risico van BEC in snelheidsregelaar ?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Ron Gijzen, 13 okt 2008.

  1. hezik

    hezik Guest

    Tot op zekere hoogte wel, Andre. Iedereen moet doen wat hem of haar het beste acht, dat is zeker waar.

    Echter.. dit is een forum. Dat houdt in dat je adviezen aan anderen gaat geven. Dan moet je je beseffen dat je eigen methodes en manieren niet noodzakelijkerwijs de juiste zijn.

    Voorbeeld.. pak een Multiplex acromaster. Dat is een elapor electrotoestel, span ongeveer 1 meter. Die zou rond de kilo moeten wegen. Doorgaans vlieg je die met een 300+ watt motor en 3 cellen lipo's, bijvoorbeeld 2200mAh.

    Als je nu zo iemand gaat adviseren om een aparte spanningsregelaar en losse ontvangeraccu te gaan gebruiken, dan houdt dat domweg in dat je het toestel voor die persoon verpest. Door die toevoeging zal het toestel al snel 150 gram zwaarder worden, wat je op zo'n toestel wel degeljik merkt. Dat zou gewoon zonde zijn, temeer daar zo'n beetje de hele wereld dat ding gewoon op een BEC vliegt, en dat prima werkt.

    Als het grotere toestellen betreft dan gaan er ook andere overwegingen meespelen. Als gewicht minder van belang is, wat bij vliegtuigen zelden zo is, dan zou je iemand inderdaad kunnen adviseren om voor een aparte spanningsregelaar met accu te gaan.

    Dan wat meer concreet, de topicstarter uit dit topic wil vliegen met een relatief eenvoudige zwever, met 3S 2200 mAh pakketten, gebruik makende van miniservo's. Hem dan aanraden om een aparte spanningsregelaar te gaan gebruiken, of zelfs een aparte accu, is volgens mij, met alle respect, gewoon een onzinadvies. Je jaagt zo'n persoon dan op kosten, plus dat je er een probleem bij levert, want hoe ga je dat alles in die zwever inbouwen? Stel dat dat die persoon lukt, dan zit ie met een zwever die domweg minimaal 150 gram te zwaar is, wat op dat formaat wel uitmaakt.

    Als je dan gaat zitten vertellen over storingen, dat er 3% schade gevlogen zal worden, enzovoort, dan heb je naar mijn mening geen idee waar het over gaat.
     
  2. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Het is natuurlijk weinig belangwekkend wat ik op persoonlijke titel adviseer. Daarnaast heb ik in meerdere draadjes mijn mening eigenlijk al voldoende geventileerd, maar goed:

    het is uiteraard duidelijk, dat tegenwoordig veelvuldig lineaire en schakelende bec-systemen worden toegepast. Dit zou niet zo zijn als je elk ogenblik het risico loopt een niet-geplande landing mee te maken. Toch komen er naar mijn smaak te vaak problemen voor, ook al zijn die vaak terug te voeren tot onkunde. Om deze reden en dan vooral omdat ook beginners meelezen vind ik, dat het gebruik ervan niet zonder meer kan worden aangeprezen. Dat heb ik in dit draadje dan ook al beargumenteerd.
     
  3. hezik

    hezik Guest

    Volgens mij moet je die beoordeling overlaten aan de ontvangers van jouw advies.. ik persoonlijk vind het hoogst belangwekkend, bijvoorbeeld :)

    Niet zonder meer aanprijzen, accoord. Erbij vertellen wat de aandachtspunten zijn, accoord. Het afraden of beweren dat het geen goede oplossing is, is echter het tegenovergestelde. Let wel.. dat deed jij ook niet, maar anderen in dit topic wel. Vandaar dat ik mijn hezikiaanse methodes er op losliet :)
     
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096

    150 gram voor een ontvangeraccu??? Is dat niet een beetje veel van het goede!!! Het door jou genoemde model is in mijn ogen geen groot toestel waarin het gewicht van een ontvangeraccu geen overwegende rol speelt. Hier zou ik een BEC gebruiken.


    Daarnaast, dit is een forum waar ieder zijn mening geeft en omdat er vele meningen zijn ontstaan er verschillen. Daar is niets mis mee. Modelvliegen is geen exacte wetenschap!!!
     
    Laatst bewerkt: 14 okt 2008
  5. hezik

    hezik Guest

    Nee hoor, dat is zeker niet veel in dit geval.

    Een 4 cellen NiMH pakket weegt ongeveer zoiets. Ga je lipo's gebruiken met een regelaartje, dan moet je al een wat grotere lipo pakken omdat je anders niet de eventueel benodigde stromen kunt leveren. Toegegeven, voor zo'n contraptie zou 150 gram mogelijk overdreven zijn, maar 100 gram is zeker geen raar getal dan.

    Hoe dan ook.. al was het 50 gram, dan nog blijft het feit staan dat dat zonde is als totaal overbodige toevoeging op een dergelijk toestel.
     
  6. AVS

    AVS Guest

    Ik weet niet of je deze hele post over mijn persoontje laat gaan ?
    Ik heb n.l. nergens verteld dat er 3% schade gevlogen wordt ? geen idee waar je dat vandaan hebt mocht je naar mij refereren.
    Verder heb ik niemand iets aanbevolen...staat ook nergens in een van mijn postings. Ik heb alleen gezegt als iemand zich lekkerder voelt bij een regulator met aparte voeding dan moet die persoon dat doen.
    Als het dan iemand betreft die een licht toestelletje heeft dan zal die persoon zelf best wel weten of iets wel of niet kan....lijkt mij.

    Verder heb ik mijn aparte ontvangeraccu eens gewogen...een 2 cel lipo op 7.4 volt en die komt op 99 gram...da's dus verre van 150 gram aan accu.

    Deze topic ging gewoon over een bec of een regulator met aparte voeding. Niemand heeft genoemd welk model hij/zij vliegt en dus was dat ook absoluut niet relevant tijdens mijn postings.

    Nogmaals als iemand zich lekkerder voelt bij een aparte stroomvoorziening...gewoon lekker doen....das geen zwetsadvies want als iemand een papieren zweefvliegtuigje vouwt dan snapt die persoon zelf ook wel dat het niet handig is om daar een aparte accu bij te plaatsen ;)
     
  7. Mad Max

    Mad Max

    Lid geworden:
    3 dec 2016
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Hoogeveen
    Ik heb een andere vraag. Ik heb een truck met 4x 3.7v li-ion accuus. Deze bevatte een blheli regelaar 30 a opto met losse bec. Daar ik een 6 kanaal ontvanger en zender heb heb ik deze vervangen door een blheli 30 a linear. Dit omdat ik 7 stekkers had en nu 6. Deze ging dus kapot. Er is dus ook een switch regelaar. Kan ik die gebruiken of moet ik weer een opto nemen met losse bec?
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Vergeet het opto geleuter Max, die regelaar is een regelaar zonder BEC, da's alles. Dat noemen HobbyKrap en consorten opto maar er zit helemaal geen optocoupler in zoals bij regelaars voor hoge vermogens (geen elektische koppeling tussen regelaardeel en ontvanger, ter voorkoming van storing). Leugens en verwarring zaaien zoals we dat gewoon zijn van HobbyKrap.
    Gewoon een regelaar met BEC kiezen, zodat jij een uitgang meer ter beschikking krijgt. Omdat je 4s gebruikt zou ik voor SBEC (switched) gaan.

    The higher the power-pack voltage, the fewer servo's a non-switching = linear BEC can handle. Switching BEC's don't have this restriction.

    Battery voltage?
    The higher the battery voltage, the hotter a linear BEC will get, for a given current/load/servos.
    Or, in other words ...
    The higher the battery voltage, the lower the current a linear BEC can supply. In depth:
     
    Laatst bewerkt: 23 nov 2017
  9. Mad Max

    Mad Max

    Lid geworden:
    3 dec 2016
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Hoogeveen
    Dat wil ik nu weten, Ron. De linear was binnen 5 seconden verleden tijd. Dus jij adviseerd mij met de 14.8 volt om een regelaar met sbec te nemen. Is dat het zelfde als ubec?
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 23 nov 2017
    Mad Max vindt dit leuk.
  11. Mad Max

    Mad Max

    Lid geworden:
    3 dec 2016
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Hoogeveen
    Beste Ron. Heb ik nog 1 vraagje. Wat zou je mij adviseren. 40, 60 of 80a.
     
  12. Mad Max

    Mad Max

    Lid geworden:
    3 dec 2016
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Hoogeveen
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Daarvoor zul je in het truck-subforum moeten zijn, geen ervaring mee.
     

Deel Deze Pagina