revell tide-breaker

Discussie in 'Speedboten' gestart door hoogvlieger, 24 aug 2013.

  1. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Vandaag de TB eens uitgebreid getest. Afgelopen vaardag bij VaarGroep Flevoland had ik deze ook mee, maar na een minuutje ging het bootje volgas richting de kant, en de motor stopte pas een paar seconden na de stranding. Die dag dus niet meer gevaren daarmee, nu gebeurde het richting kant, maar ik moet er niet aan denken dat het bootje voor torpedo gaat spelen, en een andere boot schade toebrengt.

    Thuis had ik de vermoedelijke oorzaak zo te pakken. Soms wilde de zender niet aan, en dat bleek te komen door slecht contact met de batterijen in het vakje. Tijdens het varen moet het contact verbroken zijn, de boot vaart dan eerst op de laatst ingesteld koers en snelheid verder, en pas als na een aantal seconden het contact niet weer is hersteld, treedt de failsave in werking, en stopt de motor. In dit geval dus pas als de kant al was bereikt...

    De batterijen klemmen nogal tussen de richels waar deze penlites tussen komen, en dat klemmen is dusdanig dat als een penlite iets opschuift, door het oppakken van de zender bijv, de veerdruk van het contactveertje deze niet altijd terug kan duwen. Dus uiteindelijk maar rigoreus alle richeltjes eruit geknipt met een tang, en de batterijen zo geplaatst. Om ze strak, maar niet te strak op hun plek te houden, heb ik een stukje keukenpapier tussen deksel en batterijen gedaan. Al schud ik nu hard met de zender, je hoort niets rammelen, en de zender blijft ten alle tijde aan.

    Vandaag 3 keer gevaren, geen enkel probleem met de besturing.
     
  2. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Het achterste lager van de schroefas begint weg te slijten. Wat kan ik er tussen doen wat minimale weerstand geeft? Teflon ringetje? Mini druklager? Ik bedoel tussen schroef en lager.
     
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Henk,

    Daar hoort een ring tussen te zitten, dat de functie van druklager heeft, anders zal de boel inderdaad gaan vreten.

    Bij mijn snelle boten is dat meestal een teflon ringetje, maar soms ook gewoon twee messing ringetjes, wat maar het beste past.

    Hier een teflon ringetje met een stalen ring er voor:

    [​IMG]


    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Dana moet ik maar eens kijken naar wat teflon ringetjes. Nog tips waar online te vinden, en die ook in enveloppe versturen? Bijna 7 euro verzendkosten voor zoiets lijkt me overkill.
     
  5. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    In een winkel als gamma of iets dergelijk hebben ze zoiets misschien wel, anders HOR racing, moet je er wel 2-3 weken op wachten.

    Gr,


    Roy
     
  6. BertusvB

    BertusvB

    Lid geworden:
    14 sep 2011
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Hoeksewaard
    Geen nieuws op het Tide Breaker front?
     
  7. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Ik vaar er nog steeds mee af en toe. Motor lijkt iets minder te worden, ik zie de laatste tijd wat meer koolstof neerslaan naast de motor, wat erop zou kunnen duiden dat de koolborstels minder worden.

    Sinds ik een laagje uierzalf in de rand van de opbouw heb gedaan komt er geen water meer binnen. Het overbruggen van de "beveiliging" zodat de motor alleen kan draaien als de boot in het water ligt, bevalt me prima. Geen enkele keer meer gehad dat de boot soms weigert, omdat de metalen contactpuntjes aan de buitenkant wat geoxideerd zijn.
     
  8. anthem2

    anthem2

    Lid geworden:
    23 sep 2011
    Berichten:
    2.118
    Locatie:
    Belgie,Antwerpen,Brasschaat
    Is die printplaat op de motor eigenlijk echt nodig? Heb zelf de ft007 variant van banggood al een tijdje en heb een nieuwe motor geplaatst omdat het printje van de oude motor doorgebrand was. Heb de motor al willen testen zonder dat plaatje maar wou toch eerst zeker zijn of het kan of niet.
     
  9. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Is dat niet gewoon een setje onststoorcondensatoren etc? Het is een borstelmotor, dus in principe moet deze gewoon draaien als je er spanning op zet.
     
  10. anthem2

    anthem2

    Lid geworden:
    23 sep 2011
    Berichten:
    2.118
    Locatie:
    Belgie,Antwerpen,Brasschaat
    Dacht ook dat het zo zou moeten gaan :D maar wou liever eerst even checken of ik mijn regelaar niet zou stuk doen :p
    Eigenlijk zou er dan zo'n condensatortje tussen moeten gesoldeerd worden zoals bij de grote motoren?
    Stom dat ze dit niet gewoon doen eigenlijk,mijn mini z motoren hebben dit ook gewoon en zijn nog kleiner dus...
    Nee,liever moeilijk maken ;)
     
  11. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Als je geen risico wil nemen, sluit je toch gewoon een paar penlites aan op de motor zonder printplaatje? En waarom ingewikkeld, misschien zitten er op dat printplaatje wel meer onderdelen, het kan ook een kleine filterschakeling zijn, dan heb je meer nodig dan een paar condensatoren. Deze bootjes waren eerst voorzien van FM zender, meen ik me te herinneren, en toen een stuk gevoeliger voor storing.
     
  12. anthem2

    anthem2

    Lid geworden:
    23 sep 2011
    Berichten:
    2.118
    Locatie:
    Belgie,Antwerpen,Brasschaat
    Klein probleempje met de ft007 boot.
    Mijn gas/rem kanaal staat plots achterstevoren?
    Niets speciaals gedaan, boot werkt verder wel perfect maar ik kan deze dus niet terug reversen dmv een knopje op de zender.
    Iemand hier al enige ervaring mee? Op internet vind ik namelijk alleen problemen met de stuur servo en reviews.
    Op zich geen echt groot probleem want varen doet hij wel maar dan remmen ipv gas geven en omgedraaid, maar is toch niet zo fijn natuurlijk.
     
  13. anthem2

    anthem2

    Lid geworden:
    23 sep 2011
    Berichten:
    2.118
    Locatie:
    Belgie,Antwerpen,Brasschaat
    Echt niemand een idee? :(
    Vandaag de manual willen raadplegen maar deze is op vreemde wijze verdwenen uit de doos.
    Google gevraagd om een manual maar niet te vinden... Dan zag ik de flysky gt2b zender dus dacht eindelijk verder te komen, blijkt alleen het uiterlijk hetzelfde te zijn. Deze heeft blijkbaar wel de reverse knopjes.
     
  14. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Best kans dat in de Revell zender wel de aansluiting voor zo'n reverse knop zit, misschien is er iets daar aan de hand,dat het ineens omgekeerd is. De Revell zender is volgens mij een aangepaste GT2b. De FT007 gebruikt ook gewoon het FlySky protocol, ik heb de zender van mijn 2e Tide Breaker nu gebonden aan een 3 kanaals Hobby King ontvangerm in een auto.
     
  15. anthem2

    anthem2

    Lid geworden:
    23 sep 2011
    Berichten:
    2.118
    Locatie:
    Belgie,Antwerpen,Brasschaat
    Ik heb mijn hobbyking gt2 zender al meerdere keren proberen binden maar tevergeefs. Ik houd de bindknop ingedrukt en zet hem aan en dan boot aan en in water. Zo werkt het met de originele zender ook maar dan zonder de bindknop.Dacht ook dat dit zou werken maar ik ik heb blijkbaar een heel vreemde boot :D
     
  16. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Binden:

    Ontvanger aan, lampje knippert
    bindknop zender indrukken en ingedrukt houden
    zender aanzetten met knop nog steeds ingedrukt tot lampje op ontvanger continue brandt
    ZENDER UIT
    zender weer aan zonder knopje in te drukken

    Ik denk dat je die laatste twee stappen vergeten bent!
     
  17. anthem2

    anthem2

    Lid geworden:
    23 sep 2011
    Berichten:
    2.118
    Locatie:
    Belgie,Antwerpen,Brasschaat
    Thanks, straks direct proberen :) maar eerst werken, moet spijtig genoeg ook nog af en toe gebeuren natuurlijk ;)
     
  18. anthem2

    anthem2

    Lid geworden:
    23 sep 2011
    Berichten:
    2.118
    Locatie:
    Belgie,Antwerpen,Brasschaat
    Iets of wat late reactie maar geen succes met de gt2 zender :( ook nog 100 keer geprobeerd de stock zender te binden, dit lukt telkens maar gas geven is nog steeds achteruit en omgedraaid.Zit volgens mij niet veel anders op dan het zo te laten en te hopen dat het uit zichzelf weer terug normaal wordt. Het is immers ook gewoon ineens gekomen.
     
  19. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    eh. Als het écht net zo werkt als een GT2 dan ben ik wat vergeten in mijn handleidinkje:

    Bindplug in ontvanger, is een specifiek kanaal voor (ik dacht dat ch3 / gas daarvoor dubbelt)
    Ontvanger aan, lampje knippert
    bindknop zender indrukken en ingedrukt houden
    zender aanzetten met knop nog steeds ingedrukt tot lampje op ontvanger continue brandt. Knopje loslaten.
    ZENDER UIT
    Ontvanger uit
    Bindplug uit ontvanger halen

    zender weer aan zonder knopje in te drukken
    ontvanger aan
    ...en anders een extra GT2 ontvanger kopen en in de Tide-Breaker inbouwen? Ik weet niet of dat gaat?
     
  20. anthem2

    anthem2

    Lid geworden:
    23 sep 2011
    Berichten:
    2.118
    Locatie:
    Belgie,Antwerpen,Brasschaat
    Probleem met gas en achteruit is nog steeds niet opgelost. Maar ben gisteren wel zeer blij geworden terug. Bootje had totaal geen power meer, kreeg zichzelf amper uit het water. Dacht eerst de motor, dus deze al eens open gehad en gekuisd enz. na een filmpje hiervan op youtube gezien te hebben. Dit werkte niet spijtig genoeg... Dacht dan aan de accu's maar ze hadden alle 4 amper verschil dus moest al heel toevallig zijn.Terug thuis motor laten lopen een kwartier in gedistilleerd water, nogmaals kuisen en koperen contact punt met de borstels proper gemaakt. Terug aan het water weer geen succes... Uit het water draaide de motor wel zoals het hoort maar ja zonder weerstand... Banggood geraadpleegd en nieuwe lipo's laten komen. Terug vol vermogen :D eindelijk! Lipo buzzer eraan en wat blijkt, de cut off van de ft007 staat veeeeel te laag ingesteld. Buzzer op 3,2v gezet en ging serieus vroeger af dan de tijd die ik normaal kon varen alvorens de boot gas inhoud.Mijn accu's zijn dus stuk en wou hiermee de mensen ook waarschuwen om niet te blijven gaan tot de boot zelf inhoud.

    Verder ben ik ook nog eens aan de slag gegaan met de canopy, eerst had ik een halve tot hele kop water in de boot als ik niet oppaste.Had nog een overschot mouse liggen die aan 1 kant plakt. Normaal om kieren tussen deuren af te sluiten ofzo. Hier heel dunne reepjes afgesneden en mee in de canopy geplakt waar de rubber seal zit. Resultaat is na 10 min varen een druppel of 5 water :D
     

Deel Deze Pagina