Robbe Rasant, van scratch

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door dries_neyrinck, 3 dec 2015.

  1. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.473
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    gelukkig valt het best wel mee als je samen vliegt.
    je voelt toch wat je eigen model doet.
     
  2. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Vanavond de tweede vleugel beplankt. Dit ging al een stuk vlotter dan de eerste (bij de eerste kwam er nogal wat onhandigheid te pas :oops: alhoewel dat het goed gekomen is).

    Volgende zaken heb ik dus aangepast:
    -stroken papiertape op voorhand afscheuren en klaarleggen
    -foamsafe zap klaargelegd (wordt zometeen duidelijk)

    Als eerste heb ik de aanvalsboord ingesmeerd met PU lijm en dun uitgestreken met een stukje (plastic card gaat, plankje 3mm balsa, als het maar een rechte vlakke kant heeft en een beetje buigzaam is). Bedoeling is om zoveel mogelijk lijm weer eraf te schrepen maar wel het volledige oppervlak in te lijmen.
    Daarna heb ik de neuslijst op de plaats in de resterende lijm geduwd. Omdat PU lijm bij aanvang nauwelijks kleeft durft die neuslijst loskomen , verschuiven etc. Daarom heb ik met foamsafe zap (het is immers PU schuim waaruit de vleugel gesneden is) aan de wortel en de tip een drupje foamsafe CA aangebracht om de neuslijst op zijn plaats te houden.
    In het midden van de vleugel krult hij nog wat omhoog maar dat is niet erg. Het belangrijkste is dat hij niet meer kan verschuiven en mooi aansluit rond de vleugel.

    IMG_20151207_221522_BURST004.jpg

    Daarna heb ik een kant ingelijmd en opengekamd met m'n stukje balsa tot er een egaal laagje op het schuim staat.
    Hierna de voorbereide beplanking aangebracht en gefixeerd met tape. Het stukje voorlijst dat nog wat zweefde wordt nu aan de rest van de beplanking getrokken door de tape.
    Daarna de andere kant inlijmen en openkammen en de andere beplanking aanbrengen.

    IMG_20151207_221827_BURST001_COVER.jpg

    Het geheel mag nu een nachtje in de kernen liggen onder een onaangenaam gewicht (m'n twee lipo kisten, leeg wegen die al zoals lood ...)

    IMG_20151207_222138.jpg

    De markering op de vleugels en de kernen maken een correcte uitlijning voor het samenpersen mogelijk:

    IMG_20151207_223121.jpg

    Ik hoop morgenavond de twee vleugelhelften te kunnen verbinden.

    Ik denk eraan om ze uit te lijnen en naast elkaar te leggen, en fixeren tov elkaar met tape.
    Daarna een smalle strook hout en schuim uitsnijden en een carbon ligger erin te lijmen met PU (voor de vulling) (een beetje gebaseerd op de tip van GJVO uit http://www.modelbouwforum.nl/threads/één-delige-vleugel-delen.235220/)

    Daarna afwerken: Rolroeren eruit snijden etc.
    Voorlopig neig ik naar glasmat in het midden van de vleugel en klassiek folieën.
     
  3. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Goed bezig Dries, die markeringen dienen inderdaad voor het uitlijnen van de kernen in de schaal.
    Ik ben daar vroeger mee begonnen toen ik mijn vleugels nog op de ouderwetse manier met epoxy,glasmat en/of carbonversterkingen in de vacuümzak beplankte, zonder die markeringen was het haast niet te doen om de vleugels mooi op zijn plaats te krijgen in de schalen. Tegenwoordig komt er bij bijna altijd papier op de vleugels en zijn de lijnen niet meer nodig maar de gewoonte is gebleven.

    Dirk
     
  4. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Uit zijn beklemming bevrijd. Kan ik wel mee verder :)
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 8 dec 2015
  5. Don-hayate

    Don-hayate

    Lid geworden:
    3 dec 2015
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Kapel-Avezaath
    Dries, als je de vleugels helemaal af hebt wil je ze dan 'ns wegen ; aangezien ik altijd spanten-vleugels heb gebouwd ben
    ik HEEL nieuwsgierig naar het totaal gewicht en misschien zijn styropor vleugels wel een good next idea...
     
  6. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Hoi Don,
    tuurlijk wil ik ze voor je wegen. Wat bedoel je met helemaal af? Gefolied, epoxy band in de midden, met de servo's erin?
    Styrovleugeltje gaat niet minder wegen hoor. Maar het is me nu wel gemakkelijker gemaakt om een vleugeltje te hebben met een veranderend profiel (asymetrisch op de wortel, symmetrisch op de tip). Ook te doen in hout natuurlijk.

    Eerst de rolroeren uitgezaagd. Ik heb een compact tafelzaagje van Proxon, ideaal voor dit soort klusjes.
    IMG_20151208_095628.jpg

    Daarna moest er een strook van 4mm afgezaagd van zowel rolroer als achterlijst om een latje balsa van 4mm te kleven.
    IMG_20151208_153127.jpg

    Die stroken moesten uiteraard nog volgens het profiel geschaafd worden. Met een davidschaafje en wat schuurpapier lukte dit netjes:

    IMG_20151208_155450.jpg

    Volgende stap: de vleugelhelften definitief verbinden.
     
  7. Don-hayate

    Don-hayate

    Lid geworden:
    3 dec 2015
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Kapel-Avezaath
    Had ook helemaal niet verwacht dat ze lichter zouden zijn, alleen benieuwd naar het meer-gewicht ahw....
    ( op zich niet zo belangrijk met die lipo's en outrunners van tegenwoordig; vergeleken met 20 jaar geleden
    is zo'n aandrijving ong. 3 keer lichter bij gelijk vermogen )
    Ziet er verder goed uit verder, keep it up.
     
  8. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Ik moet hier wegblijven want de foto's doen me goesting krijgen en ik heb er momenteel de tijd niet voor.

    Dirk
     
  9. KrisG

    KrisG

    Lid geworden:
    1 mei 2007
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Izegem / België
    Fantastisch bouwverslagje, Dries, we leren er allemaal aan bij! Fantastisch om te zien dat er nog echte bouwers zijn ook, die het net ietsje anders willen doen.

    Hier een paar foto's van mijn Rasantje met gestretchte romp, zaterdag nog op ons plein :

    [​IMG]20151205_135716

    [​IMG]20151205_135729

    Op de 2de foto zie je trouwens zo dat ik in de problemen zou komen met mijn zwaartepunt ( korte neus, lange staart), dus er ging een zwaardere motor in dan gepland.

    Opmerking : mijn stab is een volle plank ...

    We volgen je, doe zo voort!

    Kris
     
  10. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Dank voor de mooie woorden allemaal. Omdat ik even zonder geschikte carbonbuis zit laat het uitfrezen voor de vleugelbuis even op zich wachten.
    Wat ik ondertussen wel gedaan heb, is de twee vleugelhelften nauwkeurig uitlijnen. Heb ze hiervoor in de halve schalen gelegd en voorzichtjes uitgelijnd tov elkaar. Daarna de twee vleugelhelften met korte balsastukjes en een klein drupje fijne zap voorlopig aan elkaar gezet om de positie te fixeren.
    Nu liggen de vleugelhelften vast t.o.v. elkaar en kan ik de vleugelbuis in 1 keer monteren.
    Na het monteren van de vleugelbuis worden de hulpstukjes er weer afgesneden.
    IMG_20151211_001619.jpg
     
  11. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Dries, nu kan ik je effe niet volgen. Wat is de bedoeling van de buizen? De vleugel verbinden? Daarvoor lijm je ze gewoon stomp tegen elkaar, een glasmatje met epoxy er over in het midden en klaar is kees of wil je een vleugel van 90cm deelbar maken?
     
  12. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    hey Dirk,
    Ik dacht dat dit nodig zou zijn. Een matje komt er tout cours maar heb niet veel zin in een brekende vleugel naast de mat. Daarom zou ik gewerkt hebben met een buis.
    Natuurlijk kan ik ook een iets bredere mat pakken dan enkel de middenste 7 cm en dan zonder buis.

    Wat denken jullie?
     
  13. KrisG

    KrisG

    Lid geworden:
    1 mei 2007
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Izegem / België
    Dag Dries,

    Volgens mij is een buis niet nodig. Een matje in het midden moet volstaan ( oké, geen zo'n superdun finish-matje hé)

    Kris
     
  14. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Ik moet opletten met wat ik hier verkondig, alles hang ook af van de hechting van de beplanking op de styro. Als deze goed is moet beplanking van 1.5mm normaal wel volstaan voor de rasant. We hebben vroeger veel modelletjes gemaakt met zeer lichte balsa van maar 1mm, dit was in de begindagen van het edf vliegen toen kwam het echt op elke gramm aan dat maakte het verschil tussen een model dat leuk was om te vliegen of eentje dat veroordeeld was om op het schap te blijven liggen. We beplanken toen wel met epoxy en alles werd geperst in de vacuūmzak.
    Om terug te komen op jouw rasant, als je twijfelt aan de sterkte hoeft het echt geen carbon te zijn. Als ik ergens in de bergen zit met mijn zwevers heb ik altijd enkele houten latjes om verf mee op te roeren bij, die krijg je soms als je enkele potten verf koopt maar ze zijn meestal ook te koop in de doe het zelf zaak, deze zijn oersterk. Hiermee kan je zeer makkelijk geknikte styro/balsa vleugels repareren. Je lijmt de vleugel terug tegen elkaar en dan snijd je langs onder door de beplanking en styro een gleuf tot aan de bovenste beplanking waar het latje net in past, liever ietsje te smal dan de breed. Als het latje er in past teken je de hoogte af en zaagt het dan op de juiste hoogte, dat lijm je dan met genoeg lijm in de gleuf. Eens droog schuur je dan indien nodig alles gelijk, dit geeft steeds een zeer sterke verbinding als het goed uitgevoerd wordt. Het lijkt me allesinds gemakkelijker dan een buis in te werken en het voordeel is dat de lat over de hele hoogte goed verlijmt is met de styro en beplanking en het vraagt weinig nabewerking omdat het goed aansluit met de beplanking.

    Dirk
     
  15. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.473
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Ik heb er geen glasmat en geen ligger in.
    Heb de vleugel ingedekt met 1mm balsa
     
  16. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Bedankt jongens.
    Raymon: het "probleem" is natuurlijk dat ik de twee helften apart beplankt heb. Het voordeel hieraan was wel dat de rolroeren eruit zagen heel simpel was aangezien ik gewoon aan een kant kon beginnen zagen (aan de wortel). Maar jouw post heeft me overtuigd dat ik het waarschijnlijk te sterk wil maken.

    De beplanking is 1 mm balsa en is volledig gekleefd aan het schuim (lijm uitgestreken).
    Ik denk dat ik voor zo'n houten latje ga gaan. Denk er zelfs de freesmachine op los te laten voor een nauwkeurige gleuf, heb nog een freesje van enkele mm liggen.
     
  17. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.473
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    waarom niet een glas matje in het midden en klaar??
    hoef je ook niet weer door de beplanking heen
     
  18. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Een paar dagen niet kunnen bouwen maar gisteren en vandaag iets kunnen doen.
    Het is een glasmat in het midden geworden.
    Ik heb ondertussen ook de servoholtes gemaakt onderaan de vleugel (ik werk met twee kleinere aileronservo's).

    Stand van zaken:
    IMG_20151216_173421.jpg

    Almost there! Misschien vanavond nog wat coveren aan de vleugel.
     
  19. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Servo's inbouwen: check
    vleugel coveren: check
    vleugelpen en bouten: check

    Ik heb gekozen voor 4 Hitec HS-81 servo's.
    Nog de roeren, ontvanger, ESC en lipotray inbouwen en dan is het uit met de bouwpret. Misschien nog een stiekeme maiden dit jaar? IMG_20151219_105533.jpg
     
  20. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Waarom stiekem?
     

Deel Deze Pagina