robbe Charter van Jeroen (Biwi) bouwverslag

• Topicstarter Topicstarter Biwi
  • Startdatum Startdatum
B

Biwi

Guest
Ik had eerst een web-log aangemaakt. Nu overgezet naar dit forum. Hier is het beter op zijn plaats:

Dit bouwverslag wordt regelmatig bijgewerkt.

ROBBE CHARTER 3181 (volgens de meertalige handleidig)
ROBBE CHARTER 3183 (volgens de Duitse handleiding)
Het begin: de doos die ik kocht van mijn vette kerstbonus (haha..onderwijs?)
klik op de foto voor een vergroting.

Zo, nu aan de slag.
Ik moet nog heel wat spulletjes kopen.
In huis heb ik de zender. 6 kanaals computergestuurd. Accu-packs. Één voor de zender en één voor de ontvanger. Een brandstoftank, Epoxy-lijm, houtlijn, mesje en andere dingen om te bouwen.
Ik heb de bouwplaten onder folie op een piepschuim plaat. Zo plakt het model niet aan de ondergrond vast.
klik op de afbeelding voor een vergroting.

Met de vleugel ben ik al begonnen.
De handleiding met duidelijke foto's is in het duits, engels, spaans en italiaans. Goed voor mijn talen.

Onmisbaar voor de doe-het-zelver zijn de wasknijpers.

Het snijden van de grote vlakken van de vleugel was een moeilijk werkje. Is ook niet helemaal goed gegaan, vandaar dat ik even met de vleugel gestopt ben. Ik heb vloeibaar hout nodig om de achterkant van de vleugel weer scherp te maken.
Daarom ben ik overgegaan op het losmaken van de romp-delen.
Hieronder een foto van de delen die samen de romp gaan vormen.

Na 2 avonden ziet de romp er al aardig uit. Niet met de aanbevolen lijm, epoxy of cyano ( dat werkt niet met steeds een beetje maken wat je nodig hebt) , maar met houtlijm. Het is toch allemaal hout.... Beetje meer gebruiken en als het vast zit wat meer verstevigen om de hoeken en randen.

Houtklemmen zijn leuk, maar ik heb voldoende elastieken om wat druk uit te oefenen.
10 januari 2007: (Ik zal vanaf nu iedere keer als ik de web-log bijwerk, de datum erbij zetten.)
Fotootje:
De vleugel heeft nu bedrading voor de servo's voor de rolroeren.
Een irritant zenuwenwerkje om om de bovenste vleugelpaneel er goed op te lijmen en vast te zetten. Deze kan breken in de bocht aan de voorkant. Ik heb een beurse duim van het indrukken van de kopspelden.
Ik heb de vliegclub van Geldrop Ornithos een mail gestuurd, want ik wil lid worden van de club.
Een goede raad: Ga nooit alleen beginnen aan het vliegen met zo'n vliegtuig. Je kan binnen 20 seconden je spullen weer inpakken en naar huis gaan. Een voordeel: Je kan meteen weer aan de slag om je vliegtuig te repareren (als dat dan nog mogelijk is voor een onervaren bouwer).
Ik heb de laatste tijd wat gesnuffeld op www.modelbouwforum.nl .
Een echte aanrader voor iedereen die bezig is met modelbouw, dan wel radiografisch.
Ik had een probleem met balsahout. Mijn vraag was of ik dit nat kan maken en dan in de vorm kan persen, of klemmen, zodat het niet breekt bij buigen en lijmen. Nou,...dat kan op vele manieren. Daar ben ik achter gekomen. Er kwamen binnen enkele uren een groot aantal reacties met inhoudelijke hulp: http://www.modelbouwforum.nl/forums/showthread.php?t=51814
Kijk, daar heb je wat aan.

Dit is het resultaat:
Ingewikkeld hè..

Nat maken, verband erom heen draaien.

En daarna lijmen en klemmen:

KLik op de link om de foto te zien;

Laten drogen en later lijmen en klemmen.

17 januari 2007:
Hier in de straat heb ik iemand gevonden die alles weet van vliegen en bouwen. Ik ben op zjin zolder geweest en was verwonderd over de werkplaats die hij daar heeft. Ik ben weggegaan met de afspraak dat ik deze man (Aad) als vraagbaak mag benaderen. Dat heb ik dan ook meteen gedaan.
Hier is de Charter zoals die er nu uitziet:

Er moet nog heel veel gedaan worden, schuren, motor erin (die komt eind februarie), lak die niet aanvreet van brandstof erin, Oracover, tank klaarmaken en inbouwen, sero\s erin, hoogteroer, rolroeren, richtingsroer, en nog veel dingen waar ik tegenaan loop...
Ik heb er heel veel plezier in.
Ik zie in een modelbouwwinkel www.rcmodelbouw.nl in Helmond een charter liggen, kant en klaar. er moet aleen nog een motor in. (ARF) Die heeft dezelfde prijs als deze, na een gruwelijke afprijzing. Toch ben ik blij dat ik deze charter zelf mog bouwen.

18 januari 2007:
De rolroeren zijn op maat gezaagd.
Ze worden voorzien van inkepingen waar de scharnieren in komen.
Daarna in de vorm snijden. Hiervoor heb ik ze vastgezet op een balkje voor meer grip tijdens het snijden en schuren.

20 januari, zondag-avond, wat doe je anders?

Het schuurwerk moet gebeuren. Niet mijn hobby, maar toen ik er eenmaal mee bezig was zag ik dat het er goed uitzag allemaal. Dat doet dan veel goeds.

24 januari 2008:
De tank:
De ijzeren buisjes waar de brandstof doorheen gaat moeten gebogen worden. Dat kan door eerst te verhitten tot roodheet. Dan plots afkoelen in koud water. Ze schrikken dan en blijven daardoor buigbaar.
De binnenkant van de romp heeft wat aanpassing nodig om te tank er vast in te kunnen maken. Schuimrubber eromheen en eronder. Tijdens het vliegen trilt de kist flink, waardoor belletjes ontstaan in de tank. Hierdoor zijn motorproblemen mogelijk.

28 januari 2008:
Accupack maken:
8 x 2000 mAh (action) €7,40.
1 x draad met Futaba stekkertje € 1,40
1 x krimpkous € 0,40
samen: € 9,20 (kant en klaar in de winkel: plm €28,=)
Een besparing van plm €18,=. Dat is natuurlijk peanuts in verhouding tot het hele bedrag om te vliegen, maar toch....

En dit is het resultaat.

8 februari 2008:

!#$%^&*(*&^%$!
BOMMEN EN GRANATEN!!!

Is die accupack te groot voor mijn zender. Hij past er niet in.
Na denken ga ik er een accu van maken voor in het vliegtuig. Voor de ontvanger en voeding voor de servo's.
Hier ook iets mis gegaan. Het compartiment waar de motor in komt droogt geklemd. Maar niet goedom. Ik heb het nog op tijd los kunnen krijgen, na een droogtijd van 60 minuten. Wel even zweten en vloeken.
Enfin, uit elkaar gehaald en opnieuw gelijmd, geklemd en gepast:

Dat is beter!
De servo's raken het hout niet. Ze zijn geveerd met rubber hoekjes. Een soort slofjes.
De schroefjes moeten met beleid en herhaling in het hout gedraaid worden. (eerst een heel klein gaatje voor-boren). Anders splijt het hout. 3 MM triplex is ........niet .......schroefbestendig. Dat kan je horen als het hout gaat splijten. Dan bedenkje iets waardoor het wel goed gaat.

15 februari 2008.
3 vierkante meter witte Oracover gehaald.
Een zwart tv-antenne-kabel open gesneden.Raampjes op maat geknipt.Secondenlijm is SUPER. Daarmee plak je werkelijk alles goed vast

Even in elkaar gezet voor de foto:

21 febr 2008.
KLAARRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR!
NU DE MOTORRRRRRRRRRR NOG.

Die zit er inmiddels in. Ook al 3 vluchten gemaakt.

Geweldig!!!!

Laatst bewerkt door een moderator:
leuk verslag, hierbij een abbotje. weet je al wat voor motor je gaat gebruiken?? een 6.5cc zou mooi zijn op een charter denk ik.

leuk verslag, hierbij een abbotje. weet je al wat voor motor je gaat gebruiken?? een 6.5cc zou mooi zijn op een charter denk ik.

Ik denk inderdaad aan een 6,5 of 7,5 cc brandstof motor.

Weet je hoe ik een foto in moet voegen ? Ik heb de web-log overgezet en de foto's kwamen wel mee, maar nieuwe krijg ik er niet op..

Gr Jeroen

De Charter is al een oud en bewezen ontwerp. Inmiddels hebben de motoren meer vermogen en vliegt de Charter sneller. Daarom is het zinvol de achterkant van de vleugel 3mm omhoog te brengen om het stijgen in toom te houden.

De Charter is al een oud en bewezen ontwerp. Inmiddels hebben de motoren meer vermogen en vliegt de Charter sneller. Daarom is het zinvol de achterkant van de vleugel 3mm omhoog te brengen om het stijgen in toom te houden.

Ron,

Ik zal er rekening mee houden. Dank.

Gr Jeroen

He Jeroen,

Je hebt het voorelkaargekregen, zal ff een abo nemen en blijf je volgen.
Kan ik nog wat van leren succes met bouwen en ik zag dat je al een draadje hebt m.b.t. bespannen.

mvgr,
Marcel

Jeroen,

Leuk dat je de charter aan het bouwen ben.
Ik heb zelf leren vliegen met de charter.
Heb altijd gevlogen met een os.max .40 6,5cc motor. 10 x 6 propeller.
Power zat. Beter iets meer dan net genoeg.
Zelfs met harde wind ( 5 a 6 Beauford ) kon ik nog tegen de wind in komen.
En stonden anderen beteuterd te kijken omdat het te hard waaide.
Dit was nog de oude bouwdoos daarbij moest de vleugel aan de achterkant 6 mm omhoog. met deze motor.
Mijn charter leeft nog steeds staat op zolder alleen zonder motor en besturing.

Veel plezier met de bouw verder en natuurlijk het leren vliegen.

Groet Arthur.

Ron, je ziet eruit als m'n ouwe sergeant en schrijft ook zo maar toch, respect dat je dat weet :tank::worship:

Een goede 4 cc is meer dan genoeg.
Ik heb leerlingen met grotere motoren eigenlijk alleen maar extra problemen zien krijgen.
Ik moest ze dus nodeloos langer instructie geven tot ze eindelijk dat motorvermogen genoeg konden beheersen....
Vliegen met windkracht 4 a 5 is ook met een 4cc geen probleem.
Waar het om draait is dat je die kist niet te zwaar maakt. 1,5 - 2 kg is het wel zo'n beetje.
Ik heb 2+ kg Charters moeten invliegen en hoewel zoiets mij geen enkel probleem oplevert, waren het wel snelle, voor beginners lastige, krengen geworden.
Nog een tip: zet er een bestuurbaar neuswiel op. Taildraggers zien er ongetwijfeld leuker uit, maar zijn voor een beginner een stuk lastiger tijdens de start.
Toegegeven, taxiën bij een beetje wind gaat wel weer iets makkelijker ( minder last van het 'bakfiets-effect' ;) ).

als je een 6.5cc neemt kun je die eventueel ook wel op een tweede toestel gebuiken ja. maar ik ken meerdere menen die de charter op 7.5cc vliegen. no problemo :wink:

Tuurlijk kun je dat. Je kan de charter zelfs van een 15 cc motor voorzien en er mee proberen te vliegen. Alleen is het model dan niet lekker te vliegen laat staan te besturen. Neem dus gewoon zoals hier al door enkele zeer ervaren vliegers/instructeurs wordt geadviseert een 4 cc motor en je kan heel veel plezier beleven aan je charter. Bij een 6,5 cc motor moet je de vleugel aan de achterzijde al minimaal 3 tot soms wel 8 mm gaan ophogen om nog lekker te kunnen vliegen.

4cc of meer...

Ik denk er nog over na. Zo ver ben ik nog niet.
Het is goed mogelijk dat ik, als ik heb leren vliegen, een ander, groter vliegtuig ga bouwen. Als daar dan een grotere motor op kan, dan heb ik er alvast een. Maarja, ik zei al: Ik weet het nog niet....

Wel alvast bedankt voor alle tips en meningen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Aangezien ik nooit in het beginners-gedeelte is het toch wel eens leuk om de trainer waar bij mij ook alles mee begonnen is weer te zien. Is wel een andere variant, in mijn tijd was de optie voor elektro en rolroeren nog niet aanwezig.

Biwi, styropor als ondergrond om op te bouwen is goed bedacht, maar zorg er wel voor dat het vlak is. Jij hebt nu 1 laag styropor van 3cm ofzo en ondersteunt dit maar op 2 laten, dit gaat zeker doorhangen. Beter is om een dikke vlakke meubelplaat of MDF te pakken en hierop 1 cm styropor te bevestigen. Het voordeel van het styropor is het makelijk werken met spelden. Let wel op met het gebruik van secondelijm, voordat je het wet is je bouwplank gesmolten.

Tjaa die motor, de oude versie vloog goed met een OS 4cc 'Speed', m'n vanaf tekening gebouwde 2de versie hadt zelfs ook behoorlijk wat opvulling nodig onder de achterlijst om niet alleen als een idioot te klimmen. De nieuwe versie is hier en daar wat aangepast zo te zien, maar zal zeker niet zwaarder zijn vanwege de elektro-optie. Dus met een 4cc moet het nog steeds goed gaan. Een goede 6,5 of 7,5 cc is overkill en sloopt zo'n model alleen maar sneller. Beste is om inlichtingen te gaan winnen bij de instructeurs van je club, die moet je tevreden houden. Met een tevreden instructeur maak je al sneller 1-2 vluchtjes meer op een dag.

Rick

bij ons op de vliegclub hebben wij een bouw avond gehouden..ging we hier in het gemeenschaps huis met een aantal beginners charters bouwen...deze charters werden allemaal voorzien van een 5,5 cc os motor...en vlogen altijd !! wind of geen wind..vermogen meer dan genoeg...7,5 lijkt me erg veel voor een charter...en zal om te leren vliegen zeker niet fijn zijn...ik heb voor erbij sinds kort ook weer een charter..heeft een clubgenoot voor me gebouwd...en die gaat ok gewoon weer vliegen met een 5,5 cc...in mijn ogen de ideale motor voor de charter..

OS 25FX of 32SX lijken mij inderdaad ook de betere keuzes qua cilinderinhoud.
(Andere merken ook toegelaten ;-))
Mijn 25FX draait het lekkerst met 9x6 APC, niet teveel toeren (lees: geluid) en loopt ook niet te warm.

Hey, ik ben aan het zelfde toestel bezig.
Een vraag je hoe heb je de gleufjes voor de rolroeren in het achter F13 liggende balkje gemaakt kan ik dit beter ineens doen of kan dit later ook met een fijn slijpschijfje of iets dergelijk?????

vriendelijk dank

Back