Robbe luna fm-s 27

Discussie in 'Beginners' gestart door vfr800, 3 feb 2017.

  1. vfr800

    vfr800

    Lid geworden:
    3 feb 2017
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Delden
    Hoi ik ben nieuw hier en heb een robbe luna fm s27 zender ontvanger gekocht . Zender getest en deze werkt . Nu de ontvanger nog . Hoe moet ik deze aansluiten ? Plus en min en puls ,accu ... hulp graag
     
  2. FStrating

    FStrating

    Lid geworden:
    28 feb 2011
    Berichten:
    433
    Locatie:
    Veghel
    Dit is echt oud spul. Maak eens een foto dan is een advies geven wat makkelijker.
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Dat is een 27MHz FM zender met standaard 4 kanalen al dan niet uitgebreid tot 6 kanalen.
    Waar wil je deze set voor gaan gebruiken? Wanneer je er mee wilt gaan vliegen kan ik je dat alleen maar af raden. De 27MHz is al tientallen jaren voor een hele boel ander dingen in gebruik en eigen ongeschikt voor vliegende modellen. De kans op storingen is heel erg groot!
    Voor een boot of een auto is het een ander verhaal. Die blijven dicht bij de grond en dicht bij de zender waardoor de kans op storingen aanmerkelijk kleiner is. Voor die toepassingen kan je deze set nog goed gebruiken.
    Er is wel een probleempje. De aansluitingen op de ontvanger waar je de stuurmotoren (servo's) op aan moet sluiten zijn sterk verouderd. Servo's met stekkers die daar op passen zal je niet meer in de winkel kunnen kopen. Misschien dat er nog enkele "oude" modelbouwers zijn die zo iets nog in een vergeten laatje hebben liggen anders zal het moeilijk zijn om daar aan te komen. Ooit heb ik wel eens enkele van dat soort ontvangers van andere aansluitingen voorzien zodat je de moderne servo's er op aan kunt sluiten. Dat kan dus wel maar het is wel een beetje "rommelen". ;)
    Doe voeding van deze ontvanger is normaal gesproken 4,8V. Dat zijn 4 Nikkel-Cadmium cellen. Je kan zonder gevaar tot 5,5V gaan als dat nodig is. Het absolute maximum is 6V maar dat raad ik sterk af. De kans dat er dan iets defect gaat is gewoon te groot.
    De aansluit snoertjes hebben drie draden. Een zwarte, dat is de min. Een rode, dat is de plus. En als laatste een witte draad, dat is de puls draad. De puls die via de witte draad naar de servo of de motor regelaar gaat zorgt voor de besturing. Die pulsen worden door de zender gemaakt en gecodeerd uitgezonden. De ontvanger ontvangt de signalen van de zender, decodeert de pulsen en stuurt de juiste puls naar elke servo.
    Hopelijk kan je hier iets mee, succes.
     
    vfr800 vindt dit leuk.
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  5. vfr800

    vfr800

    Lid geworden:
    3 feb 2017
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Delden
    Bedankt voor jouw reactie , wil hem gebruiken voor een Rc shovel . Heb deze set via marktplaats aan geschaft , wist niet goed hoeveel volt ik mocht gebruiken . Kan ik de ontvanger ook nog op een manier testen ? De zender heb ik getest met de te lamp methode , en deze werkt . Hoor graag van jouw
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Een ontvanger kan je testen door er een servo op aan te sluiten. Die moet de positie van een stuurstick volgen. Er zitten geen lampjes op de ontvanger waarmee je de werking kan controleren.

    De ontvanger moet worden gevoed door 4 in serie geschakelde Ni-Cd of Ni-Mh cellen. De nominale voedingsspanning is dan 4,8 volt. Let op dat je het goed aansluit. Verwissel je de plus en de min aansluitingen dan is de boel meteen defect.

    Denk ook aan de in- uitschakel volgorde. Die is belangrijk omdat bij een onjuiste volgorde se servo's wild kunnen bewegen en dat kan schade aan bij voorbeeld de tandwielen veroorzaken omdat de servo tegen de mechanische wegbegrenzing aan slaat.

    Inschakelen: Eerst zender aan, dan de ontvanger.

    Uitschakelen: Eerst de ontvanger uit, dan de zender.

    Een extra probleem is dat de stekkers voor de connectoren op Luna ontvanger niet meer worden gemaakt. Servo's met deze connectoren bestaan (nieuw) ook al heel lang niet meer. De set zal minstens 35 tot 40 jaar oud zijn.

    Een oplossing kan zijn om bij de servicedienst van Futaba in Nederland het aansluitblok op de ontvanger te laten vervangen door een "modern" standaardblok. De servicedienst is actief op het forum onder de gebruikersnaam "Corrien".
     
    Laatst bewerkt: 4 feb 2017
    vfr800 vindt dit leuk.
  7. vfr800

    vfr800

    Lid geworden:
    3 feb 2017
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Delden
    Dank je wel voor de info , de plus en de min had ik al gevonden nu nog 1 aansluiting over de witte puls . Wat kan of moet ik daarmee doen ?
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wellicht dat forumleden nog die stekkers hebben liggen? Oproepje doen?

    Wat algemeen leesvoer
    Modelbouw FAQ's - MBF
    → RC Techniek en elektronica
     
    Laatst bewerkt: 4 feb 2017
  9. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Een servo heeft drie aansluitingen. Een plus, een min en een impuls. Het is de impuls die de positie van de servo bepaalt. De impuls wordt 50 maal per seconde verstuurd en duurt tussen ca. 1 en 2 milliseconden. Bij 1 milliseconde staat de servo in de ene uiterste positie, bij 1,5 milliseconde in het midden en bij 2 milliseconden in de andere uiterste positie.

    Het is de zender die afhankelijk van de stickposities de impulsen genereert en verstuurt naar de ontvanger. De ontvanger zorgt er voor dat elke servo de juiste impuls krijgt aangeboden.
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 4 feb 2017
    vfr800 vindt dit leuk.
  11. vfr800

    vfr800

    Lid geworden:
    3 feb 2017
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Delden
    Bedankt Ron , gisteren nog poging gedaan om de boel aan de gang te krijgen . 1 keer werkte hij direct maar vervolg poging bleef vruchteloos . Nog maar ff induiken wat er nog verkeerd kan zijn . Kan het zijn dat de pulsen vanaf de zender niet goed aangestuurd worden . Misschien zender contacten reinigen ?
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik verwacht niet dat de contacten nu opeens, na al die tijd, niet meer goed zijn.

    Kan nog van alles zijn. Je zou een kristaloortelefoontje tussen min en puls van ontvanger kunnen aansluiten, dan moet je een ratelgeluidje, de pulsjes, horen.

    Hoe jong/oud zijn de accu's?
    Kun je accuspanning, onder belasting!, meten?
    Wat voor type accu? Capaciteit?
    Goed geladen?
     
  13. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Niets zelf reinigen en zeker niet met contactspray of iets dergelijks. Als alles juist is aangesloten en alle accu's zijn geladen, dan zou het moet het werken. Zo niet, professionele hulp inroepen bij de servicedienst.
     
  14. vfr800

    vfr800

    Lid geworden:
    3 feb 2017
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Delden
    Voorzie de ontvanger van stroom met een travo , spanning 4,8 gemeten met multimeter . Als dat niet kan zorg ik wel eerst voor accu !!
     
  15. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Trafo??? wat is dat voor raar geëxperimenteer? Hopelijk geen trafo met wisselspanning...

    Ontvangers en zenders behoren te werken op goede Ni-Cd of Ni-MH accu's.
     
  16. vfr800

    vfr800

    Lid geworden:
    3 feb 2017
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Delden
    Oké duidelijk en inderdaad geen wisselspanning.
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bij inschakelen van spanning naar de ontvanger zullen de servo's even moeten bewegen, een schokje. Doen ze dat niet, dan krijgen ze geen spanning. Krijgen ze geen pulsjes dan kunnen ze in een hoek lopen, aldaar blokkeren en daardoor veel te hoge stroom trekken. Wel even opletten dus.
     
  18. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Ron, als een servo geen pulsen krijgt kan en zal hij niet draaien!
    In de hoek lopen doet een servo alleen als hij een verkeerde puls krijgt. Wanneer de zender uitgeschakeld wordt maar de ontvanger staat nog aan zal een "ouderwetse" ontvanger allerlei vreemde pulsen naar de servo's kunnen sturen. Daar lopen ze door in een hoek en kunnen kapot gaan. Vandaar dus bij het aanzetten eerst de zender aan en dan de ontvanger. Bij het uitzetten is het dus eerst de ontvanger uit en dan de zender.

    Moderne ontvangers hebben vrijwel allemaal een computer chip die het binnenkomende signaal controleert. Komt er "onzin" binnen dan zal de computer daar geen pulsen van kunnen maken en dus niets naar de servo's sturen. De moderne ontvangers zullen dus zelden verkeerde pulsen naar de servo's sturen maar toch blijft het advies: Eerst de zender aan, dan de ontvanger. Eerst de ontvanger uit, dan de zender.
     
  19. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    We hebben het hier over een oude Robbe Luna besturing.In die tijd zaten er nog geen processoren in modelbesturingszenders en -ontvangers.
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Leuk, een Robbe Luna.
    Wat heb ik mijn ouders gek gemaakt met de Robbe catalogus omdat ik de Luna wilde hebben.
    En gelukkig ook gekregen heb voor mijn kerstrapport..

    (on topic) Maar ik zou er verder even niet aan klooien, neem even contact op met Jan (Corrien op dit forum).
    Hij kan het setje even controleren en eventueel repareren, zal niet de hele wereld kosten.
     
    vfr800 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina