Retracs voor een Mick Reeves Hawker Hunter

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door jbecaus, 21 aug 2016.

  1. jbecaus

    jbecaus

    Lid geworden:
    31 dec 2013
    Berichten:
    229
    Locatie:
    Bellem (Aalter) België
    Hmmm ik vrees dat ik hem niet onder de 10 kg zal kunnen houden... Ik krijg niet alle batterijen in de neus. Een beetje te weinig plaats. Ondertussen de layout van de electronica op de plaat begonnen. Toch raar dat ik de tank moet naar voren schuiven om hem enigzins op zijn zwaartepunt te krijgen... Ik werk met de nieuwe Emcotec (innoflyer) verlichting ipv Unilights. Leuke software trouwens. Lampjes bestaan uit 1 vast kleur en 1 witte strobo. Oude offset drukkerijplaten doen dienst als aluminium aan de binnenzijde. 1 vleugel bijna klaar om in glasmat te zetten.

    IMG_0040.jpg IMG_0046.jpg IMG_0049.jpg
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2017
    gpman vindt dit leuk.
  2. jbecaus

    jbecaus

    Lid geworden:
    31 dec 2013
    Berichten:
    229
    Locatie:
    Bellem (Aalter) België
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Pas wel op met de tank te ver voor het zwaartepunt, dat verschil is in de vlucht minder fijn dan wat meer gewicht.
     
  4. elcees

    elcees

    Lid geworden:
    21 jul 2008
    Berichten:
    133
    Ik heb mijn tank achter het spant met de vleugel buizen. Dit lijkt me idd te ver naar voren.
     
  5. jbecaus

    jbecaus

    Lid geworden:
    31 dec 2013
    Berichten:
    229
    Locatie:
    Bellem (Aalter) België
    Ik ga nog even wachten met hem definitief vast te zetten tot ik er een beter oog op heb. Maar als ik nu alles op zijn plaats zet volgens Mick Reeves plan. Dan ligt het zwaartepunt met een lege tank veel te ver naar achter. Het heeft ook deels te maken dat mijn Dubro tank meer naar achter steekt waardoor ook mijn turbine een 5 tal centimeter naar achter schuift en zo het geheel staartlastig wordt. + een extra servo op een elevator. En ik er ook niet in slaag om het batterijgeheel volledig in de neus te steken. Zwaartepunt wordt toch altijd berekend met een lege tank? Of niet? Oplossing zou ook kunnen zijn om een 2,5 liter mee te nemen ipv 3 liter... En dan de turbine naar voor schuiven. Maar ik vertik het om lood toe te voegen...
     
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Tank een deel vol, zoals in de landing, is het beste. Weinig variatie tijdens de vlucht vliegt gewoon het beste anders zit je steeds met een andere trim om lekker te vliegen.
     
  7. jbecaus

    jbecaus

    Lid geworden:
    31 dec 2013
    Berichten:
    229
    Locatie:
    Bellem (Aalter) België
    Goeie tip voor het zwaartepunt. Ga ik zeker doen.
    Vleugels zijn nu volledig beplankt met balsa en de tailpipe en rompgedeelte zit op zijn plaats. Het begint warempel op een Hunter te gelijken.
    Heb volgens mij al stoflongen van al dat balsa schuren. IMG_0047.jpg
    IMG_0057.jpg
     
    Tadango vindt dit leuk.
  8. jbecaus

    jbecaus

    Lid geworden:
    31 dec 2013
    Berichten:
    229
    Locatie:
    Bellem (Aalter) België
    Vandaag de 2 vleugels definitief bevestigd en ze sluiten zo goed als naadloos aan. De 2 tanks zitten nu ook op hun plaats onder de vleugel en de halve cirkel die in de flaps moet worden uitgehaald is nu ook ok. De ronde gaten in de flaps met een special boor eruitgehaald. Nog een extra scharnier in de tip en roll geplaatst. Gat in de neus voor licht enz... Beetje bij beetje...

    IMG_0073.JPG IMG_0072.JPG IMG_0077.JPG IMG_0078.JPG IMG_0074.JPG
    IMG_0071.JPG
     
    WimBlommaert en gpman vinden dit leuk.
  9. jbecaus

    jbecaus

    Lid geworden:
    31 dec 2013
    Berichten:
    229
    Locatie:
    Bellem (Aalter) België
    Terug de draad opgenomen van de Hawker, eerste vleugel in de glasmat en uitbekleden van de air intakes. Ik ga proberen om er met de regelmaat van de klok aan verder te werken.

    Tussen de lijnen: Ik vond persoonlijk PMF een droevige bedoening. Lijkt mij steeds meer een jet-treffen van wie er de meeste centen tegenaan gooit en niet wie uitblinkt in het bouwen van een schaalmodel. Genoeg Chinese rommel gezien dit jaar. Ieder jaar dezelfde deelnemers en dezelfde toestellen... Boring... Het veld was volgens mij net goed genoeg om patatten op te planten. Rafale van Schroëder lijkt mij meer een samenbouw van dode delen. Moet een Rafale voorstellen. Jezus! Groot wel, maar daar stopt het helaas. We waren eerst naar Nuth gegaan, super ontvangst veel lol beleefd, maar bleek te klein voor de F16 van mijn compagnon. Dus de zaterdagavond toch besloten om naar Pampa te gaan. Jet-treffen in Gerpinnes veel kleinschaliger en leuker om te vliegen. Maar ja... dat is natuurlijk mijn mening hé. Of ik ben jaloers :)

    35745469840_9e6e067daa_o.jpg Schermafbeelding 2017-07-24 om 18.41.28.png

    IMG_014wcsdf2.jpg
     
  10. jbecaus

    jbecaus

    Lid geworden:
    31 dec 2013
    Berichten:
    229
    Locatie:
    Bellem (Aalter) België
    Vandaag de panel rivets geboord met de dremel, neuslicht geplaatst... 1 vleugelzijde geschuurd met water en zeep. De gun blisters klaargemaakt om te monteren. Batterij bays in de neus gelijmd. Tailpipe definitief bevestigd. IMG_0197.jpg IMG_0195.jpg IMG_0196.jpg IMG_0186.jpg IMG_0188.jpg IMG_0189.jpg Kortom wat noodzakelijke prutsen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Berto en gpman vinden dit leuk.
  11. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Ziet er mooi uit!
    Maar hoe richt je pijp uit zonder turbine? Ik bouw de pijp en turbine tegelijk in zodat ik zeker weet dat ze goed tov elkaar gepositioneerd zijn.
     
  12. jbecaus

    jbecaus

    Lid geworden:
    31 dec 2013
    Berichten:
    229
    Locatie:
    Bellem (Aalter) België
    De turbine was er even uit, maar werd wel degelijk uitgelijnd met de pijp...
     
  13. jbecaus

    jbecaus

    Lid geworden:
    31 dec 2013
    Berichten:
    229
    Locatie:
    Bellem (Aalter) België
    Vandaag eerste grondlaag met spuitplamuur... IMG_0201.jpg IMG_0202.jpg IMG_0203.jpg
     
    ik ben een vliegtuig.nl vindt dit leuk.
  14. Mr. Tucano

    Mr. Tucano

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    369
    Locatie:
    België
    Hé Jan,
    nu moet ik men oren spitsen :)
    Het spuiten van die plamuur ook met een airbrush ?
    En welk merk en type van plamuur?

    We kenne elkaar van op de pampa, heb laatst nog jou F15 staan bewonderen met de Niels.
     
  15. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Spuitplamuur
    [​IMG]
     
  16. jbecaus

    jbecaus

    Lid geworden:
    31 dec 2013
    Berichten:
    229
    Locatie:
    Bellem (Aalter) België
    Thats it... beetje voorzichtig mee zijn dat je de details en rivets niet dichtspuit... dan schuren met warm water en veel handzeep - waterschuurpapier (3M) vanaf korrel 600 tot 1500.
    Tot de gelcoat terug zichtbaar wordt. De voorbereiding is cruciaal voor een mooi resultaat.


    [​IMG][/QUOTE]
     
  17. jbecaus

    jbecaus

    Lid geworden:
    31 dec 2013
    Berichten:
    229
    Locatie:
    Bellem (Aalter) België
    Thats it... beetje voorzichtig mee zijn dat je de details en rivets niet dichtspuit... dan schuren met warm water en veel handzeep - waterschuurpapier (3M) vanaf korrel 600 tot 1500.
    Tot de gelcoat terug zichtbaar wordt. De voorbereiding is cruciaal voor een mooi resultaat.
     
  18. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Waarom handzeep bij het schuren? Ik schuur het altijd gewoon nat met 400. Te glad is ook weer niet goed voor het spuiten toch? Het schuurstof in het water zorgt voor een mooi polijst effect maar het blijft een beetje mat (satijn) zodat de verf makkelijker hecht.
     
  19. jbecaus

    jbecaus

    Lid geworden:
    31 dec 2013
    Berichten:
    229
    Locatie:
    Bellem (Aalter) België
    Ik heb nog geen problemen gehad bij het hechten... de zeep dient alleen maar om het schuurstof beter af te voeren en je minder krassen hebt. Maar heb het ook al zonder zeep gedaan...
    Ik werk dan af met een Dupont Centari 6000 en een lak met mateerpasta. Maar dit zal je normaliter ook hier kunnen volgen.
     
  20. Mr. Tucano

    Mr. Tucano

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    369
    Locatie:
    België
    Die spuitbus kende ik nog niet, was altijd van het idee dat het met een pistool gespoten werd.
    Goei tip.
     

Deel Deze Pagina