Robbe nano jet motor problemen

Discussie in 'EDF forum' gestart door 120134, 7 mrt 2015.

  1. 120134

    120134

    Lid geworden:
    22 sep 2012
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Assen
    Oke, als ik de fan eruit haal, kan ik hem daarna er weer in doen, of moet ik dan een nieuw stukje tweezijdig klevend plakband erop doen, zo ja, maakt het uit wat voor soort of wat voor merk het is? Ik las hier ook een verhaal van iemand met een nanojet die plakte schilderstape op de fan om resonaties tegen te gaan.
     
  2. FStrating

    FStrating

    Lid geworden:
    28 feb 2011
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Veghel
    Een nieuw stukje tweezijdig plakband is niet nodig. Het oude zal best nog wel wat plakken. Je hebt dit alleen maar nodig om makkelijker het kapje erop te plaatsen zonder dat de fan nog kan verschuiven.

    Het is inderdaad mogelijk om de fan beter te balanceren met tape, zelf denk ik dat schilderstape niet de beste oplossing is aangezien deze tape snel uitdroogt en dan weer loslaat.
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.352
    Locatie:
    Woerden
    Tape laat op den duur los en is feitelijk niet geschikt om heel snel draaiende fans mee te balanceren. Ook lak of verf zal niet lang werken. Zelfs dat gaat er af door de enorme luchtsnelheden langs de bladen.
    Feitelijk kan je een fan alleen balanceren door iets materiaal van het zwaarste blad of bladen te verwijderen. Dat moet heel voorzichtig en met veel beleid gebeuren. Geen klusje wat je zo even snel doet.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  4. 120134

    120134

    Lid geworden:
    22 sep 2012
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Assen
    Wat ik bedoelde betreft de tape, ik zag een plaatje van iemand die tape op de fan zelf plakte, dat ronde ding waar de fan in zit. Iemand plakte een stukje tape op dat ronde ding dat niet ronddraait maar er vast in zit, in dat ronde ding zit de fan met de bladen.
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.352
    Locatie:
    Woerden
    Als je tape plakt op de niet draaiende delen zal dat echt geen invloed hebben op de balans. Het kan mogelijk de luchtstroom iets beïnvloeden maar niet zo dat je een onbalans daarmee wegwerkt.
    Die fan draait met een heel hoog toerental rond. Een kleine onbalans zal al grote invloed hebben. Niet alleen trilt alles heel erg maar het zorgt ook voor veel meer weerstand. Door die trillingen worden de lagers veel zwaarder belast waardoor de wrijving groter is. Door die wrijving slijt alles sneller en ontstaat meer weerstand. Dat heeft tot gevolg dat de zaak sneller versleten is en je niet het maximale vermogen tot je beschikking hebt.
    Dit nog los van het feit dat je model door die trillingen ook de nodige schade zal oplopen. Ook de elektronica in je ontvanger, servo's en motorregelaar vindt die trillingen niet bepaald fijn. Zelfs de accu kan er kapot van gaan.
    Een goed uitgebalanceerde fan, en motor!, is heel belangrijk. Hoe groter de fan en hoe hoger het toerental des te gevoeliger is de zaak voor onbalans.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  6. 120134

    120134

    Lid geworden:
    22 sep 2012
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Assen
    En hoe balanceer je de fan en motor precies? Moet je hiervoor de fan uit het vliegtuig halen of kan het ook zonder?
    Ik weet dat je bij de impeller met schuurpapier het zwaarste blad lichter kan maken, hoe balanceer je de motor?
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    dit hoort af fabriek al gebeurt te zijn.. Motor zelf hoef je doorgaans niet zoveel aan te doen.

    vul je vraag s in op youtube.
    er zijn zoveel manieren.. methoden.. apparaten.
    Grote bedrijven hebben een machine die de motor optoert, en aan de hand van de trillingen aangeeft waar er gewicht bij moet/af moet.
    Wij als hobbymensen moeten zo'n motor uit elkaar halen, en de "bell" inspannen op een balanceerapparaat. dit KAN dezelfde zijn als het ding waar je props mee balanceert.
    MAAR: je moet opletten dat je de balans niet juist verstoort met jouw poging tot balanceren.. een tikkie scheef op het balanceerapparaat, en het gaat mis. als voorbeeld.
    is een hoge toeren motor.. extreem kleine afwijkingen geven grote trillingen.
    moet je wel een beetje ervaring mee hebben

    Maar. voor je heel veel werk aan een motor gaat doen, kijk eerst eens of het ding nog goed is.
    dus kijk of iemand een regelaar te leen heeft. stop de regelaar eens in een ander toestel. koop een andere, kijk of die het beter doet.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.352
    Locatie:
    Woerden
    Om de fan goed te balanceren zal je daar de gereedschappen voor moeten hebben of maken. Een prop balanceer apparaat kan je er meestal niet voor gebruiken omdat die te klein zijn.

    Hoe je die fan dan moet balanceren is een geheel ander verhaal. Dat kan op vele manieren die mede afhankelijk zijn van de soort fan, het materiaal waarvan hij is gemaakt, de vorm van de fan, de constructie van de fan en meer zaken.
    Zo kan je balanceren door aan de zware kant wat materiaal weg te halen of aan de lichte kant materiaal aan te brengen. Welke methode je moet gebruiken hangt ook weer van de reeds genoemde zaken af. Een eenvoudige uitleg kan ik je dus niet geven.

    De motor balanceren zal zelden tot nooit nodig zijn. Motoren worden in de fabriek al gebalanceerd, zeker de motoren die hoge toeren draaien moeten gebalanceerd zijn omdat ze anders alles kapot trillen.
    Laat je motor maar eens voluit draaien zonder de fan er op. Je zal zien en kunnen voelen dat de motor nauwelijks zal trillen. De meeste trillingen die in de gehele unit ontstaan zullen dus afkomstig zijn van de fan. Dus die moet je zo goed mogelijk balanceren.

    Overigens zal een goede fabrikant de fans die ze maken reeds gebalanceerd leveren. Kleine trillingen die dan misschien toch nog ontstaan kan je vaak al verhelpen door de fan een stukje op de as te verdraaien.
    Denk hierbij aan het balanceren van een autowiel/band. Een goede bandenshop meet eerst de onbalans van de velg en markeert dat met een krijtstreepje. De band wordt erom gelegd en opgepompt. Dan weer op het balanceer apparaat. De onbalans van de band en de velg samen wordt dan gemeten en aangegeven. Heel vaak kan de onbalans voor een (groot?) deel worden gecompenseerd door de band een stukje op de velg te verdraaien. Op die manier heb je veel minder balanceer gewicht nodig op de velg.
    Deze "truc" kan ook voor de motor/fan combinatie werken!
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  9. 120134

    120134

    Lid geworden:
    22 sep 2012
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Assen
    Hallo,
    Naar aanleiding van de problemen met mijn nano jet die u hier kunt zien


    Ik heb de motor eruit gehaald alleen ik kan niks ongewoons ontdekken. Zie bijgevoegde bestanden.
    upload_2016-6-21_17-28-15.png
     

    Bijgevoegde bestanden:

  10. rogier50000

    rogier50000

    Lid geworden:
    6 sep 2007
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Amsterdam
    Wat een onzin Grund whatever. Inderdaad als je bereid bent om veel geld uit te geven voor een fan klopt dit normaliter(instap Wemotech fan unit).

    Daarnaast hebben we het hier over feitelijk een skyangel lees! Een van mijn eerste posting in het Robbe forums was dat de servos ruk waren(misschien nog wel meer Chinees u know).

    Een fanunit van goedkope kwaliteit zal ten alle tijde na gebalanceerd moeten worden idem moter!

    Dit is lastig lees moeilijk voor een hoop mensen dus een hoop gezeik stukje tape lmfao!!!!!!!!!!

    Goed balanceren sukkers en als er sparks zijn in de motor zijn er troubles, te goedkoop, per stuk betaald, en anders gaat je regelaar eerder in smoke up!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.

    Grund bemoei je aub niet met EDF mooie baard btw!!

    EDF Master here
     
  11. rogier50000

    rogier50000

    Lid geworden:
    6 sep 2007
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Amsterdam
    Als je je fan unit wil balanceren kan dit static of dit volgens de dynamic method! Dynamic is in running condition(fabriek uit) draaiend(hoe harder minder last van fibraties! Static stilstaand dus het blad gaat geen kant meer op als je hem duwt(blijft staan daarom gebalanceerd).

    Alhoewel dat doet hij wel maar staat stil op je balancer!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Dit zijn de verschillen goedkope rotzooi uit China word nagemaakt maar is bij lange niet de kwaliteit die wij in Europa Leveren.

    Hoop dat je het snapt inmiddels, en als je je fan statisch wil balanceren dat je dit doet in de naaf!

    Anders zoals zoveel pannekoeken zeggen kort gezegt op interenet!!!!!

    Als je de fanbladen inkort neemt de THRUST af but who am I!!!!!!!1

    Enjoy
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Een kleine variatie op je onderschrift:
    Als je niks fatsoenlijk te melden hebt, ...
     
    Laatst bewerkt: 28 jun 2016
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.352
    Locatie:
    Woerden
    Oke, het oorspronkelijke probleem is dat de motor raar doet. Wat ik in het filmpje ziet heeft niets met balanceren te maken dus dat kan je "vergeten".
    Dat zie ik nu pas wat voorheen was het filmpje om één of andere duistere reden voor mij niet zichtbaar.
    De oorzaak kan in de motor zitten maar ook in de regelaar of in de draden tussen de motor en de regelaar. Het lijkt er namelijk heel sterk op dat één wikkeling (één fase) van de motor niets doet.
    Meet eens met een multimeter de weerstand tussen de draden onderling, die moeten allemaal hetzelfde zijn. Meet dus tussen de rode en de gele, tussen de rode en de zwarte en tussen de gele en de zwarte draad. De weerstand zal heel laag, nagenoeg 0 zijn. De werkelijke weerstandswaarde zal je met een gewone multimeter niet echt kunnen meten. \
    Als dat allemaal in orde is zal de motor hoogstwaarschijnlijk niets mankeren.

    Dan kan er nog een probleem in de regelaar zijn. Daar kan één van stuurschakelingen defect zijn. De Fets kunnen bijvoorbeeld kapot zijn. Maar er kan ook een soldering los zijn of -----, tsja verzin maar.
    Maar het kan ook één van de kabels zijn waar een breuk in zit of een connector is niet goed gesoldeerd en heeft losgelaten. De krimpkous er omheen houdt de zaak nog bij elkaar maar er is geen elektrische verbinding meer.
    Dat kan ook bij een connector van de motor het geval zijn!
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal

Deel Deze Pagina