Restauratie-verbouw Mercantic

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door henk-j, 22 feb 2017.

  1. henk-j

    henk-j

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    101
    Locatie:
    De Wijk
    Ahoy allemaal,

    Sinds 1974 ben ik in het bezit van de coaster Mercantic van Billing Boats.
    Het werd verkocht met moeilijkheidsgraad gemiddeld zo werd mij verteld. Het is (nog steeds) mn eerste modelschip en nadat het schip destijds RC gevaren had kwam ik er achter dat het na een aantal afvaarten dat het enige water maakte en zo kwam het dat ze aan de kant (lees op zolder) werd afgemeerd.
    Alweer geruime tijd geleden zijn de motor en andere onderdelen voor RC verwijderd, hierna heb ik besloten om het scheepje een andere look te geven en haar romp weer dicht te maken. Door verhuizing van de werf naar een andere locatie en andere beslommeringen zit er weinig vaart in het project.
    Onderstaande foto's geven een beeld van de staat waarin het zich nu bevind..
    P2220701.JPG
    duidelijk te zien dat ik hier bij haar hoofddek de verschansing heb verwijderd om plaats te maken voor een reling.
    P2220702.JPG
    1 van de boosdoeners kwam naar voren toen de verf er af was.
    P2220705.JPG
    P2220704.JPG
    Een nieuw dek van polystyreen 2mm, het dek ligt nog los op het oude dek van hout hierbij weet ik nog niet of het handig is als het nieuwe dek klaar is, het oude dek verwijderen of het nieuwe er over heen te verlijmen? P2220707.JPG
    In dr kont een scheurtje welke niet door is en dus niet voor lekkage zorgde maar wel op reparatie wacht.
    Tot zover en hoop dat door dit te plaatsen en wat meer vaart te zetten met haar restauratie-verbouw.
     
    kikonline vindt dit leuk.
  2. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Hoi Henk-j ook aan de restauratie zie ik , we zijn niet alleen gelukkig met nog een tweetal Smit Rotterdam slepers.
    Wat belangrijk is dat je de romp helemaal verf vrijmaakt eventueel ook plamuur en het rompje in de epoxy zet met kepper weefsel.
    hoe je precies te werk gaat kun je zien in het restauratie verslag van de SS-Furie ik ben deze fase al gepasseerd inmiddels en hier kun je lezen hoe ik het heb gedaan . Het wil niet zeggen dat je het ook zo moet doen maar het gaat prima.
    En het is misschien beter te begrijpen met foto's dan een langdradig verhaal , succes !!
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2017
    kikonline vindt dit leuk.
  3. Modelsmurf

    Modelsmurf

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Noordoostpolder
    Hoi Henk , Allereerst sluit ik mij bij mijn voorganger aan ,
    Ik zou idd zo goed als mogelijk de romp zoveel mogelijk verf vrij maken ,
    eventueel grote spleten dicht maken met polyester of epoxy plamuur ,, iemand anders kan hier misschien even beter advies op geven welke te gebruiken ,, ik kan mij helaas niet meer precies herinneren of ik polyester of epoxy plamuur gebruikte ook dit moet ik weer even uitzoeken (na zoveel schepen vroeger gebouwd te hebben toch weer een beginner haha)
    en dan erna met keperweefsel afwerken ,,
    Erwin gaf mij al het advies om dit te doen met 160 gr/m2 daar dit makkelijker te bewerken is
    (zelf zat ik te twijfelen tussen de 160 of 200 , maar schijnbaar is de 200 stug en moeilijker te verwerken)

    Wat betreft het dek ,
    Ik neem aan dat je er weer mee wilt varen dan zou ik persoonlijk het oude dek verwijderen ,,
    Als er vocht tussen gaat zitten zie je het niet en wordt het van binnen opgevreten
    Hou je het schip statisch dan maakt het uiteraard niks uit of je het dek laat zitten
    Uiteraard zet ik ook een volgje op deze,,,
    Veel Succes ..Koen
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Henk, Leuk dat je een verslag gaat bijhouden. Met bovenstaande adviezen kom je een heel eind. Ik zou voor 80 grams weefsel gaan, op voorwaarde dat de romp mooi glad is. Voordeel van het dunne doek is dat het nog mooier aansluit en je minder hoeft te plamuren. Twee of drie laagjes en tussendoor schuren om het mooi glad te houden. Zorg wel dat je de romp voldoende hoog ligt, opdat restant doek recht kan afhangen en niet van de romp wordt los geduwd. Zorg dat je alle ingredienten klaar liggen en je na het aanmaken van de epoxy vlot door kunt werken. Het lijkt moeilijker dan het is. Niet teveel epoxy aanmaken. Aan gewicht heb je ongeveer evenveel epoxy nodig als gewicht van het doek. Weeg het doek even na het in model knippen en dan heb je een idee m.b.t de hoeveelheid epoxy. Succes verder! Gr. Klaas.
     
    Modelsmurf vindt dit leuk.
  5. Modelsmurf

    Modelsmurf

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Noordoostpolder
    Mooie uitleg Klaas , hier heb ik zelfs nog wat aan ,(dus dubbel dank ) vooral met het doek te wegen ,, moet je maar weten !
    weet nog van vroeger , of je had te weinig of je had veel teveel aangemaakt was altijd een schatting ..
    Zo te zien moet ik mijn neus toch eens even in de Weefsel stoppen om iets meer info erover te krijgen
    vooral over de dichtheid gr/m2 en de verwerking van deze soorten
    Maar 80 gr/m2 is dat niet grof ? (ik weet het niet vandaar de vraag :) )
    Gr Koen
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Koen, Ben blij dat jij er ook nog iets uit kunt halen. Maar deze kennis heb ik vooral opgedaan via het Forum en is me gratis aangeleverd in het bouwverslag van mijn knikspantcoastertje.
    Gradatie van keeperweefsel is net andersom dan schuurpapier. Weefseldikte geeft het aantal grammen per m2. Bij schuurpapier is het de korrelgrootte, die de maat aangeeft. In theorie moet je uit kunnen komen met de hoeveelheid epoxy van 1:1 t.o.v. het weefsel. Desnoods maak je een ietsje meer aan. Maar je staat verstelt hoe mooi dat spul zich laat verdelen en opgenomen door het doek. De glasvezels worden geheel doorzichtig. Nog een tip; Pak je weegschaaltje in met huishoud- of vershoudfolie. Wel zo dat hij ook nog wil wegen natuurlijk. Maak een afwerklijstje en leg alles in de juiste volgorde klaar. Als je eenmaal epoxy aan je vingers hebt moet je niet meer doek hoeven knippen. Dat wordt een drama. Na ongeveer een uur wordt de epoxy "pikkerig" en kun je zonder te schuren een tweede laag opzetten. Zou dat alleen maar doen als het resultaat naar je zin is en je niet hoeft corrigeren door te schuren. Ik heb de mazzel gehad dat (door netjes te werken) het me bij de eerste laag goed lukte en gelijk de tweede laag kon zetten. Daarna ging het fout en in het verslag staat ook waarom. Dus lezen en niet alleen mijn verslag natuurlijk! Uiteindelijk kwam het toch goed en er zit geen gram plamuur op mijn scheepje. Enkel wat schuren.
    Nog een belangrijk punt is dat je bekers gebruikt waar je goed in kunt roeren. Daarmee bedoel ik dat er niet ergens een van de twee componenten in hoekjes blijft hangen en je geen homogeen mengsel hebt. Er wordt aanbevolen om na het aanmaken het mengsel over te gieten in een andere beker en nogmaals te roeren. Deze zuinige Groninger heeft dat niet gedaan, maar er wel voor gezorgd dat er niets in een naad of iets dergelijks bleef zitten. Appelstroopblikje met een roerhoutje voor verf was voor mij de ideale combinatie. Ik weet dat er een Drent is die zweert bij yoghurt bekers, maar helaas ik lust geen yoghurt. Volgens mij woont hij niet zo ver bij Henk vandaan. Meer onzin zal ik maar niet uitkramen. Wordt wel wat heur Henk! Gr. Klaas.
     
    Modelsmurf vindt dit leuk.
  7. henk-j

    henk-j

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    101
    Locatie:
    De Wijk
    Ahoy Erwin, Koen en Klaas,

    Door even mn scheepje hier te laten zien heeft het mij veel info opgeleverd hiervoor vriendelijke dank!
    Ik moet eerlijk bekennen dat ik totaal geen ervaring heb met met keperdoek en polyester of epoxy plamuur, een (leuke) uitdaging dus.
    Zoals ik begrijp eerst zorgen dat het zoveel mogelijk verfvrij wordt en daarna exposy of polyesterplamuur en keper weefsel
    De romp is vrij egaal en moet even kijken hoe het zich houdt als ik voorzichtig de oude plamuur verwijder wat ik onder het verf nog tegen kom.
    Het scheepje zal naar alle waarschijnlijkheid weer in de vaart komen en moet even kijken of ik dan het houten dek makkelijk kan verwijderen voor de polystyreen-dek.
    En Klaas, ik ben zelf ook een Groninger die nu in Drenthe woont, ik heb al een aantal hak-potjes, de verf-roerstokjes kan ik zo krijgen via mn werk:).
    Ik zal bij jullie draadjes mn licht op doen en dan een aantal zaken gaan bestellen.
    Gezien het feit dat er op dit moment nog geen slingerkielen aanwezig zijn vraag ik me af of dit na het schuren en verwijderen van de romp geplaatst moet worden of als alle werkzaamheden aan de romp klaar zijn, wat is wijsheid?
    grt. Henk
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2017
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Henk, Leuk dat je reageert! Zou de romp geheel glad schuren, maar niet gaan krabben aan de plamuur, tenzij die los zit. Dan de naden of kieren dicht smeren met een mengsel van epoxy met vulmiddel. Een oud bankkaartje gebruiken als plamuurmes. ANWB kaartje mag ook van mijn part. Glad schuren. Daarna de behandeling met epoxy/keperweefsel. Wat je gebruikt aan potjes, spatels etc. is geheel aan jezelf. Jij weet wat je hebt en bedenkt wat je ermee kunt. Als het houten dek nog redelijk in model zit en niet verrot is, zou ik het lekker laten zitten en een epoxybehandeling geven. Als er geen dekronding in zit kan je dat altijd aanpassen met het kunststof dek. Zo heb ik het ook gedaan. Dan wel de naden goed dicht maken met 2 C-lijm! Kimkielen heb ik het al eens over gehad bij de Smit Rotterdam van Polite. Ingelaten in de romp zijn ze het sterkst, maar ik zou dat niet doen. Mijn argument is dat je met een ongelukje er beter een kimkiel af kan varen dan dat deze uit de romp scheurt. Als je dat allemaal lekker in de epoxy hebt staan is dat bijna onmogelijk, maar toch. Bij mijn coastertje heb ik de kimkielen gemaakt van 0,7 mm dik kunststof (jawel, afval verticale raamlamel). Stroken gesneden, pas gemaakt op de romp en gefixeerd met secondenlijm. Daarna de naad aan beide kanten dicht gesmeerd met 2 C-lijm. Afgestreken met de achterkant van een zwart Stabilit Express spateltje. Toen mijn scheepje een noodlanding maakte op de steiger brak er een stukje uit de kimkiel, dat gemakkelijk te repareren was. Nu zie je er nog tegenop, maar later denk je: Had ik daar nou buikpijn van? Zoek ook nog even op Forumlid Duohuis. Heet Paul, dacht ik en woont ook in Drenthe. Heeft diverse keren gereageerd tijdens de bouw van mijn coastertje en goede adviezen gegeven. O.a. de verhouding doek/epoxy. Lees je goed in en maak een plan. Vergeet de veiligheidsmiddelen niet en loop geen epoxy-allergie op! Daar kom je nooit meer vanaf. Spreek gelukkig niet uit ervaring, maar neem alle aanwijzingen in acht. Meer wijsheid kan ik op het moment niet bedenken. Gr. Klaas.
     
    Modelsmurf vindt dit leuk.
  9. Modelsmurf

    Modelsmurf

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Noordoostpolder
    Even tussendoortje , en Henk je mag deze erna wel weer verwijderen ,,

    Klaas heel hartelijk dank voor je zeer duidelijke uitleg en tips
    heb dan wl in ene grijs verleden met epoxy en polyester gewerkt ,, maar is nu ook al dik 27 jaar geleden dat het laatste bootje toen gebouwd werd ,,dus moet er ook weer even inrollen ,,,
    kan me niet meer herinneren of er toen al keeperdoek was ,, volgens mij niet ,, wel de bekende glasweefsel ,,
    meerdere collega modelbouwers gebruikte het , ik had er een gruwelijke hekel aan hahaha , als je t met een kwast tipte sprongen de stekels er alweer uit en kon je schuren en schuren , ik gebruikte altijd gewone panties en gelukkig had je toen ook al grote maten
    en werkte naar mijn idee gewoon goed , nooit geen lekkages oid gehad ,,
    maar tussen haakjes
    ik heb je draadje gevonden en is erg mooi had er even vluchtig tussendoor gebladerd maar zal het tussen de bedrijven even op mijn gemak lezen ,,,
    wel grappig dat stroopblikje , deze bliken ken ik heel goed ,,heb er namelijk gewerkt :)
    zelf ben ik in het gelukkige bezit van een 50 tal 500 gr bekers , vergelijkbaar in hoogte met die stroopblik
    dus dat komt voor mij gelukkig wel goed ,,
     
  10. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Aan adviezen geen gebrek Henk. Toch mooi dat dit allemaal voor niks te verkrijgen is. Ook ik heb hier veel aan gehad ( en nog). Klaas geeft hele goede adviezen komende uit zijn eigen bouwwerken. Geweldig. Toch een klein puntje wat betreft de kimkielen. Ik heb bij mijn schepen steeds de kimkielen ingelaten in de romp. Echter het materiaal wat ik hiervoor gebruik is geen styreen maar messing. Afhankelijk van het model 0,5 of 0,8 mm dik. Ik kan je verzekeren dat je nimmer een kimkiel kapot vaart. Bijkomend voordeel is dat je niet moeilijk hoeft te doen met exact op maat snijden om mooi tegen de romp aan te sluiten. Mijn werkwijze; kimkiel aftekenen op de romp, vervolgens met de dremel met slijpschijfje er op, een gleuf slijpen ter dikte van je kimkiel. Vervolgens steek je de messingstrip in de gleuf door de romp. Dan aan de buitenkant de breedte van de kimkiel aftekenen. Kimkiel er weer uit halen, de buitenkant op maat slijpen,vijlen. Nu kun je de kimkiel weer op zijn plaats zetten. Met een mengsel van epoxy en katoenvezel de kimkiel aan de binnenkant hiermee rondom dik afsmeren. Als je het goed doet, een perfecte, sterke verbinding die beslist niet lekt. Succes overigens, blijf je wel volgen om te zien hoe je het oplost.
     
    Modelsmurf vindt dit leuk.
  11. Modelsmurf

    Modelsmurf

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Noordoostpolder
    Hoi Henk ,
    Er zal heus door medeforumleden op gereageerd worden , dat is het leuke van zo'n forum ,
    heel vroeger moest je alles zelf uitzoeken of het geluk hebben dat er een modelbouwclub was waar je eea wat ideeën betreft kon delen , tegenwoordig is er gelukkig internet waar veel info te vinden is :)
    ok even terug naar je Mercantic

    Zoals Klaas al aangaf , plamuur die goed vastzit gewoon lekker laten zitten ,
    indien je nog niet bekend bent met epoxy of polyester eventueel wat oefenen op een stukje hout
    en inderdaad oude plastic pasjes nooit weggooien komen in de modelbouw altijd goed van pas :)
    of zoals ik doe ,, ik gebruik het bankpasje van mijn vrouw ,, heeft dus 3 voordelen
    1: krijg het plamuur goed verdeeld
    2:mijn vrouw kan minder uitgeven
    3: ik houd dus meer geld voor mijn hobby over
    haha gein natuurlijk maar hier gaat er al jaren nooit een oud pasje de vuilnis in ,,

    succes en we blijven volgen
     
    Erwin van Leeuwen vindt dit leuk.
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Sjoerd, Met messing kimkielen zou ik ze ook wel durven inlaten, maar ik vind dat zo'n verrekt eind zagen. Maar ieder heeft zijn eigen methodes en daar is natuurlijk niets mis mee. Als het maar oogt en werkt. En niet te vergeten, het plezier van het bouwen en de motivatie, die je haalt uit commentaar en adviezen. En de voldoening als je schip kan varen en uiteindelijk af is. En een complimentje op z'n tijd doet ook een hoop! Gr. Klaas.
     
  13. henk-j

    henk-j

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    101
    Locatie:
    De Wijk
    Ahoy,

    Vriendelijke dank collega bouwers voor jullie waardevolle info!
    Dit weekend als het mee zit wordt er een begin gemaakt met het verwijderen van de verflaag en ben benieuwd hoe het houtwerk er uit ziet
     
  14. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Hoi Henk , Klaas heeft de werkwijze goed uitgelegd en iedereen werkt op zijn eigen manier die hij/zij het prettigst vind .
    Leerstof genoeg voorlopig , we kijken er naar uit .
    Afbijt middel scheelt een hoop schuurwerk ;)
     
  15. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Ben ik helemaal met je eens Klaas. En voor het zagen hebben ze een Dremel uitgevonden.;)
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ja Sjoerd, Zuunege Grunneger hè! Die investeren niet in een Dremel. Doen alles nog met het handje. Rustig aan, dan breekt het zaagje niet. Al diverse schroeven gemaakt van 1 mm messing plaat. Zilver solderen op een omgekeerde bloempot op de kookplaat. Je moet toch iets zonder werkbank en bankschroef? Je wordt vanzelf (nou ja, als je wilt) inventief. Zolang je er maar plezier in hebt, denk ik dan maar. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2017
    Marc w en Erwin van Leeuwen vinden dit leuk.
  17. Modelsmurf

    Modelsmurf

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Noordoostpolder
    Even Off topic,,
    Buiten de dremel heb je nog een multitool van de Ac-tion :D ,,
    had m in meegenomen ivm wat klussen in huis , nieuwe stukjes in kozijn zetten enz
    normaal met hamer en beitel maar dacht ach ik ga het proberen is t niks dan kan ik altijd dat ding nog wel ergens anders goed voor gebruiken ,,
    kan je zeggen die dingen zagen supermooie snedes , het is even wennen ermee om te gaan ,,
    in het begin heb je wel eens dat je even te grof zaagt ,,maar eenmaal behendig ermee is het een super ding
    mede omdat je er vele soorten zaagjes bij kan kopen welke ook weinig kosten ,
    is deze echt voor vele dingen toepasbaar ,, ik ga m zeker in de modelbouw ook gebruiken ;)
     
  18. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat is wel even de moeite waard om daar over te denken.
    Schuren plamuren en schuren gaat wel zo lekker als ze er niet aanzitten.
    Maar als je daarna sleuven gaat boren/zagen/vijlen ga je zeker weer beschadigen.
    Ik zag echter ook licht door de kim heen, als je daar al gaat zagen en vijlen wordt het daar zeker te slap om in fatsoen te blijven bij het pasmaken van die slingerkielen.
    Ik heb aan de romp van de baggermolen een heel "schort" te maken, voorlopig is het plan om dat te doen als ik niet meer hoef te plamuren/schuren en grondlakken. Grote oppervlakken schuren en spuiten nu eenmaal makkelijker.
    De verschansing komt op een speciale manier op dek en wordt gekoppeld aan het berghout, zou je kunnen vergelijken met kimkielen sterk monteren.
     
    Modelsmurf vindt dit leuk.
  19. henk-j

    henk-j

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    101
    Locatie:
    De Wijk
    Ahoy,
    Even weer een update van de werkzaamheden.
    Ik ben begonnen met het verf te verwijderen met een afbijtmiddel van alabastine, royaal ingesmeerd daarna een 1/2 uurtje wachten en met een (Japanse) plamuurmes van de A-c-tion het verf er af halen dit leek makkelijker dan gedaan. Uiteraard kwam er veel verf af maar lang niet genoeg hierop een 2e laag afbijt er op en een 2e poging geprobeerd.
    Ik begon me heel langzaam af te vragen hoeveel verschillende verfkleuren het scheepje heeft gehad in haar leven. Hier na voorzichtig met de hand gaan schuren maar weinig resultaat geboekt.
    Ik besloot geen 3e laag afbijt te proberen maar een zwaarder middel, een verfstripper uiteraard heel voorzichtig te werk geweest. hierop ging het wat vlotter alleen kwam ik er achter tijdens het verwijderen van de verf dat er ineens ook plamuur mee kwam en waardoor ik merkte dat er een paar latjes los kwamen te zitten.
    Ik vraag me nu af wat wijsheid is, of door gaan met schuren om de oneffenheden weg te krijgen en verder af te werken of heel dun plaatmateriaal tegen de romp aan te zetten als een 2e huid?
    mvg Henk
     

    Bijgevoegde bestanden:

  20. Modelsmurf

    Modelsmurf

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Noordoostpolder
    Hoi Henk
    ik zou persoonlijk het plamuur wat los zit zovel mogelijk verwijderen , wat vast zit , zit eenmaal vast :)
    de latjes welke los zijn gekomen proberen weer vast te lijmen ,
    Daarna nog wat schuren en plamuren ,, en zou erna de keperdoek erover heen doen
    dan heb je al zo goed als een tweede huid ,, en is de romp echt wel weer stevig ,,
    Succes Koen
     

Deel Deze Pagina