B
Biwi
Guest
Ik had eerst een web-log aangemaakt. Nu overgezet naar dit forum. Hier is het beter op zijn plaats:
Dit bouwverslag wordt regelmatig bijgewerkt.
ROBBE CHARTER 3181 (volgens de meertalige handleidig)
ROBBE CHARTER 3183 (volgens de Duitse handleiding)
Het begin: de doos die ik kocht van mijn vette kerstbonus (haha..onderwijs?)
klik op de foto voor een vergroting.
Zo, nu aan de slag.
Ik moet nog heel wat spulletjes kopen.
In huis heb ik de zender. 6 kanaals computergestuurd. Accu-packs. Één voor de zender en één voor de ontvanger. Een brandstoftank, Epoxy-lijm, houtlijn, mesje en andere dingen om te bouwen.
Ik heb de bouwplaten onder folie op een piepschuim plaat. Zo plakt het model niet aan de ondergrond vast.
klik op de afbeelding voor een vergroting.
Met de vleugel ben ik al begonnen.
De handleiding met duidelijke foto's is in het duits, engels, spaans en italiaans. Goed voor mijn talen.
Onmisbaar voor de doe-het-zelver zijn de wasknijpers.
Het snijden van de grote vlakken van de vleugel was een moeilijk werkje. Is ook niet helemaal goed gegaan, vandaar dat ik even met de vleugel gestopt ben. Ik heb vloeibaar hout nodig om de achterkant van de vleugel weer scherp te maken.
Daarom ben ik overgegaan op het losmaken van de romp-delen.
Hieronder een foto van de delen die samen de romp gaan vormen.
Na 2 avonden ziet de romp er al aardig uit. Niet met de aanbevolen lijm, epoxy of cyano ( dat werkt niet met steeds een beetje maken wat je nodig hebt) , maar met houtlijm. Het is toch allemaal hout.... Beetje meer gebruiken en als het vast zit wat meer verstevigen om de hoeken en randen.
Houtklemmen zijn leuk, maar ik heb voldoende elastieken om wat druk uit te oefenen.
10 januari 2007: (Ik zal vanaf nu iedere keer als ik de web-log bijwerk, de datum erbij zetten.)
Fotootje:
De vleugel heeft nu bedrading voor de servo's voor de rolroeren.
Een irritant zenuwenwerkje om om de bovenste vleugelpaneel er goed op te lijmen en vast te zetten. Deze kan breken in de bocht aan de voorkant. Ik heb een beurse duim van het indrukken van de kopspelden.
Ik heb de vliegclub van Geldrop Ornithos een mail gestuurd, want ik wil lid worden van de club.
Een goede raad: Ga nooit alleen beginnen aan het vliegen met zo'n vliegtuig. Je kan binnen 20 seconden je spullen weer inpakken en naar huis gaan. Een voordeel: Je kan meteen weer aan de slag om je vliegtuig te repareren (als dat dan nog mogelijk is voor een onervaren bouwer).
Ik heb de laatste tijd wat gesnuffeld op www.modelbouwforum.nl .
Een echte aanrader voor iedereen die bezig is met modelbouw, dan wel radiografisch.
Ik had een probleem met balsahout. Mijn vraag was of ik dit nat kan maken en dan in de vorm kan persen, of klemmen, zodat het niet breekt bij buigen en lijmen. Nou,...dat kan op vele manieren. Daar ben ik achter gekomen. Er kwamen binnen enkele uren een groot aantal reacties met inhoudelijke hulp: http://www.modelbouwforum.nl/forums/showthread.php?t=51814
Kijk, daar heb je wat aan.
Dit is het resultaat:
Ingewikkeld hè..
Nat maken, verband erom heen draaien.
En daarna lijmen en klemmen:
KLik op de link om de foto te zien;
Laten drogen en later lijmen en klemmen.
17 januari 2007:
Hier in de straat heb ik iemand gevonden die alles weet van vliegen en bouwen. Ik ben op zjin zolder geweest en was verwonderd over de werkplaats die hij daar heeft. Ik ben weggegaan met de afspraak dat ik deze man (Aad) als vraagbaak mag benaderen. Dat heb ik dan ook meteen gedaan.
Hier is de Charter zoals die er nu uitziet:
Er moet nog heel veel gedaan worden, schuren, motor erin (die komt eind februarie), lak die niet aanvreet van brandstof erin, Oracover, tank klaarmaken en inbouwen, sero\s erin, hoogteroer, rolroeren, richtingsroer, en nog veel dingen waar ik tegenaan loop...
Ik heb er heel veel plezier in.
Ik zie in een modelbouwwinkel www.rcmodelbouw.nl in Helmond een charter liggen, kant en klaar. er moet aleen nog een motor in. (ARF) Die heeft dezelfde prijs als deze, na een gruwelijke afprijzing. Toch ben ik blij dat ik deze charter zelf mog bouwen.
18 januari 2007:
De rolroeren zijn op maat gezaagd.
Ze worden voorzien van inkepingen waar de scharnieren in komen.
Daarna in de vorm snijden. Hiervoor heb ik ze vastgezet op een balkje voor meer grip tijdens het snijden en schuren.

20 januari, zondag-avond, wat doe je anders?
Het schuurwerk moet gebeuren. Niet mijn hobby, maar toen ik er eenmaal mee bezig was zag ik dat het er goed uitzag allemaal. Dat doet dan veel goeds.
24 januari 2008:
De tank:
De ijzeren buisjes waar de brandstof doorheen gaat moeten gebogen worden. Dat kan door eerst te verhitten tot roodheet. Dan plots afkoelen in koud water. Ze schrikken dan en blijven daardoor buigbaar.
De binnenkant van de romp heeft wat aanpassing nodig om te tank er vast in te kunnen maken. Schuimrubber eromheen en eronder. Tijdens het vliegen trilt de kist flink, waardoor belletjes ontstaan in de tank. Hierdoor zijn motorproblemen mogelijk.
28 januari 2008:
Accupack maken:
8 x 2000 mAh (action) €7,40.
1 x draad met Futaba stekkertje € 1,40
1 x krimpkous € 0,40
samen: € 9,20 (kant en klaar in de winkel: plm €28,=)
Een besparing van plm €18,=. Dat is natuurlijk peanuts in verhouding tot het hele bedrag om te vliegen, maar toch....
En dit is het resultaat.
8 februari 2008:
!#$%^&*(*&^%$!
BOMMEN EN GRANATEN!!!
Is die accupack te groot voor mijn zender. Hij past er niet in.
Na denken ga ik er een accu van maken voor in het vliegtuig. Voor de ontvanger en voeding voor de servo's.
Hier ook iets mis gegaan. Het compartiment waar de motor in komt droogt geklemd. Maar niet goedom. Ik heb het nog op tijd los kunnen krijgen, na een droogtijd van 60 minuten. Wel even zweten en vloeken.
Enfin, uit elkaar gehaald en opnieuw gelijmd, geklemd en gepast:
Dat is beter!
De servo's raken het hout niet. Ze zijn geveerd met rubber hoekjes. Een soort slofjes.
De schroefjes moeten met beleid en herhaling in het hout gedraaid worden. (eerst een heel klein gaatje voor-boren). Anders splijt het hout. 3 MM triplex is ........niet .......schroefbestendig. Dat kan je horen als het hout gaat splijten. Dan bedenkje iets waardoor het wel goed gaat.
15 februari 2008.
3 vierkante meter witte Oracover gehaald.
Een zwart tv-antenne-kabel open gesneden.Raampjes op maat geknipt.Secondenlijm is SUPER. Daarmee plak je werkelijk alles goed vast
Even in elkaar gezet voor de foto:
21 febr 2008.
KLAARRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR!
NU DE MOTORRRRRRRRRRR NOG.
Die zit er inmiddels in. Ook al 3 vluchten gemaakt.
Geweldig!!!!
Dit bouwverslag wordt regelmatig bijgewerkt.
ROBBE CHARTER 3181 (volgens de meertalige handleidig)
ROBBE CHARTER 3183 (volgens de Duitse handleiding)
Het begin: de doos die ik kocht van mijn vette kerstbonus (haha..onderwijs?)
klik op de foto voor een vergroting.

Zo, nu aan de slag.
Ik moet nog heel wat spulletjes kopen.
In huis heb ik de zender. 6 kanaals computergestuurd. Accu-packs. Één voor de zender en één voor de ontvanger. Een brandstoftank, Epoxy-lijm, houtlijn, mesje en andere dingen om te bouwen.
Ik heb de bouwplaten onder folie op een piepschuim plaat. Zo plakt het model niet aan de ondergrond vast.
klik op de afbeelding voor een vergroting.

Met de vleugel ben ik al begonnen.
De handleiding met duidelijke foto's is in het duits, engels, spaans en italiaans. Goed voor mijn talen.

Onmisbaar voor de doe-het-zelver zijn de wasknijpers.

Het snijden van de grote vlakken van de vleugel was een moeilijk werkje. Is ook niet helemaal goed gegaan, vandaar dat ik even met de vleugel gestopt ben. Ik heb vloeibaar hout nodig om de achterkant van de vleugel weer scherp te maken.
Daarom ben ik overgegaan op het losmaken van de romp-delen.
Hieronder een foto van de delen die samen de romp gaan vormen.

Na 2 avonden ziet de romp er al aardig uit. Niet met de aanbevolen lijm, epoxy of cyano ( dat werkt niet met steeds een beetje maken wat je nodig hebt) , maar met houtlijm. Het is toch allemaal hout.... Beetje meer gebruiken en als het vast zit wat meer verstevigen om de hoeken en randen.

Houtklemmen zijn leuk, maar ik heb voldoende elastieken om wat druk uit te oefenen.
10 januari 2007: (Ik zal vanaf nu iedere keer als ik de web-log bijwerk, de datum erbij zetten.)
Fotootje:

Een irritant zenuwenwerkje om om de bovenste vleugelpaneel er goed op te lijmen en vast te zetten. Deze kan breken in de bocht aan de voorkant. Ik heb een beurse duim van het indrukken van de kopspelden.
Ik heb de vliegclub van Geldrop Ornithos een mail gestuurd, want ik wil lid worden van de club.
Een goede raad: Ga nooit alleen beginnen aan het vliegen met zo'n vliegtuig. Je kan binnen 20 seconden je spullen weer inpakken en naar huis gaan. Een voordeel: Je kan meteen weer aan de slag om je vliegtuig te repareren (als dat dan nog mogelijk is voor een onervaren bouwer).
Ik heb de laatste tijd wat gesnuffeld op www.modelbouwforum.nl .
Een echte aanrader voor iedereen die bezig is met modelbouw, dan wel radiografisch.
Ik had een probleem met balsahout. Mijn vraag was of ik dit nat kan maken en dan in de vorm kan persen, of klemmen, zodat het niet breekt bij buigen en lijmen. Nou,...dat kan op vele manieren. Daar ben ik achter gekomen. Er kwamen binnen enkele uren een groot aantal reacties met inhoudelijke hulp: http://www.modelbouwforum.nl/forums/showthread.php?t=51814
Kijk, daar heb je wat aan.
Dit is het resultaat:

Nat maken, verband erom heen draaien.
En daarna lijmen en klemmen:
KLik op de link om de foto te zien;
Laten drogen en later lijmen en klemmen.
17 januari 2007:
Hier in de straat heb ik iemand gevonden die alles weet van vliegen en bouwen. Ik ben op zjin zolder geweest en was verwonderd over de werkplaats die hij daar heeft. Ik ben weggegaan met de afspraak dat ik deze man (Aad) als vraagbaak mag benaderen. Dat heb ik dan ook meteen gedaan.
Hier is de Charter zoals die er nu uitziet:


Er moet nog heel veel gedaan worden, schuren, motor erin (die komt eind februarie), lak die niet aanvreet van brandstof erin, Oracover, tank klaarmaken en inbouwen, sero\s erin, hoogteroer, rolroeren, richtingsroer, en nog veel dingen waar ik tegenaan loop...
Ik heb er heel veel plezier in.
Ik zie in een modelbouwwinkel www.rcmodelbouw.nl in Helmond een charter liggen, kant en klaar. er moet aleen nog een motor in. (ARF) Die heeft dezelfde prijs als deze, na een gruwelijke afprijzing. Toch ben ik blij dat ik deze charter zelf mog bouwen.
18 januari 2007:
De rolroeren zijn op maat gezaagd.
Ze worden voorzien van inkepingen waar de scharnieren in komen.
Daarna in de vorm snijden. Hiervoor heb ik ze vastgezet op een balkje voor meer grip tijdens het snijden en schuren.

20 januari, zondag-avond, wat doe je anders?
Het schuurwerk moet gebeuren. Niet mijn hobby, maar toen ik er eenmaal mee bezig was zag ik dat het er goed uitzag allemaal. Dat doet dan veel goeds.


24 januari 2008:

De ijzeren buisjes waar de brandstof doorheen gaat moeten gebogen worden. Dat kan door eerst te verhitten tot roodheet. Dan plots afkoelen in koud water. Ze schrikken dan en blijven daardoor buigbaar.
De binnenkant van de romp heeft wat aanpassing nodig om te tank er vast in te kunnen maken. Schuimrubber eromheen en eronder. Tijdens het vliegen trilt de kist flink, waardoor belletjes ontstaan in de tank. Hierdoor zijn motorproblemen mogelijk.
28 januari 2008:
Accupack maken:
8 x 2000 mAh (action) €7,40.
1 x draad met Futaba stekkertje € 1,40
1 x krimpkous € 0,40
samen: € 9,20 (kant en klaar in de winkel: plm €28,=)
Een besparing van plm €18,=. Dat is natuurlijk peanuts in verhouding tot het hele bedrag om te vliegen, maar toch....


En dit is het resultaat.
8 februari 2008:
!#$%^&*(*&^%$!
BOMMEN EN GRANATEN!!!
Is die accupack te groot voor mijn zender. Hij past er niet in.
Na denken ga ik er een accu van maken voor in het vliegtuig. Voor de ontvanger en voeding voor de servo's.

Hier ook iets mis gegaan. Het compartiment waar de motor in komt droogt geklemd. Maar niet goedom. Ik heb het nog op tijd los kunnen krijgen, na een droogtijd van 60 minuten. Wel even zweten en vloeken.
Enfin, uit elkaar gehaald en opnieuw gelijmd, geklemd en gepast:

Dat is beter!

De servo's raken het hout niet. Ze zijn geveerd met rubber hoekjes. Een soort slofjes.
De schroefjes moeten met beleid en herhaling in het hout gedraaid worden. (eerst een heel klein gaatje voor-boren). Anders splijt het hout. 3 MM triplex is ........niet .......schroefbestendig. Dat kan je horen als het hout gaat splijten. Dan bedenkje iets waardoor het wel goed gaat.
15 februari 2008.

3 vierkante meter witte Oracover gehaald.
Een zwart tv-antenne-kabel open gesneden.Raampjes op maat geknipt.Secondenlijm is SUPER. Daarmee plak je werkelijk alles goed vast
Even in elkaar gezet voor de foto:

21 febr 2008.
KLAARRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR!
NU DE MOTORRRRRRRRRRR NOG.
Die zit er inmiddels in. Ook al 3 vluchten gemaakt.
Geweldig!!!!
Laatst bewerkt door een moderator: