Robbe Charter bouwdoos

Discussie in 'Beginners' gestart door jeroenbakker, 18 dec 2015.

  1. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Bouwen van tekening is natuurlijk het allermooiste, maar voor een beginner niet eenvoudig.
    Wat voor hout gebruik ik waar? (en niet alle balsa is hetzefde!)
    Wat voor lijm?
    Hoe moet de nerf lopen.
    Heb je een tekening met bouwbeschrijving van een bouwdoos dan is die vaak bedoeld om te laten zien hoe de delen in elkaar passen, het maken van de delen is al gedaan door de fabrikant.
    Heb je alleen de tekening zonder bouwbeschrijving dan wordt het nog moeilijker.
    En zo'n oude tekening downloaden vereist nog meer bouwervaring.

    Bouwdoos heeft veel meer kans op een goed vliegende kist.

    Heb al heel wat fout gebouwde kisten van tekening gezien, en zelfs freeskitjes gemaakt van oude tekeningen met het verkeerde materiaal of nerfrichting.

    Ga nu beginnen aan een dubbelproject, Restauratie DB Barnstormer en bouw DB Bi-stormer 72 inch (grotendeels dezelfde kisten), maar wat ik daarvoor nu al aan het uitzoeken ben.....
    (komt natuurlijk wel een draadje van hoor)

    Succes met deze leuke hobby!
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. Doedelzak

    Doedelzak Guest

    Een charter is natuurlijk gewoon een prima trainer. Alleen ook achterhaald. Er zijn tegenwoordig domweg veel betere trainers.

    Ik zeg niet dat deze suggestie beter is, maar wel makkelijker te krijgen. Ook onderdelen. Een club die charters verplicht stelt, geloof ik geen snars van. En als dat bestaat, zou ik dat op de eerstvolgende ALV laten afschaffen, om de reeds genoemde redenen dat Charters helemaal niet meer te krijgen zijn (makkelijk).

    Waarom pak je niet gewoon een SIG LT 40? Prima bewezen trainer, vliegeigenschappen beter dan die van een Charter, en gewoon nog nieuw in de winkel te krijgen. Je kunt 'm morgen zo ophalen bij Hobby-in.

    [​IMG]

    of bv. een Seagull

    [​IMG]

    Heb je voor 129 een complete kit inc lijm (geen ARF) en schuurpapier etc.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 dec 2015
  3. beemstra

    beemstra PH-SAM

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.529
    Locatie:
    VLAARDINGEN
    pas met iemand een lt 40 gebouwd.
    was zijn eerste kist , minimale ervaring.
    heb met de bouw geholpen.
    Prima bouwdoos! erg mooie materialen ,compleet met de hardware, goede doordachte bouwwijze, sterk en strak vliegend model.
    echt een aanrader!! bouwt makkelijker als de charter.
    de vleugel heeft geen verdraaiing , gewoon vlak op de bouwplank.
    vliegt zeer overtuigend met een .46 2 takt.
     
  4. Doedelzak

    Doedelzak Guest

    En ook gelijk rolroeren zonder de instelhoek of v-stelling van je vleugel te hoeven aanpassen, of zelf moeten verzinnen hoe je rolroeren gaat maken. Sowieso is het een goede tip om naar Waalwijk (Hobbyin) af te reizen, als je nog echt wil bouwen van een kit of van scratch, is dat eigenlijk de enige winkel in NL die er echt toe doet, en de winkelier is een zeer ervaren man die je goed adviseert (met jouw belang in zijn achterhoofd, niet z'n eigen winst) en je ZEKER niet met rommel de deur uitstuurt. Net zo belangrijk: hij heeft alles op voorraad, je kunt er zonder problemen met een perfecte kit en complete startersset de deur uitlopen, tegen redelijk nette prijzen.

    En nee, ik heb geen aandelen Hobbyin.
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja, heb ik ook. Volkomen gelijk jongens... Als je dan nog eens de hilarische STOL vliegeigenschappen van bijvoorbeeld de Sig Kadet Seniorita of Senior bekijkt?





     
    Laatst bewerkt: 29 dec 2015
  6. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.216
    Locatie:
    Hoofddorp
    Mijn eerste kit was een Telemaster.
    Een doos vol bouwplezier keurig gestansd en compleet.
    Hiermee leren vliegen, en in die periode ook met een Charter gevlogen.
    Naar mijn bescheiden mening was de Telemaster beter, langzaam vliegen met harde wind of op rustige avonden dit toestel kon alles aan, gemotoriseerd met een OS .35 als een eitje vliegen.

    http://www.hobbyexpress.com/deluxe_telemaster_40_kit_1036733_prd1.htm
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Helaas voor die man maar mijn "zware hart" zal nooit van z'n lang zal ze leven €499,= neertellen voor die bouwdoos!
    Ik heb nog een complete Charter staan, gebruikt maar nog in behoorlijke staat. Wat kan ik daar voor vragen? ;)
     
    Laatst bewerkt: 3 jan 2016
  9. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    499 Europese knotsen voor een beetje onvergankelijke Duitse glorie. Nein...

    Maar hier zijn ook avonturiers hoor, zelf in ons eigen verkoophoekje. Mensen die er zicht niet voor schamen om meer dan het driedubbele te vragen dan de prijs waarvoor het ze aangekocht hebben...
     
  10. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Dubbele post, #forumhangtijd
     
  11. jeroenbakker

    jeroenbakker

    Lid geworden:
    12 dec 2015
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ongelooflijk maar prima! Lekker doen en ik neem toch aan dat daar niemand in trapt.

    Was van de week dichtbij een aankoop maar was net voor mijn neus weg... Helaas en rustig door blijven zoeken.

    (helaas is Drachten een beetje te ver weg...)
     
    Laatst bewerkt: 2 jan 2016
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wellicht is dit draadje daar een beetje debet aan :(
    Zijn er snelle beslissers die meelezen...

    Dat soort prijzen? Beetje silly... Voor dat geld koop je een karrevracht aan balsa en gereedschap.
    Robbe is voorzichtig weer aan het opstarten. Bijkans komt er snel weer een laserkit op de markt voor een normale prijs.

    Ik zou de andere Sig suggesties niet onderschatten. Die laten zich goed bouwen. Even leerzaam en onderhoudend. Goede leskisten bovendien. Je geen idefixes voorhouden.

    Nostalgie is de angst om met de toekomst geconfronteerd te worden...
     
    Laatst bewerkt: 3 jan 2016
  13. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.000
    Locatie:
    Ede
    Ik heb er hier ook een hangen, puur uit nostalgie.
    Het is een snelbouwkit versie met ABS motorkapje.

    Daar waggel ik op een rustige zomerdag met een OS .25 lekker rustig rondjes mee. Kostelijk kistje.

    Ze zijn best te vinden, maar je moet soms geluk (en vooral geduld) hebben.

    Succes, ik lees met veel plezier dit draadje mee.
     
  14. jeroenbakker

    jeroenbakker

    Lid geworden:
    12 dec 2015
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ok... Het is gelukt! Fase 1 van de introductie in de modelbouwwereld is een feit... Ik heb een bouwdoos op de kop weten te tikken en over een ruime week echt in mijn bezit.

    Deze heeft helaas geen rolroeren en die wil ik er wel graag inbouwen... Helaas kan ik daar, naast al het naslagwerk van bouwverslagen, geen digitale tekeningen van vinden. Is er misschien iemand op het forum die daar iets van heeft liggen? Ik zou diegene zeer dankbaar zijn uiteraard.

    Mocht ik zijn begonnen dan ga ik proberen snel een bouwverslag te plaatsen waar jullie flink op los kunnen schieten. Of er moet geen behoefte zijn aan zo'n draadje aangezien er al meer van zulk soort draadjes op het forum en daarbuiten te vinden zijn.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 feb 2016
  15. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Zeker een bouwdraadje beginnen. Op het forum zijn er vele die je graag helpen.
    Zo'n draadje is leerzaam voor jouw en andere die de eerste stappen willen wagen om zelf een kist te bouwen.
    Hiervoor is het forum mede bedoeld.
    Welk vliegtuig gaat het worden ?
     
  16. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    En daar begint de fun part van de hobby! Bestaande ontwerpen aanpassen naar eigen noden :)

    Rolroeren in een Charter gaan perfect.
    Je kan twee pisten afgaan: je behoudt de originele Charter vleugelvorm (met de tips naar elkaar toelopend op het einde) en je maakt ailerons in die trapeziumtips. Of je bouwt een rechte vleugel waar de tips niet naar elkaar toelopen en dan kan je ook strip-rolroeren over de ganse lengte van de vleugel bouwen. Daarvoor moet je gewoon de vleugel verder bouwen zoals in het midden.
    In ieder geval ga je de originele V-Stelling van de Charter (de vleugels staan in een V-vorm opgesteld) zwaar moeten verminderen als je leuk wilt op rolroeren sturen.
    Ik ken het originele percentage niet maar als je uiteindelijk uitkomt op 2° of 2,5° V-stelling (iedere vleugel 1 of 1,25° omhoog wijzend) gaat dit beter werken.

    Hier is alvast wat leesvoer:
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/rolroeren-robbe-charter.85863/
    http://www.ph-tvs.nl/bouwverslagen/charter.html

    Daar kun je zien hoe breed die rolroeren dienen te zijn als ze op de tip gemonteerd worden. Ongeveer 1/4e van de vleugelkoorde.
    Bij strip ailerons ongeveer 1/8e van de vleugel.
    Bij m'n Westerly (nog zo'n oude trainer) heb ik ook ailerons ingevoerd. Daarvoor heb ik wel een nieuwe vleugel gebouwd => http://www.modelbouwforum.nl/thread...ie-van-een-oude-westerly.198569/#post-3139414
     
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Njou! D'as Mooi voor elkaar! En niet eens zo lang hoeven wachten op een geschikte doos!

    Nu nog effe een mooie digitale bouwplaat met de aileron-inbouw!
    Wordt het ook tijd om de servo's daarvoor in te plannen, want die zul je dan moeten inbouwen.
    Dus ook tijd om over een geschikte zender te gaan fantaseren.

    Ja! 2 vleugels gaan bouwen! Met en zonder rol. Prachtig!

    Gaat de Sjarter electrobrommen? Of wordt het een prachtige Saito FA-40 :)

    PS: Net even de de V-stelling van de Calmato ARF-ligger gemeten, rolberoertetrainer... iets van 3,5 tot 4º Rolt als een speer... voor een gemodificeerde trainer...
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2016
  18. jeroenbakker

    jeroenbakker

    Lid geworden:
    12 dec 2015
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Oegstgeest
    Beste Dries,

    Bedankt voor je tips.. Ik ga ze zeker gebruiken. De draadjes die je aanhaalt heb ik inderdaad gelezen en die van de Robbe zelfs uitgeprint zodat ik niet elke keer op de computer hoeft te kijken en af en toe wat kan opmeten in de foto's.

    Ik twijfel er nog over om het hout in de doos te laten voor wat het is en goed te kijken naar wat er in zit en dan naar de plaatselijke modelshop om het zelf te gaan uitsnijden en zagen. Tip van Bas en het klinkt zeer logisch en ook te doen...

    Ik zal hem ook elektrisch laten vliegen. De setup daarvoor vind ik nog behoorlijk ingewikkeld als ik eerlijk ben en ik vrees dat ik daarvoor nog het nodige zal moeten lezen maar dat is niet erg. Al wat rekenvoorbeelden gezien maar toch lastig. En maak je die rolroeren dan met 1 of met 2 servos... Tja wat is wijsheid en wat zijn de voordelen.

    Die V-stelling snap ik... En moet als docent wiskunde toch ook niet moeilijk te doen zijn. Beetje rekenwerk... Top! Denk dat ik het zelfs deels kan gebruiken in mijn lessen....

    Hou jullie op de (vlieg-)hoogte!
     
  19. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.000
    Locatie:
    Ede
    Niet om de plannen gelijk af te zagen, maar waarom moeten het origineel gelijk geweld aangedaan worden met rolroeren?
    Het origineel heeft deze namelijk ook niet.

    Mijns inziens is het ook niet echt nodig, beter nog, zelf vind ik het leuker om zo dicht mogelijk bij het origineel te blijven.
    De mijne pruttelt dan ook z'n rondjes prima rond zonder rolroeren.

    Ook met een os max .25 vlieg je bij net iets meer dan half gas lekker, dan komt het ook wat meer op je kunnen aan dan met veel vermogen je kist op te takelen.
    (Geldt ook voor electro)

    Een 2e vleugel met rolroeren kun je later nog eens bouwen, wanneer je wat meer uitdaging zoekt.

    Je gaat er in ieder geval veel plezier aan beleven.
    Het bouwverslag volgen we natuurlijk maar al te graag!
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2016
  20. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Als je een electrosetup wil hoef je maar hier eens te gillen. Als je leraar wiskunde bent zul je de logica erin wel snappen.
    Ik heb op mijn westerly een G25 van hobbyking met een 10x6 prop en een 2450 mAh 4S LiPo en kan gemakkelijk vluchten van 10 minuten maken. Hij weegt 2200 gram en dat zou je met dat Chartertje ook moeten kunnen halen (aangezien het een nieuwbouw is).
    Als je elektrisch gaat kan je alles ook wat lichter bouwen want je hebt minder trillingen dan bij een verbrandingsmotor.
    Een voorbeeld is dat de zijwanden bvb in 3mm hout zijn, dit zou je kunnen naar 2mm brengen bij electro.

    Vroeger was 1 servo standaard voor rolroeren. Maar dan zat je met die overbrengingsmechanismes.
    Tegenwoordig wordt er veeeeeel gewerkt met twee aileronservo's. Een servo kost ook geen fortuin meer zoals vroeger. En met een kleinere servo haal je nu ook dezelfde kracht als vroeger.
    De zendemogelijkheden om de zaken fijn te stellen zijn zoveel uitgebreider. Wel maken dat eerst alles mechanisch zo goed mogelijk opgebouwd is.

    Je kan kiezen om twee vleugels te maken: een originele en een aangepaste met rolroeren. Waarom niet? Een trainervleugel maken is an sich niet zo heel veel werk.
     

Deel Deze Pagina