Robbe MARS FMM zender

Discussie in 'Model elektronica' gestart door mwatts, 9 jan 2006.

  1. mwatts

    mwatts Guest

    Haha, die combiswitch hoort er dus op en is "luxe" ? :D Ik dacht dat ie er door een vorige hobbyist zelf opgeknutseld was... :oops: Maar hoe switched dat dan? Ik zag wel dat ie op kanaal 3 was aangesloten, maar verder had ik het nog niet uitgezocht.

    Kanaal 8 is inderdaad aangesloten als een extra proportioneel kanaal, op het schuifje onderin. Heb er nu nog geen gebruik voor, maar wie weet. Misschien de zoom van m'n camera. :idea:

    Wat die pin 5 betreft, ik zal daar nog maar even naar kijken dan. Ik dacht toch echt dat ik daar massa op meette. :?: Daarmee bedoel ik dus dat er 0 ohms weerstand was tussen die pin en de behuizing. Maar misschien vergis ik me, heb ik het verkeerd onthouden.

    Met pin 5 bedoelen we de middelste pin toch he? (ze worden niet van links naar rechts opeenvolgend genummerd).

    Ik was inderdaad van plan een iets modernere ontvanger te gebruiken, zonder loskoppelbare HF unit. Ik zie er geen voordeel in momenteel moeite te doen om een originele ontvanger nog ergens te vinden. Kan je ook een 6 kanaals ontvanger gebruiken? Mis je dan gewoon alleen kanaal 7 en 8. Of is het anders "gecodeerd" en moet je echt 8 kanaals (of meer) hebben?

    Als accu wilde ik gewoon 8 NiMh penlites van 1500 mAh ofzo gaan gebruiken, dan heb ik capaciteit zat. Die standaard 500 mAh die erin zat was wel erg weinig, maar vroeger misschien het beste dat er was. Dat weet ik niet.

    Ik weet nog wel dat ik vroeger een speedbootje had, daar zaten 6 van die heel dikke oplaadbare batterijen in, officiele maat weet ik niet, maar echt van die 60 x 30 mm (dia) batterijen, en daar vaarde je dan 7 minuten op. 8O
     
  2. mwatts

    mwatts Guest

    Voor iedereen die trouwens nog Robbe documentatie zoekt (handleidingen, datasheets, bouwinstructies, foldermateriaal etc, etc), kijk eens hier: :D

    http://data.robbe-online.net/robbe_pdf/

    De naamgeving van de documenten is op basis van o.a. Robbe bestelnummer.

    Helaas geen documentatie van de Mars :(, maar wie weet heeft iemand anders er nog wat aan.
     
  3. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    De DIN-plug, zoals deze in een eerdere posting al werd afgebeeld (van Olivier's site):
    [​IMG]
    De midden-pin is dus min en op tien-voor-twaalf zit plus.

    De combiswitch was een optie. Deze koppelt richting en rolroer.
     
  4. mwatts

    mwatts Guest

    Ja dan klopt het.

    Ik zit hier nu op mijn werk en ik had het briefje waar ik e.e.a. op had genoteerd niet bij me, dus ik zat wat herinneringen van gisteravond op te halen... :hammer:

    5 Zit inderdaad niet in het midden.

    Als ik het goed samenvat is het dus:

    [​IMG]
    waarbij:

    2 - ground (massa)
    4 - V+ (permanent, opladen accu)
    5 - V+ (switched)
     
  5. mwatts

    mwatts Guest

    Zojuist hier in Zwolle bij de Restant Gigant 8 oplaadbare penlites gehaald. Duracell, NiMh, 2050 mAh.

    EUR 4,50 per pakje van twee. Da's 2,25 per cell. Niet slecht dacht ik. :D Weet niet hoe goed ze zijn, hoe hard ze kunnen ontladen, maar in een zender zullen ze het wel eventjes uithouden.
     
  6. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Oke, dan de pinbezetting compleet:

    pin 2 = min
    pin 4 = accu-plus
    pin 5 = accu-plus tbv dsc
    pin 3 = impulsdeel-plus tbv dsc
    pin 1 = signaal tbv dsc

    DSC = direct servo control. Een voorziening, waarmee je met een kabel tussen zender en ontvanger alles op de ontvanger kunt aansturen zonder dat er hoogfrequent wordt uitgestraald. Dit systeem is tevens bruikbaar voor het aansluiten van een vliegsimulator.
     
  7. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    ik heb zelf 2000mah batterijen van de lidl die het ook gewoon goed doen in de zender

    2,50 / 4 = 0,65.. dus weet niet wat jij niet slecht noemt ;).

    maar vergeet niet je bedrading te vervangen ;)
     
  8. mwatts

    mwatts Guest

    65 cent per cell voor OPLAADBARE batterijen?
     
  9. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    jupz,,
     
  10. mwatts

    mwatts Guest

    Niet gek dan nee. Was ik nog duur uit.

    Heeft iemand misschien nog een geschikte ontvanger voor bij deze zender trouwens? :D
     
  11. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Kijk een op ebay.de recht op modellbau dan links op electronica net onder de shiffe.
    Staan er genoeg te koop.
     
  12. mwatts

    mwatts Guest

    Kan ik nu ook bijvoorbeeld een Multiplex Micro 7
    FM/PPM Schmalband 7 K ontvanger gebruiken i.c.m. mijn Robbe Mars zender?
     
  13. mwatts

    mwatts Guest

    :(

    Hij doet het niet meer... :(

    Dit weekend de 2 accupacks afgemaakt en in de zender gestopt, en een kabeltje gemaakt om ze op te laden, alles 10 keer doorgemeten, maar mijn lader wilde ze vervolgens niet opladen. Het laad-lampje knipperde heel kort even, toen was het weg. :(

    Ik dacht dat het kwam omdat de lader dan misschien geen 8 cellen kan laden. Dus ik heb de accu's weer uit de zender gehaald en ze apart opgeladen, dat lukte wel. :)

    Ik de volle accu's weer in de zender gestopt, maar niks hoor. Als ik de zender aan zet doet de accumeter op de zender niets.

    Toen maar eens gaan meten. Er kwam ongeveer 11 volt uit de accu's, maar op het moment dat ik de zender aanzet valt alle spanning weg, op een halve volt na. 8O Mijn conclusie: kortsluiting.

    Dus ik heb het mainboard er maar uit gehaald, daar de accu op aangesloten en het nog eens geprobeerd, met hetzelfde resultaat. De kortsluiting zit 'm dus ergens op dat bordje. Toen ben ik het een beetje na gaan lopen, hier en daar wat schoongemaakt, en het nog eens geprobeerd. En wat denk je? Hij deed het weer! :D

    Helaas van korte duur. Toen ik de accu's er weer af haalde en het bordje weer terugplaatste in de zender en het weer eens probeerde (verder nog niets op het bordje aangesloten), zelfde resultaat. Alle spanning viel weg...

    Dus ik denk dat het R.I.P. mainboard is. En tenzij ik nog ergens zo'n bordje kan vinden, ook R.I.P. zender... Of iemand moet nog een brilliant idee hebben of mij kunnen vertellen wat ik fout doe??

    Overigens, over die stekker op de zender: bij mij is er geen verschil tussen de V+ en de V+ switched. Op beide staat permanent spanning (zolang de accu's erin zitten natuurlijk). De poorten zijn ook gewoon dmv een draadje met elkaar doorverbonden. Het "schild" van de stekker is trouwens ook aangesloten op de massa, alhoewel velen zeggen dat deze niet wordt gebruikt.
     
  14. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Dit is geen kortsluiting, want dan gebeuren er heel andere dingen (rook/stank). Waarschijnlijk doet de Voltmeter het wel als het zendermodule wordt uitgenomen?

    Zit er tussen de stekers van de 2 accupakketten een klein weerstandje (1 Ohm)? Zo ja, overbrug deze met een draadje. Deze weerstand was bedoeld als zekering en is na verloop van tijd in de produktieseries vervangen door een draadbrug.
    Als dit weerstandje er niet is, zit het probleem gegarandeerd in de accustekers, die slecht kontakt maken. Zijn deze wel vervangen?

    Als het niks wordt, wat moet-ie kosten (zonder accu's)?

    [edit]Er is geen V+ switched, dit is V+ t.b.v. van dsc-gebruik[/edit].
     
  15. mwatts

    mwatts Guest

    Ik heb de voltmeter op de zender niet los getest, maar ik heb deze wel zien werken toen de oude accu's er nog in zaten en ik snel even met een paar snelverbinders mijn vliegaccu (7 cellen) had aangesloten om te kijken of de zender "leefde". Toen werkte de zender dus (hij hield een tl balk gloeiend) en de voltmeter gaf een half-volle accu aan.

    Ik heb het moederbord er helemaal uit gehad, er zat niets meer op aangesloten. Geen voltmeter, geen HF module, niets. Alleen de twee accu's. De aan-uit schakelaar zit geintegreerd op het moederbord, dus zodoende kon ik mooi het bordje los testen.

    De weerstand tussen de twee accu's is niet aanwezig. Dit is inderdaad een draadbrug zoals je zegt. De vervanginsaccu's zijn voorzien van nieuwe stekkers (de oude accustekkers zijn gedumpt, want 1 was inderdaad behoorlijk geoxideerd.). TIP: snoertje + stekker EUR 0,95 bij de electronicazaak, EUR 3,50 8O bij Quartel!

    De stekkers zijn m.i. wel goed, want bovenin het moederbord, waar de stekker van de laad/DSC plug en voltmeter zit, meet ik ook keurig 11 Volt (als de schakelaar op uit staat dus).

    Ik had een beetje verwacht dat het probleem in de aan-uit schakelaar zou kunnen zitten, omdat dit eigenlijk het enige mechanische gedeelte is op het hele bord. Maar dat kan logisch gezien eigenlijk helemaal niet, want de schakelaar is alleen aangesloten op de V+. Als de schakelaar in de zender zit, is deze ook aangesloten op de massa via de behuizing, want de hele behuizing is massa, maar ik heb het probleem dus ook als het moederbord helemaal los ligt. :nosmile:
     
  16. robbedoes

    robbedoes Guest

    Hallo allemaal,

    Ik vlieg ook nog steeds met een Robbe Mars Rex uit het jaar blok met losse HF module op de ontvanger. Is ook na de nodige crashes helemaal niks mis mee. Heb hem toendertijd nieuw gekocht en in tussentijd 2 maal het accupakket probleemloos vervangen. Ik heb afgelopen jaar een nieuwe MPX Evo 9 gekocht maar moet jullie bekennen dat ik nog steeds voor de eenvoud kies :oops: . Lekker niks hoeven programmeren, als er een servo verkeerd om loopt ff achterin de stekker omdraaien het is allemaal wel zo simpel en vooral degelijk.

    Voor de accupaketten kun je voor de Mars Rex helaas geen penlights gebruiken omdat die er simpelweg net niet inpassen. Ik heb gelukkig enkele verkorte nicd op de kop kunnen tikken en met een krimpkous erom heen lijkt ie weer helemaal echt. Inderdaad zaten er orgineel pakketjes knoopcellen in van 600mW.

    In ieder geval de mijne is niet te koop ik vind het nog steeds een geweldige zender!

    Groetjes Robert
     
  17. mwatts

    mwatts Guest

    @robbedoes: Fijn om te weten dat die van jou het nog wel doet. :p

    Ik was ook van plan om de zender aan de praat te krijgen, om dezelfde redenen die jij noemt. Eenvoud. What-you-see-is-what-jou-get...

    :offtopic: jou zender is uit het jaar "blok"? :eek:ntopic:
     
  18. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.379
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    jawel, ik vlieg in mijn Mars rex met penlights, het is wat passen en wriemelen, maar ze gaan er net in. Ik heb een Mars en een Mars Rex, allebei met penlights
     
  19. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    "moederboard".... ;)

    Aan de praat krijgen lukt alleen met de nieuwste duurste zenders van tegenwoordig hoor!
     
  20. mwatts

    mwatts Guest

    Ja ja, je weet best wat ik bedoel! ;)
     

Deel Deze Pagina