Robbe Charter bouwdoos

Discussie in 'Beginners' gestart door jeroenbakker, 18 dec 2015.

  1. jeroenbakker

    jeroenbakker

    Lid geworden:
    12 dec 2015
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Oegstgeest
    Besten,

    Relatief nieuw hier op het forum maar al enige tijd geïnteresseerd aan het rondlezen wil ik dan toch eindelijk eens beginnen met het bouwen van een eigen vliegtuig.

    Na veel bekijken en lezen is mijn oog gevallen op een bouwpakket van de Robbe Charter maar ik vind er weinig (eigenlijk geen!) op de bekende webshop... Hoe kan dit? Wordt hij nog wel gemaakt?

    Het gaat mij in eerste instantie om het bouwen van het model en later het vliegen bij een club hier in de buurt van Leiden.

    Hoop van jullie te horen.

    Groet,
    Jeroen
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik durf niet te zeggen of de Charter tot het eind toe in productie is geweest, maar Robbe is dit afgelopen jaar failliet gegaan... Dus het ding is er sowiso nu niet meer op de markt, hetzij uit oude voorraden.

    Anders moeten er nog tientallen, zo niet honderden tekeningen, en wellicht een aantal ongebouwde bouwdozen, her en der te vinden zijn, en het ding is daarnaast redelijk makkelijk van tekening te bouwen.
     
  3. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
  4. jeroenbakker

    jeroenbakker

    Lid geworden:
    12 dec 2015
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ai! Dat is niet handig... Heb wel aan dat scenario gedacht maar hoopte gewoon op slecht zoekwerk van mijn kant!

    Dus nu hopen dat ik tegen een bouwdoos aanloop! Het bouwen is voor mijn momenteel de grootste funfactor...

    Mocht iemand de gouden tip hebben dan hoor ik het uiteraard graag!
     
  5. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.738
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    een tekening zien te bemachtigen, en je eigen bouwpakket samenstellen :koud:
     
  6. Paul Siemons

    Paul Siemons

    Lid geworden:
    16 sep 2002
    Berichten:
    1.059
    Locatie:
    Wommelgem, Antwerpen, Belgie
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vind ik wel meevallen, gezien het de ARF versie is, en er een nagelnieuwe motor bij zit....
     
  8. jeroenbakker

    jeroenbakker

    Lid geworden:
    12 dec 2015
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Oegstgeest
    Had ik inderdaad ook gezien maar vond de prijs inmiddels ook wat hoog. Die motor zou ik dan door moeten gaan verkopen aangezien ik elektrisch wilde gaan vliegen uiteindelijk!

    En ik geloof dat ik het ook niet helemaal snap... Laatste foto is toch een vleugel die afgebouwd is of zijn dat alleen de covers?
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zei toch: ARF???? Staat ook duidelijk op de doos te lezen, op de foto's van die advertentie.

    Dat betekent dat het ding al grotendeels voorgebouwd is....

    Het is dat ik er geen ruimte voor heb (en rolroeren inbouwen een hoop werk is), anders had ik hem allang binnengehengeld....
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.209
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Je hebt zoeken en zoeken...
    Wellicht al een end op schreef...
    Maar toch...
    http://www.marktplaats.nl/a/hobby-e...9031229f6638c93974e145c5889d4&previousPage=lr
    Charter is Charter.... toch? Dit lijkt me een e-versie. Dat er een Helibrommer op zit... ach... mag de pret niet drukken...
    Wel bekleden met HobbyKing 'feulie'.... anders wordt het alsnog flink duiten aan veelkleurigheid...

    En 150 aan ARF? Bellen en afpingelen? Wat kost een Calmato?

    Folie op die ARF's verouderd. Oracover. Dat is geen grapje... krimp wordt minder, ook de lijm heeft een houdbaarheidsdatum en het ligt echt niet aan de foliebout. Heb een flink paar rollen strategische voorraad... wel?... last van mosvorming!... draak aan het worden om te strijken.

    Succes met de missie. Jammer dat Aero-Naut, of Krick dat soort modellen niet overneemt.
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 18 dec 2015
  11. jeroenbakker

    jeroenbakker

    Lid geworden:
    12 dec 2015
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Oegstgeest
    Je hebt gelijk! Ik ben nog een beetje in de war met die afkortingen zodat ik er snel overheen lees.

    Niet wat ik zoek want ik wil hem juist helemaal zelf bouwen... Maar alleen de tekeningen!? Hoe gaat dat in zijn werk? Kan je dat laten laseren bij een bedrijf? En hoeveel kost dat denken jullie?
     
  12. jeroenbakker

    jeroenbakker

    Lid geworden:
    12 dec 2015
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Oegstgeest
    Zeker leuk maar ik vrees dat ik hem toch helemaal zelf wil bouwen...
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.209
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dat kan je ook na een crash doen. Bijkans is de aanschaf van balsa hoger. Let wel, thans tikt alles behoorlijk aan. Met een beetje fourageren vliegen de euro's ongewillig in het rond. En dat geld vliegt vooraleerst beter dan een kist...
    Bouwseizoen is kort. Met Kerst verwachten ze 24 graad met pinacolada's

    Maar ik begrijp je geachte wel hoor. :)

    In Italie verkopen ze het tegen Aceto Balsamico prijs...
    http://www.ebay.it/itm/ROBBE-CHARTE...375202?hash=item27ef4ab522:g:KgcAAOSwr81UTitN
    Slaan ze er zo een slaatje uit...


    Een echt kitje... kwestie van geduld... maar zou zo rond de 80-90 euronauten moeten kosten.
    eBay.de in de smiezen houden, RC-Network, Marktplaats... en onze Zuiderburen...
    Ooit wordt het wel duurder.... zal zo lang ook niet meer duren... krijg je van die Graupner woekertarieven...
     
    Laatst bewerkt: 18 dec 2015
  14. jeroenbakker

    jeroenbakker

    Lid geworden:
    12 dec 2015
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Oegstgeest
    Weet je... Mijn seizoen heeft best veel lengte... Hoeft niet snel af te zijn en wil juist lekker de tijd nemen om het goed te doen!

    Ik ga zeker die sites in de gaten houden en tot de tijd dat ik iets vind een beetje rondgluren bij de winkels hier in de buurt.

    Mochten jullie iets horen of weten dan hou ik me aanbevolen!
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heu....

    Begrijp niet waarom je dan vraagt of je iets kunt laten laseren?

    Zelf bouwen is zelf bouwen....
     
  16. jeroenbakker

    jeroenbakker

    Lid geworden:
    12 dec 2015
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik denk dat ik in ieder geval in het juiste subforum en draadje ben gestart... Ik voel me een echte beginner!

    Bij zelf bouwen heb ik de gedachte dat je een pakket hebt, dat voor gesneden onderdelen hebt, die moet uitzoeken en met veel geduld en precisie tot een vliegtuig moet om toveren. Dat is wat ik zoek.

    Bij die tekening, en ik denk aan precisie, dan lijkt mij het erg lastig om dat zeer nauwkeurig uit te zagen... Of zie ik dat verkeerd?
     
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.209
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Natuurlijk het juiste forum... maar het nu ook weer geen handboek tot de modelbouw met een handige zoekindex.
    Een kitje is dan het handigst. Doch je zult toch ook een bouwplank moeten hebben en allerhande gereedschap om er iets moois van te maken. Alleen een schaartje en wat Pritt-plak, wordt 'em niet.
    Alleen al een Folieboutje of de folie op te zetten, eer 35 euro verder. Op dat front zal je ook aardig moeten gaan investeren. 40 jaar verder en je huis staat plemp :)
    Als je al een tijdje bezig bent met dit gehobby verzamel je echt het een en ander aan gereedschapjes... Eerste stuk gereedschap is informatie vergaren. Nog steeds het beste zijn boekjes. Verder internet. Maar je moet dan echt gericht zoeken op de juiste trefworden. En verwacht dat je in een taal van over de grens moet meelezen.

    En dat alles aan bouwdraadjes doorvorsen om je inzichten te vergroten. Het helpt enorm.

    En... moet het persé dan een Charter zijn? Er bestaan nog steeds bouwdozen... maar dat worden er steeds minder. Stap je naar een 'CNC-shop' voor een trainers model uit te laten snijden.

    In Nederland heb je RBC kits. Die hebben bijvoorbeeld deze staan.
    Of dat nu een trainer is... komt dicht bij in de buurt... mee leren vliegen lukt zeker, en als je foamie-geschoold bent, je puur om het eerste bouwen gaat, zou dat een leuke start kunnen zijn.
    http://www.rbckits.com/shop/frechdachs.html

    En anders over de grens... Oostenrijk, bij Lindinger...
    https://www.lindinger.at/de/flugzeuge/verbrennerflug/sg-models-boomerang-40-baukasten
    mooie span van 155 cm. Dan hoef je bijna niets te snijden... Alles compleet met 'Bauanleitunk'!

    Wellicht nog CNC suggesties van anderen?... of even zeer actief zoeken in de beginnersdraadjes... Verder de FAQ's doorvorsen.
    Beginnersdraadjes op RC-Goups, RC-Universe en RC-Network.

    En... als het niet kitmatig 'voorgekauwd' is, moet je idd alles zelf maken... en op maat van de tekening.
    Maar er zijn wel handigheidjes hoor? Spantjes doe je in oplage's, stapeltjes basa tegelijk?
    En met een printje uit de computer, van je tekening, opgeplakt met een makkelijk loslatende lijm... Maar van veel heb je mogelijk nog geen weet van... je moet echter ergens beginnen, leer je 'on the fly', door het gewoon te doen..

    Ga hier eens grasduinen...
    http://www.ch-forrer.ch/Modellflug/Modellflug-Einstieg.htm

    Ooit was er een site die heette Airfield Models...
    Helaas... uit de lucht... dik balen... een van de betere inzichtelijke sites. Enorm leerzaam.
    Zo zie je maar weer... internet is vluchtig en kortstondig... boekjes niet...

    Uitgeverij VTH in Duitsland... daar tref je de juiste boeken en tijdschrift info's
    https://www.vth.de/

    1 jaartje abo op FMT en je bent helemaal bij :)
     
    Laatst bewerkt: 19 dec 2015
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.209
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    dubbel... bleef hangen...
     
  19. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Modelvliegtuigen bestaan voor een groot deel uit balsahout, een hele lichte houtsoort. Balsahout wordt gebruikelijk niet gezaagd, maar gesneden. Niet met een dik hobbymes, maar met een mes met een zo dun mogelijk snijblad. Een chirurgisch mes is daarvoor zeer geschikt.

    Triplex en hardhout wordt gezaagd. Dat kan met een handfiguurzaag, maar een elektrisch exemplaar is erg handig.

    Exact op maat snijden/zagen is met wat oefening goed te doen.

    Wees altijd heel voorzichtig. Vooral messen kunnen makkelijk uitschieten en lelijke verwondingen veroorzaken.
     
  20. jeroenbakker

    jeroenbakker

    Lid geworden:
    12 dec 2015
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Oegstgeest
    Bedankt zover voor jullie antwoorden en adviezen.

    Ik wacht gewoon rustig af en ondertussen lees ik me helemaal suf! Het forum en de verschillende draadjes over zelfbouw ben ik al aardig door.

    Morgen en de komende weken een paar keer langs de plaatselijke vliegclub en modelwinkel om me verder te oriënteren.

    Als trainer vind ik de charter het mooiste, zeker met een paar kleine wijzigingen die ik in de draadjes heb gelezen en gezien. Dus ik vrees toch dat dit hem zal moeten worden.

    Dat het wat investeren is daar was ik al achter. Werkplek is wel al klaar dus daar ligt het niet aan. Ik heb zin om te bouwen!

    Mochten jullie nog meer adviezen hebben dan hoor ik dat uiteraard graag!
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina