*Robbe E-Millenium* Welke motor?

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door Eric., 8 sep 2011.

  1. Eric.

    Eric.

    Lid geworden:
    21 mrt 2008
    Berichten:
    16
    Locatie:
    R'dam
    Goedendag allemaal,

    Ik ben van plan mijn Robbe Millenium om te bouwen naar electro.
    Ik ben er nog niet uit welke motor ik moet kiezen.

    Momenteel is mijn oog gevallen op 2 motoren: de Scorpion HK 4035-500KV (8mm shaft) en de Actro 32-3 Helimax (8mm shaft).

    Wat zijn de grote verschillen? Welke van de twee zorgt voor de beste vliegeigenschappen?

    Ter ondersteuning heb ik hieronder beiden specificatie-overzichten.

    Scorpion HK 4035-500KV

    Stator Diameter 40 mm
    Stator Thickness 35 mm
    No. of Stator Arms 12
    No. of Magnet Poles 10
    Motor Wind 10 Turn Delta
    Motor Wire 26-Strand 0.25mm
    Motor Kv 500 RPM / Volt
    No-Load Current (Io) 1.90 Amps @ 8.4 volts
    Motor Resistance (Rm) 0.02 Ohms
    Max Continuous Current 84 Amps
    Max Continuous Power 3500 Watts
    Weight 399 grams
    Outside Diameter 48.9 mm
    Shaft Diameter 6 mm
    Body Length 61.4 mm
    Overall Shaft Length 87 mm


    Actro 32-3 Helimax

    Actro 32-3 Heli Motor 8mm shaft
    Motor: 32-3 Heli
    Voltage range: 33 to 40V
    Resistance: 34 mOhm
    RPM/V: 555
    Max. efficiency: 89%
    Max. current for best efficiency: 50-95A
    Weight: 430grs/15.08oz
    Actro motors combine most modern drive technology and best robustness properties. This combination makes Actro motors the ideal ones for rough modeling applications.
    The following properties characterize Actro motors:
    **Brushless, sensor less commutated synchron motor**
    **Outside rotation motor of high torque for direct drive applications**
    **Very low maintenance, nearly wear less, because free of mechanical collector and gear boxes**
    **High efficiency and polished construction lead to best thermal and mechanical robustness**

    Zijn er mede forumleden welke bekend zijn met deze motoren?
    Hoe komt het dat de Actro vele malen duurder is dan Scorpion?

    Is er tevens nog een goed alternatief voor één van deze twee motoren?

    Groeten, Eric
     
  2. ketnet

    ketnet

    Lid geworden:
    30 dec 2007
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Brugge (Belgie)
    die 4035 heeft intern een 8mm as, het uitstekende gedeelte is "slechts" 6mm!
    ik vloog op de rjx 90 met de 4035-500, en ging eerst voor de logo 600SE dezelfde nemen. heb nu echter besloten de 5020-450 te steken. meer power en draait koeler dan de 4035 en is korter, maar breder

    die actro is slechts tot 40volt! de scorpion tot 12S,

    kijk aub ook als je de ruimte hebt binnen je frame, nu tis een ombouw dus ga ervan uit van wel ;-)
    Hoewel, waar komen je lipos dan?
     
    Laatst bewerkt: 8 sep 2011
  3. Eric.

    Eric.

    Lid geworden:
    21 mrt 2008
    Berichten:
    16
    Locatie:
    R'dam
    Het is de bedoeling dat het er zo uit komt te zien:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Een Scorpion 5020 is inderdaad ook een mogelijkheid, al moet ik dan wel een stuk van het bovenframe slijpen gezien deze motor wat breder is. Ik weet alleen niet welke Kv "waarde" ik moet kiezen. Wat betreft het heet worden van een Scorpion motor heeft dat alleen negatieve effecten op de (smering vd) lagers toch?
    Nu las ik net dat de motoren van Hyperion exact hetzelfde zijn als die van Scorpion maar dan met betere lagers. Wellicht dat ik dan beter voor Hyperion kan gaan??

    Het totaal gewicht van de heli komt ongeveer op 4,4 kg als deze klaar is.

    Verder heb ik gevonden dat de Actro 32-3 in combinatie met een Jive 80+ HV een headspeed van ongeveer 2000rpm levert. Gebruikte accus's waren 2x 3700 5s, een 13 motortandwiel, en standaard hoofdwiel 120t.

    Dit is dus een goede richtlijn, meen ik.
     
  4. ketnet

    ketnet

    Lid geworden:
    30 dec 2007
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Brugge (Belgie)
    Ruimte zat man!
    tja, die Hyperions zouden idd idem zijn.. je kan van e scorpion ook gewoon de lagers vervangen, en er is ene speciaal tubetje met lube voor.
    waarom zou je voor de 5020 een stuk moeten weg slijpen? op de pic is er volgens mij ruimte genoeg (kan mis zijn)

    De Millenium is toch e 90sizer dacht ik?
    dan wordt meestal 500 à 600 kv genomen omdat je bij lager kv meer torque en dus meer power hebt.

    wat ook ZEER goede motoren zijn zijn de Compassen.
    mega power en mooi cool. ze gebruiken soms zelfs de 600size motor voor nen 700 heli...
    maar er is ook e 700 size motor natuurlijk
     
    Laatst bewerkt: 8 sep 2011
  5. Ilmo

    Ilmo

    Lid geworden:
    26 aug 2007
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Gent (BE)
    Eric:
    Heb ook zo'n omgebouwde staan en ben bezig aan de tweede:
    Vlieg met scorpion 4035 500KV, maar wel op 12S met een pinion van 14 tanden.
    Stukje wegslijpen zal je volgens mij zeker moeten doen, aangezien er te weinig materiaal in het gebogen deel is om de motorsteun recht te plaatsen.
    Moest het nodig zijn, plaats ik wel een foto.
    Net even de assen van de 4035 scorpion gemeten, en deze zijn 8mm voor de pinion die ik liggen heb.
    De nieuwe zijn blijkbaar 6mm.
    Groeten
     
    Laatst bewerkt: 8 sep 2011
  6. Eric.

    Eric.

    Lid geworden:
    21 mrt 2008
    Berichten:
    16
    Locatie:
    R'dam
    Ja de Millenium is inderdaad een 90size, voor lipo's dus voldoende ruimte.

    Er moet zeker een stukje van het frame afgeslepen worden.

    [​IMG]

    De 5020 gaat helaas sowieso niet passen!

    Dit zijn de afmetingen van de 5020:
    [​IMG]

    En in de "Conversie" handleiding staat: "The motor mount fits motors which have their M3 mounting bolts placed on a 25mm diameter with 90 or 180 degrees between them".

    Motorsteun
    [​IMG]

    De 5020 valt helaas dus af.
    De Compass motors vind ik best veel weg hebben van de Actro's. Zijn dit kopieën of maakt Compass deze in eigen beheer?

    @ Ilmo,

    Hoe zijn de vliegeigenschappen met jouw set-up? Voldoende power e.d.?
    En maak jij gebruik van het standaard frame of het carbon?
    Als je tijd hebt om binnenkort een foto te plaatsen van jouw E-Mill, graag!

    Ja de assen moeten van de 4035 moeten 8mm zijn, wordt zeer aangeraden. Er zijn toch 8mm assen los te koop, om zo de 6mm as te vervangen?

    En wat zal het effect zijn van een Scorpion 4035-560KV? Overpowered?

    Groeten, Eric
     
    Laatst bewerkt: 8 sep 2011
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dat niet, het zijn verschillende motoren. Wel: Hyperion motoren en regelaars met een 's' in het typenummer worden door Scorpion geproduceerd.
     
  8. Ilmo

    Ilmo

    Lid geworden:
    26 aug 2007
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Gent (BE)
    Eric:
    de mille vliegt super (ben een sportvlieger, geen hard 3d). Vlieg nu zo'n 9 min en steek gemiddeld een 3500 terug in de 5000 lipo's. De vliegende is volledig carbon, degene die k nu aan't ombouwen ben is een met standaard frame (die komt in een romp)
    1-e foto is nog niet aangepast frame voor de motorsteun, geeft een goed beeld wat je moet wegslijpen.
    foto's:

    http://img26.imageshack.us/img26/1623/img0038jq.jpg
    http://img827.imageshack.us/img827/1125/img0039by.jpg
    http://img813.imageshack.us/img813/1484/img0040tt.jpg
    http://img585.imageshack.us/img585/8215/img0034uu.jpg
    http://img822.imageshack.us/img822/2825/img0035wu.jpg
    http://img821.imageshack.us/img821/1874/img0036cch.jpg
     
  9. Eric.

    Eric.

    Lid geworden:
    21 mrt 2008
    Berichten:
    16
    Locatie:
    R'dam
    Ilmo:
    Bedankt voor de genomen moeite om de foto's te maken en deze te plaatsen!
    Nu is het inderdaad duidelijk welk stukje van het frame ik moet wegslijpen.

    Jouw Millenium ziet er echt goed uit zeg! wat is je verdere set-up: servo's, gyro, ESC, bladen?

    Die van mij is momenteel nog standaard, maar stap ook over op een carbon chassis. Ik ga proberen de heli zo ligt mogelijk te houden.

    Wat betreft servo's ga ik 3x Futaba S9450 gebruiken ( heb nog 4 ongebruikte liggen) en een Outrage BL 9188 Tailservo.


    ron van sommeren: Kun je wellicht de verschillen tussen beiden motoren benoemen?
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Nope, ik weet de verschillen niet. Maar zowel Scorpions als Hyperions krijgen goede kritieken.
     
  11. Ilmo

    Ilmo

    Lid geworden:
    26 aug 2007
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Gent (BE)
    Eric:
    De heli is toen gebouwd met allerhande overschotten die we liggen hadden:
    swash heeft een s9202, s9304 en een s9204
    gyro is een 601 met 9251 servo
    Pallen zijn van CY, zowel main als staart
    Controller is een powerjazz 120 van Kontronic
    lipo's zijn (bolle) 5000 30C van zippy.
    Standaard 5A BEC van Align met een 1900 kong power lipo
    de canopy is zelf gespoten.

    Gewicht ligt wel boven de 5kg, maar weet het niet meer exact, zal hem deze middag eens wegen.
    Groeten
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2011

Deel Deze Pagina