[Review] Elprog Pulsar 2 lader met inflex! Super lader...

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Tadango, 18 apr 2005.

  1. val

    val

    Lid geworden:
    2 okt 2004
    Berichten:
    870
    Locatie:
    B w.vl. Oostrozebeke
    Je kan het ook als een veiligheidsprocedure zien als de lader vraagt of het aantal cellen correct is. want als een paket op een of andere manier een vreemde spanning weerheeft en een lader begint deze automatich te laden...
    Ook het updaten van software vind ik een hoogst normale zaak, als je ziet hoe snel de batterijen(met hun laad en ontlaadprocedures) nog veranderen. Dit is dus een pluspunt als de software van een lader kan mee evolueren.
     
  2. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Wat een gel*l. Iedereen zou toch moeten weten dat een diep ontladen 3S lipo makkelijk de spanning van een volgeladen 2S pakket zou kunnen hebben. Ja, ik weet het, dan is het pakket veel te ver ontladen, maar dat kan je toch moeilijk een software probleem noemen. Eerder een gebruikersprobleem. De software meet ook alleen maar de spanning. Eigenlijk alleen maar handig (en vooral veilig) dat de gebruiker het aantal cellen nog eens moet bevestigen.

    Oh ja, vandaag de lader binnen gekregen. De eerste indruk is erg positief. Morgen meer. Nu eerst "slapen" in een slaapkamer met een temperatuur van 31,4 graden. Gemeten met de bijgeleverde sensor :wink:
     
  3. Ik heb toch een lader die dan met de juiste oplossing komt.
    Hoe zal dat nu komen ? Door een goed functionerende software misschien ?
    Mijn lader brengt dan mijn lipo,s op 3 Volt per cell , met een zeer kleine laadstroom , daarna gaat hij pas echt laden ! Zeer handig dus als je lader dat probleem herkent en een oplossing heeft !
    Volle accu,s op een lader , waarom ?
    Dat er ook een gebruikers probleem kan zijn in deze situatie , ach ja je moet natuurlijk kunnen lezen en kunnen tellen en het brein gebruiken , intelligent zijn computers nog steeds niet .
     
  4. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Het gaat hier om die X-peak lader neem ik aan? Moeten daar alle cellen apart op worden aangesloten met een snoertje? Zo nee, kan het ding nooit met 100% procent zekerheid zeggen uit hoeveel cellen een pakket bestaat. Bij lagere cel aantallen is dat nog vrij betrouwbaar te doen maar dat wordt snel anders bij hogere aantallen. Als jij wel weet hoe het moet mag je het me uitleggen, ik leer graag bij.

    Simpel, ik weet niet altijd van tevoren of een accu vol is. Ik hou geen logboek bij ofzo.
     
  5. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Back to the pulsar.

    Ik heb er vandaag een beetje mee kunnen spelen. Het is even wennen qua bediening (ben een schulze gewend) maar na 5 minuten is dat ook weer onder de knie. Redelijk prettig menu en de mogelijkheid om verschillende laadprogramma's op te slaan vind ik nu al erg handig!
    Het enige minpunt wat ik tot nu toe heb kunnen vinden in de software is dat men de instellingen voor de temperatuur sensor alleen bij het opstarten kan instellen. Of zie ik iets over het hoofd?

    Bij elke type accu moet men alvorens te beginnen met laden/ontladen het aantal cellen aangeven. Bij 3S en 4S lipo's heb ik nog geen misgok gezien. Wel bij een 14 cellen NimH cellen pakket welke flink leeg was en als 13 was herkend. Dat is met 1 druk op de knop ook weer gecorrigeerd. Handig!

    Eindtemperaturen van cellen na laden met deltapeak/reflex/inflex heb ik nog niet geprobeerd. Een oud CP1700 met 5 amp geladen haalde 50 graden zonder reflex of inflex. Mooie temperatuur en vooralsnog geen reden om te laden met inflex. Of heeft inflex nog andere voordelen?

    De optie om de interne weerstand van een pakket te meten is interessant, al vraag ik me af in hoeverre dit betrouwbaar is. In ieder geval handig als vergelijkingsmateriaal.

    Ook prettig dat het geluid uitgezet kan worden voor nachtelijke laadsessie's :)

    Ik heb ook nog even de software bekeken al heb ik nog geen seriele port op m'n pc. Qua layout ziet het er wat knullig uit maar het zal wel werken.

    Al met al ben ik tot nu toe wel blij met dit apparaatje. :)
     
  6. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Zoals met vele spullen die hitech worden, heeft het een vervelende bijwerking. Vroeger moest je alles handmatig instellen en nadenken hoe het apparaat de handeling moet gaan uitvoeren, nu met al die automatisering, moet je het apparaat gaan controleren of hij het wel goed gaat uitvoeren. Soms zie ik echt de voordelen er niet van in, en wanneer je het 1 keer vergeet te controleren, gaat het ook meteen mis, alsof de duvel er mee speelt [ http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=42829&highlight= ]. Tijdbesparing is niet altijd zonder risico’s, en beter geen beveiliging dan een beveiliging met manco’s waarbij we er automatisch van uitgaan dat het perfect zou moeten werken, hierbij is de eerste fout naar een catastrofe al begaan.
     
  7. Het verhaal vertelt gelijk wat er met de software fout zit !
    Mijn lader geef je geen aantallen op , alleen type en nominale spanning en de laadstroom [ safe bij mij 1C], en daar handelt het apparaat ook na ! De lader herkent de pakketten met absolute zekerheid !
     
  8. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Is dat feitelijk niet precies hetzelfde? Of je nou een aantal opgeeft of een nominale spanning... :roll:
     
  9. val

    val

    Lid geworden:
    2 okt 2004
    Berichten:
    870
    Locatie:
    B w.vl. Oostrozebeke
    Vele laders hebben een voor mij verdachte \"automatiche mode\" zelf gebruik ik altijd manuele functie.

    Leuk dat het geluid afkan, hoe zit het met de ventilator maakt die herrie?
     
  10. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Die maakt redelijk wat geluid. Het is een vrij klein fannetje die bij hoge belasting vrij veel toeren maakt. Dus nachtelijke sessie's niet met een te hoge (ont)laadstroom mocht je in de buurt ervan slapen.
     
  11. Gaan we een lader vergelijken met een calculator ?
    Ik heb er altijd een bij de hand , en die kent beslist meer [wiskundige ] functie,s als optellen , aftrekken ,vermenigvuldige en delen !
    Mijn antwoord op je vraag [ is dat niet het zelfde ] , is dus nee , niet bij een goede lader met goede software waarin de goede beveiliging is verwerkt .
     
  12. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Het wordt met de minuut vager Leo...volg ik je nog?
    Wat is makkelijker in te voeren voor een gebruiker? Een cellenaantal (1 vinger omhoog houden per cel, oftewel optellen) of eerst het aantal cellen tellen en dit vertalen naar een nominale spanning?? Oftewel, optellen en vermenigvuldigen. Mijn gevoel zegt dat het laatste foutgevoeliger is, men wordt tegenwoordig steeds slechter in hoofdrekenen.

    Wat is nu precies je \"probleem\" met de methode van de pulsar? Of misschien beter, wat is er veiliger aan de X-peak?
     
  13. Als de nominale spanning 3 , 6 Volt per cel is , zou de max laadspanning dan niet uitgedrukt kunnen worden in de functie [ 3.6 + 0.6 ] , de minimale [ 3.6 - 0.6 ] ?
    Bij twee cellen 7.2 nominaal max laadspanning 2 x [ 3.6 + 0.6 ] enz enz . ?
    De uitkomst is het zelfde als 2 x 4.2 , maar de wiskundige bewerking niet .
    Ik gebruik dus niet alleen mijn vinger bij het rekenen , dat moet toch duidelijk zijn .
     
  14. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Het is helemaal duidelijk Leo.
     
  15. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    he leo
    alles wat een computer heet is een calculator.
    Zo dus ook een computer-lader.
    namelijk ze hebben allemaal een Centrale verwerkings eenheid op hun print plaatje zitten
     

Deel Deze Pagina