Beetje laat, maar ik heb het voor elkaar. kielvlakje in 3d Voor de Boolean split Ribben * Maak een 3d model van je vleugel. of het deel wat je met geodetische ribben wilt vullen. * Teken latjes (solids) haaks op elkaar zodat ribben 'blanks' hebt zoals een # * Verschuif de horizontale blanks een halve hoogte naar boven. * Boolean split op de boven en onder latjes en je hebt je zaagsnedes waar ze mooi in elkaar passen. * Restjes wegwerken * Alle ribben blanks weer op 1 hoogte brengen. ( alle latjes passen nu echt in elkaar) * Leg de latjes nu over je 3d model op de plek waar je de ribben wilt hebben. * Boolean split nu de latjes door je 3d model * Ressies opruimen en klaar. (flut tutorial, maar zo kan ik het ook onthouden )
Hoe krijg je zo een surface zoals in het 1e plaatje (die hout-look)? Ik wil alleen maar een andere kleur..
Hallo, Hoe bekleedt men de romp in Rhino, wil de rode lijnen opvullen. Aan het bladeren in de tutorial nu. Mvg Kurt
Om even op het Hezik-probleem uit het begin van dit draadje terug te komen. Wat ik een praktische manier vind om oneffenheden in surfaces weg te werken is om ze op een aan plaatsen te splitsen op isocurves, hiervan opnieuw een doorsnede te maken met duplicate edge en deze doorsnede op de 'vreemde' plekken aan te passen. Meestal volstaat het verwijderen van een paar "knopen". Vervolgens met networksurf een nieuw huidje tekenen.
Ja klopt wat je zegt Wouter met die V1 moest ik ook op de knelpunten wat meer doorsnedes maken en dan liep het weer glad!
kurtie: combinaties van sweep, edge curves, curve network,.. Maw alle manieren om surfaces te maken. Zoals je dus bezig bent, maar probeer kleine stukjes te vermijden, liever lange stroken en zo.
inderdaad, ik gebruik ook vaak "klad" surfaces om nieuwe curves te hebben en deze dan opnieuw aan te passen. Zo maak je bv sneller extra crossections voor een sweep of zo.
Ik moet het hele draadje nog doornemen, misschien staat het antwoord op mn vraag er al in . Waar kan ik die tutorials vinden om vliegtuig te ontwerpen? en er spanten e.d. uit produceren. Ik heb tot nu toe alleen nog maar een tutorial gevonden van een messerschmid , maar die woerd niet "uitgeklapt" in spanten e.d.. Cor
Een waardevol commando dat ik onlags heb ontdekt: contour; maakt om de opgegeven afstand een doorsnede (in willekeurige richting) van het model. Ideaal om het curveverloop te analyseren. De stand van zaken mbt mijn Beaufightermodel vind je hier.
Ik ben bezig om een model te maken maar loopt vast met de tekening. Dit heb ik voorlopig: Nu wil ik de surface oftewel de beplanking een dikte geven van bijvoorbeeld 2 mm zodat ik de juiste afmetingen voor de spanten krijg. Als ik het met bijvoorbeeld extrude surface probeer dan krijg de beplanking niet overal de gelijke dikte, maar wordt het "dunner" in de andere richting. Met welke functie of hoe kan ik deze surface overal een gelijke dikte geven? Bedankt, Cor
@WV: dat is hem .. dank je wel. Ik moest wel ff zoeken om hem solid te krijgen , maar dat was in die functie een optie wat je aan kon zetten. Cor