Robbe Piranhia tunings vragen (met video)

Hallo,

Ik ben vanavond voor het eerst met mijn nieuwe aanwinst gaan varen. Ik heb een Robbe Piranhia gekocht. En daar de volgende modificatie's op aangebracht:
- Tornado FS-TBL40HV BL regelaar (40A)
- Robbe 2 kanaals ontvanger met BEC
- Robbe S3003 servo
- GM Racing LiPo 3700 7.4v 3,7Ah accupack
- Graupner inline 500 car 7.2v (4370 RPM/volt)
- Spanning via achterkant aan/uit pluggen
- Graupner prop, serie S 1,6x 33mm M4

De snelheid zit er al aardig in, maar kan volgens mij nog veel beter. ik heb het idee dat de achterkant van de boot niet diep genoeg ligt. Dat kan je op eht filmpje zien aan de grote spray die achter de boot aangaat. En je ziet dat hij aan het luchthappen is.

Ten tweede denk ik dat het propje niet goed bij de motor past. De motor maakt naar mijn inziens te weinig toeren.

Het is mijn eerste grote boot, dus ben nog lerende. Het zou fijn zijn als jullie mij wat aanwijzingen kunnen geven....

Dit is de link naar de YouTube film:
[URL="
- Robbe Piranhia & brushless motor[/URL]

Hierbij wat foto's:
foto.jpg

foto1.jpg

foto2.jpg

foto3.jpg

foto4.jpg

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo B,

Een paar dingen die mij (als wedstrijdvaarder) opvallen:

- geen ringetje als druklager tussen de prop en schroefaskoker; als het tegenzit, wordt de stuwdruk van de prop opgevangen door de motorlagers, die daar niet op berekend zijn, die gaan dus sneller stuk. (of wurgt de motor af zodat 'ie niet op toeren komt)
- Tamiya stekkers, veel beroerder qua overgangsweerstand zijn er niet, vervangen door 3,5 of 4mm goudstekkers scheelt enorm in de weerstand (en je hebt veel minder kans op brand aan boord...).
- in plaats van een S-serie prop gewoon de K-serie met 1,4 steiging, krijgt de motor meer kans om toeren te maken. Met een kleine prop beginnen en de temperatuur van motor regelaar en akku in de gaten houden bij grotere maten.
- geen waterkoeling op de motor, als het niet nodig is, mooi, maar bij grotere props zul je er waarschijnlijk niet onderuit kunnen.
- de 'trailing edges'van de romp zijn rond (van het vacuumvorm proces), deze scherp maken levert merkbaar meer tempo op.
- het plastic roer doet z'n werk, een metalen roerblad stuurt strakker.

Groeten, Jan.

Ook nog een andere opmerking:

Ik zie dat je een nood uit hebt, dat is super voor de veiligheid maar officieel moet hij rood zijn. nu zul jij daar geen last van hebben omdat je niet meedoet met wedstrijden en ze zullen hem in de ophaalboot wel vinden maar als tip voor de volgende keer kun je hem misschien rood maken.

Groetjes,

Jelmer

Dag pompebled

- Ik zal er een ringetje tussen plaatsen.
- De stekkers, ik dacht dat ik nog wel weg kon komen met de tamiya stekkers omdat ik nog niet echt op hoog niveau bezig ben. En de racepack ook met een tamiya stekker geleverd werd... Maar, ik zal er naar kijken.
- Ik merkte dat mijn motor en regelaar al heel erg warm werden. En dat ze aan het einde v/d vaart ook in de save-mode sloegen. Of dit vanuit de regelaar kwam, of de motor, dat weet ik niet. Wat is logisch? Maar ik moet dus na gaan denken over koeling. Ik zal een andere prop halen, en eerst weer een stap kleiner. Dan even kijken hoe de temperatuur zich houdt.
- Het roer, ik zal het in gedachten houden.

Dank je voor de tips !

Hallo B,

Een paar dingen die mij (als wedstrijdvaarder) opvallen:

- geen ringetje als druklager tussen de prop en schroefaskoker; als het tegenzit, wordt de stuwdruk van de prop opgevangen door de motorlagers, die daar niet op berekend zijn, die gaan dus sneller stuk. (of wurgt de motor af zodat 'ie niet op toeren komt)
- Tamiya stekkers, veel beroerder qua overgangsweerstand zijn er niet, vervangen door 3,5 of 4mm goudstekkers scheelt enorm in de weerstand (en je hebt veel minder kans op brand aan boord...).
- in plaats van een S-serie prop gewoon de K-serie met 1,4 steiging, krijgt de motor meer kans om toeren te maken. Met een kleine prop beginnen en de temperatuur van motor regelaar en akku in de gaten houden bij grotere maten.
- geen waterkoeling op de motor, als het niet nodig is, mooi, maar bij grotere props zul je er waarschijnlijk niet onderuit kunnen.
- de 'trailing edges'van de romp zijn rond (van het vacuumvorm proces), deze scherp maken levert merkbaar meer tempo op.
- het plastic roer doet z'n werk, een metalen roerblad stuurt strakker.

Groeten, Jan.

Ik heb de nood geplaatst zodat ik niet ter plaatse de tapes erop hoef te plakken. Maar dat ik de nood erin steek, en direct kan vlammen. Maar wel goed dat je het meld, want ik wist niet dat hij officieel rood moet zijn. Voor als ik wel met wedstrijden mee wil gaan doen...

Dank je! Groetjes.

Ook nog een andere opmerking:

Ik zie dat je een nood uit hebt, dat is super voor de veiligheid maar officieel moet hij rood zijn. nu zul jij daar geen last van hebben omdat je niet meedoet met wedstrijden en ze zullen hem in de ophaalboot wel vinden maar als tip voor de volgende keer kun je hem misschien rood maken.

Groetjes,

Jelmer

hallo

@ jan

als je de prop foto vergroot zie je reeds cavitatie schade aan de tippen van de prop
of er is iets geraakt
er zit een soort braampje aan de prop snijkant
en deze hoort scherp te zijn

groetjes raf

ik heb het idee dat de achterkant van de boot niet diep genoeg ligt. Dat kan je op het filmpje zien aan de grote spray die achter de boot aangaat. En je ziet dat hij aan het luchthappen is.

Dat 'luchthappen' is typisch voor een oppervlakteschroef; tijdens de vaart is er steeds maar één blad in het water, zo heb je minder weerstand dan bij een onderwaterschroef.
De spray is een fenomeen, dat hoort bij dit type aandrijving, naar mate de boot sneller gaat, wordt de roostertail vlakker.

Voor de motor- en regelaarkoeling zal in vanavond een paar foto's plaatsen, want als de regelaar in de beveiliging schiet, wordt er duidelijk iets te warm...
In een boot is gewoon te weinig luchtcirculatie om de warmte van de regelaar en motor af te voeren.

Groeten, Jan.

Beste Jan,

Ok, duidelijk verhaal.

Wat betreft de warmte. Ik zie de foto's graag tegemoed. Dan kan ik daar leer uit trekken.

bedankt!

Dat 'luchthappen' is typisch voor een oppervlakteschroef; tijdens de vaart is er steeds maar één blad in het water, zo heb je minder weerstand dan bij een onderwaterschroef.
De spray is een fenomeen, dat hoort bij dit type aandrijving, naar mate de boot sneller gaat, wordt de roostertail vlakker.

Voor de motor- en regelaarkoeling zal in vanavond een paar foto's plaatsen, want als de regelaar in de beveiliging schiet, wordt er duidelijk iets te warm...
In een boot is gewoon te weinig luchtcirculatie om de warmte van de regelaar en motor af te voeren.

Groeten, Jan.

De motor moet gewoon een koelmantel krijgen, daar kun je niet omheen, want als je de boel maar vaak genoeg heet stookt, raakt de rotor gedemagnetiseerd, motor weg.

Hier een plaatje van een 600M met zelfgebouwde koelmantel; het water loopt rechtstreeks op het motorhuis, veel directer kun je het niet krijgen.
full

Ik heb hiervan een tutorial met een serie foto's, stuur maar een PB met je mailadres als je die wilt hebben.

De regelaar heeft een aluminium plaatje onder de krimpkous; dit kun je vervangen door een op maat gemaakte waterkoeling, zoals op de foto.
De fets worden thermisch met het koelblok gekoppeld met warmtegeleidende pasta, als je de zaak niet overbelast zal 'ie nooit meer in de beveiliging schieten.

Dit blokje meet 40 x 40 x 6 mm, voor jouw regelaar maak je 'm breed genoeg om alle fets af te dekken.
full

Nog even een vóór en na foto:
full

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back