Ringbom HR 27-2004

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door peter verhulst, 5 mei 2017.

  1. Luitjes,
    het is even stil geweest maar hier is dan het werkende eindresultaat.

     
  2. Rutten

    Rutten

    Lid geworden:
    6 apr 2006
    Berichten:
    268
    Proficiat. Leuk resultaat
     
  3. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Het kan niet beter,geweldig,van welk materiaal is het arbeidszuigertje nu gemaakt?
     
  4. Fanaat,

    volgens mij van staal, kant en klaar gevonden. Heb de maatvoering over genomen en het gaffeltje verlengd met een stukje aluminium en dit geheel in de zuiger geplakt met Locktite.

    De foutief geboorde cilinder "opgevuld" met een passende bus, waarin de zuiger zuigend heen en weer beweegt.
    Bij het bevestigen van het verbindingsstuk tussen cilinder en kolom, de cilinder verhoogd met een kleine opvulring; waarschijnlijk te maken met het te stevig aandraaien van de schroef in het grondplankje, waardoor er enig hoogteverschil is ontstaan.
    Verder de warmtecilinder gemaakt conform jouw voorstel eerder in dit draadje, weliswaar niet met imbusschroefjes en verzonken maar met een rin met rand, welke tegen het koellichaam is geschroefd.

    Het machinetje loopt erg goed alleen wordt met spiritus het brandertje wel heel erg warm. Wellicht dat dit komt door het koperen lontje dat ik gebruik? 032.jpg 033.jpg 034.jpg 035.jpg
     
  5. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Peter,
    Het zuigertje ziet er in elk geval gelikt uit en de maatvoering ten opzichte van het pistonpennetje is op zo'n manier ook opgelost!
    Met die cilindervoering is het hele euvel opgelost en draait het hetelucht motortje als een naaimachine.....nu ben ik benieuwd naar het volgende project.
    Wel even een waarschuwing: verander het spirtusbrandertje!
    Persoonlijk zou ik bij dergelijke werkende machientjes nooit een houten grondplankje gebruiken,al oogt het mooier,maar van metaal en dat desnoods
    met hout fineren.
    groet,
    fanaat
     
  6. Fanaat,

    op het filmpje in de voorgaande post heb ik het brandertje van de Wiggers gebruikt.
    Het brandertje van de ringbom ziet er nu zo uit, ik heb het lontgedeelte wel wat verhoogd.

    014.jpg

    Je hebt een punt aangaande de houten grondplaat, zeker nu het vrij heet wordt. Ik heb wel wat metaal liggen dat als grondplaat zou kunnen dienen, maar dat heeft geen mooi oppervlak. Om dat nu uren over een schuurpapiertje te gaan halen.
    Ik heb een Wiggers, daar staat het brandertje ook direct op het houten grondplaatje
    013.jpg .
    daar heb ik "het idee" eigenlijk van overgenomen.

    Bij mijn volgende - en dat wordt er weer één met een waxinelichtje - komt dat op een verhoging te staan dan wel in een metalen houdertje.

    Conclusie aangaande dit project:

    - veel tips gehad en veel geleerd, o.a. er leiden meerdere wegen naar een goede oplossing
    - daardoor ik krijg steeds meer (zelf)vertrouwen in het bewerken van metaal, alhoewel ik sommige dingen erg moeilijk blijf vinden (zoals afsteken)
    - ben door het toegenomen vertrouwen minder nerveus en daardoor weer veel minder gehaast (om er direct achter te komen of het, zo ik het in het hoofd heb, werkt)
    - ben ook steeds beter in staat om meerdere aanpakmethodes te 'bedenken', al dan niet met hulp/advies.

    Voor nu, iedereen heel erg bedankt voor de tips en adviezen. Aan het resultaat is te zien dat deze gewerkt hebben.

    Op naar het volgende project, daar maak ik weer een draadje van.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 nov 2017
    Zeiler en ron van sommeren vinden dit leuk.
  7. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Een houten grondplaat kan op de duur gaan werken,dus als daar een machine rechtstreeks op word gebouwd de kans bestaat dat op de duur diverse passingen niet meer kloppen,de Wiggers machine is op een metalen plaat gemonteerd en die via de kolommen op een houten grondplaat.
    Bij de Ringbom HR27-2004 kan een kleine metalen montageplaat alleen onder de machinedelen,het frame en arbeidcilinder en deze montageplaat verzonken
    wegwerken in de houten grondplaat............. citaat #45 Bij het bevestigen van het verbindingsstuk tussen cilinder en kolom, de cilinder verhoogd met een kleine opvulring; waarschijnlijk te maken met het te stevig aandraaien van de schroef in het grondplankje, waardoor er enig hoogteverschil is ontstaan........dan komt dit probleem niet meer terug!
    Als iemand onder eigen toezicht degelijke hittemachientjes laat draaien is er niet veel mis mee,maar dan nog het liefst buiten,hout en vuur is een zeer slechte combinatie!
    groet,
    fanaat
     

Deel Deze Pagina