Ik vermoed niet dat ie dat bedoelt. Correct me if i'm wrong. Wat jij bedoelt.. je hebt bv. een kubusje, die unroll je dan, dan kun je het resultaat op A4 printen, uitknippen en weer een kubus van vouwen. Toch? Ik denk wat hij bedoelt is hoe je bv. als je je romp getekend hebt, hoe je dan de echte spanten gaat maken..
Pieter, Even een vraagje tussendoor: A) Hoe kom je op een slimme manier van het 3e naar het 4e plaatje - de tegenzijdse uitsparingen? B) Als je nu deze geodesische ribben wilt gaan frezen, creëer je dan van elke solid weer een curve die je vervolgens roteert of is hier een slimmere manier voor? Mvg Arthur
Inderdaad hoe ga ik verder te werk, stel je hebt de romp, hoe bekomt men de spanten. Denk dat ik dit beter zou uitoefenen op een gemakkelijk exemplaar Heren alle info of tips zijn welkom. Zal maar de beide "grote tutorials" van Rhino eens onder handen nemen Alvast bedankt
Voor zover ik weet, is dat de functie die ik vermeldde. Ontvouwing zoals we zeggen, wat is het volgens u dan?
Klopt, maar dat was dus niet waar ie om vroeg Als ik nou een romp heb getekend, zoiets als op de plaatjes in dit topic.. dan wil ik daar een bouwtekening van maken.. zodat ik bv. uit triplex spanten kan zagen. Daar is die unroll functie niet voor toch?
Ik heb geen ervaring met Rhinoceros, dus sla ik de plank misschien helemaal mis ... Maar in algemene 3D termen praat je dan over een cross-section. Oftewel een doorsnede van een object. Unroll lijkt mij meer een uitslag functie, die dan weer eerder voor het aanbrengen van face-mapping gebruikt word in combinatie met een of andere morph functie (texture projecteren op de uitgeslagen vlakken). Eric
Je kunt makkelijk cross-sections maken met de CONTOUR commando. Die kun je dan weer kopiëren en verkleinen en dan heb je de buitenkant van een spant. Of Een lijn van de buitenkant van de spant (bv.) 5mm naar binnen plaatsen en die sweep1 doen zorgt voor een mooi constante breedte van het materiaal en gelijk in rhino een oppervlak(polysurface). 2 van de vele methoden, en vast niet de beste... En dan zelf naar smaak kruizen en dwarsbalkjes toevoegen.
ok ik was niet mee, inderdaad crossecties maken. Ik was gefocust op de term ontvouwen en dus mis verstaan. Voor crossecties teken je makkelijkst gewoon een aantal parallelle lijnen naast uw model, in één keer kun je projecteren op je eerder gemaakte surfaces. Curve from object -> project Elke crossectie kun je dan offsetten, profielen bij tekenen.. zoals gewenst.
Tsja dat punt ga ik zo dadelijk wel bereiken en het is mij ook nog niet helemaal duidelijk.. maar komt wel
Shades, zo deed ik het eerst ook, maat contour is wel erg makkelijk. Een tip die ik kreeg van XXL66 in scratch-built-eigen-ontwerp-1m-3d-electrokistje maar dan 90graden gedraaid en wat verder van elkaar.
Alvast al bedankt voor de tips. Zal deze avond enkele pictures posten hoe ver ik sta met Rhino Mijn vliegtuig ontwerp is de havilland DH-82A, heb de volledige DWG nu aan het overzetten in Rhino "3D" Zit hier nu te sukkelen om foto's " screenschots " bij mijn berichten te plaatsen, man man man wuk een miserie.. Heb maar een Abootje op deze draad genomen
Ik heb de proefversie van Rhinoceros gedownload, maar met deze trial kun je helaas niet het ontwerp opslaan. Hoe hebben jullie dit opgelost? Ik vind de prijzen op de site van Rhino namelijk nogal hoog... Groet, Julius
je kunt een paar tiental keer opslaan dacht ik? Prijzen: uiteraard voor particulier is dit niet weinig, maar bedenk het volgende: Rhino is zowat de kleine broer van veel van de grote paketten. Je kunt er veel mee, het is niet professioneel genoeg voor veel zaken, maar zo'n beetje een engelse sleutel. Vergelijk dit met de grote paketten, dan zit je gerust aan prijzen die 30voud of meer zijn dan dit. Onder andere daardoor ook mijn genegenheid voor Rhino.
Deze was vrij simpel te maken van een HELE slechte 3view. Op zich wel leuk om te oefenen en om mee te beginnen. Weet iemand hoe je die gerenderde versie kan kleuren? Als het een kleur krijgt dan zie ik steeds die lijnen er doorheen..
Hey ja klopt ik ik kan renderen, die in de perspective viewport is gerenderd. Die render kan ik ook kleuren als ik met de rechtermuisknop op dat bolletje in de taakbalk klik, maar als ik de kleur daarin aanpas is het meer een soort van gloed dat over het werkstuk komt, het wordt zeg maar niet echt ingekleurd.. Flamingo heb ik ook maar daar moet ik dus mee aan de slag? Mja dat komt dan nog wel een keer, ga eerst verder met modeleren..