM wilde de B hebben. hier nog een foto in beter licht.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  11. de oude

    de oude

    Lid geworden:
    9 okt 2009
    Berichten:
    311
    Locatie:
    noord limburg
    Het is een robbe romp verbouwd naar de 2 motorige versie
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.783
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een (semi) Schlüter romp dus.... (Robbe heeft een tijd lang Schlüter in het program gehad en bij mijn weten eigen beheer rompen voor het Schlüter gamma gemaakt).

    Zo te zien een Heim Uni-Expert mechaniek, en helemaal op het eind de 2-bladsrotor er weer op....

    Zal met dat gewicht, op zo'n kleine rotordiameter, met 4-bladsrotor en met zoveel lateraal oppervlak vermoedelijk een draak om te vliegen zijn geweest... Petje af, ik ben nooit verder gegaan dan 8 kilo op 150 cm rotor....
    Wel een heel mooi vliegbeeld, die romp. Dat stukkie met de tweebladsrotor er op ziet er gewoon prachtig uit....
     
  13. Tiger2

    Tiger2

    Lid geworden:
    31 aug 2006
    Berichten:
    354
    Helikapoter vindt dit leuk.
  14. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Hallo,

    Ik heb hiervan de 2 blads 720mm versie, niks op aan te merken.
     
    Tiger2 vindt dit leuk.
  15. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Sorry, had een bericht voor mijn bouwverslag onder jouw topic geplaatst....
    Kreeg het niet helemaal weg
     

Deel Deze Pagina