Restauratieverslag Svenson Windpuff

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door dries_neyrinck, 7 mei 2016.

  1. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    De laatste zaken zijn gebeurd om het model in te vliegen!

    De ontvanger ligt in de romp onder het luikje. Vroeger was dit luikje met 4 kleine houtschroefjes vastgezet maar aangezien dit luikje de effectieve LiPo tray wordt verlangde ik toch een iets stevigere bevestiging. Een extra spantje ingelijmd met een slagmoer M4, een lipje gezet op het luikje. Dat zit al veel vaster.

    upload_2016-8-4_1-49-0.png

    De lipo komt vast te liggen op de velcro en wordt nog eens vastgezet met een velcro strap.

    upload_2016-8-4_1-50-2.png

    En daarna kon alles eens gepresenteerd worden voor een ready for maiden presentatie!
    upload_2016-8-4_1-51-20.png

    Uitslagen gecontroleerd volgens plan, expo ingesteld, zwaartepunt nogmaals gecontroleerd, ...
    Volgende update wordt een maiden verslagje!
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Johaver, jef en Arnold 85 vinden dit leuk.
  2. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    [​IMG]

    [​IMG]


    Hij vliegt!

    Ik had een half uurtje tijd op het plein om even de Wind-Puff te testen.
    3,5 beaufort, maar wind in de piste...

    Eerste vlucht had ik de Lipo vlak tegen Popoff z'n kruis gelegd ;-)

    Het opstijgen hield niets in, stijgt op als een trainer, heeft maar een 15 tal meter nodig om los te komen.
    Het vliegen zelf was ook gemakkelijk te doen maar het is geen beginnerstoestel.
    Is niet zo gemakkelijk de bocht om te krijgen en met aileron alleen red je het niet, flink rudder bijsturen is nodig.
    Omdat ik hem een klein beetje staartlastig aanvoelde geland en de LiPo 1,5 cm vooruit geschoven en dat lag perfect. Geen trim nodig in de lucht en stijgt zo gemakkelijk op.

    Bochten is werken, het mag ook te gemakkelijk niet zijn ;-)

    Wat betreft de landing, op het plan staat er duidelijk aangegeven dat je met draaiende motor dient te landen en dat heb ik dus ook gedaan. Kist moet echt aan de grond gevlogen worden, eens het gas dicht begint hij echt te waggelen en valt als een baksteen uit de lucht.

    Neen, 1/3e gas erop houden en dan kan je hem heel betrouwbaar landen. Kist zweeft niet uit dus een precisie landing is enkel kwestie van de gasknuppel beheersen.

    Nu ligt er een 11x7 prop op maar ga dit vervangen door een 11x8, ik vond dat hij een beetje meer 'beet' mocht hebben.

    Maar goed, terug een Svensonneke de lucht in :-D

    Wat heb ik nu al van Svenson gerestaureerd/gebouwd en gevlogen?
    Westerly, Fly-Boy, Pinto (verkocht), Islander (wachtend op herstelling), Wayfarer (wachtend op afwerking van de herstelling), Vicomte 1915, Wind-Puff. Begint een aardige collectie te worden :)
     
    Laatst bewerkt: 5 aug 2016
    MicropropSport, gurodewa en Arnold 85 vinden dit leuk.
  3. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Wel leuk die verzameling van Svenson.
    Wat ik mij van de windpuff nog herinner, het is al wat jaartjes geleden, was dat het niet zulks bijster goed vliegend toestel was, het is toen maar heel kort aanwezig geweest op onze club, vooral de pop gaf nogal eens aanleiding tot een lachpartij.
    Afschuwelijk, hoe kon men zoiets bedenken.:rofl:

    Johan.
     
  4. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    M'n F3A bak vliegt beter, da's een feit... Een nette bocht maken is een juiste combinatie van alle roeren. En het hoogteroer is gevoelig... Een beetje teveel bank and yank en het ziet er echt niet uit....
    Maar ach, het model is 41 jaar oud, misschien moet ik er maar een gyro insteken :hammer:

    Lekker er eens mee vliegen af en toe, en vooral inzetten tijdens knuffelvliegen!
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hoi Dries,
    Mooi stekkie voor de accu! Maar natuurlijk vliegt dat als een draak. Haha. Maar het is een funflyer-effectvlieger met hoog klassiek melige uitstraling. Nog gedurfd dat Svenson dat op de markt wist te zetten!
    Maar gefeliciteerd met de maiden! Helemaal top!

    Gisteren een Robbe-Nova zwever kunnen overnemen van een auto-college. Heel toevallig gelopen. Notoire autosleutelaars ook vaak modelbouwers... zo blijkt.
    Nog nieuw in het doosje (beetje UV en spinnenpoep aangetast).. met Rhöneflügel Flächen... dus ben nog in een roes. Mooi back-up voor de ander hier op zolder.
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 7 aug 2016
  6. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Haha,
    bij m'n vader ligt er ook nog een Nova op zolder mét V-staart, een restant van m'n oom die ook even gevlogen heeft (maar daar nooit verder in is gegaan)
     
  7. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Bouwen Dries.
    Zal wel niet meer lukken tegen vrijdag zekers?
    :banana:
    Johan.
     
  8. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Dat gaat echt niet meer lukken neen :)
    Ik weet trouwens niet of dat zo'n succesverhaal zou worden die Nova... Laat ons zeggen dat er restauratieprojecten zijn waar er wel veel haalbaardere kansen zijn ;-)
    Ik weet nog niet wat ik ga meedoen naar de fly-in, weet zelf nog niet of ik wel (veel) ga kunnen vliegen. Ik zit aan de flight control, daar behoor je te zeggen hoe de dingen moeten, en dus niet constant zelf het slechte voorbeeld geven :D
    Op zaterdag trouwens nog even heerlijk gevlogen met m'n Svenson Fly-Boy. Pure funvluchtjes :)
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Heb wel eens wat rare verhalen over de kist gehoord... onbestuurbaar naar benee in een vrille. Als je ook naar het jandoedel vleugelprofiel van de staart kijkt, is het niet zo verwonderlijk. Raakt bijkans snel overtrokken. Mogelijk is de V-stelling ook nog eens te gering. Reeds sjompie in de bouwdoos! Hmmm... allu buis omwisselen voor een vishengel-carboon typje?
    Heb een extra set vleugels er voor. Die wil ik ombouwen tot aileron. V-stelling en profiel als van een hotliner? Zou het dan beter gaan :) Voorkomt wellicht 'nova' kraters in de grond...

    Veel plezier op jullie Fly-In :)
     
  10. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    ook aangestoken door dit draadje en de advertenties in de oude Hobby Bulletins:
    [​IMG]
    Dus ook maar een bouwdoos van de Windpuff aangeschaft.
    [​IMG]
    Luxe probleem nu heb ik in mijn verzameling Svenson dozen dus 2 Windpuff's en kan ik er dus 1 gaan bouwen.
    [​IMG]
    Inhoud dozen is gelijk op de kleur van Popoff's sokken na.
    Groeten Willem
     
    Laatst bewerkt: 28 jan 2017
    MicropropSport, dries_neyrinck en jef vinden dit leuk.
  11. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Leuk om te horen :)

    Mijn WindPuff is even toe aan een herstelling. Een rotte rudderservo was de oorzaak en ik heb hem dan ook eigenlijk bewust een veilige crashlanding laten maken :(
    De staartboom is over maar is gemakkelijk herstelbaar. Voor de rest geen stukken, buiten een gaatje in de vleugelbekleding.
    Maar eerst eens die servo vervangen...
     
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Willem! Oewah! Auw! Je moet het zelf weten... maarrrr bouwen is 'ontstellende' kapitaalvernietiging :)

    Gewoon kopietje trekken? Op zolder heb ik ook wat dubbelgangers van balsa klassiekertjes, geen "haa'r op me hauf' om die te gaan bouwen!

    Twee dozen zo intens compleet? Inpakken in plastic en wegleggen, alleen naar wijzen, af en toe liefkozen. Je weet dat je ze dan hebt -voor de heb- en ook dat is een zeer goed gevoel.
    Sommige van die doosjes gaan inmiddels 3x over de kop, ook al gaat het daar niet om.

    Yeep... Eigenlijk 'moeten' al die Svenson-kitjes herboren worden als lasercut! Cultureel erfgoed!

    Oi, Dries... oude servo's laten zitten? Nee toch? Zoiets is link. Elektronica verouderd, en de potmeters, de opgepoeierde grafietlaag vergaat op den duur. Net als de potmeters van een oude buizenversterker. Zulke servo's kunnen alleen nog dienen in bootjes, of om snoep af te werpen...
    Groetjes Bas
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2017
  13. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Hallo Bas
    Ja dit was ook een gelukstreffer voor mij.
    Ik ging 1 bouwdoos kopen voor de verzameling.
    Maar de verkoper had naast de komplete doos nog een doos waaraan volgens hem aan begonnen was, er zat een gebouwd stabilo en wat andere delen in de doos.
    Plan was toen de komplete doos voor de verzameling te houden en de andere af te bouwen tot een vliegend model met een motor uit de jaren 70.
    Dus dozen opengemaakt en inhoud vergeleken.
    Tot mijn grote verrassing was de tweede doos dus "overkompleet" er zaten naast alle Windpuff onderdelen (ongebouwd dus) ook (gebouwde) onderdelen van een onbekend model in!
    Grote meevaller omdat ik de 2e doos voor een hele makkelijke prijs had.
    Voorlopig maar eens een jaartje nadenken (andere kisten afmaken) wat ik met de extra doos ga doen.
    Bouwen? Ruilen tegen andere Svenson doos? (verzameling begint wel veel ruimte in te nemen) luxe probleem.

    Wat servo's in oude kisten heb je gelijk, zijn ze bereikbaar dan vervangen, voor luttele euro's heb je een moderne chinese servo die veel betrouwbaarder is.
    Of een veel kleinere merkservo.
    Op de Windpuff tekening staan lineare servo's, waren populair in die tijd, geen uitstekende hevels dus minder inbouwruimte.
    Servo's zitten in de staartboom dus heel weinig ruimte daar.
    Tevens geven lineare servo's gratis een expo uitslag op je roeren!
    Zaten ook in mijn eerste kist in 1978 (kist en servo's heb ik nog maar solarfilm helemaal vergaan).
    Zou nu midi servo's in de Windpuff doen, passen ook en sterk zat.

    Groeten Willem


    Groeten Willem
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Linear? Heb nog een paar van die oude Microprops liggen. Inmiddels krakemikkerig. Ooit voor de Westerly bestemd. Gratis expo? Nooit bij stil gestaan? Thans extreem overjarig. De Westerly is nog steeds houtgebouwd fit, zonder folie, ongevlogen sinds ±1974.
    Stonden op veel oudere Svenson tekeningen afgebeeld. Zekers... met moderne ben je goed af. Tuurlijk veelal compacter. Wil je met historisch servo's werken, zal je toch ook een beetje radio-soldeerder moeten wezen.

    Ken dat heel goed. Soms heb je gewoon van die treffers. Toch wel heel leuk.
    En soortgelijke luxeproblemen? Eigenlijk kan je er niet genoeg van hebben. Voor bescherming in plastic verpakt en mottenballen etc er bij. Losbare tie-rips als afsluiter van de zakken.

    Zo een doos uitruilen, zou je zeker kunnen doen. Van 1 een hele mooie maken, die houden, en indien gelijk? Heb je het voor het kiezen. Zelf kan ik verschrikkelijk moeilijk afstand doen wat ik met moeite heb verkregen en bedongen... en al lang naar heb gezocht... of op toevalligheden kwam aanwaaien.

    Gr Bas
     
  15. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ik had ze beter vervangen. De eerste vluchten ging idd goed.
    Het waren geen lineaire, maar zeer krap ingebouwde Futaba's.
    Met een kleinere modernere servo van een gram of 30 gaat dit zeker ook werken. Maar nog veel ander werk op de plank :)
     
  16. defik

    defik

    Lid geworden:
    8 dec 2007
    Berichten:
    115
    Locatie:
    Almkerk (noord brabant)
    Waar heb jij je kits gekocht?

    Ik zou er ook wel 1 willen bouwen, de windpuff is de eerste herinnering die ik heb aan het vliegen van vroeger
     
  17. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    haha, leuk modelletje, geen video's van te vinden... hoe vliegt dit... zou denk ik een makkelijk simpel en leuk uitziend clubproject kunnen worden? mits wat tekenwerk kan ik hier wel een kitje van maken denk ik, weinig hout, goedkoop en leuk... de 1/4 schaalpop van hangar 9 is dan ook een leuke pop voor erin en kost slechts een 15 tal euro voor een full body

    hmm

    heb ondertussen het plan al... als iemand zijn vliegervaringen kan delen, valt deze goed te taxien ook??
     
  18. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Taxiën is geen probleem. Hij is 'moeilijker' te vliegen dan een normale trainer genre calmato. Vooral bochtenwerk vraagt wat rudder, bank and yank zier er gewrongen uit.
    En vooral: een baksteen zweeft beter. Landingen absoluut met gas! Gas dichttrekken is uit de lucht vallen . Staat zekfs op het plan vermeld!

    Is wel op een zakdoek op te stijgen en landen.

    Wat wel tegenvalt: het duwprop lawaai. Mijn electrosetup staat hierboven, vliegt er perfect mee.
     
  19. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    ben deze wind puff aan het tekenen voor een laser setje... waarom... we zien wel hoe het vliegt. Ik wil hem wel wat lichter dan het origineel proberen te maken en zelf elektro setup, maar mss met de beide mogelijkheden.
    op het plan staat dat het niet noodzakelijk is om het neuswiel stuurbaar te maken, klopt dit?
    en heeft iemand een foto van hoe de vleugels op de romp zitten?

    Groeten chris
     
  20. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    De staartboom moet 600mm lang zijn en bestaat volgens tekening uit 5mm balsa... ik zou natuurlijk ook 3mm populierentriplex kunnen nemen met veel gaten... hmm gewichtsverschil? sterkte? enige wat wel zeker is dat populieren goedkoper is dan balsa

    de rest van de romp is ongeveer uitgetekend, met een acculuik tussen de benen. volgende week eens een prototype van de romp laseren denk ik
     

Deel Deze Pagina