Robbe San Diego ( ja weer eentje!;-)

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Bluey, 22 mei 2014.

  1. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België
    Heren, stop eens met gissen!
    meet eerst de A en dan pas raad geven...
    en kijk eens naar de temperatuur van de regelaar, batt. en motor. kijk de draden na of er geen slecht contact zit en zet direct goede stekkers.

    .
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Roland,

    Ik quote mezelf maar even uit een eerder antwoord; waarschijnlijk trekken de Speed 600 8,4V teveel stroom om samen door één Robbe 353 geregeld kunnen worden, de 40 mm ondingen van robbe helpen ook niet.

    @ Brecht; het is geen 'rocketscience'; overbelasting blijft overbelasting.
    Op de 6V accu ging alles nog goed, want die kan de door de motoren gevraagde stroom niet leveren, Roland heeft dat 'probleem' opgelost met een dikke lipo en nu is de regelaar de volgende zwakke schakel in de aandrijving.

    Met een regelaar die niet opgeeft, zijn de motoren als volgende aan de beurt, als er geen kleinere (en betere) props gemonteerd worden...

    Groeten, Jan.
     
  3. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Hallo brecht,

    Zoals je hierboven kunt zien heb ik alle connectoren vervangen door ec3 connectoren. Deze zijn niet los, de soldeerverbindingen zijn goed.

    Ik weet niet hoe ik het amperage moet meten

    Maar

    Het zijn twee standaard 600 motoren. Dan moet iemand toch uit ervaring weten wat voor regelaars daar goed mee werken?

    Als ik nou zou vragen: ik wil mijn surfplank met buitenboordmotor radiografisch maken om daar fotos van haaien mee te kunnen maken zonder zelf gebeten te worden, dansnap ik dat het lastig is.

    Ik denk dat ik zou gaan voor een( of twee) regelaars die ruim voldoende marge hebben voor deze motortjes. Ik hoop dat jullie me tips kunnen geven wat ik dan moet kopen, gebaseerd op jullie ervaringen. Daar leer ik namelijk veel van. Hoe ik het allemaal moet doormeten en wat voor meter il daarvoor moet aanschaffen is best interessant maar doe ik alleen als er geen andere mogelijkheid is. Als ik bedenk dat het hirr om een standaard boot met standaard motoren gaat, denk ik dat we er ook uit zouden moeten kunnen komen zonder metingen.

    Jan, ik ga even bij de duitser kijken en nieuwe schroeven bestellen. Wie is Corrien? Sorry voor mijn onwetendheid ;-)

    Wederom bedankt voor alle inbreng!
     
  4. pimboly

    pimboly

    Lid geworden:
    9 feb 2013
    Berichten:
    291
    Locatie:
    eernegem belgie
    denk dat de motoren met die batt wat teveel krijgt de motor zit in de range 4.8 tot 9.6. wat ook kan is dat een van de assen wat vast draait en daardoor de motor meer stroom vraagt.
     
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Roland,

    'Vroehag' raceten we met 600 motoren in de Mono1 klasse (50 cm monohull) op 7 cellen NiMH en een 36 of 37,5K prop en een 35A ongekoelde (vlieg)regelaar (Jeti 350), vaarklaar gewicht rond de 1200 gram.
    Daar werd 6-7 minuten vol gas mee gevaren en dan waren de cellen nagenoeg leeg.

    De laatste NiMH waar ik mee geraced heb vóór de overstap naar lipo's en brushless waren 4500mAh sub-C cellen.
    Een simpele rekensom van accucapaciteit in Amperes x 60 minuten, gedeeld door de vaartijd in minuten (zeg voor het gemak 6,5 minuut) geeft een gemiddeld verbruik van 41,5A.
    Dat was met de Graupner props.

    Nu zul je met de San Diego niet vaak de lipo in één keer achter elkaar vol gas leegvaren, maar op basis van bovenstaande durf ik wel te stellen, dat je met een boot van bijna een meter lang, met twee 600 motoren en verhoudingsgewijs joekels van props aan een 35A regelaar te weinig zult hebben, vandaar ook mijn advies om kleiner te proppen.

    Een Lipo kan de door de motoren gevraagde stroom (niet andersom, pimboly) ook gemakkelijker (en langer!) leveren, dus de opwarming van de motoren (die op z'n best 65% efficient zijn, zie het verhaal van Bas) zal langer doorgaan, wat met gebrekkig werkende koeling kapotte motoren tot gevolg zal hebben.

    "Gelukkig" kan de regelaar dit niet zo lang volhouden en leven de motoren nog.

    Er zijn vuistregels voor het optimaal afstemmen van een aandrijving, hoe verder je daarvan afwijkt (600 i.p.v. 700 motoren, te grote props) hoe kleiner de marge voor succes wordt, daar alle componenten op het randje opereren.

    Corrien is de forumnaam van Jan van Mouwerik, de servicedienst van robbe, Graupner, Multiplex, enz voor Nederland.
    Je zou 'm een PB kunnen sturen voor advies met betrekking tot je 535R.

    Groeten, Jan.
     
  6. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Hallo jan,

    Ok, dus als ik het goed begrijp trekken de motoren teveel stroom door de grote props. Iig dus de graupner props aanschaffen. Dan blijft de vraag wat het voor regalaar(s) moeten worden. Il heb uberhaupt geen idee hoe dat werkt met twee regelaars en hoe je dat aanstuurt. Maar weer eens googelen
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.209
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wellicht moet je de regelaar even herprogrammeren. Heb je hem ontregeld bij aan en uit zetten, knuppel heen en weer...

    Op de site van Robbe tref je de manual. Loop die nog even goed door.
    Als het dan stuk blijkt te zijn, kan je hem laten repareren... alhoewel ik betwijfel of dat kan. Waterdicht gesealt... bijkans dus een nieuwe.
    Navy Control 535 R - Schalten & Regeln - RC Fernsteuerungen

    Regelaars zijn duur bij Robbe en Graupner. Ze zijn wel goed. Bij overbelasting gaat alles stuk. Alternatieven zijn reeds aangegeven. Ja, soms is de hobby erg prijzig... maar bij modelspoor kan men er ook wat van.

    De motoren zijn hoogtoerig... de props trekken te veel stroom... vermogen.

    Ik vergrijp me in dat soort situaties aan een gearbox. Ik bedoel... je trekt bij het stoplicht ook niet weg in je 5, wetende dat je uiteindelijk je drijfstanglagers aan gruzels vreet, met voorhand de signalen dat de motor er geen zin meer in heeft... de motor op dat toerental geen koppel kan leveren... brandstof stookt als een bezetene

    Het stroom verbruik zakt significant. Trek je mogelijk nog maar maximaal 14 ampere over twee motoren! (Reductie 3:1, planetair is daarin 'als beste getest' en beduidend stil)... hoeft de regelaar niet eens gekoeld te worden, de motoren ook niet... want die worden niet warmer dan 30 tot 40 graden... de regelaar wordt helemaal niet warm.
    Je vaart pardoes schaal! Kan niet, bestaat niet! :D En zuinig ook!

    Ook in modelspoortreinen zitten reductiekasten...
     
    Laatst bewerkt: 15 jun 2014
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Roland,

    Bij een tweekanaals zender valt er weinig mixerachtigs te programmeren, je neemt dan een Y-kabel om beide regelaars parallel op het gas kanaal van de ontvanger aan te sluiten.

    Wil je toch eens experimenteren met motorondersteunend sturen, kijk dan eens naar de mixer P49D van Action, die je tussen de ontvanger en de beide(!) regelaars en roerservo aansluit:
    Action Electronics

    Groeten, Jan.
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.209
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Anders... Wil je overstappen op een betaalbare zender met meer mogelijkheden... lees dan eens dit opmerkelijke draadje in de grote lijnen eens door.

    nieuwe-zenders-frsky-x9d-x12d-x16d-22

    @jan, hmmm... interessante link!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  10. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Hallo Jan


    Is de P94 niet interessanter? zitten 2 regelaars en een mixer op 1 PCB zo te zien.?
     
  11. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Haha, ja treintjes zijn duur. alleen een digtal decoder met soundfuncties en diverse lichtfuncties voor in de loc kost al 119 euro, en dat is zonder motor. NU moeten die treinen altijd op schaalsnelheid rijden, en dat is veel minder dan de snelheid die ze kunnen halen. Dat regelt de computer. Die overbrenging zit erin uiteraard om het piepkleine motortje de benodigde kracht te geven om met een sleep van 40 wagons een helling op te kunnen komen.


    Deze boot wordt toch waarschijnlijk de enige wat snellere boot die we gaan bouwen, dus die moet niet op sleepboot snelheid varen. Te hard hoeft ook niet. Het zal dus een betrouwbare directe aandrijving moeten worden.
     
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.209
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    In treintjes reductiekasten, zo ook in bootjes... modelvliegtuigen, brandstof en elektro! En hoe! Een grotere prop (lees 'zo groot mogelijk') is eenmaal efficiënter. Bootjes... en vliegtuigen... het draait allemaal om koppel.

    Mijn model vaart 12 km/h, nu op twee vertraagde brushles.
    Voorheen Speed 600 BB 14,4V. KV van de brushless zit in de buurt van de 600.
    Deze motor loopt in vrijloop, onbelast, lang niet zo hard als de 600 die jij hebt ingebouwd.

    Voorheen had ik er twee Mabuchi's RS550PF's in zitten. Toerentallen in de buurt van jouw motor. Vertraging zelfbouw 3:1. De boot, FL8, ging zo hard dat deze uit het roer liep. De romp, sowieso al niet schaalgetrouw, ondanks scherp schip, semi-waterverplaatser, veel zog, kwam met de boeg 1/3 uit het water.
    Op vol vermogen trokken beide motoren samen 14A. Het was niet de MAS van Jan. Doch reeds veel te vlot voor schaal. Even leuk, daarna niet meer.
    Nog een nadeel... de reductiekasten gierden behoorlijk.

    De 600 BB 14,4V liep op bijna 68% rendement. Trok iets van 4,5 A per motor op een 47,5 mm 1,6 spoed Graupner speed prop (thans nog moeilijk te krijgen wegens wederopstanding en rationalisatie bij Graupner).
    Mooie snelheid...en veel aangenamer verbruik. Nog steeds op de gierende reductiekasten.

    De San Diego heeft een planeerromp, met een Deep-V. Dat is een bijzonder efficiënte rompvorm op hoge snelheid.
    De setup zou wonderen doen in jouw model. Heb de afgelopen jaren veel getest en berekend. Het werkt gewoon beter in een compact model.

    Heb totaal 5 soorten motoren getest. Daar zaten 1 euro motoren bij, en wat duurdere Graupner 600.
    Daarna brushless motoren uit een betaalbare range, huismerk Lindinger Modellbau uit Oostenrijk. 18 euro motoren. Deze motoren zaten in de buurt van de toerentallen van de Speed 600 BB 14,4 maar draaiend op ±12,5V
    Eerst met een KV960, thans met KV1000.

    De reductiekasten zijn vervangen door muisstille MP-Jet planetaire reductiekasten 3.33 : 1. Pingnon's van Conrad.
    Model vaart nog steeds die 11 tot 12km/h max (glad water, golven remmen)
    Trekt nu echter 7A over twee units. Hele nette verbetering, en vooral stil zoemend.
    Propellers draaien dan 4.000 toeren per minuut. Alles gemeten via telemetrie.

    Met een brushless kan je het zonder een reductie doen. Het is een beter type motor. Maar dan doet een relatief grotere het beter dan een kleinere, direct aangedreven. Is het zoeken naar een betaalbare en geschikte regelaar.
    Ook met een borstelmotor kan het direct drive, redelijk zuinig met stroom. Groter type motor met een lager toerental.

    Om jou model lekker te laten varen, zal je schroeftoerental zo tussen 4000 en 4500 toeren moeten zitten.

    Onderstaand tref je wat plaatjes van de motortjes en reductiekastjes...
    Modelbouwforum.nl - Fotoalbum van H.B.Busking: Robbe FL-8

    Wil je goed varen, dan is dit een uitermate goed werkende optie voor het model zoals jij dat graag zou zien varen. Zonder dat de rails nog bovenleidingen rood heet komen te staan... :) en een eindeloze vaartijd bovendien... en vooral ook betrouwbaar, omdat er niets overbelast wordt.
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 16 jun 2014
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Roland,

    Jawel, zeker interessant, maar niet met twee motoren die zo'n hoog stroomverbruik hebben, dat gaat niet (lang) goed, ben ik bang.

    Groeten, Jan.
     
  14. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
     
  15. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Hallo Roel,

    ]
    Bedankt voor de bijdrage. Heb hier nog een surfplank liggen, dus ga het proberen!:p


    Zonder gekheid, toch maar een ampèremeter kopen dan.

    Bedankt nogmaals voor de uitleg. Voor jullie geen rocketscience, voor mij nieuw en dus lastig. Van studio's geluidsapparatuur, buizenversterkers etc weet ik inmiddels aardig wat ;-)
     
  16. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Vandaag na de perikelen met de elektronica maar eens iets gedaan wat ik wel kan: bouwen. Nou ja, min of meer kan dan ;-)

    Vandaag het teakdek afgemaakt. Goed je hoofd erbij houden, en rustig doorwerken.

    hier een foto van het ruwe dek

    [​IMG]

    Daarna de kiertjes opvullen met splinters, schuren schuren schuren en drie lagen was en dan ziet het er zo uit:

    [​IMG]

    Ik ben redelijk tevreden.

    Dan de dekken in de opbouw erin gelijmd met pattex. Begint op een schip te lijken nu.

    Toen nog even gekeken naar de scoop voor de waterinlaat. Ik dacht: het makkelijkst gemaakt van dezelfde buis, en vastgezet met pattex.

    Dit is het resultaat, ik ben benieuwd of het verbetering oplevert

    [​IMG]
    [​IMG]

    Voor degenen die zien dat het 'scoop' er niet helemaal rechtop zit; dat zag ik ook op de foto, dus nu zit hij wel recht. Netjes is het niet, maar de onderkant moet toch opnieuw worden gespoten.

    Toen de boel weer eens aangesloten en….waarempel, de robbe regelaar werkt weer vooruit en achteruit. Wie het weet, mag het zeggen; ik snap er niks meer van.
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2014
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    In stroom-meetstand heeft meter een zeeeeer lage weerstand, vormt een fikse kortsluiting. Stroom meten in serie tussen accu en verbruiker, alle stroom gaat door de meter. Dus nooit in stroommeetstand over spanningbron/accu zetten (don't ask :D).
    In spannings-meetstand heeft meter een zeeeer hoge weerstand. Spanning meet je parallel aan spanningsbron, hier dus wel er over.
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2014
  18. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    vond deze nog in de kist. uit een miniservo. Lijkt me dat ik die wel in de radar kan bouwen. Vandaag komt er niks van, maar morgen maar eens proberen ;-)

    [​IMG]
     
  19. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Roland,

    Het dek ziet er mooi uit!
    Ik vraag me alleen af of je geen lak, vernis, of iets dergelijks had moeten nemen voor de afwerking, als er ooit vocht bij het hout komt heb je een probleem...

    Groeten, Jan.
     
  20. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Hoi Jan,

    Dek staat 3 x in de vloeibare was, zoals door Robbe aanbevolen. Het hout lijkt ook hardhout (ik denk dat het een meranti of merbau is) en kan dus ook wel wat hebben.
     

Deel Deze Pagina