Robbe Nano Jets

Discussie in 'EDF forum' gestart door jitze, 8 mrt 2010.

  1. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Hallo BadBert,

    Roeren aan vleugels staan mooi in lijn met de roeren achter. Wel is ie na de crash van dinsdag niet meer helemaal symmetrisch, vooral de voorkant. Kromme neus en zo. Maar of het daardoor komt?

    Van de andere kant: trimmen was nauwelijks nodig. Paar tikjes naar rechts. Hoogteroer heb ik helemaal niks aan hoeven doen.

    En nu maar wachten totdat het weer mooi weer is...
     
  2. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Hallo allemaal, een vraagje over instelling van de snelheidsregelaar:

    In het instructieboekje van de nanojet staat dat de motor een outrunner is. Er zit ook een ander boekje bij, de handleiding voor de snelheidsregelaar. Daar staat dat de pulse frequentie voor een outrunner 16 kHz moet zijn. Maar er staat ook dat de defaultinstelling van de regelaar 8 kHz is!

    Is het de bedoeling dat je dat dus aanpast? Ik heb het niet gedaan en de motor loopt prima. Kan het dan nog beter? Wat is het effect van een verkeerde pulse frequentie?
     
  3. T800

    T800

    Lid geworden:
    1 dec 2005
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Den Haag
    Jawel,.ik heb het voor elkaar !! :D
    Na 12.3645.76 vluchten met me F-18 heb ik ,m vol de grond in geboord !!

    Had wat lopen rommelen met de stuurvlakken en hun bereik wat te vergroot door de stangetjes wat anders te configureren waardoor hij best een stuk meer manoeuvreerbaar was geworden,. het gevolg,.dat ik al maanden aan het stunten ben met dat ding alleen heeft het zijn risico natuurlijk.
    Was een maand gelden lekker aan het vliegen en aan een serie rare draaien aan het maken en denk,.ik vervolg het met een mooie inverted barrel roll :)
    En terwijl ik de manoeuvre in stuur had ik pas door hoe laag ik bij de grond zat,.
    Ongelofelijke domme beginners fout kan ik achter af alleen concluderen en ik was heilig overtuigt dat het einde verhaal was,.
    Heb de resten mee genomen en pas thuis goed bekeken maar los dat ik er een hele nieuwe neus op heb moeten zetten en alle vleugels er weer aan moest plakken en met het nodige schuur en lak plak epoxy reparaties is hij zonder maar een deukje te zien weer helemaal in oude glory herstelt :D
    Fan unit na gelopen, motor, servo's [de originele nog steeds] en de regelaar en ben gaan vliegen.
    Hij is een stuk zwaarder geworden wat te verwachten was en ik moet ,m een stuk harder weg gooien maar ik ben al weer zeker twintig vluchten verder en hij is er uiteindelijk alleen maar sneller door geworden en ik kan ,m nog steeds gas dicht binnen laten zweven :D
    Voor mij is dit ding cult geworden,.alle andere wat ik hier heb aan vliegens vermaak had dat nooit overleeft.
     
  4. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Ha Terminator, leuk verhaal! Ikzelf heb pas 1x gevlogen, maar ben nu al enthousiast. En baal als een stekker dat het steeds maar zo'n slecht weer is...

    Tot welke windkracht kun je eigenlijk vliegen met die nanojets? Met mijn t-rex heli ben ik gewend om ook met flinke wind te vliegen. Ik denk dat dat met een nanojet ook wel kan?
     
  5. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    710
    Locatie:
    Doesburg
    Ha Pieter, ik lees net pas je verhaal, ik zat ook te rommelen met het starten van mijn F86. Ik gooi hem nu met een redelijke hoek omhoog maar wel met flink wat kracht en vol gas. Niet aan rennen, dat word zeuren, zender in linker hand Nano in rechterhand, rennen gooien en sturen.... blueprint voor rare struikel praktijken. Starten gaat nu probleem loos. Ik heb exact het zelfde als jij beschrijft, een rechter bocht gaat mooi vlak, maar in een linker bocht komt wil de neus omhoog waardoor hij snelheid verliest en de controlle minder word. Ik heb iets lood toegevoegd in de neus (20 gr totaal nu), dat maakt het iets beter. Ik ben er ook nog niet acter hoe dit komt, wellicht heeft het met de draai richting van de EDF te maken??? Wat betreft wind, een beetje wind wil wel, iets meer en ik stuur me wild, vliegt dan ook niet echt leuk of mooi meer. Als het waait dan pak ik (net als jij) de T-rex 450 of 500 (maar nu even niet, staat nu toch echt te veel...). Oh ja werd ook nog gemeld,... vast pakken (op gooien) op het zwaarte punt, gaat bij de F86 niet lukken. Het CG ligt halverwege de vleugel en de vleugel ligt laag. Je moet hem dus achter de vleugel pakken (achter het CG) dat is niet handig, maar lukt wel.
     
  6. yanlar

    yanlar

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    106
    Locatie:
    antwerpen
  7. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Ha Bibber4e, bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik heb nog eens nagedacht over het feit dat de neus naar boven gaat bij linker bochten. Misschien is het deels op te lossen door meer rolroerdifferentiatie. Dan zou bij een linker bocht het rechter rolroer minder omlaag gaan, dus voor minder weerstand zorgen. Dan heb je dus ook minder giermoment dat de neus omhoog drijft.

    Probleem is dan weer dat bij rechter bochten hetzelfde gebeurt: ook daar gaat de neus minder omhoog, of liever, meer omlaag. En dat is jammer, want de rechter bochten waren al goed.

    Eigenlijk zou je voor stick naar links meer differentiatie willen dan voor stick naar rechts. Maar dat kan niet bij mijn zender.

    Ik denk inderdaad, zoals je aangeeft, dat het verschil in de bochten veroorzaakt wordt door het draaimoment van de motor. Dat is het enige dat niet symmetrisch is.

    Zucht, wat een slecht weer is het en blijft het ook de komende week... Ik wil zo graag weer vliegen!!
     
  8. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    is er ook al iemand die ervaring met de bea hawk of de shooting star heefd of hem heefd gevlogen?
     
  9. T800

    T800

    Lid geworden:
    1 dec 2005
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Den Haag
    Even terug komende op een eerdere vraag,.ik heb wel eens met windkracht 4 gevlogen met de F-18 maar dat vereiste wel wat kunst en vlieg werk met bochten de wind in en uitgaande.
    Leuke is weer dat je ,m zo uit de lucht pakt als je op een open vlakte staat en er niet te veel turbulentie is :D
     
  10. 5p1k3

    5p1k3 Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jan 2008
    Berichten:
    9.857
    Locatie:
    Nijkerk
    Daar mijn F16 begin dit jaar in vlammen opging, heb ik vorige week een nieuwe Nano Jet gekocht en wel te verstaan de:

    Hawk Ra.

    Kek vliegertje, ziet er goed uit maarrrr... Toen ik de EDF even proef ging draaien, hoorde ik een hoop geknars en geratel, met als gevolg dat de fan zich vastvrat in de EDF unit en de blades nu stuk zijn.. Geen meter nog gevlogen.. :-(

    Nu zullen er vast spare-parts voor te verkrijgen zijn... toch? Ik kan ze zo 123 niet vinden.. Iemand enig idee welke ik hiervoor kan gebruiken? Het gaat in princiepe alleen om de fan, niet de edf unit.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. Jeroen van Gog

    Jeroen van Gog

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Sprang-Capelle
    Bij hobby-in is momenteel de F-86 in de uitverkoop voor maar €65,- Zie op de site bij 2de hands en dan uitverkoop.
     
  12. 5p1k3

    5p1k3 Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jan 2008
    Berichten:
    9.857
    Locatie:
    Nijkerk
    Zojuist een EDF unit in ontvangst genomen.. Super bedankt gulle gever ;-)
     
  13. GDV-Maxx

    GDV-Maxx

    Lid geworden:
    4 mei 2009
    Berichten:
    309
    Locatie:
    België
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. GDV-Maxx

    GDV-Maxx

    Lid geworden:
    4 mei 2009
    Berichten:
    309
    Locatie:
    België
    Met kleine modellen kan ik vliegen vanuit mijn tuin. Ik vond de landing vrij hard, maar dat kan moeilijk anders als "downwind" de enige manier is... Er is ook geen geen mogelijkheid om nog een rondje te vliegen als de eerste poging te snel is.
     
  16. T800

    T800

    Lid geworden:
    1 dec 2005
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Den Haag
    Iemand nou al een beetje ervaring met de F-35 ? zit er toch weer aan te denken,.
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2011
  17. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    ik ook aleeen dan voor een gws edf 30 na mijn sabre ;)
     
  18. raesi01

    raesi01

    Lid geworden:
    30 sep 2010
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Ameide
    Trillingen

    Hallo iedereen,

    Ik heb sinds een half jaar een AMX van robbe. (dit is trouwens mijn eerst jet)
    Ik heb er en vlucht of 20 a 30 heerlijk mee gevlogen, tijdens m'n laatste vlucht ging er servo stuk waardoor een zware crash niet meer te voorkomen was.
    Vervolgens heb ik 2 AMX body kit's gekocht bij HK. Vorige week waren ze na nog een "kleine" bijdrage aan de postbode eindelijk bezorgd. Snel maar met beleid de EDF en ESC overgezet, 2 nieuwe BMI 9 gr. servo's gemonteerd en de AMX is weer vliegklaar,...... dacht ik ????
    Tijdens het testen viel het mij op dat er redelijk veel trillingen in zitten. Weer de EDF eruit gehaal, alles na gekeken maar kon niets vinden ???? Volgens mij loopt de prop niet aan het zijn het echt alleen trillingen
    Het kapje onder de jet heb ik eens wat minder strak er in geschroefd maar dat helpt ook niets ???
    Het kan toch niet zijn dat een prop zomaar uit ballans raakt ???

    Ik hoop dat er is die mij hiermee kan helpen want ik denk niet dat ik zo moet gaan vliegen ?

    Alvast bedankt.

    Groeten Yves
     
  19. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Ik heb niet veel verstand van EDF's, maar bij een zware crash zou de motor/prop combinatie best wel eens uit balans kunnen raken. Dus niet zomaar, maar je gaf zelf al aan dat je een zware crash hebt gehad. Ik zou hem opnieuw balanceren en kijken of dat helpt.

    Martin
     
  20. raesi01

    raesi01

    Lid geworden:
    30 sep 2010
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Ameide
    Servo stuk ?

    Martin, bedankt voor je reactie.

    Ik ben toch maar gaan vliegen vandaag,..... en wat gebeurd er,..... WEER EEN SERVO STUK ????
    Ik heb er 4 goede vluchten mee gedaan en bij de 5e was het na 1 minuut weer raak ??? (Wederom behoorlijke schade)
    Kan dit door de trillingen komen ?
    Ik heb voor het vliegen alles nagekeken en de trillingen waren er wel maar minimaal.
    Iemand ervaring met deze servo's Micro servo (BMI 801859) - RC Heliparts (dit zijn de servo's die ik erin had zitten)

    Zijn er nog mensen met dit probleem ???

    Groeten Yves
     

Deel Deze Pagina