Robbe San Diego ( ja weer eentje!;-)

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Bluey, 22 mei 2014.

  1. pimboly

    pimboly

    Lid geworden:
    9 feb 2013
    Berichten:
    291
    Locatie:
    eernegem belgie
    mooi vaarbeeld en snel genoeg ,denk dat de mijne toch met de z drive zal bouwen
    kijk ook eens of er geen water langs de gaten op de zijkant in de romp lekt want deze word samen gelijmd en daarna de gaten gemaakt.
     
  2. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Hoi Rony,


    Nee, deze heb ik vandaag gelijmd met wat pattex, en hij blijft water innemen. Geen idee waar het vandaan komt. Het achterdek is behoorlijk nat, dus het moet toch haast wel via het luik naar binnenkomen. Deze zit echter in een hele dikke laag vaseline, dus ook moeilijk voor te stellen.
     
  3. pimboly

    pimboly

    Lid geworden:
    9 feb 2013
    Berichten:
    291
    Locatie:
    eernegem belgie
    wat ik zou aanraden is de ontvanger op een andere plaats te leggen want zoals ik zie ligt die nu net onder dat luik
    ben je zeker dat er geen water door de assen binnenkomt , genoeg vet indoen ,want ik zie sporen van vet op de romp
    ikzelf gebruik altijd het wellenfet van robbe
     
  4. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik zou verwachten dat er dan ook water binnenkomt als de boot stilligt? Er zit vet in, maar ik kan nog geen vetapuit vinden die op die nippels met die ronde kop past. 2 rc brothers hier heeft dat niet
     
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Roland,

    Als er geen strakke afsluitende kogels in de robbe vetnippels zitten (en je dus een 'echte' vetspuit nodig hebt om er überhaupt wat in te kunnen krijgen), probeer dan eens een injectiespuit met een stukje siliconenslang.
    Dat werkt bij mijn eigenbouw smeerpijpjes uitstekend.

    Groeten, Jan.
     
  6. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Hallo Jan, Hier niet, de slang schiet er onmiddellijk af. Weet iemand waar ik zo'n vetspuit kan vinden?


    Jan, acht jij het waarschijnlijk dat er nog water via het dekluik naar binnenkan als die in een dikke laag vaseline ligt?
     
    hooijtje vindt dit leuk.
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Beetje experimenteren, dan kom je er vanzelf achter.

    mijn lekkage
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Nee, niet echt.

    Wat betreft de vetspuit, wat geeft robbe aan voor hun smeernippels?
    Welke maat heeft de kop waar de spuit overheen moet passen?

    Als ik het goed voor de geest heb, dan zijn het kunststof smeernippels, als de nood aan de man komt wip je de kogeltjes er gewoon uit en steekt een stukje siliconenslang op de nippel, gevuld met vet is dat ook dicht.

    Groeten, Jan.
     
  9. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Hallo Baggeraar,


    Probleem is dat er bij stil in de badkuipliggen niets naar binnenstroomt. Bij snel varen gooit de san diego echter zo veel water op dat het overal doorkan.
     
  10. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Hallo Jan,


    Nee, robbe geeft niets aan (zoals ze dat met vrij veel dingen doen)

    De smeernippels zijn volgens mij alu, bolkop met een stalen kogeltje erin. Ik zie niet hoe ik dat er uit zou kunnen halen, want volgens mij is het principe van zo'n afsluitkogeltje dat hij er naar buiten toe niet uitkan ;-)

    de nippel zelf is niet te verwijderen, want zit muurvast in het messingpijpje (moest er met de bankschroef ingeperst worden voordat ik ze op de as soldeerde)

    Het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat ik deze nippels eraf soldeer en er dan van die kunststof nippels omheen klem?
     
  11. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Is het trouwens waarschijnlijk om aan te nemen dat als er geen water door de schroefas naar binnenkomt bij stilstand, er wel water naar binnenkomt als de as draait?
     
  12. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Iets heel anders trouwens: weet iemand als ik iets bij HK international warehouse bestel, of het dan zinvol is om een duurdere verzendoptie te kiezen, of dat het net zo snel/langzaam per international airmail gaat?
     
  13. pimboly

    pimboly

    Lid geworden:
    9 feb 2013
    Berichten:
    291
    Locatie:
    eernegem belgie
    zoek eens onder rob..1-5555
    denk dat je dat zoekt
    anders met een gewoon pijpje ,motoren traag laten draaien en met een gewone spuit traag bijvullen.
     
  14. pimboly

    pimboly

    Lid geworden:
    9 feb 2013
    Berichten:
    291
    Locatie:
    eernegem belgie
    net eens die van mij bekeken ,wat ook een zwakke plaats is ,daar waar romp en dek op elkaar komen aan de achterkant onder de plank boven de z drive's daar spuit ook veel water.
    en als het daar niet is .........is het ergens anders :teacher:
     
  15. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Haha

    In ieder geval met pijn en moeite wat vet in de schroefassen gekregen. Ook weer even gevaren met andere zoon. Er blijft toch nog wat water binnenkomen, alhoewel het wel wat minder lijkt. Ik ga nu een andere tactiek toepassen: water erin en door de romp heen en weer te bewegen kijken waar het water ERUIT komt. Ik heb toch nog een losgaat gevonden waar het naadje niet helemaal lekker dicht is. Kan idd ook bij de Zdrives.

    Moet wel eerst even de electronica eruit halen.

    @Pimboly: ik heb er spijt van dat ik niet toch dek en romp uit elkaar gehaald heb toen ik hem kreeg. Het blijft een punt om goed op te letten, omdat je er later niet meer bijkan.
     
  16. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Inmiddels ook de Frsky module besteld bij HK en wat ontvangertjes om de oude MC 16/20 die ik van Pimboly heb overgenomen en heb opgeleukt met een schakelaar, een schuifregelaar en een draairegelaar via ebay op 2,4 Ghz om te bouwen. Kost weinig en schijnt goed te werken. Langzaam komen we er wel.

    Van iemand op MP nog een hachette titanic overgenomen voor weinig (zou compleet moeten zijn en er lijkt nog nauwelijks aan gebouwd, dus wellicht nog RC geschikt te maken.)

    Weer genoeg te doen
     
  17. pimboly

    pimboly

    Lid geworden:
    9 feb 2013
    Berichten:
    291
    Locatie:
    eernegem belgie
    nog een san Diego die het water gevonden heeft (bedankt bluey)
    vaart hier op batterij packs van 8.4 v
    en de snelheid is eigenlijk al voldoende [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    hey rony,

    ziet er mooi uit! zou er toch maar 3s lipos ingooien, want de boeg mag nog best wel een beetje het water uit zonder aan realiteit te verliezen.
     
  19. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    ok, een tijd niks gepost, maar niet stil gezeten. Even een update dan:

    1) Er waren wat lekkages. Dit kwam doordat de vorige eigenaar het dek niet goed met de romp verlijmd had. (het enige wat al aan de kit gebeurd was was nog niet goed gedaan ook!) Tip voor san diego bouwers: let erop dat je bij samenvoegen dek en romp de gehele rand van het dek goed van lijm voorziet, later als je de loosgaten uitsnijdt door beide delen heen, gaat de boel onherroepelijk lekken als niet alles goed verlijmd is.

    Om erachter te komen waar het lekte, moest ik water in de romp gieten om te kijken waar het eruit kwam. Deze kiertjes dicht gelijmd. Nu moest de romp na alle koelwaterinlaat veranderingen en dicht lijmen van kiertjes wel weer opnieuw gespoten worden:

    [​IMG]


    spuitverf: action, met blank glanslak. Blauw gemateerd met matteringsspuitbus uit modelbouwzaak. waterlijn erop geverfd met revell verf.

    inmiddels had ik Pimboly's oude zender omgebouwd naar 2,4 GHzmet de frsky module van HK (fluitje van een cent en voor het geld hoef je het niet te laten) en dus nieuwe ontvanger ingebouwd. bij het testen van de zender ff snel het kabelharnasje aangesloten en (met 1 vloeiende handbeweging) de motorcontacten van de snelheidsregelaar aan het harnaste voor de tweede accu gekoppeld. Resultaat: rokende snelheidsregelaar (sorry Pimboly) en vloekende papa. Nieuwe besteld via Ebay en inmiddels ingebouwd. Werkt uitstekend

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Het printje voor is met netwerkkabel met het d sub stekkertje in het voordek verbonden en bevat de beide schakelaars voor navigatie en dekverlichting, en de besturing voor de serve van de radar. Dat is echter uiteindelijk niet gelukt in de constructie zoals ik hem bedacht had, maar een goed leermoment voor een volgende ;-)
     
  20. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    verder gegaan met de opbouw. Houten rand erop gemaakt (niet origineel)

    [​IMG]

    [​IMG]

    ankerliertje klaar, maar moet nog gemonteerd worden

    [​IMG]

    deurtje voor entree van het bovendek, en wat navigatieapparatuur gemaakt moet nog verder afgewerkt worden en is op de foto errrug stoffig zie ik nu ;-)

    [​IMG]

    achterdek met deur en dekverlichting

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina