Robbe Charter bouwdoos

Discussie in 'Beginners' gestart door jeroenbakker, 18 dec 2015.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Haha... niet te veel vastbijten op een Charter hoor? Er is meer :)

    Als je nu toch aan het loeren bent... vooral eerste deel is wellicht inzichtelijk... fotowerk. Wordt ook een hoop afgeklets... soms even tussen de regels doorlezen :)
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/herbouw-rascal-40-ga-het-proberen.168189/

    Kijk ook eens op deze... zien vergaat je... maar dan krijg je een beetje door hoe de zelfbouw wordt aangepakt. Hogere modelbouwkunde modelvliegtuigbouw.
    Maar waar ook nu het zelf digitaal ontwerpen wordt opgepakt, ongekend fraaie resultaten worden geboekt (met alle tegenslagen die ook daar bij horen)...

    Maar door heel goed te kijken... pik je ver-schrik-ke-lijk veel op!
    http://www.modelbouwforum.nl/forum/vliegende-schaalmodellen.45/

    De link der linken werkt weer!
    http://www.airfieldmodels.com/gallery_of_models/index.htm
    Hier kan je wel effe zoet mee zijn...
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 20 dec 2015
    jeroenbakker vindt dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik plaagde je maar wat, met dat "zelf bouwen", hoor.... ;)

    Ik heb destijds ook de kit gebouwd met voorgestanste/gesneden delen... :D

    Maar het kan wel, zolang je maar zorgvuldig werkt. Geen complete Charters, maar ik heb meerdere keren de complete vleugel vanaf tekening gebouwd uit onbewerkt materiaal....

    Precisie (onderdelen nauwkeurig uitzagen) is NIET een kwestie van "moeilijk", maar uitsluitend van "geduld".... Hoe minder ervaren je bent, hoe ruimer je buiten de lijntjes moet blijven met je zaag, om vervolgens met geduld, mesjes en schuurblokken het onderdeel precies naar de maat te brengen. Eigenlijk niks anders dan wat je op de kleuterschool leerde bij het "binnen de lijntjes kleuren".... Alleen dan andersom, en niet met een stift maar met wat heftiger gereedschap
     
    jeroenbakker vindt dit leuk.
  3. jeroenbakker

    jeroenbakker

    Lid geworden:
    12 dec 2015
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik kan wel tegen stootje...

    Als ik tegen mijn moeder zou zeggen dat ik 34 jaar na de kleuterschool mijn skills in priechelwerk wil verbeteren dan lacht ze zich helemaal gevouwen! Volgens haar waren lijntjes en nauwkeurigheid niet de woorden die precies bij mij pasten.

    Een technische studie bouwkunde, maquettes maken, studie wiskunde en 9 jaar ervaring voor de klas later, heeft haar wel in laten zien dat het inmiddels wel goed zit met dat inzicht!

    Bedankt voor de leuke en informatieve websites... Ook een goede gelegenheid om mijn wintersportduits naar een hoger niveau te tillen!

    Als er iemand in de buurt van Leiden bezig is met een project dan hou ik me van harte aanbevolen voor een live introductie...
     
  4. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
  5. jeroenbakker

    jeroenbakker

    Lid geworden:
    12 dec 2015
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Oegstgeest
    Bedankt Jef,

    Ik was hier al een keer beland en heb lekker gesnuffeld op de site. Interessant en vooral de bouwhandleidingen op de site (in het Engels) zijn goed te volgen en duidelijk!

    Ik hou het in mijn achterhoofd.
     
  6. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.668
    Locatie:
    Onbekend
  7. jeroenbakker

    jeroenbakker

    Lid geworden:
    12 dec 2015
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Oegstgeest
    Had ik ook gezien maar alleen af te halen in de buurt van München... Beetje overdreven, niet?
     
  8. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.668
    Locatie:
    Onbekend
    Er zal ongetwijfeld een reden zijn waarom deze persoon de doos niet wil versturen. Deze bouwdozen worden natuurlijk heel schaars, men kan er dan meedoen wat men wil m.b.t. prijs en voorwaarden. (collectors item)
    De simpelste en goedkoopste oplossing is om de kist van tekening te bouwen. De opbouw is uitermate simpel en door iedereen die een klein beetje techinische kennis heeft prima te doen.

    Bij welke club wil je gaan vliegen, toevallig de MVKV ?

    Grt,

    Arnoud.
     
  9. jeroenbakker

    jeroenbakker

    Lid geworden:
    12 dec 2015
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Oegstgeest
    MVKV is een van de kanshebbers... Is dat een tip van je?

    Je hebt gelijk voor wat betreft collectors item maar dat zou ergens toch ook jammer zijn, die kisten moeten de lucht in!

    Ik zal me ook nog verder oriënteren.. Sig is ook interessant! Tja... Welke kit dan hè!?
     
  10. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.668
    Locatie:
    Onbekend
    De MVKV is geen tip van mij. De reden dat ik de club gokte is dat ik jouw woonplaats zag en dat de MVKV beginners min of meer "verplicht" om met een Charter te beginnen. Iets waar ik het overigens totaal niet mee eens ben.
    Zelf ben ik lid van de LLC, de andere modelvliegclub op Valkenburg, dit vanwege de betonbaan. Deze is perfekt voor classic pattern planes met retracts waar ik mee vlieg.

    Een kit van SIG is natuurlijk ook uitstekend. Beproefde kisten en verkrijgbaar bij Hobby-in.

    Succes met kiezen.

    Grt,

    Arnoud.
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Heb ik nu ook, als je een beetje spekkoper bent, bewaar je een inmiddels antieke kist behoedzaam. Ik zie die nog wel de 250,- euro passeren. Trek je de boel voorzichtig over... of scan je alles in, en bewerk je het in een tekenpakket?

    Een club die een charter voorschrijft al lesvliegtuig? Gompie! Heel lastig met een failliet Robbe. Dooft de club langzaam uit?
    Bij de OLC zie je schuimstarters, zeker ook charter tweede handsjes, allerhande Thunder Tiger hoogdekkertjes, als het maar een beetje vliegt. En Calmato's.
    Wil niet zeggen dat het lopendeband leswerk is, met rijen voor de poort. Kleine aanwas. Van de Calmato als leskist heb ik totaal geen spijt gehad. Heb er mee leren vliegen, blij toe. Met een Charter was dat ook gelukt.

    Bouwen en lessen zijn twee verschillen. Zeker als je nog moet gaan denken over je zender. Handig als je dat alles aan electronica al in huis hebt, want daar moet je tijdens de bouw ook een beetje rekening houden. Om veel redenen?

    Wil je per se om het vliegen een Charter, dan zou ik dat kreng van 50 euro ophalen.
    Een man die architectuur heeft gedaan, moet toch in staat zijn z'n ontwerpen zelf uit te werken in model, daai je je hand niet voor om schreef je, schud dat toch zo uit de mouw? Maakt gelikte presentaties. Dan is een vliegtuigjes bouwen piece of cake op dit niveau? Helemaal niet bevreesd voor wezen. :)
    Echt niet. Kwestie van doen.

    Bekijk dit draadje eens...de man is docent...
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/smog-hog.236207/

    En deze man is autotechnicus...
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/dornier-wal-klein-schaalmodel.228663/

    Gewoon maar begonnen.

    Handleidingen... die van Robbe... meestal beroerd, houdt nu niet echt over. Die van Sig en Great Planes perfect. Goede tekening is de kern van alles.
    Gr Bas
     
  12. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Verplicht met een Charter beginne: Is dat dan ook de reden waarom er zoveel tweedehands charters in Nederland te koop staan op marktplaats terwijl je ze in België nauwelijks nog vindt?
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Da's, ondanks dat ik de Charter (mits met rolroeren uitgerust) een van de allerprettigste trainers vind, toch wel een beetje kras....
     
  14. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.668
    Locatie:
    Onbekend
    ,
    Ha ha ha...dat zou best eens kunnen. Het zou ook kunnen zijn dat men de kist toch minder goed vind.

    Zelf heb ik leren vliegen met een Graupner Taxi en heel even kort daarna heb ik een Robbe Charter gehad. (Had ik voor 10 gulden overgenomen)
    Ik heb zelf de Charter nooit fijn vinden vliegen, de Taxi en Svenson Westerly vlogen naar mijn mening beter. Ook later toen ik nog veel les gaf als instrukteur heb ik vele malen met een Charter gevlogen. Het zwabbert en dweilt te veel naar mijn mening. Moet er wel even bij vertellen dat ik altijd met snelle en strak vliegende kisten vlieg en tja.. dat doet een Charter natuurlijk niet.
    De afgelopen jaren heb ik niet meer met trainers gevlogen. Weinig beginners op de club en eerlijk gezegt vlieg ik liever zelf.

    Een advies geven voor een goede trainer op dit moment kan ik dan ook simpelweg niet.

    Mvrgrt,

    Arnoud.
     
  15. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Lessen heb ik gedaan met de Charter en de Calmato.
    Moet zeggen dat de Calmato strakker vliegt van de Charter.
    Maar van de Calmato zijn er geen bouwdozen te koop.
    Moet wel zeggen dat ik mijn Calmato al een paar keer tot bouwdoos getransformeerd heb.;)
     
    dries_neyrinck vindt dit leuk.
  16. jeroenbakker

    jeroenbakker

    Lid geworden:
    12 dec 2015
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Oegstgeest
    He Bas,

    Zelf helemaal uitzagen en snijden (neem aan dat je toch echt een deel van triplex moet maken) is natuurlijk ook een optie maar niet mijn eerste... Ik probeer de komende tijd alsnog ergens een bouwpakket te bemachtigen.

    Wie weet dat ik het later wel zelf aandurf om alles te doen.

    Overigens is Autocad tekenen alweer een tijd geleden en sta ik er niet om te springen dat weer op te pakken... Ik ben nog begonnen met de tekentafel.

    LLC was de andere optie inderdaad. Ben ook aan het oriënteren voor de elektronica maar dat is wel een aardig moeras van informatie. Leuk maar lastig!
     
  17. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Meest gevlogen met een Westerly in der tijd, af en toe eens met de Charter van m'n vader, die toen al rolroeren had ingebouwd toen ik begon te vliegen.Ik herinner me het vlieggedrag niet meer.
    Terug herbegonnen een paar jaren geleden met een Calmato en was er zo mee weg (na eenmaal een ferm standje betonpaal) en heb er ook iemand mee opgeleid afgelopen zomer.
    Ging prima.

    Hij bestaat nog, de oercharter. Zij het in een vergevorderde museumtoestand.
    20140326_163026.jpg
     
  18. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Van de week heb ik een Charter voor mijn club opgeknapt voor lessen.
    Was een 30 jaar zolderstof ding, maar gaat weer vliegen.
    Een ander uiterlijk gegeven.

    charter.JPG
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Staat volkomen haaks op mijn ervaring: Heb vroeger behoorlijk veel lesgegeven met alledrie de typen, en de Charter altijd als het prettigste en stabielste van de drie ervaren.
    Nu moet ik er wel bij zeggen, dat het bij die club destijds wel gewoonte was een Charter te "ballasten" tot plm 2,2 a 2,3 kilo, en wat steviger te motoriseren, want met zijn gewicht volgens tekening (ik meen 1900 gram) was het niet veel....
    Met name de Taxi had een hekel aan teveel gewicht en je kon er minder goed een grotere motor in kwijt, de Westerly had daar iets minder last van maar had net als de Taxi veel te kleine roeren. Vond ik dan, bij langzaam vliegen gaf dat niet heel veel authoriteit en "gevoel".
    Maar een Charter vloog nog goed tegen de 2,5 kilo, en dan hoefde er heus geen .40 FSR op te zitten (de mijne vloog met een Enya .29 kamzuigermotortje).

    Bij sommige windrichtingen moesten wij de laatste draai op 1~2 m hoogte boven de drempel van de landingsbaan maken, i.v.m. een bomenrij, en ik vond de Taxi een windgevoelig onding wat bij vlagerige wind slecht stuurbaar was laag boven de grond...
    Met de Charter heb ik ooit in rugvlucht gras opgepikt met de vleugeltippen en het kielvlak... (was wel met rolroeren overigens)
     
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wat dat betreft ook geen Charterfan... wagggel waggel, maar een Charter op een fraai dagje, en niet over-gemotoriseerd... met een kleinst mogelijke Saito tokkelend op de bok is aangenaam ongetressed plezier om naar te kijken... Weer eens wat anders dan al die jakkerende RC1 beulen die volgas, meskant over het veld knallen (stoer!)... alleen kijken naar een tennismatch is zwaarder voor je nek... en dan komt er zo een Chartertje voorbij... haha!
    Is er overigensthans een Chartertje waar nu mee gelest wordt door een oudere heer, met een 46FX op de snuit, ailerons, latje onder de achterlijst. En die gaat erg hard voor een leskist..
    Heeft niet zoveel meer met een Charter te maken...

    Wat dat betreft Snoopey, Westerly en Taxi II heel erg leuke modellen. Goede vliegers. Heb ze staan, nimmer mee gevlogen. Staan in verschillende staat (van ontbinding) in pikorde!

    Zenderperikelen... Jeroen, gewoon rustig inlezen. Voor ieder stysteem valt wel wat te zeggen. En het hoeft ook niet direct een duur Jeti systeem te zijn, of Weatronic. Maar koop er niet een van 25 euro.... waar je amper wat mee kan...

    Je kan ook de draadjes eens nalopen. MPX of FrSky... de laatste zeer betaalbaar. DeFrSky draadjes zijn ellen lang... omdat je die zender 'open source' is. Voor programmeurs een feest.
    De zender is verder denk ik een van de beste voor z'n prijs en z'n vele mogelijkheden?
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/nieuwe-zenders-frsky-x9d-x12d-x16d.175636/

    Vlieg nu al 13 jaar met een MPX Evo-9 met een jetimodule erin. Zeer betrouwbaar en ik kan het telemetrische systeem goed benutten om allerhande metingen te verrichten. 100% betrouwbaar. Alleen de piloot is het niet altijd...
    Van een goede zender kan je verschrikkelijk lang, heel veel plezier hebben. Ik kocht de MPX omdat die sythesized was, en een scanner aan boord had, waaraan je kon zien wie er in de lucht zat, voordat je de antenne in werking zette... in een tijd dat je cristallen moest wisselen voor een ander kanaal. Bij de OLC vonden ze dat maar eng in 2005... haha.
    Dat was toen 'nifty'... 2,4Ghz gooide alles overhoop. Is the way to go for.

    Autocad? Er zijn er meer. Heb ik ook niet. Moet ik mij nog inleren. Maar ik red me voorlopig met Adobe Illustrator CC... en een bedaagde oude loeischerpe laserwriter. Heb dan welliswaar niet het 3Dinzicht/presentatie op het scherm, maar het is toch uit m'n geest ontsproten, dus ik weet wat ik maak. Moest ik van een wrak naar een tekening. Je begint dan van lieverlee maar ergens... dus gewoon maar oppakken.

    Rascal-Flank-Bew-LR.jpg

    Rascal 40 bauplan.jpg

    DSCN7300-LR.jpg

    Vastbijten en doorpakken. Hier uit balsahout en Gamma Ply opgetrokken. De figuurzaag is wel een elektrische... dat scheelt een hoop. Is er een Dremeltool met allerhande opzetstukjes. Die gereedschappen maken het leven wel handig... maar mijn beste tools zijn m'n linealen, hobbymessen en mijn home-brew schuuurlat. Daar kan je werkelijk mee toveren.. Soms maak je gereedschap on the fly, komt ook voor...
    En zo hebben we allemaal hier op het forum onze bijzondere handigheidjes en foefjes waar we over schrijven. Sommigen hebben inmiddels CNC machines in het bouwhok staan. Heel veel is maakbaar.... heel erg maakbaar zelfs.

    Maar... als je tegen dat alles opkijkt, is het wellicht je hobby niet? Maar zijn er aspecten in deze waar je wel heel goed in weet te redden. Heeft tijd nodig om te ontwikkelen. Gisteren klaar bestaat niet.... in de tijd dat we hier tikken, had je al een vleugel gebouwd kunnen hebben. Zo erg is het :)

    Wat betreft de USA bouwdozen. Wees ook daar bijtijds bij... de zaken zijn niet echt florissant in de USA en kan pardoes weer een merk ophouden te bestaan. Er is al oneindig veel kapot gegaan. Een van die factoren is China, waar USA en Europa niet tegenop kunnen timmeren. Het land van de slavendrijverij... Het zaagt de poten onder de stoelen van de industrie weg.
    Gaat allemaal hollend achteruit...

    Als iedereen nu eens een CNC aan boord had...gaat het weer hollend vooruit :)

    Nog een ardige kist... Zie de site van HobbyIn
    Top Flite Elder... daar kan je denk ik ook wel mee lessen... In het echt een alleraardigst model om te zien, ook niet eens zo complex om te bouwen....

    Buitengewoon goede Instructie en notabene een tekeningen!... tref je hier...
    http://www.top-flite.com/airplanes/topa0215.html

    Hou er rekening mee dat je straks al met al een goede +500 euro verder bent (als het niet het dubbele wordt)... brandstof of elektro gevlogen! Goedkoop is het niet. Als je doel is bouwen... of als je doel is vliegen...
    Met dat laatste wetende, kan je 'soms' nog wel eens gebruikte setjes overnemen van mensen die met de hobby stoppen, en heb je een beetje financieel meevallertje daarin...Duur wordt het toch. Kan het sowieso geen kwaad een realistisch kostenplaatje op te maken...

    Genoeg geleuter van mijn kant. We vernemen het wel...

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2015

Deel Deze Pagina