Robbe Rasant, van scratch

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door dries_neyrinck, 3 dec 2015.

  1. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Is een 7x9 propje. Een apc speed prop voor methanolmotoren. Werkt prima op die 3536 1400 kv op 4 cellen.
    Niet naast de throttle cut grijpen zou ook geholpen hebben ;-)
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.214
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Maarrrr..... Dries... Die kistjes vlogen vroeger op een 'brandsloffer', bij motor uit, stond de propeller onder de winddruk tegen de compressie aan min of meer horizontaal.
    Met e-motortjes hebt je dat natuurlijk niet. Die doen maar wat, als ze niets te doen hebben... maar natuurlijk jast die prop perfect de kist vooruit.

    Hotlinertjes vouwen de peddels naar opzij, bij motor uit en rem aan, anders blijven ze wapperen en remmen, verlies je de broodnodige snelheid.
    Dat soort propjes 7 x 9" heb je ook als devoot gevouwenen? Aero-Naut, RFM-props van Freudenthaler (Oostenrijk)? En de toerentallen zijn geen probleem.
    Gr Bas
     
  3. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Rem er op dan blijft hij stil staan. Maar een bommetje mijne zweeft juist door als een gek
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 mrt 2016
  4. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Is idd een bommetje. Er was gisteren geen wind en bij de eerste landing (zonder expo...) schoot hij enorm door en mocht ik gebruik maken van de lange piste. Zweeft idd door als een tierelier en met dat dunne vleugeltje van 'm remt hij ook niet teveel af.
    Klappropje zou kunnen , ga eerst eens een nieuwe prop steken en zien hoever ik daarmee kom.
    M'n Hornet en electro streak zijn ook allemaal zonder klappropje en dat gaat ook goed.
    Er zit ook een verhaaltje achter. Bij de eerste vlucht had ik dus geleerd dat hij enorm doorzweeft. Na de tweede vlucht moest ik wel landen (lipo leeg) en had ik dus maar 1 poging. Net op dat moment was er een afstandtest bezig op het plein en was 'n vliegmaat het terrein aan het afstappen (naar links) met z'n zender in z'n hand. Hij zat al behoorlijk ver maar ik kon niet kijken hoe ver want de landing kwam van rechts. Wetende dat hij daar ergens was (op 70m? 100m? 50m?) heb ik de Rasant een beetje sneller geland dan de bedoeling was want liever een kapotte prop dan een kapotte vliegmaat.

    En ik greep dus ook nog net naast de throttle cut in de spanning van 't moment :hammer:

    Ach ja :)
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.214
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hum??? Met een rem op de motor geeft de prop minder weerstand. Bestrijkt een kleiner oppervlak. Bij sommige 1:1motor toestellen kan men een prop in de vaanstand zetten.
    Anders zou de motor blijven draaien ook ondanks uitval, weerstand oproepend... etc.
    Een hotliner zonder motor-rem haalt z'n rak immers niet? Ingeklapt nog minder weerstand...
    Toch?

    Maargoed... het was een harde landing... reden van 'props' overlijden... geen punt :)
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2016
  6. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Zelf heb ik bij modellen zonder landingsgestel steeds de rem op staan, meestal staat e prop dan stil tijdens het landen. In het geval de prop verticaal staat geef ik een korte stoot gas en meestal lukt het me zo wel om de prop horizontaal te krijgen zodat deze de landing zonder al teveel slagen of stoten overleeft.

    Dirk
     
  7. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Een strakke wind vandaag, maar dat vind hij zo fijn!
    [​IMG]
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Gisteren na het F3A vliegen nog even wat kicks pakken met de Rasant. "Toevallig" had een mede clublid een speedgun bij ;-)
    De speedgun weigerde meestal z'n lezing maar we hebben toch eens een 181 km/u gemeten, al was dat naar mijn gevoel niet de snelste passage.
    De 7x9 prop moet er terug op, nu nog met een reserve 7x8. Met wat betere lipo's en een beetje training in het aanduiken moet een 200 km/u toch mogelijk zijn.

    Het probleem van het van snelheid houden is dat het nooit snel genoeg gaat. Zucht.
    Een tweetal jaar geleden zei ik tegen een clublid dat een Funjet of iets anders snel nooit iets voor mij zou zijn, "ik vlieg liever rustig".
    Iedereen maakt al eens een dwaze uitspraak...

    O ja, sedert de eerste vlucht geen gebroken props meer. Het lag dus eigenlijk vooral aan de lompe landing toen...
     
  9. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Yeah! The need for speed, laag en hard en dan nog liefst in een flauwe bocht met één vleugeltip op grashoogte daar gaat niets boven, deed vroeger niets liever met m'n jet, als ik alleen op het plein stond enkele passen vooruit en in een lange bocht vol gas onder m'n antenne door, ik krijg er nog mieretieten van als ik eraan terug denk. Tegenwoordig ligt dat wat moeilijker met die stomme korte 2.4 antennes :-D
     
  10. Vlcjeroen

    Vlcjeroen

    Lid geworden:
    23 jul 2016
    Berichten:
    275
    Locatie:
    Veendam
    Ik heb mijn rasant inmiddels ook klaar [​IMG][​IMG]
    Setup is
    Dr mad thrust 2970 2200kv motor
    80 A hobbywing esc
    6s 2200 lipo
    5x5 graupner speed prop
     
    corvl en Arnold 85 vinden dit leuk.
  11. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Een mooi exemplaar! En met 6S redelijk onder steroïden :D
    Vleugel houtbouw of ook een gesneden schuim vleugel?
     
  12. Vlcjeroen

    Vlcjeroen

    Lid geworden:
    23 jul 2016
    Berichten:
    275
    Locatie:
    Veendam
    Het is een gesneden schuimkern ingedekt met 24 uurs epoxy en 40 grams glasmat met daar overheen 1 mm balsa
    Totaalgewicht exclusief lipo
    935 gram
     
    dries_neyrinck vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina