Restauratie-verbouw Mercantic

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door henk-j, 22 feb 2017.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.119
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hoi Henk, Zie we iets in Koen zijn idee. Was wel even schrikken met die foto's. Eigen werk, of heb je het schip zo ge-"orven"? Gr. Klaas.
     
    Modelsmurf vindt dit leuk.
  2. Modelsmurf

    Modelsmurf

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Noordoostpolder
    het is wel inderdaad een hele uitdaging , maar dacht precies hetzelfde Klaas :)
    Maar gelukkig is het wel te doen ,, na de keperdoek , schuren en plamuren , eventueel een tweede laag keperdoek
    naar mijn mening moet dat voldoende zijn om de romp weer in perfecte staat te hebben
     
  3. henk-j

    henk-j

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    97
    Locatie:
    De Wijk
    Ahoy Klaas,Koen,
    Ik heb het zelf destijds nieuw gekocht en gebouwd en er mee gevaren alleen kom ik kleuren tegen waarvan ik het bestaan niet wist dat ze deze kleur(en) ook had:rofl:
    Dank voor je tips Koen, de keperdoek zou dan op delen plamuur en resten verf goed blijven zitten, ik dacht dat het beter was de romp helemaal schoon te maken ivm de hechting van keperdoek? Maar jou idee past me beter, ik zat te denken aan keperdoek 160.
    mvg. Henk
     
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2017
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.119
    Locatie:
    Oostvoorne
    Henk, Omdat je al een houten verschansing hebt zou ik 3 lagen 80 grams keperdoek nemen. Anders wordt het met elkaar wel erg dik. Mijn ervaring is dat het dan ongeveer 1 mm laagdikte geeft. Leg de romp wel zo neer dat het weefsel vrij af kan hangen en niet ergens door van de romp wordt gedrukt. Eventueel een spleet bij de roerhak en daar een los stuk keperdoek overheen. Kan haast niet mis gaan. Romp neerleggen, keperdoek op maat maken, romp insmeren met epoxy en daar het keperdoek op leggen en met de kwast in de epoxy drukken/tamponeren. De epoxy kruipt tussen het weefsel en als het goed is zie je bijna of geheel geen weefsel meer. Waar de epoxy een beetje schraal is opgebracht voeg je met de kwast een beetje toe. Dan wel oppassen dat je het weefsel niet te veel verschuift. Het lichte weefsel heeft als voordeel dat je bijna geen dubbelingen ziet. Mochten er plooien in het weefsel komen, geen nood. Stuk(je) inknippen en over elkaar heen laten vallen. Wel daarna voor de epoxy uithardt je schaar schoon maken met thinner of aceton. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  5. henk-j

    henk-j

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    97
    Locatie:
    De Wijk
    Ahoy Klaas,
    Zoals ik al eerder vertelde is dit de eerste keer me keperdoek, maar gezien jou duidelijke uitleg kan het haast niet fout gaan:thumbsup:, ik ga er van uit dat ik tussen de lagen keperdoek het moet laten drogen voor ik met de volgende laag kan gaan beginnen.
    Ik heb bij diverse modelbouwers gelezen dat als ze een schip gaan bouwen de schroefas vervangen voor een andere zoals Raboesch, deze coaster heeft zn eigen schroefas uit de bouwdoos van Billing Boats. Voor ik begin met keperdoek is het noodzakelijk deze ook te vervangen of gewoon laten zitten?, ik heb er zonder problemen mee gevaren.
    mvg Henk
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.119
    Locatie:
    Oostvoorne
    Henk, Kijk even bij de schroefaskoker of de as veel ruimte heeft en of de as is ingelopen. Als het er goed uitziet lekker laten zitten die koker en als smeermiddel Roel van Essen zijn advies volgen. Vullen met uiercreme. Almijn schepen omgebouwd op dat "patent". Een keer per jaar verversen of bijvullen. Geen lekkage. Aan de binnenkant een spatschermpje gemaakt van een plastic dop, die klem zit om de koker. Dan slingert er geen vet door de machinekamer. Gr. Klaas.
     
  7. henk-j

    henk-j

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    97
    Locatie:
    De Wijk
    Ahoy Klaas,
    Heb de as gecontroleerd en de as zit strak n de schroefaskoker.
    Wat voor exposy-plamuur kan ik het beste gebruiken voor mijn bootje, ik zie er verschillende en ook verschillende prijzen?
    mvg. Henk
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2017
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.119
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hoi Henk, De enige epoxy plamuur, die ik ooit gebruikt heb was van De IJssel, bij het repareren van osmoseputjes onder de waterlijn van mijn polyester zeilboot. Maar dat is meer dan 10 jaar geleden. Gr. Klaas.
     
  9. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Hoi Henk mijn ervaring is het zelfde als die van Klaas De ijssel gebruik ik ook.

    DSC_2115.JPG
     
  10. henk-j

    henk-j

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    97
    Locatie:
    De Wijk
    Ahoy Klaas & Erwin,
    Dan gaan we dat maar es proberen.
    Mvg Henk
     
  11. horsepower

    horsepower

    Lid geworden:
    29 mei 2008
    Berichten:
    384
    Henk.

    Zelfde type plamuur heb ik ook in gebruik.
    Laat zich goed verwerken, wordt knetterhard is mijn ervaring.
    Is het ook voor bedoelt, soms voor al op moeilijk bereikbare plekken (binnenkant verschansing) dan persoonlijk iets te hard.
    Hoewel ik geen ander alternatief zou kunnen aanraden.
    Met Keper werken is geen enkel probleem zelfs erg makkelijk vond ik de eerste keer.(zie de mal en romp

    Kijk eens bij de onderstaande link van R-G, daar stonden en het verleden altijd verwerkings filmpjes op, maar deze kun je mogelijk nog wel via YouTube vinden.
    http://forum.r-g.de/forumdisplay.php?fid=18

    Of even op het forum van hun, onder; Schiffsmodellbau
    http://forum.r-g.de/

    Afbeelding 061.jpg DSCF0010.JPG Afbeelding 069.jpg
    4711 forum.jpg
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.119
    Locatie:
    Oostvoorne
    Voor klein plamuurwerk en het vullen van naadjes gebruikte ik Bison Kombipower polyurethaan lijm. Beviel goed. Heeft aangemaakt een pasta achtige struktuur. Is voor het grotere werk te duur. Gr. Klaas.
     
  13. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Leuk verslag en veel informatie van hulpvaardige forumleden.
    Hier is met wat extra aandacht een heel leuk en klassiek vrachtscheepje van te maken :).
    Zelf heb ik al jaren een - ooit half afgebouwd en gekregen - Mercantic staan.
    Twee jaar geleden ben ik er even aan bezig geweest maar moest toen plaats maken voor een ander project.
    Dat project en nog wat andere dingen waar ik ook mee bezig was lopen op hun einde en ga ik daarna misschien wel met mijn versie van de Mercantic verder :rolleyes:.
    Aan betere adviezen dan van bovenstaande forumleden kan ik je denk ik niet helpen maar ik blijf zeker dit verslag volgen.
    Succes en groet, Bert
     
  14. henk-j

    henk-j

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    97
    Locatie:
    De Wijk
    Ahoy....
    Vriendelijk dank voor alle info dit is zeer waardevol dat men elkaar zo kan helpen en proberen van elk scheepje weer iets leuks te maken:).
    Ik kan met deze info ik weer verder. Of het scheepje er uit komt te zien zoals ze ooit gebouwd was weet ik nog niet, ik wil er ook een klein beetje mn eigen ik in kwijt:D
    Grt. Henk
     
  15. Robhen

    Robhen

    Lid geworden:
    13 aug 2017
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Venray
    Hallo ik ben sinds een week in het bezit van een Mercantic. Weet iemand hier wat achtergrondinformatie over hoe oud zo'n model is en land van herkomst enz en of er mensen in zijn geïnteresseerd.
     
    Modelsmurf vindt dit leuk.
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.119
    Locatie:
    Oostvoorne
    Laatst bewerkt: 13 aug 2017
  17. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    De Mercantic is een leuk klassiek coastertje.
    Is het een scheepje wat helemaal af is of moet er nog het e.e.a. aan gebeuren?
    Is hij statisch gebouwd of kan je er ook mee varen?
    Misschien wil of kan je er hier ook eens een (of meerdere) foto(s) van plaatsen?!
    Groet, Bert
     
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.119
    Locatie:
    Oostvoorne
    Een tijdje geleden is er een hele mooie naar het Kustvaartmuseum in Wischhafen aan de Elbe gegaan. moet even zoeken naar het plaatje. Gr. Klaas.

    [​IMG]
     
    Modelsmurf vindt dit leuk.
  19. Modelsmurf

    Modelsmurf

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Noordoostpolder
    Klaas , ik zie net je berichtje over Kombipower polyurethaan lijm ,
    is dit kwa verwerking vergelijkbaar met Stabilit Expres ?
    Helaas ligt hier eea nog stil ,,
    Mijn schoonouders besloten na onze verhuizing ook maar een keer te verhuizen dus kan mijn geluk niet op haha ,,
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.119
    Locatie:
    Oostvoorne
    Van schoonouders heb ik weig last meer. Af en toe hun rustplaats een beetje fatsoeneren. De combipower is aangemaakt een zalfachtige substantie en zakt na het opbrengen niet uit. Werkt naar mijn ervaring gemakkelijker dan Stabilit express. Maar dan heb ik het over de stabilit van eind 70-er jaren, dus 40 jaar geleden. Beetje prut uit een tube in een putje en daar wat schepjes poeder bij. Goede ervaringen mee en zit nog steeds vast in mijn Bugsier 3 van 1976. Met de huidige Stabilit heb ik geen ervaring. Bij de bouwmarkt was de combipower op en heb ik maar een paar tubes epoxylijm meegenomen. Prima spul om mee te lijmen, maar minder om mee te plamuren. Het loopt uit als het net is aangemaakt. Nu is de praktijk:aanmaken om te lijmen en restant na een poosje opstijven gebruiken als "plamuur". Je wordt vanzelf inventief. Moet in huis nog eens op zoek naar een geschikt vulmiddel. Microballoons heet dat spul, maar er zal toch iets anders zijn, dat (bijna) niets hoeft te kosten. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2017
    bobt vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina