Reviseren schokbrekers FG

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door Burp, 1 jan 2007.

  1. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Aangezien ik mijn schokbrekers moest voorzien van nieuwe olie en rode siliconen ringen, dacht ik 'laat ik er direct een tutorial van maken'

    Wat heb je nodig: Voor de MT met acht schokbrekers heb je twee flesjes olie nodig (bestelnummer FG6510/10) en twee zakjes siliconen O-ringen met bestelnummer FG7093 (beide verkrijgbaar bij Pascal)

    Een punt van aandacht: Siliconen olie is een vettig spulletje wat lastig te verwijderen is van handen en andere zaken. Zorg dat je voldoende doekjes (keukenpapier is erg makkelijk) bij de hand hebt.

    Allereerst verwijderd men de schokbrekers van de auto. Je hebt dan iets soortgelijks als hieronder :D
    [​IMG]

    Houd vervolgens de bovenkant van de veer in de palm van je hand en trek met je vingers de veer een stukje naar de bovenkant. Hierdoor komt de schotel los te zitten en schuif deze een beetje naar boven en verwijder door hem via het gleufje in de schotel over de zuigerstang te schuiven (doe dit met je andere hand :D)
    [​IMG]

    Draai nu voorzichtig de bovenkant van de schokbreker los. Dit kan meestal met de hand. Als dat niet lukt dan kan je een kleine Bahco gebruiken en deze over het heveltje schuiven en daarmee de dop los draaien. Giet de olie eruit in een potje oid. Beweeg de zuiger ook even heen en weer om de rest van de olie eruit te krijgen.
    [​IMG]

    Nu kan je de onderkant met een passende steeksleutel of een goede kleine Bahco losdraaien. Doe dit met beleid anders beschadig je de plasic onderkant. Haal de zuigerstang er in zijn geheel naar onderen uit.
    [​IMG]

    Schuif de onderste dop en ring geheel naar beneden. Dan kan je de C-clip aan de onderzijde van de zuiger verwijderen. Dit is het simpelste doordat aan de bovenkant een soort inkeping zit waardoor de bovenste C-clip beter als tweede te verwijderen is.
    Nu kan de zuiger ook naar beneden worden geschoven en kan je simpel de bovenste verwijderen.
    [​IMG]

    Nu kan je alles van de zuigerstang afhalen. Met een picet kan je de twee zwarte rubberen ringen makkelijk verwijderen. Maak de overige onderdelen even goed schoon. Let vooral goed op de ring om de onderste dop, hier komt vaak wat zand tussen. Maak dit ook goed schoon.
    [​IMG]

    Zet nu in de juiste volgorde de onderdelen weer op de zuigerstang. Eerst de onderste dop met een nieuw siliconen ringetje, daarna de platte schijf met een siliconen ringetje. Let op dat de ringetjes naar elkaar toe staan. Kijk even goed naar de foto hoe een en ander geplaatst wordt.
    [​IMG]

    Plaats nu de zuiger met de uitsparing naar boven en doe vervolgens de bovenste C-clip weer op de zuigerstang. (Let op het rode ringetje in de achtergrond zoals genoemd in de vorige foto)
    [​IMG]

    Schuif de zuiger nu geheel naar boven en plaats de onderste C-clip. Allemaal niet zo moeilijk toch :?
    [​IMG]

    Draai de onderste dop er weer in en zet deze goed vast (uiteraard met beleid). Zet de schokbreker in een daarvoor bestemde houder of zoals ik in een beker. Zet de zuiger halverwege en giet er olie naar keuze in. Zoals je ziet gebruik ik hiervoor dikte 1000 (uit een potje uit Landgraaf :))
    [​IMG]

    Beweeg de zuiger langzaam naar onder en weer een stukje naar boven. Giet er vervolgens nog een beetje olie bij maar zeker niet vol. Een centimeter of twee onder de rand is ruim voldoende. Later vullen we ze bij tot het juiste niveau. Herhaal nu al de voorgaande stappen voor de andere schokbrekers. Degene die al voor een gedeelte gevuld zijn kunnen mooi de lucht laten ontsnappen. Als alle schokbrekers zijn gedaan (gaat na de eerste erg vlug) moet je ze gewoon een uurtje rust gunnen zodat alle lucht eruit kan gaan. Tijd voor koffie dus!
    [​IMG]

    Nu wordt het tijd om de schokbrekers af te vullen tot het juiste niveau. Dit is het randje wat je ziet zitten vlak voor het schroefdraad. Zie de foto.
    [​IMG]

    Als laatste schroef je de dop er weer op. Nu even testen of er niet teveel olie in zit. Dit doe je de zuiger geheel in te drukken, dit moet zonder erg veel kracht kunnen. Daarna moet de zuiger uit zichzelf weer terug glijden tot ongeveer de helft van de lengte van de zuigerstang. Er zit teveel olie in als je het laatste stukje hard moet duwen om de zuiger helemaal ingedrukt te krijgen. Als dit het geval is dan haal je voorzichtig de bovenste dop los en met een keukenpapiertje laat je een heel klein beetje opzuigen. Nu de dop er weer op en wederom testen. Kijk ook even of er geen lucht in gekomen is.

    Als de zuigerstang al helemaal ingedrukt wordt als je er maar streng naar kijkt dan zit er te weinig olie in. Dan hoor je ook een soort geruis wat duidt op lucht. Haal de dop er weer af en laat de schokbreker een poosje tot rust komen zodat alle luchtbellen weer weg zijn. Doe nu een drupje (of twee) erbij en herhaal de test (wel eerst de dop weer plaatsen anders wordt het een zooitje :lol:)

    Schuif de veer (en eventueel de spacer) weer op de schokbreker en plaats ook het veerschoteltje weer. Moet je nog meer doen? Ja, de andere schokbrekers :D

    Veel plezier ermee en ik hoop dat je hier wat van kan opsteken.
     
    Laatst bewerkt: 11 jan 2018
  2. zeer interressaante handleidinhg burp.
    nog enige informatie over hoe je weet of de olie er uit is? bij mijn marder merk ik namalijk weinig aan zijn weggedrag met dat gehobbel op hoogtij. verder niet iets dat duit op te weinig.teveel olie.
     
  3. Mari

    Mari

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Oss
    Je kan bij het indrukken van de schokbreker (zonder veer) aan de weerstand voelen of er olie uit je schokbreker is... bij twijfel ff doppie er boven afschroeven en erin kijken...

    Bij mijn HT1 merk ik het direct, als daar olie uit de achterschokbrekers is dan wordt ie bij elke kuil gelanceerd... lig je meer op je dak dan dat je rijdt...

    De FG schokbrekers (de standaard versie) is gewoon bagger... worden al iets beter als je de oranje o-ringen plaatst en de juiste olie... maar daar blijft het dan ook bij.
     
  4. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Nog iets over de schokdempers:

    Om te controleren of de druk links en rechts gelijk is: hou in elke hand de gevulde schokdemper (zonder de veer) en druk ze zachtjes tegen elkaar. Ze moeten dan indrukken tot ze gelijktijdig helemaal ingedrukt zijn. Als dit niet zo is, haal je uit de schokdemper die nog niet is ingedrukt iets olie uit, en probeer het dan weer opnieuw


    [​IMG]
     
  5. cvb

    cvb Guest

    en als je dit niet gedaan hebt en ze zijn niet gelijk

    kan dit schade bregen aan de schokbrekers

    mvg cvb
     
  6. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Schade niet zo snel hoor, maar je hebt theoretisch gewoon een onbelans qua vering in je auto. En zeker voor de wedstrijdrijders, die willen alles perfect hebben, is dit een goeie gewoonte om te doen
     
  7. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Ook hier weer plaatjes toegevoegd
     
  8. Danny de Ruijter

    Danny de Ruijter

    Lid geworden:
    14 mrt 2012
    Berichten:
    76
    Locatie:
    IJmuiden
    Mooie duidelijke uitleg.
    Deze zal ik onthouden als ik zelf mijn schokbrekers ga reviseren.
     

Deel Deze Pagina