Restwaarde R/C auto

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door Zore, 24 jan 2009.

  1. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Wat ik mij afvraag...Als je een radiografische auto koopt en je wilt em verkopen, hoeveel geld krijg je daarvoor terug? Is dat zeg 50% of ben je gelijk meer poen kwijt? :nosmile:
     
  2. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    hangt van veel factoren af.. maar 50% is toch zeker wel de minimale afschrijving als die eenmaal 1x gereden heeft..
     
  3. Bernie

    Bernie

    Lid geworden:
    30 jan 2006
    Berichten:
    1.203
    Wat voor een rc-wagen?
    Nitro, electro of benzine?
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Afhankelijk van veel factoren...

    Heb je een simpele RTR auto en die helemaal in het aluminium gestoken moet je niet verwachten dat mensen de hoofdprijs willen betalen als de "gewone" RTR nieuw goedkoper is.
    Ook al is er niet mee gereden is de aankoop van een auto nieuw bij een winkel interessanter dan bij een particulier omdat garantie en support bij een particulier minder is en daarvoor een prijsaanpassing nodig is om hem te kunnen verkopen.

    Bij een gebruikte auto speelt vooral de status en leeftijd een rol. Een redelijk nieuwe auto waarvan geen onderdeel meer te vinden is zal ook moeilijker verkopen al verbaasd het mij wat je op marktplaats ziet verschijnen en hier bij een dergelijke aankoop pas achteraf gaan vragen waar de onderdelen te vinden zijn.
     
  5. kjel

    kjel

    Lid geworden:
    29 jul 2007
    Berichten:
    310
    Locatie:
    maastricht
    Leuke vraag. Ik heb dat ook eens proberen te vatten. Als je het mij vraagt ben je 50% al kwijt als je de winkel uitloopt. Na een zekere mate van gebruikers schade, wil niemand hem meer hebben. En terecht. Het is goedkoper een nieuwe auto te kopen. Dan ééntje die versleten is op te knappen. Althans, dat lijkt mij te gelden voor plastic modellen. Hoe degelijker je model is, en degelijk begint dat volgens mij bij alu, deste langer blijft ie van waarde. Ik heb een bigscale gehad, geheel opgebouwd uit alu, géén plastic. Die raakte ik voor een prima prijsje weer kwijt. Moet ik er wel bij zeggen dat ik aan grof weg € 300,- reserve onderdelen en/of electronica inmiddels had vervangen. Maar goed, als je rijdt, verbruik je nou eenmaal onderdelen.
     
  6. Ducatist

    Ducatist

    Lid geworden:
    24 jan 2009
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Vilvoorde-Belgie
    Alles veranderd zo vlug, en de markt is ondertussen wel verzadigd zeker, en natuurlijk
    de vernieuwingen lokt aan hé
     
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Als de auto gebruikssporen heeft begin je met de helft van de nieuwprijs.

    Probeer je te verplaatsen in de potentiele koper, die loopt alle risico`s van bijv. een slecht ingelopen motor.

    Als de auto echt ongebruikt is, mag je best op 75 % van de nieuwwaarde gaan zitten, dan moet je wel mazzel hebben.
     
  8. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Hartelijk dank voor alle reacties..!
     
  9. mkabel

    mkabel

    Lid geworden:
    1 sep 2008
    Berichten:
    597
    Locatie:
    nieuwegein
    ben het niet eens met jullie als ik eerlijk mag zijn.
    als ik een auto koop via marktplaats(een 1:1) dan ga ik ook niet lopen zeuren over steenslag endergelijken. plus dat als jij in de NIEUWE auto 1 km rijdt id hij ook niet meteen nog maar 50% waard. ook hier kan je niet nagaan hoe de eigenaar ermee heeft gereden. en misschien heeft hij hem wel nieteens ingereden wat ook moet bij nieuwe auto's(1:1). ik vind dat het gewoon per auto verschilt wat hij waard is.
     
  10. kjel

    kjel

    Lid geworden:
    29 jul 2007
    Berichten:
    310
    Locatie:
    maastricht
    Ik kan me aardig in je verhaal vinden, maar mijn ervaring wijst gewoon iets anders uit. Zowel als koper en als verkoper heb ik gemerkt dat het snel naar beneden kan gaan, de waarde. Het lijkt ergens niet te kloppen en toch gebeurt het. Ik denk dat een zekere gevoelswaarde ook een rol speelt. Ik heb het liefst een mooi nieuw fonkelend speeltje staan. Bij alu heb je dat gevoel ook 2de hands al snel(ler). En anders wil je er gewoon minder voor uitgeven. Vind maar eens een gek die d'r 75% voor betaald...
     
  11. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    niet? lijkt mij van wel hoor, een auto (technisch exact hetzelfde, en dezelfde staat) 1 met de lak perfect in orde, en 1 met steenslag, zal de auto met steenslag toch wel minder opleveren.

    Klopt, merk en type is ook bij rc modellen belangrijk. je moet echter neit de grote verschillen tussen rc auto's en 1:1 auto's vergeten denk ik.
    1:1 auto's zijn een transportmiddel, rc auto's zijn alleen maar voor de hobby. verder gaat een normale auto toch echt wel 20 jaar mee (gemiddeld) dit is bij geen rc auto eht geval. ok kun je bij een 1:1 auto zien hoeveel deze gelopen heeft, en als er iets aan gerepareerd is (door een garage) is daar documentatie van. dit heb je allemaal bij een rc auto niet. Ik denk dat de forse prijs zakking in het kopen/verkopen van een rc auto puur te maken heeft met het niet meer hebben van garantie, en het niet na kunnen gaan of er goed mee omgegaan is etc. (hiervoor heb je alleen maar het woord van de verkoper)

    dit is uiteraard maar mijn mening hoor. :) maar ik sluit me wel aan bij de 50%, de auto moet al wel een gewild model zijn, en in een goede staat verkeren, zou ik er meer dan 50% van de nieuwprijs voor gaan geven.

    Gr.
    Tim
     

Deel Deze Pagina