Hallo luitjes,
De komende weken zal ik me gaan bezighouden met het opknappen van een zwever die ik heb gehad van een kennis.
Een voorzichtige schatting leerde ons dat dit beestje al een goede 30 jaar oud is en dat is ook te zien.
Ook is de oorspronkelijke bouwer een beetje zuinig geweest met de lijm en wat te enthousiast met de pot plamuur.
De Beta heeft zo te zien ook de nodige harde landingen te verduren gehad, al met al werk genoeg om me een tijdje zoet te houden en er een mooi verslagje van te typen en jullie wat lees en kijk voer te verschaffen.
Onderstaand een impressie van het model en de aandachtspunten:
Het model zoals hij eruit kán zien
Het motortje dat oorspronkelijk werd gebruikt om het model op hoogte te brengen:
Hoe het motortje bevestigd zat:
De zwever zoals hij er nú uitziet:
De mankementen:
Een erg vaag gerepareerde vleugel:
De bovenkant van de romp die niet netjes aansluit en aan 1 kant los zit:
Bij nadere inspectie blijkt het helemaal los te zitten:
Geklieder met plamuur en lijm die begint los te laten:
De cockpit die niet netjes aansluit op de romp:
Beschadiging aan de romp onder de vleugel bevestiging:
Beschadiging voor in de romp, waarschijnlijk resultaat van een crash?
Nog meer geklieder met plamuur
Een vaag gat in de zijkant van de romp, ik vermoed dat daar een schakelaar heeft gezeten:
Uitgedroogd balsa dat wel wat porienvuller kan gebruiken:
Gescheurde scharnier sleuf in het richtingsroer:
Leuk detail, plaatje van schaal cockpit:
dus............................
werk zat zou ik zo zeggen
Bovendien mist het middengedeelte van de vleugels, waar ook de "motorgondel"? bevestigd zat dus dat zal ik nieuw moeten maken.
Verder is het de bedoeling dat er in plaats van de cox een brushless motor in komt, deze wil ik wel graag weer in een "gondel"? op het midden van de vleugel plaatsen aangezien de verwijderbare cockpit tot ver na het laatste neusschot doorloopt en de neus van massief balsa is.
Iemand enig idee waar ik zo'n gestroomlijnd bokje kan kopen om een electromotor op te bevestigen?
Ik hou jullie op de hoogte
Groetjes, Jesse.
ps: bij deze wil ik even van de gelegenheid gebruik maken om te zeggen:
Broertje, hierna begin ik écht aan je P-51

De komende weken zal ik me gaan bezighouden met het opknappen van een zwever die ik heb gehad van een kennis.
Een voorzichtige schatting leerde ons dat dit beestje al een goede 30 jaar oud is en dat is ook te zien.
Ook is de oorspronkelijke bouwer een beetje zuinig geweest met de lijm en wat te enthousiast met de pot plamuur.
De Beta heeft zo te zien ook de nodige harde landingen te verduren gehad, al met al werk genoeg om me een tijdje zoet te houden en er een mooi verslagje van te typen en jullie wat lees en kijk voer te verschaffen.
Onderstaand een impressie van het model en de aandachtspunten:
Het model zoals hij eruit kán zien
Het motortje dat oorspronkelijk werd gebruikt om het model op hoogte te brengen:
Hoe het motortje bevestigd zat:
De zwever zoals hij er nú uitziet:
De mankementen:
Een erg vaag gerepareerde vleugel:
De bovenkant van de romp die niet netjes aansluit en aan 1 kant los zit:
Bij nadere inspectie blijkt het helemaal los te zitten:
Geklieder met plamuur en lijm die begint los te laten:
De cockpit die niet netjes aansluit op de romp:
Beschadiging aan de romp onder de vleugel bevestiging:
Beschadiging voor in de romp, waarschijnlijk resultaat van een crash?
Nog meer geklieder met plamuur

Een vaag gat in de zijkant van de romp, ik vermoed dat daar een schakelaar heeft gezeten:
Uitgedroogd balsa dat wel wat porienvuller kan gebruiken:
Gescheurde scharnier sleuf in het richtingsroer:
Leuk detail, plaatje van schaal cockpit:
dus............................
werk zat zou ik zo zeggen

Bovendien mist het middengedeelte van de vleugels, waar ook de "motorgondel"? bevestigd zat dus dat zal ik nieuw moeten maken.
Verder is het de bedoeling dat er in plaats van de cox een brushless motor in komt, deze wil ik wel graag weer in een "gondel"? op het midden van de vleugel plaatsen aangezien de verwijderbare cockpit tot ver na het laatste neusschot doorloopt en de neus van massief balsa is.
Iemand enig idee waar ik zo'n gestroomlijnd bokje kan kopen om een electromotor op te bevestigen?
Ik hou jullie op de hoogte

Groetjes, Jesse.
ps: bij deze wil ik even van de gelegenheid gebruik maken om te zeggen:
Broertje, hierna begin ik écht aan je P-51

Laatst bewerkt: