Robbe MARS FMM zender

Discussie in 'Model elektronica' gestart door mwatts, 9 jan 2006.

  1. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Ik had er ook penlite's met soldeerlippen in 500 Ma waren toendertijd de zwaarste los met krimpkous kon ik aan elke zijde 8 plaatsen zo had ik 1 Ah tot mijn beschikking.

    Er staan 4 van deze zenders op Ebay.de te koop.
     
  2. MrSat

    MrSat

    Lid geworden:
    20 mei 2004
    Berichten:
    359
    Locatie:
    Brabant
    Zitten je aansluiting wel goed... Ik kan je wat foto's mailen van de binnenkant van de zender??? Het kan toch niet zo zijn dat hij het ineens niet meer doet. Heb je alles gedubbelcheckt??
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Plus en min verwisseld? Dan heb je waarschijnlijk e.e.a. aan elektronica kapot gemaakt.
     
  4. mwatts

    mwatts Guest

    Ik moest de polariteit van de accustekkers inderdaad omwisselen. Maar ik kan me niet herinneren de accu's eraan te hebben gehad voordat ik dit had gedaan.

    Maar goed, als ik een andere zender erbij moet gaan kopen om een onderdeel te vervangen dan kan ik net zo goed een andere oude 6 - 8 kanaals zender met ontvanger 2e hands op de kop tikken.

    Ik heb nu ook nog geen ontvanger voor deze zender, en ik zal ook wel een kristal moeten halen als ik wel een ontvanger vind, dus als ik ook nog geld uit moet gaan geven aan de zender zelf dan is het de moeite niet meer.

    Wel jammer want ik geloof eigenlijk niet in een kapitalistische consumptiemaatschappij... :(

    De cellen kan ik nog wel gebruiken als 8 cell's vliegaccu.... Heb ik er twee.

    Maar het blijft raar dat tussen de bedrijven door het bordje wel nog heeft gewerkt (of i.i.g. heeft gedaan alsof het nog werkte).
     
  5. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Het kan inderdaad niet zo zijn, dat-ie het opeens niet meer doet.

    Even Ohms meten: is de aan-uit schakelaar nog verbonden met accu-plus? Is de buitenste pen van de 5polige stekker bovenop de print nog verbonden met accu-min?

    Zo ja, dan zit het probleem buiten het bordje (*) en moet je toch bij de accu's en accustekkers zoeken. Als de zender open ligt met de antenne van je af wijzend: zit linksonder de plus van de ene accu en zit rechtsonder de min van de andere accu? Zijn de accu-contrastekkers bovenop oxidatie-vrij?

    Zo nee, dan heb je sluiting gemaakt en is er een printspoor doorgebrand. Het min-spoor brandt altijd aan de soldeerzijde door, zo ongeveer ter hoogte van de kanaalstekers. Men neme een loep! Het plusspoor brandt als regel door aan de componentenzijde tussen de beide CD4066 IC's in en onder het rechter IC door.

    (*)Ter hoogte van de aan-uit schakelaar en dan ook nog rechts daarvan zit een weerstand van 2,2 (of 2,7, weet ik niet zeker) Ohm. Via deze krijgen het zendermodule en de Voltmeter spanning. Als er sluiting op de lange pennen is gemaakt is deze weerstand verbrand. Dat is dan ook duidelijk zichtbaar.
     
  6. mwatts

    mwatts Guest

    @Corrien: Dank je wel voor de uitgebreide informatie.

    Gisteren een zware werkdag gehad, dus 's avonds niets meer aan de zender kunnen doen. Maar ik ga het uitprinten en vanavond een voor een langslopen.

    Morgen zal ik mijn bevindingen terugposten. Thanx!
     
  7. mwatts

    mwatts Guest

    Gisteren de info van Jan (Corrien) maar eens doorgewerkt en nagelopen.

    Resultaat:

    Als de schakelaar UIT staat, lijkt alles te kloppen. De + accupool is verbonden met de 2e pen van links van de stekker rechtsbovenin, en de - pool is verbonden met de meest rechtste pin van laatstgenoemde stekker.

    Als je de schakelaar AAN zet, dan meet je tussen de accu + en de 5 polige stekker verschillende weerstanden. Dit lijkt te kloppen, aangezien die ene keer dat het ding nog heeft gewerkt ik verschillende lage voltages (4 a 5 volt) meette op die stekker.

    Echter, als de schakelaar AAN staat (en ook ALLEEN als ie AAN staat), meet ik tussen de accu + en - een weerstand van 1.65 KiloOhm.

    Dat kan niet goed zijn. Het verklaart m.i. wel waarom, als ik de schakelaar aan zet, de accuspanning weg lijkt te vallen van bijna 11 volt naar 0.5 volt.

    Ik heb 2 fotootjes gemaakt van de print plaat. Soldeerzijde en componentzijde. Ze staan hier:

    http://i32.photobucket.com/albums/d1/mrwatts/100_1185.jpg (soldeerzijde)
    http://i32.photobucket.com/albums/d1/mrwatts/100_1183.jpg (componentzijde)

    Als ik het zo zie lijken de soldeerverbindingen van de dwars geplaatste ic (de 4015) gehavend. Daar zou m.i. een probleem kunnen zitten.

    De potmeters zien er ook geblakerd uit, maar doen het voor zover ik na kan gaan nog wel.

    Is het trouwens zo dat de spanning op de componenten gewoon fluctueert met de spanning van de accu? Ik kan namelijk nergens een spanningsregelaar vinden. Ik herken wel wat componenten van andere electronicadingetjes die ik heb gedaan (de NE555 flip-flop bijvoorbeeld), maar ik had ook wel ergens een 7805 ofzo verwacht. :?:
     
  8. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Op deze manier lukt het dus blijkbaar niet...

    Laatste poging:
    - het wegvallen van de voedingsspanning zit 'm niet in de print, maar in de accu's of accustekers (tenzij er een printspoor of een weerstand is doorgebrand). Een terugval naar 0,5 Volt betekent namelijk een kortsluitstroom van vele, vele Amperes en dat kan zo'n print nooit verwerken.
    - accucontrastekkers moeten schoon zijn.
    - controle op printsporen heb ik reeds opgegeven hoe dit Ohms gemeten moet worden. Alleen de accuverbindingen naar de bovenzijde van de print zijn hierbij interessant en die moeten dus gewoon 0 Ohm zijn.
    - stijf tegen de grote condensator zit een weerstand van 10 Ohm. Is deze nog heel? De eerdere weerstand, die ik opgaf zit alleen in de Mars Rex en is dus onjuist.
    - verdere Ohmse metingen hebben geen zin. Uitsluitend de spanning meten. Staat er over de accu-aansluitingen nog wel 9,6 Volt als 't ie aan staat?
    - de CD4015 kan wel eens een keer vervangen zijn; de potmeters zijn niet geblakerd, maar de coating is verweerd. Dit is normaal.


    En als ook dit niet helpt: ik heb al eerder gevraagd wat-ie moet kosten als het niet lukt om 'm zelf werkend te krijgen.
     
  9. mwatts

    mwatts Guest

    ok Corrien, bedankt. Als ik nou nog niets kan vinden dan weet ik in ieder geval nog een belanghebbende. ;)

    Ik had de verbindingen van de accupolen naar boven wel allemaal doorgemeten hoor. Ik kon daar nergens een weerstand vinden. Er was ook visueel niets te zien aan de printsporen. Alleen zit op een paar sporen wat kleine plekjes tin, maar die heb ik doorgemeten en daar zit geen probleem.

    Wat je zegt over die vele Ampere's kortsluitstroom, het lijkt mij eerlijk gezegd ook niet waarschijnlijk dat die door dat printje heen kunnen lopen zonder rook of explosies. :D

    Maar is een weerstand van 1.65KOhm tussen de accupolen (op de print) wel "normaal" als de schakelaar aan staat?

    Ik zal de contrastekkers op de print ook goed schoonmaken. En ik zal het eens proberen met een andere 9.6V accu. Het grillige gedrag van de print wijst inderdaad wel naar een dergelijke oorzaak.

    Ik had overigens bij de nieuwe snoertjes die ik had gekocht ook contrastekkers gekregen. Ze zijn iets anders (pennen lopen niet naar beneden aan de soldeerzijde), maar ze zijn wellicht wel te gebruiken als vervangers van de oude.

    Naast de schakelaar zit trouwens wel degelijk een weerstandje van 2.2 KOhm hoor. :) Maar ik zal die 10K weertstand ook opsporen en doormeten.

    Het zal allemaal wel dit weekend worden, maar ik houd je op de hoogte.
     
  10. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Geen 10k, maar 10 Ohm! Op de accupolen hoor je overigens 0 Ohm te meten, want je bent dan kortsluiting aan het maken via je multimeter :? . Niet doen dus!!!
     
  11. mwatts

    mwatts Guest

    Die 1.65KOhm weerstand tussen de accupolen had ik gemeten met de accu's eraf. Maak ik dan dingen stuk? :oops: De spanning van 0.5 Volt had ik uiteraard gemeten met de accu's er aan.
     
  12. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Dan maakt het niets uit. Het is dan ook normaal dat er Ohms wat gemeten wordt. Er zitten nu eenmaal een boel componenten op zo'n print!
     
  13. mwatts

    mwatts Guest

    :banana: HIJ DOET HET WEER! :banana:

    Oorzaak: de stekkeraansluitingen op de print zelf. Deze waren blijkbaar geoxideerd en lieten de stroom niet meer goed door.

    Ja ik weet het, iedereen had dit al een paar keer gezegd. :oops: Ik snapte gewoon niet hoe het nou kan dat je gewoon spanning ergens op kan meten, en als je het gaat "belasten", de spanning blijkbaar wegvalt. Door een slecht contactje. :?

    Nou ja, weer veel belangrijks geleerd! :idea: :idea: Hierbij ook iedereen erg bedankt voor de hulp en informatie!

    Nu nog die ontvanger... :wink:
     
  14. MrSat

    MrSat

    Lid geworden:
    20 mei 2004
    Berichten:
    359
    Locatie:
    Brabant
    :thumbsup: Ach, het is een leerproces toch?? Een ezel stoot zich niet ... :wink:
     
  15. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Dat soort contact problemen kom ik op m'n werk zeer regelmatig tegen. In de elektronica is het helemaal geen vreemd fenomeen. Ik denk dat Jan daar hetzelfde over kan zeggen.
     
  16. mwatts

    mwatts Guest

    Nou, de ontvanger is ook geregeld! Een nog nooit gebruikte Futaba FP-R118F. Voor EUR 31,- via ebay.de. :)

    Ben benieuwd hoe lang het gaat duren voordat ie hier is. Kan ik dat ding eindelijk gaan afbouwen!
     
  17. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    stekker verbindingen vervangen is meer regel dan uitzondering bij deze leeftijden volgens mij ;) alles corosodeerd wel na een tijdje en met een meetpen kras je de corossie er weer af op kleine stukjes maar dat kleine stukje is te weinig om goed contact te maken met de accu
     
  18. mwatts

    mwatts Guest

    Ik heb de stekkerverbindingen op de print ook vervangen. Bij de snoertjes die ik had gekocht zaten ook stekkerverbindingen die op een print gesoldeerd konden worden, dus dat heb ik gedaan.

    Enige verschil met de originelen was dat de nieuwe rechtop staan ipv zijwaarts liggen. Daarvoor is er eigenlijk net iets te weinig ruimte (er zit nog een print boven). De bovenste print heb ik nu met wat laagjes dubbelzijdig plakband verdikt waar deze wordt vastgeschroefd, zodat de print niet meer heel erg tegen de stekkers aan drukt.

    Het zit nu mooi stevig vast en kan echt niet meer los. Enige nadeel is dat je de accu's nu niet zomaar los kan trekken als je de zender open maakt. Daarvoor moet je eerst de bovenste print losschroeven. Maar ja, voorlopig hoeven die accu's er toch niet meer uit. :)
     
  19. F47O(Geert)

    F47O(Geert) Guest

    Welke regelaar werkt op de Robbe Mars

    Hallo

    enkele jaren na dat dit draadje gestopt is toch een nieuwe vraag.
    Ik heb ook deze Robbe Mars in een wedico Volvo truck.
    Nu was de regelaar van de kipfunctie defect.
    Ik heb deze vervangen door en recente CTI regelaar, helaas werkt deze niet.
    Op mijn andere zender werkt deze wel.
    Kan het zijn dat deze nieuwe regelaars niet compatibel zijn?
    Zo niet welke gebruiken jullie die wel werken?

    Geert
     
  20. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Heel misschien wil deze regelaar wel werken als je ook bij het opstarten de gastrim meebeweegt, anders zul je een regelaar moeten aanschaffen, die programmeerbaar is.

    De huidige zenders leveren een gemiddelde pulslengte van 1,5 ms, waarbij de pulsen kunnen variƫren tussen circa 1 en 2 ms. Snelheidsregelaars, die zogenaamd zelfprogrammeerbaar zijn gaan uit van deze pulslengten. Ze willen daarbij pas gaan werken als je een keer vol gas geeft, wat in dit geval vermoedelijk een pulslengte van 2 ms is.

    Oude Robbe zenders hebben een gemiddelde kanaaltijd van 1,3 ms, waarbij je - als je ook de trim meebeweegt - pulslengten tussen 0,65 en 1,95 ms kunt verkrijgen. Misschien is de 1,95 ms voldoende om de regelaar aan het werk te krijgen.

    Bij programmeerbare snelheidsregelaars kun je zelf de nulstand en beide eindstanden opgeven, dus deze doen het als regel probleemloos op oude zenders met afwijkende pulslengten.
     

Deel Deze Pagina