robbe Gnat wat voor motor

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Bertus, 12 jan 2003.

  1. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
  2. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Re: gnat

    ???
    Rolroeren (aan vleugel?) bij up omhoog??
    ???

    Er zit toch een stabilo aan toch?
    Of stuur je (ook) rol met je stabilo, in dat geval is up, stabilo omhoog, wel goed.
     
  3. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Als je bij een JET up wil mee geven op de rolroeren, dan moet je bij de meeste JETS inderdaad UP op de rolroeren hebben om omhoog te gaan. Dit komt omdat je een JET vaak als een Delta kunt zien.

    Als je persé wil bijmixen dan zou ik de UP-uitslagen op de rolroeren niet al te groot maken, begin bijvoorbeeld met 1/4 van de hoogteroeruitslag en ga er mondjesmaat meer erin zetten, totdat het je bevalt.


    Grtz,
    Emile 8)
     
  4. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
  5. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Hallo Emile, dat gnat ding is gewoon een recht toe recht aan kist met vleugel en stabilo hoor!!

    Alleen heeft dit ding de mogelijkheid om rolroer te sturen op zijn stabilo ipv op de vleugel zelf. 1 servo minder en dus ietsje lichter.
     
  6. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Hallo Niek,


    In mijn ogen lijkt ie meer op een JET dan als op een recht toe recht aan kist. 8O
    Zeker gezien de pijlstelling, kon het toch wel eens zo zijn dat je UP bij moet mixen? Maar ik ga er niet om wedden hoor. :?

    Verder als het mijn JET was dan zou ik ook alleen met servo's op het stabilo gaan vliegen, en als de aansturing echt te zwak is, deze natuurlijk GOED uitvoeren. :roll:

    Als ik echter de rolroeren mee zou willen mixen, zou ik 2 schakelaars op mijn zender toewijzen. 1 die met UP meemixt en 1 die met DOWN meemixt. Je komt er dan vanzelf wel achter wat deze recht toe recht aan kist nodig heeft. Je kunt natuurlijk ook rondvragen hier op het forum, misschien heeft iemand er al ervaring mee?

    Vraag me eigenlijk af wanneer dat omslagpunt van DOWN naar UP plaats vind?

    Maar zoals ik al zei, rustig naar toe werken ...

    Succes,
    Emile 8)
     
  7. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Re: gnat

    Nou en of! door de geometrie hebben de rolroeren dezelfde ondersteunende fuctie op hoog/laag als de hoogte roeren op de rolfunctie hebben.

    Ik heb gewoon de standaard servo armen en control-horns gebruikt die bij de kit zaten. De uitslagen zijn niet kritisch.

    Alle Gnat's die ik heb zien vliegen hebben een paar mm up-trim nodig. Het mooist gaat dat door de hoogteroer stangetjes zo in te korten dat de hoogteroeren een paar mm up staan terwijl de rolroeren in neutraal staan. (Als je later in de zender up zou trimmen bewegen de rolroeren ook uit het midden.)

    @Emile: Je hebt gelijk dat de rolroeren als elevons werken, alleen doen we dit gecombineerd met de hoogteroeren als "ailvators" en dat met maar 2 servo's! De mix verhouding is dus mechanisch bepaald en niet vanuit de zender in te stellen. (Dan heb je 4 servo's nodig.)

    @Niek: Niet rolroer op het stabilo i.p.v. op de vleugel, maar rolroerfunctie op de vleugel EN op het stabilo.

    Eh, Bert. Maak je geen zorgen. Terwijl anderen nog lekker discussieren over de vraag waarom dit systeem absoluut niet kan werken, vliegen jij en ik lekker met onze Gnat's. :D
     
  8. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Hallo Bert,


    Ik heb onlangs ook een kist gevlogen met een dergelijk aansturing (zie foto). Helemaal vooraan in de romp zitten 2 servo's, en van daaruit gaan inderdaad 4 stuurstangen naar de betreffende roeren (leuk gezicht). Hierbij zitten de stangen voor de rolroeren inderdaad dichter bij de draaias, dus minder uitslag. Deze JET was 8 jaar oud, dus toen pasten ze deze techniek reeds toe!

    [​IMG]

    Wat ik ook zou willen weten, stel ik ga met mijn nieuwe F16 vliegen. Ik heb daar dus wel 4 servo's in zitten en wil eigenlijk de rolroeren als FLAPS gaan gebruiken. Wat is dan het verstandigste, FLAP funktie naar beneden (meer lift) en automatisch UP hoogteroer bij mixen? Of is dat onmogelijk c.q. dom? Wat is wijs?

    Foto van mijn nieuwe F16:
    http://www.tech-sources.com/~rc-forum/forum/download.php?id=96


    Grtz,
    Emile :p
     
  9. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Ik kan me dat experiment met 2 servo's in een JP F16 nog goed herinneren. Ik had de allereerste F16 van JP in 1994 geëlectrificeerd. (Walther en JP dachten dat we gek geworden waren...) De mijne vloog met 4 Servo's, dus snel even een handje vol "flight modes" in de Futaba 9ZAP geprogrammeerd en testen maar. Alleen elevons op het stabilo gaf te weinig rol bij lage snelheid.(De oude JP F16 had nogal vergrote vleugels). De rolroeren als flaps naar beneden gaven een sterk pitch-down effekt, en de beste oplossing bij gebruik van maar 2 servo's was dus de rolroeren omgekeerd mee te mixen. (Up=Alles naar boven).

    Ik vond de Flaps niet zoveel zin hebben. De minimale vliegsnelheid word bij dit soort modellen meer bepaald door de minimale snelheid waarbij je nog effectief kunt sturen dan door de daadwerkelijke "stall" snelheid.
    Helaas is deze minimum "control" snelheid vaak wat hoger omdat je met jet modellen geen propwind over je roeren hebt.
     
  10. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Oke, bedankt voor je goeie uitleg. Ik zal er voorlopig dus niets gaan mixen, op wat rolfunktie op de staart na dan.

    Trouwens, ik heb de allerlaatste F16 van JP in mijn bezit, zo'n zelfde als die jij hebt gehad en op die foto hierboven, maar dan volledig van Carbon gemaakt. Deze heeft hij zo'n 7 jaar geleden in Helchteren op de JET-Meeting verkocht aan een inmiddels overleden clublid van ons. Ik heb deze enkele jaren geleden overgekocht en er altijd leuk met plezier mee gevlogen (wel tussentijds een betere FAN erin gezet).

    Echter sinds kort heb ik deze aan het plafond gehangen en heb de aandrijving overgezet in mijn nieuwe F16. Als ik er ooit nog eens een ga bouwen dan ga ik ook over op 2 servo's, maar dan enkel op het stabilo. Bij die nieuwere F16's werkt dat supergoed.

    De reden waarom ik eigenlijk Flaps of UP bij wil mixen tijdens de landing is dat ik dan hoop dat de snelheid er beter uit gaat. Want die vleugels zijn superdun en dan met een relatief hoog gewicht (1,9 kg) duwt dat lekker door. Ik weet wel van mijn vorige F16 dat het een goed idee is om standaard ca 2mm UP trim erin te gooien, als je inzet voor de landing. Hierdoor gaat de F16 namelijk een beetje op zijn staart hangen en gaat de snelheid er ook al beter uit. :roll:

    Verder heb ik regelmatig gezien dat je ook de nieuwe F16 met lage vliegsnelheid aan de grond kunt zetten, mits je hem maar VLAK houd (links/rechts). En dan netjes op het achterwiel landen. :lol:

    Ik ga de mijn nieuwe binnenkort de lucht in schieten, ben echt benieuwd naar het nieuwe vliegbeeld. :eek:


    Grtz,
    Emile 8)
     
  11. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
  12. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
  13. je hebt je weer vergist :D de hornet is de f-18, de f-14 is de tomcat...

    :teacher:
     

Deel Deze Pagina