restauratie Zwarte Zee

Discussie in 'Werkschepen' gestart door mslb Atla, 26 mei 2017.

  1. mslb Atla

    mslb Atla

    Lid geworden:
    1 jan 2014
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Veghel
    Goede middag vrienden modelbouwers
    Heb nu ook eens een vraag,
    Ken een houten model kopen van de Zwarte Zee heel mooi gebouwd maar alles boven het dek zoals de brug en de rest boven dek zit allemaal gelijmd dus kan ik niks geen verlichting binnenwaarts aan brengen.
    Hoe zou ik alles voorzichtig los kunnen maken voor de binnen verlichting aan te brengen.
    Buiten navigatie verlichting is niet zo erge punt vind ik maar zij is wel mooi zou zonden zijn om te beschadigen.
    Wil haar graag heel netjes houden deze keer met de ATLA is het een beetje fout gegaan en dat wil ik geen 2e keer
    Met vr.gr. Ton ATLA
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.114
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ton, Is het niet mogelijk om via een deur of een andere (te creëren) opening een stok(je) met daaraan een aantal leds naar binnen te steken? Dan hoef je de hele opbouw er niet af te halen. Uiteraard moeten er ook draden aan. Maar daar valt wel iets voor te verzinnen. Op een paar strategische punten een paar kleine gaatjes om onder in de romp te komen. Bovenste gaatje dichten en afschilderen. Wel een uitdaging om de schakeling etc. uit te werken, maar als 70+ ers hebben we toch tijd zat. Poosje gaan zitten broeden. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  3. mslb Atla

    mslb Atla

    Lid geworden:
    1 jan 2014
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Veghel
    Dankje Klaas ik ga het zeker proberen dit te doen. Maar is er niet een oplossing dat ik de oude lijm kan oplossen met iets? En oja er komen geen leds in wel kleine gloeilampjes die heeft Conrad heel mooi in div kleuren in alle mm en volt,s. En ja met 71jaar heb ik wel de tijd net als jij denk ik.
     
    Jeroen_de vindt dit leuk.
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.114
    Locatie:
    Oostvoorne
    Geen dank hoor Ton, graag gedaan. Om (oude) lijm op te lossen moet je eerst uitvinden welke lijmsoort is gebruikt. Stel dat het oplosbaar is, dan gaat ook vaak je verf eraan. Voorzichtig lostrekken is ook geen optie, denk ik. Billing Boat hout is meestal flink grof en geeft rare splinters. Of je ledjes of lampjes gebruikt maakt niet zoveel uit. Althans niet voor de montage. Voor de bedrading kun je dun draad uit een secundaire spoel uit een trafootje gebruiken. Wordt het een statisch of een varend model? Bij een statisch model zou je de voeding van de lampjes kunnen verwerken in de sokkel, of standaard. Als voeding kun je dan een trafootje gebruiken. Afhankelijk van het voltage lampjes parallel of in serie. In serie is het amperage het laagst en kun je dunnere draad gebruiken. Gewoon eens wat gaan zitten tekenen en rekenen. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 27 mei 2017
  5. mslb Atla

    mslb Atla

    Lid geworden:
    1 jan 2014
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Veghel
    Ha Klaas heb een mailtje gestuurd naar HG doe wat het zeg beetje heel verhaal over welke lijm soort ik niet weet
    Maar wat jij zeg over die verf is niet zo erg kan je bij schilderen of de hele boot overschilderen kleuren Zwarte Zee zijn wel bekend toch?
    Ik hou je op de hoogte met mijn vorderingen.
    Ben nu bij mijn vriendin tot morgen woon in Limburg uurtje met de trein naar Eindhoven.
    Klaas met vr.gr. Ton Atla
     
  6. mslb Atla

    mslb Atla

    Lid geworden:
    1 jan 2014
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Veghel
     
  7. mslb Atla

    mslb Atla

    Lid geworden:
    1 jan 2014
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Veghel
    Goede morgen k- k
    Bedankt voor je mailtje heb toch er een gekocht kompleet met verlichting gaat wel op penlicht en zijn geen led,s
    Zij was wel iets duurder maar hoefde er niks aan te doen en is wel mooi gedaan.
    Zal binnenkort foto,s plaatsen ook van de ATLA als die klaar is.
    Met vr.gr. Ton Atla
     

Deel Deze Pagina