Reviseren D 10 stoommachientje

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door F.van.Gent, 24 aug 2012.

  1. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Hier wil ik starten met de D 10
    Die heel slecht is opgebouwd
    Er zijn zelfs tapgaten die er half naast zitten
    Waar je dus geen genoeg houvast aan heeft

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hier is nog wel het een en ander aan te doen hoor!!

    Dus ga ik hier een uitgebreid verslag over doen met veel foto.s
    Dus NORWIN goed in de gaten houden
    mvg
    Frederik

    [​IMG]

    [​IMG]

    In de rechtse cyl zitten gietgallen

    [​IMG]

    En hier is de krukas krom
    moet dus worden uitgericht
    Is volgens mij ook niet orgineel maar dat weet ik niet zeker

    [​IMG]
    zit helemaal geen rand in om pakking te drukken

    En hier de drukker voor 2 mm as
    [​IMG]

    Zo alles licht uitelkaar
    En lig nu in een bad
    Om alle vuiligheid te verwijderen
    Maar er moet wel wat aan gebeuren
    Dat houd in als dat ik wat materiaal nodig heb
    Hopende als dat de man dat goed vind
    En misschien heeft hij wel het een en ander
    Anders moet ik het kopen
    En dat kan ik van mijn AOW niet betalen
    Dus wacht ik het antwoord wel af

    [​IMG]

    wat moet je nu met zo een as
    Verschillende pennen scheelt 1.5 mm
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Opa klok

    Opa klok

    Lid geworden:
    11 jul 2012
    Berichten:
    43
    Dat is een flinke klus Frederik die ik graag wil volgen!!!!

    Henk.
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    lekken die ergens naartoe?
    dicht smeren met araldite of met zilver.(solderen)
    Ik had begrepen dat het mogelijk een kwestie van afstellen was.
    Heb je al iets structureel fouts gevonden dan?
     
  4. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    @ Baggeraar
    De krukas is zo krom als het maar zijn kan
    Is volgens mij ook niet de orginele daar de wangen verschillende diktes hebben
    En de boel is geklonken
    Het is een bouwpakker geweest die zeeeer slordig in elkaar is gezet onbewerkte gietstukken dus
    De tapgaten zijn om te huilen
    De beringlagers zijn helemaal uitgesleten
    En de krukpennen hebben verschillende diktes
    Krijg dat wel voor elkaar
    Maar heb dan wat materiaal nodig
    mvg
    Frederik
     
  5. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    @baggeraar, gietijzer kun je toch niet zilversolderen ?

    Frederik,

    tis dat ik vanaf morgen op vakantie ben, anders had ik nog wel wat "peukjes" materiaal op kunnen sturen.
     
  6. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    [​IMG]

    Hij licht geheel uit elkaar en schoongemaakt

    [mod]Opgelost de restauratie gaat gewoon verder![/mod]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Opa klok

    Opa klok

    Lid geworden:
    11 jul 2012
    Berichten:
    43
    Gelukkig!!!!!
     
  8. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Frederik, misschien heb je iets aan deze plaatjes van de D10 krukas die ik vond op internet?


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het kan zijn dat dit zelfbouw krukassen zijn, maar in ieder geval zie je bij geen enkele versie dat 1 wang dikker is.
     
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Als je een nieuwe krukas gaat maken (met even dikke wangen) heb je grote kans dat je de kolommen zal moeten gaan verplaatsen, omdat de drijfstang dan tegen één van die (nu TE DIKKE wangen) loopt.

    Ik begrijp echter nog steeds niet waarom die machine helemaal uit elkaar moest.

    Wat is er nu mee mis dat hij niet lekker liep.
    Zwaar punt?
    Timing verkeerd?
    Lekke schuif?
    Lekke veren?
    Te veel ruimte op de schuifstang/excentriek overbrenging?
    Lekke zuigerstang pakkingbus?

    Als ik met de auto naar de garage ga en zeg dat de motor af en toe overslaat, hoop ik dat ze het in de bougie zoeken en niet meteen de motor in alle onderdelen trekken.


    plaatje van mijn compound krukas

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Hopende als dat ik het dan maar begrijp
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Valt me tegen dat je niets wilt zeggen over de oorzaak.
     
  12. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Misschien de kromme krukas?
     
  13. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Als ik naar de garage ga met een slecht lopende motor en de monteur constateert dat er iemand enorm met de auto aan het beunhazen is geweest, hoop ik dat hij even verder kijkt. Voor hetzelfde geld trap je met 120 dwars door je remmen.
     
  14. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Heren, hou er even rekening mee dat er hierboven wat "commotie" is geweest over de reparatie van deze machine.
    We hoeven niet overal het naadje van de kous te weten... Laat Frederik gewoon doen waar hij goed in is, zodat Norwin hopelijk straks een soepel lopende machine terugkrijgt en iedereen tevreden is...
     
  15. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Allemaal slagen in de lucht. Laten we Frederik en Norwin daar nou eens rustig aan werken, dan horen we later wel wat er aan de hand was. Speculeren doe je op de aandelenmarkt.

    Groet,

    Ad

    PS ik zag dat je voor was, Roel
     
  16. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Misschien ook niet.

    Frederik heeft tenslotte niet gezegd dat hij te zwaar liep.
    Als de lagerschalen groot genoeg zijn gaat die kromme as gewoon soepel rond.

    Waarom zo geheimzinnig doen.
    Ik snap dat niet, het gaat erop lijken dat Frederik zelf ook niet ziet wat er fout aan is.

    Als je dan maar allemaal nieuwe onderdelen in de machine gaat stoppen, zal die vast weer draaien.
    Aan Frederik's bouw vaardigheden twijfel ik niet.
     
  17. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Waarom lees jij je emails niet Harm
     
  18. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Sorry Frederik, ik ben wel achter de pc bezig met tekenen en ontwerpen van schema's en printen.
    Het mbf staat open en per pb probeer ik ook mede forummers te helpen.
    Mijn mail bekijk ik als ik iets verwacht en aan het einde van de dag.
    Die staan dus niet dag en nacht open.
    Zal nu kijken wat je gepost hebt.
     
  19. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    [​IMG]

    De nieuwe bovenkappen beringlagers in wording

    Dit is netjes gelijnboord ????????????????
    Moet ik dus aanpassen
    Zodat het wel netjes recht is
    Word dus een ander systeem
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Oei! dat is wel heel erg uit de lijn Frederik.

    Misschien is het op te lossen met kogellagers?

    Nadeel is dan dat je de krukas moet afdraaien van 7 naar 6 mm want kogellagers met een binnendiameter van 7 mm zijn of heel erg duur of bijna niet te krijgen.
    6 mm is veel makkelijker te vinden daarentegen.
     

Deel Deze Pagina