Restauratieverslag Svenson Jet 40

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door dries_neyrinck, 17 nov 2017.

  1. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Oordegem
    Zo!
    Ik ging deze winter GEEN toestel erbij nemen. Dat is mislukt :D

    Ik kon voor een vriendelijke prijs een zeer deftige Jet 40 van Svenson overnemen.

    [​IMG]

    Het plan van de Jet 40 is beschikbaar via Outerzone:
    https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=8494

    De jet 40 is origineel waarschijnlijk afgeleid van de RCM Strikemaster. Die had een schuimen vleugel en ook het kielvlak is wat anders.
    https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=5958

    Omdat ik enkel electro vlieg komt deze dus op electro.
    Het model staat qua structuur perfect in orde en is destijds heel degelijk afgewerkt met glasvezelbekleding, lak erop etc etc. Dus geen rotte olieromp of dergelijke.

    De vleugel is een piepschuimvleugel met balsa bekleed. In tegenstelling tot het oorspronkelijke plan van Svenson dat een ribbenvleugel gebruikt. De vleugel zelf is ook in heel degelijke staat dus die gaan we gewoon verder gebruiken...

    Het leeggewicht zonder servo's en originele .40 motor was niet min. 1951 gram maar dat mag hij wel hebben.
    Ik denk wel her en der dat ik hem wat kan laten vermageren maar ik ga geen enorme zware inspanningen doen hiervoor.

    Ik ga voor een vrij zware motorisatie. Dit is geen lichte jongen en ik wil deze ook niet licht vliegen. Meer als een "5 bft crosswind? Wat is het probleem?" toestel dus...

    Ik had 'n 6 cellen setup op het oog, misschien zak ik nog naar 5 cellen (daar vliegt m'n Dalotel uitstekend mee)

    Wordt vervolgd!
     
  2. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    8.712
    Locatie:
    groningen
    https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=8494

    56"= 142 cm spanwijdte ruim.

    Ik heb al eens eerder voorgesteld om (met het oog op de klimaatverandering) een aparte klasse te ontwikkelen: motorkisten die je makkelijk met windkracht 5 kunt vliegen.

    Of dit daar nu al een voorbeeld van is . . .

    We gaan het zien!


    jan.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  3. Sebastiaan3Z9

    Sebastiaan3Z9

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    71
    Locatie:
    amersfoort
    De jet40 komt snel weer in productie, dan lichtet als origineel en met ribbenvleugel ook. Dan tevens voor E setup en evt vergroot in een twinmotor configuratie. Maar dit is nog een hele nette kist hier. Succes.
     
  4. H.B.Busking

    H.B.Busking Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    6.570
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    RC1 kisten bij windkracht 5 gaat meestal wel lukken...
    Niet te turbulent bij landen... maar ook dan.
    5 is al redelijk stevig.
    Hang-gliders floreren bij een lekker briesje.
     
  5. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Oordegem
    Gisterenavond wat zitten knutselen. Kist meegemaakt van alle overbodige componenten.
    De motorsteun was een uitdaging want die was stevig gemonteerd en vervolgens was er verder rond gebouwd. Maar hij is eruit. Net als de met epoxy ingegoten neusloodjes. Veel lijmresten weggedremeld. Ik moet de aansturing van de neuspoot opnieuw doen want die liep zeer stroef.

    Bij momenten waande ik me meer een tandarts....

    [​IMG][​IMG]
     
  6. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Oordegem
    Bij de restauratie van een oud toestel, en zeker het overzetten naar electro is het altijd belangrijk om te weten hoe bruikbaar de constructie nog is wegens olieresten.
    De originele bouwer wist hoe een toestel moest gebouwd worden want er zit geen drup olie in het hout. De volledige neus was voorzien van epoxy en was zuiver.
    Zo is het aangenaam werken uiteraard.

    Bij het ombouwen naar electro van een oud ontwerp moet je soms wat creatief omgaan met het plaatsen van een motorsteun. Aangezien de motor vrij breed is en de neus toch tamelijk smal kon ik de geplande SK3 5045 kv=660 niet monteren met het bijgeleverde opzetstuk. Dan maar met de spanconus...

    Een motorsteun maken is een beetje custom werk.
    Omdat het hout nog zeer goed was (en er veel balsa in de neus is) besloot ik om sleuven te dremelen en de motosteun als schuivend te monteren.

    IMG_20180106_030140.jpg

    Passen van de motorsteun. Komt goed.

    IMG_20180106_031223.jpg

    Proefmontage van de motor.Zonder rondsels etc, het is maar een proefpassing.

    IMG_20180106_030046.jpg

    Prop en spinner er eens opgezet. Komt goed. Ik ga voor een 11x10 prop. Meer dan 11" gaat er niet op met de huidige wielen...

    IMG_20180106_025830.jpg

    Ziet er niet slecht uit!

    IMG_20180106_025839.jpg

    Volgende stap wordt het inlijmen van de motorsteun met epoxy. Motor monteren en dan de rest van de neus dichtwerken.

    Bovenaan blijft de neuskap demonteerbaar zodat ik er altijd aan kan.

    Wordt vevolgd!
     
  7. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Oordegem
    Vleugel. Oud en nieuw. Vleugel is in tiptop conditie behalve 1 strook cover die afbladerde.
    Eventjes een nieuw thema bedenken, wat moest vervangen worden wordt vervangen. En de goeie stukken behouden.

    Het is een Portugees thema geworden. Heel vaagweg Asas De Portugal. Ook schouderdekkers, die Alpha Jets. En een andere Svenson klassieker, de Pinto, heeft natuurlijk ook een Portugees thema.

    Anyway, de kruisen met de plotter en de rest is folie.

    Ik vind het geslaagd [​IMG][​IMG]
     
    ISOLA2, H.B.Busking en jef vinden dit leuk.
  8. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Oordegem
    Het komt stilletjes aan helemaal in orde met de Jet 40.
    De nodige electronica (ontvanger, regelaar, servo's etc) zijn ingebouwd. Alle roeruitslagen etc goedgezet. Nu nog een liposlede maken en een beetje balsawerk aan de neus...
    Ook moet de afwerking van de romp even kritisch onder handen genomen worden, moet nog iets uitwerken qua aansluitend thema aan de vleugel.

    Het gewicht staat nu op 2872 gram. Dat is flink maar ik heb er geen schrik van want deze kist mag het wel hebben. Met wat balsawerk vooraan zal ik waarschijnlijk eindigen op 2,9 kg.
    Met de lipo kan er amper geschoven worden intern, maar gisteren eens gecontroleerd en hij ligt perfect in balans volgens het opgegeven zwaartepunt.
    Die 80 gram lood in de neus eruit was echt wel nodig...



    [​IMG]
     
  9. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Oordegem
    Motortest gedaan vanavond. De 11x10 is een overtrokken prop bij stilstand, dus dat geeft herrie :thumbsup:.
    Maar de kist wil er wel mee uit de startblokken schieten. Ik ben zeer benieuwd naar zijn vlieggedrag.
    Eigenlijk is alles bijna zo goed als klaar voor een testvlucht. Nog wat houtwerk vooraan.
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  10. H.B.Busking

    H.B.Busking Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    6.570
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Vliegend zal de prop het vast beter doen.
    11 x 10 is per slot van rekening een RC1 prop :)
     
    dries_neyrinck vindt dit leuk.
  11. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Oordegem
    Waar vroeger de kop uitstak van de methanol motor was er geen neus.
    Een ferme neuscorrectie drong zich dus op.
    Eerst alles opvullen met balsa, gelijmd met Titebond en daarna het meeste weer wegschuren.

    Ondertussen besloten ook de verf van de romp af te schuren. Het en der serieus vergeeld, het toestel verdient de extra inspanning.[​IMG][​IMG]
     

Deel Deze Pagina