Robbe Luna info gevraagd

Discussie in 'Model elektronica' gestart door wimg, 26 sep 2003.

  1. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Hallo,

    Sinds enkele dagen ben ik in het bezit van een Robbe Luna set: zender (27 MHz, AM), ontvanger, servo en snelheidsregelaar.
    Nu zitten er in de zender een aantal stekers die ik niet kan thuisbrengen. Wie kan mij helpen aan info:
    Er zitten aan de zijkant een steker voor het X-tal (logisch :wink: ) een din-plug (leerling-leraar ? of, net als bij m'n Terra ook om te laden?)
    en een 220V net-entree (?) Is dit om rechtstreeks een netsnoer aan te prikken om DIRECT uit het net te kunnen laden?

    Over de regelaar heb ik ook nog een vraagje, maar ik heb nu even het typenummer niet bij de hand :oops:
    Komt dus nog ....

    Wim
     
  2. Han Veldhuis

    Han Veldhuis

    Lid geworden:
    27 apr 2003
    Berichten:
    1.395
    Locatie:
    Almelo
    klopt er zijn Robbe Luna zenders met ingebouwde lader.
     
  3. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Bedankt Han,

    Weet je hoe ik dit checken kan?
     
  4. Han Veldhuis

    Han Veldhuis

    Lid geworden:
    27 apr 2003
    Berichten:
    1.395
    Locatie:
    Almelo
    Hoi,
    ...... het is al een oudje,
    je zal een snoer met speciale stekker moeten hebben
    en je moet natuurlijk weten of de lader er nog wel in zit,....(werden er soms uitgehaald)
    Laat er eens naar kijken bij een club, of een foto alhier
     
  5. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    ik kwam op die interne lader doordat aan de zijkant van de zender zo'n 220V netsteker zit (zo eentje die ook bv achterin de pc en monitor gaan)
    of er een laadcircuit in zit weet ik niet, maar volgens mij is er niets uit gehaald.
    Zal nog eens nauwkeurig daar op letten.
    Wim
     
  6. Wim,

    De Robbe Luna heefd inderdaad een ingebouwde lader. Hiervoor is de 220V aansluiting. Deze werkt echter alleen in combinatie met een aangesloten ontvanger-akku. Deze sluit je aan op de kleine 2-polige plug. Beide akku's dus zender- en ontvangerakku worden dan gelijktiidig geladen. De ingestelde stromen zijn echter relatief laag, iets wat in de jaren '80 voor de toen gebruikte akku's heel gewoon was.

    De DIN-plug is inderdaad tbv een leraar/leerling aansluiting. Als je even zoekt op dit forum zul je beslist een links vinden waar aansluitingen van div zenders waaronder deze Luna beschreven staan. Met het indrukken van de zwarte ronde knop boven op de zender kan de leraar het toestel schakelen tussen leerling en leraar.

    De Luna was destijds mijn eerste zender en ik gebruik hem nog steeds. Ik heb zelfs nog wel ergens het boekje van deze zender liggen dus als je meer info nodig hebt dan hoor ik het wel.

    Grt
    Paul.
     
  7. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    27 MHz dus vast niet voor een vliegtuig, verstandig :teacher:
     
  8. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Nee Rob,
    wees gerust, 't is voor een bootje. M'n zoon is 12 en die zal ik voorlopig nog niet laten vliegen. Laat hem eerst maar eens een tijdje varen (met de 1:200 Yamato en (straks) de in aanbouw zijnde "imitatie Micro Magic")

    Als hij dan nog wil vliegen dan gaat hij maar vakken vullen om te sparen voor een moderne zender.

    Wim.
     
  9. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Paul,

    bedankt voor het aanbod, en nog welkom op dit forum!
    Ja, 't is misschien voor m'n zoon wel handig als hij wat op papier heeft.
    Is het veel werk om het te scannen en mij op te sturen?
    Als je iets hebt, geef dan even een berichtje, dan stuur ik je een PB'tje met m'n e-mail adres.

    Wim
     
  10. Wim,

    Ik zal vanavond eens zoeken, als ik het nog heb is het wellicht handiger om gewoon kopietjes te maken en die naar je op te sturen. Ik kan me echter alleen niet meer herinneren of het boekje ook in het Nederlands was, wellicht dat je je zoon moet helpen met de vertaling. Stuur even een PB'tje met adres en evt telefoonnr dan regelen we wel wat.

    Viel me gisteren nog in. Op en via de site van de FMS vliegsimulator zijn de aansluitgegevens van veel, ook oudere zenders te vinden. Zo ook die van de Luna. Ik meen me te herinneren daar gelezen te hebben dat op de ronde leraar/leerling din-aansluiting ook de 9.6volt akku spanning te vinden is. Die zou moeten staan tussen de bovenste pen (=massa) en 1 van de 2 pennen die daar direct links en rechts naast staan. Heb dit zelf nog niet gecontroleerd maar via deze aansluiting zou laden van alleen de zenderakku dus mogelijk moeten zijn. Wel even controleren of deze spanning misschien over de schakelaar loopt ivm de te kiezen stroom. Zowiezo zijn de gebruikte draden in de zender niet al te dik en een din-plug leent zich ook niet direct voor al te grote stromen dus pas op met snelladen.

    Inderdaad is deze zender absoluut niet (meer) geschikt om mee te gaan vliegen. Voor een boot of vliegtuig voldoet hij echter prima. Standaard was de zender 4-kanaals, met wat kennis van electronica is hij echter zelf nog uit te breiden naar 6 kanaals. Ook daar moet ik vlg mij nog wel gegevens van hebben.
     

Deel Deze Pagina