[Review] Hyperion EOS 5i DP Multi-Lader

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door nosmo, 8 apr 2007.

  1. nosmo

    nosmo Guest

    Hallo allen,

    Er is vrij weinig te vinden over deze lader op dit forum, dus ik dacht waarom geen kleine review, misschien helpt het andere kopers bij het maken van een keuze.

    Ik heb heel wat laders onder de loep gehad (zie laders.xml), en ben uiteindelijk terecht gekomen op de Hyperion EOS 5i DP. De meeste laders in de 100 euro prijsklasse verschillen niet echt veel qua functionaliteit, dat maakte het kiezen wat lastiger lastiger. De EOS heb ik enerzijds dan ook op de gok genomen en anderzijds heb ik ook wel wat positieve reviews voorbij zien komen op buitenlandse fora. Ook is mijn keuze mede bepaald door de balancer, dit is een wat luxere versie waar nog wat extra veiligheids dingen inzitten en die je eventueel ook kan gebruiken voor 6 (of meer, parallel 2 balancers) cellen lipo. Ook bestaat de mogelijkheid om de balancer via een Data kabel op de lader aan te sluiten, dan kan je de voltages per cell bekijken tijdens het laad proces.
    Bij lindinger.at hebben ze een mooie aanbieding met 10% korting als je beide neemt, ik was dus rond de € 100 kwijt inc verzending.

    Specs
    Lader
    - Input: 12 ~ 15V
    - Charge: 0.1 ~ 5.0A
    - Discharge: 0.1 ~ 1.0A
    - Lipo: 1s ~ 5s
    - NiCd/NiMH: 1 ~ 14
    - Lead-acid: 1 ~ 6
    - Charge, Discharge, Cycle mogelijkheid
    Balancer
    - Cellen: 2s ~ 6s
    - Charge: 10A max
    - Network 2 LBA10 balancers, max 12s
    - Charge, Discharge, Stand alone balance

    [​IMG]

    Via ebay heb ik een kleine lichte laptop voeding gekocht met 12V / 5A output die ik voor de lader gebruik. Eerst wilde ik een 220/12 v lader, ik vond het idee van een losse grote voeding maar niks, totdat ik een review las over de ultramat 14 in modelbouw aktueel. Daar hadden ze hem uit elkaar gehaald en er zat een normale laptop voeding in met behuizing en al. Dus tja... 12v laders heb je meer keuze en laptop voedingen zijn goed betaalbaar.

    Gebruik
    Ik heb inmiddels een NiMH, 2s1p lipo en 3s1p lipo ermee geladen, het menu is vrij eenvoudig instelbaar. De instelmogelijkheden spreken een beetje voorzich, voor NiMH's kan je de Charge rate instellen (A) in stapjes van 0.1A. Voor lipo's de Charge rate (mAh) in stapjes van 50mAh en het Voltage. De lader heeft helaas geen geheugen voor div accu's, maar onthoudt wel de laatst gebruikte instelling per type accu.

    Tijdens het laden kan je heel wat informatie over het laasproces zien. Op het hoofdscherm zie je de Laad tijd, geladen capaciteit, laad stroom (A) en accu spanning. Je kan ook switchen tussen een aantal schermen en de volgende informatie zien
    1) per cell voltage (x,xxx V)
    2) input, output V
    3) laad capaciteit, ontlaad capaciteit
    4) delta-peak spanning, dischage avg
    Als de lader klaar is met laden begint deze te piepen en schakelt dan over naar een scherm waar je de laad tijd, geladen capaciteit en accu spanning kan zien.

    Ik ben nog een beetje aan het stoeien met alle informatie, alles is nieuw voor me (kom niet uit de electro hoek) en ben nog aan het uitvogelen wat alle waardes nou precies betekenen en waarom ze handig zijn om te weten.

    Stekkertjes
    Het enige wat lastige aan de lader, geldt denk ik voor alle laders, de stekkertjes, zowel je lipo balanceer stekker als je + en - van de lipo en NiMH. Er bestaat (helaas) geen standaard onder stekkers en ik kom er achter dat op alle accu's die ik bezit weer een andere stekkers zitten.
    Voor de balancer stekker heb ik nu wel iets handigs, zie foto, maar ik geef toe, de kans dat je een fout maakt is groter. Voor de + en - ga ik voor mijn lipo's overstappen op een standaard, alle lipo's krijgen dus dezelfde stekker.
    [​IMG]


    Tot zover mijn kleine review over de EOS 5i DP

    Cheers

    Ido
     
  2. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    dank :thumbsup:

    Ik ben ook op zoek naar een lader en een 220V aansluiting lijkt mij handig. Maar als je net zo goed een laptopvoeding kan gebruiken is de keuze weer een stuk eenvoudiger.
     
  3. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Ik heb deze elader een jaar gebruikt, niets mis mee. Prettig in gebruik en laad de accus echt vol.

    Ik heb inmiddels zn grote broer , de 1210i.
     
  4. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Een 5A Laptop voeding heeft waarschijnlijk te weinig vermogen om het maximale uit de lader te halen. Dus als je 4s/5s wilt laden op een hoge laadstroom, zal je een voeding nodig hebben die meer stroom kan leveren.
     
  5. nosmo

    nosmo Guest

    Yep, dat denk ik ook, zit allemaal net op het randje, maar voor nu is 5A voldoende, mijn hoogste lipo pack is 3s10 / 1800 mAh.

    De lader kan max 5A laden, dus zou theoretisch iets onder die 5A moeten zitten, of werkt dat niet zo?
     
  6. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Op 5s Lipo laad je op een spanning tot 21V. Die 12V voedingspanning moet dus omhoog. Vermogen blijft theoretisch hetzelfde.
    Dus als je 5s lipo met 5A zou willen laden, heb je 105W laadvermogen nodig.
    105W/12V=8,75A. Helaas heb je altijd wat verliezen in de lader(warmte+licht). Dus in de praktijk zal die stroom nog net iets hoger kunnen zijn. Denk aan 9A.

    Let op: Ik weet echter niet of deze lader ook echt 105W maximaal laadvermogen heeft. Het kan zijn dat deze wat geknepen is. Zodat je op 5s Lipo niet meer met 5A kan laden.
     
  7. nosmo

    nosmo Guest

    bedankt voor het snelle antwoord, is wat duidelijker nu. Op de lader zelf staat max 5A om te laden, dus zou je denken 5A * 12v = 60 Watt laadvermogen, en met een 15V voeding dus 15*5 = 75watt

    Dus bij een 5s lipo kan je met een max van 60/21v=2.9A laden

    Ik weet dat de duurdere (€150+) laders meer vermogen hebben, vandaar dat watt zo belangrijk is, maar gaat eigenlijk pas echt spelen als je lipo voltager hoger is dan je lader input voltage
     
  8. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Het max laadvermogen is 'maar' 50W dat de meeste (alle?) laders in deze prijsklasse hebben.
    Wil je meer (180W), dan ben je ook het dubbele aan kosten kwijt, vanaf ca. €180.
    Een enkele lader kan 130W leveren en die kosten ca. €130.

    Een voeding van 5A kan wel, maar is een beetje aan de krappe kant ivm de verliezen. Eentje die 6A kan leveren voldoet dan beter, maar veel hoger is volgens mij niet nodig, omdat de 50W de beperkende factor is.
     
  9. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Ik heb even in de handleiding voor je gekeken. Daar staat 10A maximaal.
    Dus die 105W zal wel lukken. Dus 5s Lipo is zeer waarschijnlijk wel mogelijk met 5A.

    Bovendien zijn er wel meer laders met deze laadvermogen in deze prijsklasse. Zo heeft bijvoorbeeld de Simprop intelli control V3.1(en ouder) 120W laadvermogen. En die zijn ook onder de €100,- te vinden. (zelf heb ik die van mij 2 jaar geleden voor €84,- gekocht in dortmund)
     
  10. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hmm, iets te snel geweest met mijn conclusie, bedankt voor de correctie.

    Wel weer een reden om te gaan voor de hyperion. (trouwens nu ook geschikt voor A123 cellen)
    Maar eerst nog eens op zoek naar het max laadvermogen.
     
  11. nosmo

    nosmo Guest

    mm, heb dat niet zien staan in mijn handleiding, die 10A, zal het nog eens nalezen

    hier trouwens wel een goeie review, schroeven ze em ook open
    http://www.elektromodellflug.de/Projekte/eos-5i-dp.htm
    wel in het duits, maar gelukkig biedt babelfish.altavista.com uitkomst
     
  12. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Een zinsnede uit genoemde review:
    Dus toch niet meer dan 50W laadvermogen :p
     
  13. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    je hebt gelijk, ik ben ook weer te snel geweest met mijn conclusie. Wel een onduidelijke handleiding dus.
    Als het verhaal klopt op het duitse Forum, dan is die 10A die in de handleiding staat compleet onzin. 5A is dan maximaal als input. En dat betekent dat de 5A laptop voeding prima geschikt is.
    jammer dat ik het zelf niet kan testen... :(
     

Deel Deze Pagina