Robbe San Diego ( ja weer eentje!;-)

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Bluey, 22 mei 2014.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Roland,

    Mooi!

    Het vaarbeeld op de foto's ziet er goed uit, wellicht dat er met Graupner props nog wat meer rendement uit de aandrijving te halen valt, want de standaard robbe props scoren op dat vlak erg slecht.

    De primeur (scoop), op het plaatje van Bas is wellicht wat overdreven groot, maar als je 'm platter en korter uitvoert zal het ook werken en niet zo veel extra weerstand hebben.
    Want dat risico loop je namelijk wél met zo'n 'emmer' er onder.

    Ik denk inderdaad, dat de lengte buis in de boot teveel weerstand heeft om met één inlaat (en uitlaat) van water te voorzien, met twee 600 motoren is de spiraal al gauw een meter lang, plus de resterende slangen en buisjes zit je dan op ruim 2,5, m, wat aanzienlijk langer is dan de 40 cm die er in mijn MAS zit...

    Groeten, Jan.
     
  2. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Hallo Jan,


    Ja denk ik ook. Overigens: hij vaart hier nog maar met een 6 volt loodaccu, dus met het 3S lipopack wat vandaag binnenkomt zal het harder gaan denk ik.
     
  3. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Ok,

    Gisteren kwam het accupack (lipo S3 8000 mAh) binnen en de lader. Meteen EC3 connector aan de accu gesoldeerd en een verloopsnoertje naar tamiya gemaakt (daar was ik mee begonnen, dus die zat al aan de regelaar) Accu geladen, en naar de plas!

    Wat een verschil! de boot gaat bijna twee keer zo snel nu. Ik zou niet weten waarom er nog 700 motoren in moeten, maar het kan natuurlijk altijd nog sneller.

    Na een tijdje varen zonder problemen, stopt de boot ineens. Doodse stilte. en natuurlijk….middenop de vijver.:confused:

    Geen punt, sleepbootje gehaald.

    Toen ik terugkwam, dreef de san diego aan de overkant tegen de wal. Sleepboot er heen gestuurd….en die reageerde ineens niet meer toen hij ernaast lag.

    Hmm

    Naar de andere kant gereden, bleken de boten tegen een eilandje te liggen, in een pluk wier. Vandaar dat de sleper ook niks meer deed! Broek uit en te water dus :)

    Om een lang verhaal kort te maken: accu ziet er goed uit, ik had er een liposaver op, waarvan het ledje gewoon continue brandde (spanning per cel groter dan 3,7 volt) geen gesmolten motoren of regelaars. Thuis probeerde ik de tamiya connector los te maken, maar die zat muurvast en brak toen ik hem met twee tangen uit elkaar trok. Gewoon de 6 volt loodaccu aangesloten en die werkt prima. Lipo opnieuw aangehangen (met kapotte connector, maar wel contact….niks. Lipo beetje bijgeladen en weer aangehangen….en nu doet hij het weer. Het probleem lijkt dus in de tamiya connector te zitten :?:

    Ik ga maar weer even bouwen. Geen idee wat er nu gebeurd is. In ieder geval maar eens een ec3 connector aan de regelaar solderen. Als iemand kan beredeneren wat er hier gebeurd is?

    De regelaar is een robbe 535 R. Moet je hem bij een nieuw soort batterij op nieuw programmeren? nee toch?

    Anyway,

    De teakdekken zijn bijna klaar. nog even de kiertjes opvullen met wat splintertjes, schuren en in de was zetten, en dan begint het wat te worden. Tevens het scherm boven (ruit) op maat gemaakt maar nog niet vastgezet, want met zoveel antennes verwacht ik daar toch wat meer apparatuur dan allen die sticker met die vier metertjes. Daar moeten we dus nog wat voor maken!

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Roland,

    Nee, het zal de regelaar worst wezen waar de stroom vandaan komt, zolang het Voltage maar binnen de specs blijft.

    Je hebt mazzel dat je nog aan de boot kunt werken, voor hetzelfde geld was 'ie tot op de waterlijn afgebrand als in de Tamiya stekkers de draden naar elkaar toe waren gesmolten...

    Groeten, Jan.
     
  5. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    De grap is dat de stekker er gewoon intakt uitzag, dus niet een klomp gesmolten plastic. Je zou ook verwachten dat hij gewoon stroom door zou geven als de pootjes in elkaar zitten. maar goed, dat zal het wel zijn idd.

    Nog even een vraag: aan de vaarregelaar zitten korte stroomdraden en aan de accu ook. Zou je een verlengsnoertje maken met aan beide kanten EC3, of gewoon dmv solderen de draden van de vaarregelaar verlengen tot de goede lengte?

    Verder nog een vraag aan iemand die ook een san Diego heeft of heeft gehad: Het was me al eerder opgevallen dat waar de roerkoning door de romp steekt de boot niet waterdicht is (het is tenslotte gewoon een gat recht omhoog waar een pen doorheen steekt) Nu de boot harder vaart, komt daar wat water naar binnen, zodat er na een tijdje toch een halve centimeter water onder in de boot staat. Is daar een oplossing voor te verzinnen? een soort kit of zo? moet wel kunnen blijven draaien natuurlijk.

    Verder: er zitten twee smeernippels op de assen gesoldeerd. Wat voor vetspuit gebruik ik daarvoor (met andere woorden: wat blijft goed genoeg op die nippels zitten om er vet in te kunnen spuiten?) een echte beginnersvraag, maar ik kan er niets over vinden…

    thx
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Beste zijn zo kort mogelijke kabels. Immers minder weerstand?

    Beste is om voor goud gecoate stekkers te kiezen.
    Er gaan mogelijk toch aanzienlijk wat ampeerkes door de kabels.

    De EC5 stekkers zijn prima, en worden gesoldeerd. Algemeen:

    DEANS
    Graupner DEANS T-plug Gold ULTRA Grip Rood 5x PAAR

    Of wat Graupner stekkers heten, thans Hype Goldplug? PH4 4.0 mm stekkers
    GOLDKONTAKT STECKSYSTEM PH4 4MM 2PAARE*MBL
    Goldplug setje 4.0mm lang (2x male+2x Female) HOB-1009H

    X60 stekkers... of nog groter X90?
    XT-60 STECKER + BUCHSE 1PAAR*MBL
    XT90 Amass stekkerset 1 paar Male+Female nr. 068-1240

    Dit soort stekkers hebben minder weerstand dan de Tamiya's, vaak niet verguld doch gealuminiseerd of anders... Ze dienen die te worden gekrompen met een passend krimpsetje. Dat lukt niet altijd even goed als met een profi krimptang, waarbij de koperkern goed ingecapselt wordt.

    En had je mogelijk daardoor draadbreuk?
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Je kan het beste de draden vanaf de accu naar de regelaar zo kort mogelijk houden. Als er draden verlengt moeten worden kan je dat het beste met de motor draden doen.
    Hoewel DIT draadje eigenlijk over borstelloze regelaars gaat geld dit verhaal voor een groot deel ook voor borstelmotoren en regelaars.
    Dus liever niet de draden naar de accu verlengen. Als het echt niet anders kan dan ook een (paar) extra condensatoren plaatsen vlakbij de regelaar, liever zelfs op de regelaar.
     
  8. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Hallo Allen, zo kort voor de aftrap.


    Bedankt Ernst, de draad is kort, maar moest wel verlengd worden, anders moet de accu op de regelaar gebonden worden.

    Vanmiddag alles netjes gesoldeerd (EC3 pluggen aan alle zijden, LIPO safe aangesloten) een mooi plaatje perspex onder de accu zodat hij niet nat wordt, alles met kabelbindertjes bij elkaar, en gootjes van boekbindersruggetjes in de boot gelijmd (trucje wat we in modelspoor gebruiken om de duizenden meters kabel onder een treinenbaan overzichtelijk te houden. Zo kun je ook een antenne bijvoorbeeld ver van stroomkabels houden. Daarbij kun je als je het goed doet de bindruggen ook open maken om er kabels bij te stoppen. Geen idee of dit in boten ook zo gebruikt wordt, maar het werkt prima, en wellicht heeft iemand nog wat aan de tip. Aan uit schakelaartje netjes in een plaatje perspex en op gehangen, ik was tevreden.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Het blauwe ledje van de failsafe is goed te zien achter de ruit van de kajuit.

    Daarna weer even varen. Te gek, prachtig vaarbeeld, mooi snel, zonder problemen. Ongeveer 10 minuten gevaren ( wisselende snelheden) En toen… op precies hetzelfde moment en dezelfde plek als gisteren valt de boot stil. De wind kwam ook weer uit dezelfde hoek, dus u raadt het al…..weer naar dat eilandje.

    Boot opgehaald en opengemaakt. Niets raars te zien. Accu vol, ontvangeraccu vol, lampje van de liposafe brandt gewoon. Het lijkt alsof de regelaar de geest gegeven heeft. maar waarom? Hij lijkt niet doorgebrand, geen gesmolten plastic, maar het rode lampje brandt niet tijdens het gas geven. Accu rechtstreeks op de motoren bevestigd dat het de regelaar is want dat werkt gewoon. Nog even een stekkertje opnieuw gesoldeerd voor de zekerheid, en even zag ik het rode lampje van de regelaar oplichten. Daarna weer niks meer.

    Ik begin inmiddels te herinneren waarom ik 28 jaar geleden de boten opgeborgen heb :-(

    Iemand iets zinnigs hierover te vertellen, of moet ik gewoon een nieuwe regelaar kopen? Zo ja, wat voor 1? ik wil graag dat de boot probleemloos vaart!

    Bedankt voor jullie hulp.
     
  9. jgs43

    jgs43

    Lid geworden:
    24 mei 2014
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Tillicoultry Scotland
    Is it possible that the speed controller is cutting out on some safety feature such as high temp, over voltage or similar? If it is then it should work again after cooling down or resetting?

    Do not know enough about which one you are using but would suggest checking the instructions to see if it has any built in safety features that might be causing the problem.

    Just checked on the NET

    The 535 has inbuilt thermal overload protection so might be that. Are you running both motors from the one speed controller?
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zit er een veiligheid in die regelaar?
    Kan zo maar zijn dat je toch te veel trekt, de regelaar automatisch uitschakelt.
    Lees de handleiding er een eens op na?
    Hij zou het na een tijdje het weer moeten doen.

    Meten is weten. Amperetang er aan. Tenzij je over een telemetrie-zender beschikt... waar je sensoren aan kan hangen.

    Haha... "Oi, you was me before"

    Had the same thought in mind. Such motors, two connected probably draw to much Amps.

    Measured mine with Jeti and SM-Modellbau UniLog and sensor system (and some gliders...), to get a better picture what was going on on board, and if it matched the calculated power and speed predictions... I hoped for.

    Looks like Robbe Rokraft. Should be at least 120 version, it can handle up to 25A, water cooled. Since it is direct drive... could be critical when at it's limits, meaning those motors pull a lot! Needing one extra ESC.

    1 regelaar per motor en dus de stroom eens gaan meten. Je zou dat statisch kunnen meten. Gedurende de vaart zakt het om en nabij 20 tot 25%, omdat op snelheid de propellers efficiënter gaan werken. Ik denk gewoon dat je over de 10A per motor trekt.
    Ontkoppel eerst ook eens 1 motor. Kijk wat of hij dan ook niet volhoud.

    Nog even wat de scoop betreft... niet groter dan 5 x 10 mm... en dus geen taartschep avant la lettere... en remmen doet het dan ook niet, niet merkbaar in deze.
    Meeste vermogen gaat op in de motor die op een behoorlijk laag rendement draait, ondanks koeling... zo rond de 40%. Rest gaat op in warmte afgifte... aan koelwater... Van je 70% vaarreserve in de lipo, zo gezegd gaat een deel de sloot in... Eigenschap van direct drive.
    Graupner (Mabuchi) borstelmotoren als ingebouwd, halen een maximaal rendement van 68 tot 72%. Om dat te halen met die motoren moet je gaan werken met een reductiekast en op een hoger voltage om je schroeftoerental te halen, zelfs iets grotere prop.

    Wil je vele malen harder dan schaal. Dan kan je beter de MAS van Jan eens gaan bestuderen. Planeerromp...
     
    Laatst bewerkt: 13 jun 2014
  11. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Hallo Bas,


    voorlopig wil ik helemaal niet harder, maar ik wil betrouwbaar. Dit is niet leuk. Twee keer varen, twee keer zwemmen. Ik heb zoals gezegd de stekker nog een keer gesoldeerd, maar de regelaar zwijgt. Ik ga zeker niet twee van deze gevallen aanschaffen (erg duur ook) Al dat meten: Bas, geen idee hoe ik dat moet doen, en nee, ik heb een eenvoudig twee kanaals grauoner zendertje. Er zou toch iets moeten zijn wat gewoon moet werken????

    Het is een standaard boot met standaard motoren, en ik hoef er geen WK mee te varen.

    De regelaar zou 35 A moeten kunnen hebben (watercooled)

    kortom; ik snap er niks meer van.

    en, o ja solderen kan ik best, ik heb thuis een studio waar ik 1200 soldeerverbindingen voor heb gemaakt ;-)
     
  12. dakar 4x4

    dakar 4x4

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    180
    Een 35 amp regelaar lijkt me toch aan de lichte kant om de stroompieken op te vangen.
    omdat je borstel motoren gebruikt zou ik er twee maal de x45 ecs in doen.
    Kost zo rondt de 10 euro dacht ik.
    Ik heb zo,n ecs in mijn cobra zitten met een speed 600 en nog nooit problemen gehad.

    Grt Rob
     
  13. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Hoi rob

    Waar vind ik die? Snelheidsregelaar x45 levert op google geen resultaten op
     
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
  15. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Ok, maar die zijn voor helicopter dus daar zit geen achteruit op waarschijnlijk? Verder gaat dat waarschijnlijk langduren vanuit hk.

    Vanmorgen de boel weer aangezet en toen kreeg ik weer signaal. Motoren draaien alleen vooruit, achteruit doet niks, maar geeft wel rood lampje op de regelaar. Ik snap er niks van. In ieder geval dus niet betrouwbaar
     
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Roland,

    Volgens mij hebben we het niet over dezelfde regelaars; beide regelaars in mijn post hebben vooruit/achteruit.
    Iets wat me voor heli's ietwat avontuurlijk lijkt...

    De 2S uit de eerste link is op voorraad in het EU warehouse in Rucphen, dus die heb je binnen een paar dagen in huis, de eBay regelaar komt inderdaad uit HongKong, volgens de verkoper is die hier tussen Jun. 25 and Mon. Jul. 21.

    Als je afstapt van die weinig efficiënte robbe wokkels en Graupner props monteert, zou je ook twee van deze kunnen nemen:
    THOR15HC Vaar-Rijregelaar 18A vooruit/stop/achteruit

    Je moet dan wél onder de 15A per motor blijven, iets wat met Graupner props sowieso mogelijk is.

    Een 'nadeel' van de Thor15Li is de regelfrequentie van 1000Hz, die hoor je in deellast in de motorwikkelingen als een fluittoon.
    Deze regelaars werken verder heel fijn.

    Groeten, Jan.
     
  17. dakar 4x4

    dakar 4x4

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    180
    Inderdaad, de regelaar die Jan linkte bedoelde ik.
    Ik had even niet goed opgelet en dacht dat je nog met 6v vaarde.

    Grt Rob
     
  18. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik snap alleen niet waarom twee regelaars van 18 A zoveel beter zijn dan 1 van 35.

    Weet iemand wat er gebeurd met de robbe regelaar? Waarom gaat het niet goed, en wat gebeurd er met de regelaar om hem te laten weigeren?

    Jan, je had het ook over een Duitse producent van regelaars?
     
  19. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Roland,

    1) In principe maakt het niks uit hoeveel regelaars je gebruikt, het gaat erom, dat ze betrouwbaar zijn.
    Daarnaast heeft twee regelaars de toegevoegde (speel)waarde dat je met een mixer instelling (of een losse van b.v. Action Electronics) beide motoren onafhankelijk kunt aansturen.

    2) Ik vermoed, dat de robbe regelaar óf op leeftijd is en er componenten te ver verouderd zijn om nog betrouwbaar te zijn, óf dat de waterkoeling onvoldoende is om het thermisch afschakelen te voorkomen (en de regelaar dus gewoon wordt overbelast).
    Als je het zeker wilt weten, dan zou je de regelaar eens naar Corrien moeten opsturen ter controle, er kan ook domweg een defect in de regelaar zitten.

    3) Jawohl, dat is dan Modellbauregler.de
    Ik denk dat je voor beide motoren op één regelaar minstens hierop uit zult komen:
    AS12/40RW EvoII - Lipo - Modellbau-Regler.de Shop
    Ik denk dat wanneer je vraagt, ze deze zullen adviseren, zeker als je de robbe wokkels gebruikt:
    AS12/50RW EvoII - Lipo - WK - Modellbau-Regler.de Shop

    Groeten, Jan.
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bespaart uitgebrande regelaars, motoren en accu's en zorgt voor betere setup
    Geen geld, en je kunt er even mee vooruit, tot 400A, in dit bericht van Vincent.
    Uitleg
    Zoeken: Zoekterm(en), in titel: meten OR meting OR stroommeting OR "stroom-meting" OR ampere OR amperage; Forum: Model elektronica of Electro vliegtuigen of Electro specifiek en onderliggende forums

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 14 jun 2014

Deel Deze Pagina