Robbe Promars multiprop

Discussie in 'Model elektronica' gestart door edje77, 10 nov 2018.

  1. edje77

    edje77

    Lid geworden:
    10 nov 2018
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Arnhem
    Ik heb een oude robbe promars met multiprop en varioprop. de multiprop werkt goed. Maar met de varia pro heb ik wat problemen. Als ik alles aansluit en met een eigen voeding op de varioprop krijg ik maar een hele kleine en trage uitslag op de servos hooguit 15 graden

    Is dit normaal of moeten de servos hun normale uitslag en draaisnelheid moeten hebben?
     
  2. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.837
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Corrien hier op het forum actief kan je hier alles over vertellen.
    Hij was namelijk de technische dienst van robbe.
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2018
  3. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Voor Robbe zenders waren er als uitbreidingsmodulen een multiswitch en een multiprop systeem. Een varioprop is er nooit geweest. Dit is een benaming, die werd gebruikt voor Graupner-Grundig zenders.

    Vermoedelijk bedoel je het multiprop systeem. Hierbij is het normaal, dat de servo's trager reageren en wat kortere uitslagen leveren dan op een gewoon kanaal. Dit is inherent aan het systeem. In plaats van een vertraging van maximaal 0,02 seconde (voor een normaal kanaal) bedraagt de vertraging negen keer zo veel, dus maximaal 0,18 sec. De uitslagen zijn i.p.v. twee keer 45 graden zo'n twee keer 30 graden.

    Ook bij de multiswitch is er een vertraging merkbaar als je een schakelaar omzet, maar daarvan heb je als regel geen last.
     
  4. edje77

    edje77

    Lid geworden:
    10 nov 2018
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Arnhem
    Bedankt Corrien Het was idd een multi prop. De vertraging maakt me niet zoveel uit. Het gaat om het aansturen van een blusmonitor. Maar de uitslag is nu wel erg weinig. Terwijl het 2 x 30 zou moeten kunnen.
    ik ga het nog eens proberen.
     

Deel Deze Pagina