robbe Gnat wat voor motor

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Bertus, 12 jan 2003.

  1. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.835
    Locatie:
    Krimpenerwaard
  2. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
    Wij hebben goede resultaten gehad met de Permax 450 van Multiplex en de ap29L van Kyosho... is een motor die tenminste niet meteen kapot is, die 480 race max 7 cellen en gedrosseld vliegen, anders leeft ie een vlucht, een 480 vindt 25 ampere continue namelijk niet zo leuk.

    Groetjes......................Peet......................8)
     
  3. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.835
    Locatie:
    Krimpenerwaard
  4. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
    Permax 450, 8 cellen 800 ar of 8 cellen 1700 aue (sanyo dus)..
    De grootste truuk is het ding licht te houden aangezien de stuwdruk niet al te veel is.. Misschien dat bert en dick hier nog wat tips hebben die hebben de Gnat ongeveer heruitgevonden...................Peet..................8)
     
  5. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Da's misschien wat te veel gezegd van Peet. De Gnat wil standaard uit de doos best wel vliegen alleen is het zo jammer dat het ding er als een jet uitziet en ongeveer vliegt als een underpowerde "piper Cub".........

    Het is natuurlijk veel leuker als je er ook "jet like" mee kunt vliegen. Het fannetje (Rojet 410) is eigenlijk erg goed, maar is geoptimeerd voor lage snelheid. (Voor de Robbe BAE 146?) Geen nood, dit kun je oplossen door de tunnel achter de fan zodanig te verjongen tot je aan een uitlaat diameter van 52mm komt. (Standaard=70mm of te wel 45% geknepen.)
    Het makkelijkst doe je dit door een vel overhead projector sheet scheef op te rollen en overnaads met tape te plakken, zodat je een "toeter" krijgt van 15 cm lang en met 75 mm diameter ingang en 52mm uitlaat.

    Ik vind de combinatie Kyosho AP 29L motor en 9xSanyo RC1600 de beste goedkope oplossing.(Door de lange bedrading in deze modellen heb je 9 cellen nodig om de spanning van 8 cellen op de motor te krijgen.)

    Het verdiend aanbeveling om de regelaar direct achter de motor te solderen. Zo heb je veel minder last van storing en is de koeling van de regelaar veel beter. Een moderne kleine 40 Amp regelaar kun je mooi in stroomlijn vorm achter de motor wegwerken.

    De rare niet haakse stuurstangen kunnen in theorie niet werken bij de gepijlde scharnierlijnen van de roeren en dus kun je ze beter gebruiken om verf te roeren of zo.

    Als je een delta mixer op je zender insteld kun je beter de al in de vorm gespoten gootjes gebruiken en gemixed vliegen. Rechter servo stuurt dan rechter rolroer en rechter hoogteroer aan, linker servo de linker roeren.
    Up=alle roeren gaan omhoog. Rechts=rechter rolroer en rechter hoogteroer gaan omhoog, linker roeren gaan omlaag.

    Omdat de vliegsnelheid veel hoger zal zijn moet het zwaartepunt iets naar voren om ondersnijden te voorkomen.(14cm achter de voorlijst bij de vleugel wortel.)

    Omdat de tunnel nu geoptimeerd is voor stuwkracht bij hoge snelheid is het niet meer verstandig om het model te gooien. De standaard lanceer methode voor electro ducted fan modellen is het afschieten met een katapult. Bevestig hier voor een modelzweef haakje aan de hardhouten landings skid op 4cm voor de motor inlaat.

    Veel succes.
    [​IMG]
     
  6. ik heb ook zo'n fan, maar m'n gnat hangt goed aan het plafond dus ik wil hem in een 2e hands kyosho f-16 zetten. ik heb een mooie ducting gemaakt die naar 52mm 'knijpt', maar ik twijfel nog over de rotor, ik heb zowel de rojet als de kyosho rotor en zit er zelfs over te denken om zo'n gws edf-75 rotor te bestellen want die is volgens mij nog weer beter dan de andere twee.

    ik heb zowel een speed 480 race als de kyosho motor maar ga de laatste gebruiken denk ik.

    welke rotor adviseren jullie 'guru's' :wink:

    groetjes, Tobias.
     
  7. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.835
    Locatie:
    Krimpenerwaard
  8. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    ik heb je foto even iets kleiner gemaakt... vind je toch niet erg he Bert? :wink:
     
  9. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Ik vlieg sinds afgelopen weekend met een Mega 16/15/3 motor met 30 Amps Jeti regelaar. Ik heb hem nu in een Mini Viper (Graupner) geduwd en hij gaat als een raket!

    [​IMG]

    Heb er nu 8 cellen op zitten met een 4,7x4,7 APC proppellor. De gemiddelde stroom is ca. 23 AMPS. De motor mag maximaal 30 AMPS, dus ik kan er nog zeker 1 cel bij hangen met die proppellor. Maar het gaat nu al hard zat, en de vliegduur ca 3,5 minuut is lang genoeg met die snelheid. :wink:

    Ik heb deze combinatie eigenlijk gekocht voor in een Wemotec MINIFAN 480, en dan met 10 cellen heb je echt al heel wat THRUST en je hoeft echt niet bang te zijn dat ie uit elkaar spat.

    Dus als je toch al een MEGA motor wil kopen, aarzel dan niet want een Speed 400 / 480 staat echt stil ten opzichte van deze geweldige borsteloze aandrijving.


    Grtz,
    Emile 8)
     
  10. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.835
    Locatie:
    Krimpenerwaard
  11. bert, ik heb er hier een liggen die ik niet meer gebruik omdat de mijne met pensioen is, die je zo mee mag nemen.

    groetjes, Tobias.
     
  12. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    @Tobias: De Robbe Rojet rotor is veel beter als die van Kyosho, vooral in de Kyosho stator!

    @Bert: De 16/15/4 is te slap voor dit werk. Beter de 16/15/3 op 10 tot 12 cellen (RC1600) of de 16/15/2 op 7 tot 9 cellen (RC2400 of RC1600).

    Je hoeft niet bang te zijn dat de rotor uit elkaar spat. Ik draai de Rojet op 40.000RPM (12 cellen, 30Amp, brushless Lehner 1515, 1150gram)

    De vleugels houden het wel maar je moet wel een beetje "jet like" vliegen.
    Dus mooie wijde bochten om de snelheid er goed in te houden.

    Als je de ruimte tussen de originele uitlaat en de verjongde versie opvult met een ringetje piepschuim kun je het achterste deel van de romp mooi afschuren naar de nieuwe uitlaat diameter.

    @Joost: Bedankt, ik dacht dat ik hem had verkleind maar Bill Gates dacht daar kennelijk anders over.
     
  13. dank je bert, dus de rojet rotor in de kyosho stator met de AP 29L. weet je iets van de edf-75 rotor? die lijkt me ook niet slecht?

    nog een vraagje: de afstand tussen fan en exhaust is bij de f-16 een stuk kleiner, is het beter om de 'tube' korter (en convergenter) te maken of om het aan de achterkant uit te laten steken?
     
  14. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Ik heb hem maar heel even in de handen gehad, dus veel weet ik er niet van. Ik kon niet goed zien of er ook een grotere motordiameter in past dan de meegeleverde speed 400. Zo niet dan is de motorkeuze beperkt.
    Ook de bevestiging van de rotor was een beetje wazig, gewoon vastgedrukt? In ieder geval dus voor een 2,3mm asje, dat beperkt de motorkeuze nog meer.

    Eh, hoe kort is kort bij de F16 ? kwestie van proberen denk ik.
     
  15. bij de f-16 is het ongeveer 20 cm geloof ik, zou ik even na moeten kijken, ik ga toch een nieuwe duct maken. Ik heb de combinatie rojet rotor/kyosho stator/ap29l even getest: tussen de 280 en 300 gram stuwdruk, zonder de geknepen duct, op 10 cellen 500AR (gemeten naar beneden op een op nul gezette weegschaal). lijkt me redelijk toch? zal ook 8 cellen 2400 even testen en ook met duct.

    de gws is volgens mij vergelijkbaar met de andere twee qua maten, de fan zit op eenn meenemertje geloof ik, maar ik heb hem nog niet los kunnen vinden helaas...

    groetjes, Tobias.
     
  16. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Eh, Tobias. 30Amp is wel een beetje te veel van het goede voor die arme 500AR cellen hoor!

    De conische "toeter" bij een Gnat is 15cm lang dus dat moet geen probleem zijn. Overigens: De statische stuwdruk zal met de verjonging alleen maar afnemen, je krijgt er veel meer topsnelheid voor terug. Het heeft dan ook niet zo veel zin om statische stuwdruk te meten, dat gebeurt immers bij de enige vliegsnelheid waarvan je zeker weet dat die in de lucht niet voorkomt. (0 km/h)
     
  17. juist ja, dat de statische stuwdruk afneemt was me net al opgevallen... elke dag iets nieuws...
    ik ga voor de 2400's trouwens...
     
  18. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Hoveren? :twisted:
    De discussie 'hoveren met een jet' weer eens aanslingeren?
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik kon het niet laten:
    http://www.awatson1.fsnet.co.uk/
     
  20. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.835
    Locatie:
    Krimpenerwaard

Deel Deze Pagina