Nieuwbouw Graupner Beta, vintage zwever *Update*

Hallo luitjes,

De komende weken zal ik me gaan bezighouden met het opknappen van een zwever die ik heb gehad van een kennis.
Een voorzichtige schatting leerde ons dat dit beestje al een goede 30 jaar oud is en dat is ook te zien.
Ook is de oorspronkelijke bouwer een beetje zuinig geweest met de lijm en wat te enthousiast met de pot plamuur.

De Beta heeft zo te zien ook de nodige harde landingen te verduren gehad, al met al werk genoeg om me een tijdje zoet te houden en er een mooi verslagje van te typen en jullie wat lees en kijk voer te verschaffen.

Onderstaand een impressie van het model en de aandachtspunten:

Het model zoals hij eruit kán zien

beta01.JPG

Het motortje dat oorspronkelijk werd gebruikt om het model op hoogte te brengen:
beta03.JPG

Hoe het motortje bevestigd zat:
beta04.JPG

De zwever zoals hij er nú uitziet:
beta05.JPG

De mankementen:

Een erg vaag gerepareerde vleugel:
beta02.JPG

De bovenkant van de romp die niet netjes aansluit en aan 1 kant los zit:
beta06.JPG

Bij nadere inspectie blijkt het helemaal los te zitten:
beta16.JPG

Geklieder met plamuur en lijm die begint los te laten:
beta07.JPG

De cockpit die niet netjes aansluit op de romp:
beta08.JPG

Beschadiging aan de romp onder de vleugel bevestiging:
beta09.JPG

Beschadiging voor in de romp, waarschijnlijk resultaat van een crash?
beta11.JPG

Nog meer geklieder met plamuur :p
beta12.JPG

Een vaag gat in de zijkant van de romp, ik vermoed dat daar een schakelaar heeft gezeten:
beta13.JPG

Uitgedroogd balsa dat wel wat porienvuller kan gebruiken:
beta14.JPG

Gescheurde scharnier sleuf in het richtingsroer:
beta15.JPG

Leuk detail, plaatje van schaal cockpit:
beta10.JPG

dus............................

werk zat zou ik zo zeggen :o
Bovendien mist het middengedeelte van de vleugels, waar ook de "motorgondel"? bevestigd zat dus dat zal ik nieuw moeten maken.
Verder is het de bedoeling dat er in plaats van de cox een brushless motor in komt, deze wil ik wel graag weer in een "gondel"? op het midden van de vleugel plaatsen aangezien de verwijderbare cockpit tot ver na het laatste neusschot doorloopt en de neus van massief balsa is.

Iemand enig idee waar ik zo'n gestroomlijnd bokje kan kopen om een electromotor op te bevestigen?

Ik hou jullie op de hoogte :cool:
Groetjes, Jesse.

ps: bij deze wil ik even van de gelegenheid gebruik maken om te zeggen:
Broertje, hierna begin ik écht aan je P-51 :D;)

Laatst bewerkt:
oei.......daar krijg je écht werk aan. Wel heel erg leuk, ben benieuwd wat je uiteindelijk nog kunt gebruiken en wat je allemaal nieuw gaat maken. Als ik die romp zo zie......
Succes, ik ga het zeker volgen als "mede oude beestjes opknapper" :D

Ik volg deze ook even, omdat ik op mijn robbe tonga ook een motortje wil plaatsen. Ben benieuwd hoe je het aan gaat pakken!

o en over die opzetgondel; Graupner heeft die voor 0a de Kleine RC Uhu. Als je die opzoekt en dan bij accesoires zie je hem wel.

Jesse,

Ik vind je hartstikke dapper.
Die kist had ik al lang bij het grof vuil gezet.
Zoals je zei : slecht gebouwd en veel harde landingen te verduren gehad.

Bovendien is het zo dat balsa na verloop van tijd "vergaat". Droogt uit, lijmverbindingen worden broos enz enz.

Maar kijk wel graag even mee hoe je het fikst !!

Over de motorgondel:

Zo'n ding heb ik nog liggen voor de AMIGO. Ziet er leuk uit, maar is niet makkelijk in elkaar te krijgen. Het snijden van het kunststof is voor mij een crime. Snij teveel of te weinig af en past uiteindelijk toch niet mooi.
Ook ben je gebonden aan de hoogte van de pylon i.v.m. de grootte van de prop.
Zelf ga ik er een BL motor inzetten, maar de prop die dergelijke motoren kunnen draaien is vaak te groot.
Dus ga ik zelf maar een pylon maken Da's reuzemakkelijk en past veel mooier en is ook nog minder werk.

Groeten, JH

Ja het wordt een hele klus maar dat geeft niet.
Over dat uitgedroogde balsa, dat valt waarschijnlijk aardig mee en is denk ik beperkt gebleven tot het kielvlak en stabilo, de romp is aardig gespaard gebleven door de flinke laag plamuur die erop gesmeerd is.8O

De eerste klus wordt dan ook: schuren en nog eens schuren!!!
Totdat de hele romp kaal is en dan maar afwachten wat we aantreffen.

Heb je de orginele tekening er ook bij ?
Is het dan niet een idee om een nieuwe romp te bouwen.
Het is volgens mij een niet al te ingewikkeld rompje.
Je kunt onderdelen die je niet na kunt maken zoals het cockpit kapje hergebruiken.
En je weet tenminste zeker dat alle lijmverbindingen nog goed zijn.

Leuk hoor om die oude zwevers weer nieuw leven in te blazen.
ga dit zeker volgen.

Arthur.

Gaat goed met de abotjes hier :D
Ik heb wel overwogen om een nieuwe romp te maken, qua tijd scheelt het waarschijnlijk niet zo heel veel en misschien is een nieuwe romp maken nog wel sneller.
Ik heb de originele tekeningen er nog bij, maar ik ga toch eerst een middagje schuren om te kijken wat er onder de plamuur laag vandaan komt.

Ben overigens nog steed op zoek naar zo'n motor bevestiging (zie foto 3 in de beginpost) voor een electromotor.
Die van de Kleine uhu is niet hoog genoeg, dan moet ik een te kleine prop gaan gebruiken.

Jesse.

Die van de grote uhu is me te lelijk !:p
Maar die in dat draadje op rcgroups zien er goed uit zeg, dat lijkt me wel wat.

Helaas nog geen vorderingen, ik ben gisteren begonnen met schuren maar ik kwam achter dat ik echt even stofkapjes moet gaan halen omdat ik na 2 minuten schuren al liep te "piepen" van het stof in mijn keel;)
Wat voor plamuur hij er op heeft gesmeerd weet ik niet maar wat ik wel weet is dat smerig spul is!

Groetjes, Jesse.

Voordat je uren gaat schuren kun je denk ik beter alles gaan lijmen. Doe je het andersom kun je straks nog een keer gaan schuren :(

Broer ik hou dan wel niet zo van zwevers(sorry als ik nu mensen pijn doe;))maar schiet is op met die foto's joh, je houd ons veel te lang in spanning;). En bovendien, des te sneller je klaar bent met deze bak des te sneller kan mijn p51 het luchtruim verkiezen:D

jajaja, rustig nou... ik heb ook niet alle tijd van de wereld ;)
Morgen ga ik denk ik weer wat doen, vandaag geen tijd.

Ik zie er wel brood in, heb nog wel erger gezien dat met wat moeite weer mooi is te maken. Inderdaad zou ik eerst de romp weer goed in elkaar lijmen en dan voorzichtig schuren. Het is wel balsa, als je daar met de schuurmachine op gaat....

Wie heeft het hier over een schuurmachine ?
Daar waag ik me zeker niet aan, voor dat je het weet zit je er door heen :o

Vandaag nog een heel klein beetje geschuurd maar zoals huibert en jakkie takkie voorstelden ga ik eerst maar het één en ander lijmen.
Dat doe ik morgenavond en dan maak ik gelijk weer wat foto's.

Back