Robbe San Diego wel/niet meedraaiende props

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door DutchRC, 15 jul 2013.

  1. DutchRC

    DutchRC Guest

    Goeie middag dames & heren,

    Al een tijdje heb ik een Robbe San Deigo.. Mooi schip vind ik, maar somehow vind ik het varen nog wel wat tegenvallen.. Gedeeltelijk doordat er wel eens iets kapot gaat..

    Nu heeft dit schip 'af fabriek' met de roeren meedraainden assen -> propellors.. Op zich heeft dat als gevolg dat je op het gas mooi snel kunt draaien.. Maar voor de rest is het een vervelende opstelling..
    Als je (zoals ik) er wat zwaardere motoren in hebt zitten, dan geven de koppeling wrijving / kabaal.. en ik draai wel eens zo'n koppeling kapot..

    Zo ziet het er trouwens uit, voor mensen die het model niet kennen:
    [​IMG]


    Nu dacht ik: ik monteer de props gewoon Voor de roeren.. Dat maakt de aandrijf-lijn een stuk minder complex. Maar zou het geheel dan nog een beetje willen sturen???
    Hebben mensen dit toevallig al eens geprobeerd?

    mvg & bvd,
    Roeland
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Roeland,

    De truuk bij de sturende aandrinving is om de uitslag te beperken tot maximaal 25-30° naar links en naar rechts, dan blijft de belasting op de kruiskoppelingen binnen de perken.

    Ik zie dat je de originele robbe props er op hebt zitten, die zijn deels verantwoordelijk voor het beroerde vaarbeeld dat ik op alle San Diego filmpjes zie (véél spray en in verhouding weinig gang).
    Eigenlijk zijn die props alleen geschikt om heel ver weg te gooien...
    Vervang ze door dezelfde maat Graupner props uit de 2318 serie en je hebt een andere boot...

    Zwaardere motoren is leuk, maar daar is de aandrijving niet op berekend, zoals je al hebt gemerkt...

    Ik snap je verhaal over vaste props vóór de roeren niet helemaal; een prop zit normaal gesproken altijd vóór het roer, anders is de roerwerking, vooral bij lage snelheid, te verwaarlozen.

    Als je er aan zit te denken, om de props vlak bij de romp op de vaste as te monteren, en de sturende delen als roer te gebruiken, dan kom je bedrogen uit; een oppervlakteaandrijving moet een bepaalde afstand tot de spiegel van de boot hebben, vuistregel is 10% van de romplengte.

    Volgens mij heeft robbe daar met de sturende drives al mee gesjoemeld, want ik geloof nooit, dat de voorzijde van de props op 12-13 cm vanaf de spiegel zit.

    Daar zit'm volgens mij ook de kneep als ik de enorme roostertail en de geringe snelheid zie.

    Als zo'n romp op snelheid komt, ontstaat er een 'kuil' in het water achter de romp, als de props te dicht bij de spiegel staan, dan komen ze op een gegeven moment in die kuil terecht, een deel van het bladoppervlak draait niet meer in het water, de motoren kunnen toeren gaan maken en voilá, daar is je indrukwekkende roostertail zonder de bijbehorende snelheid...

    Groeten, Jan.
     
  3. DutchRC

    DutchRC Guest

    Thanks voor je reactie Jan!

    Ja hm.. Ik was al bang voor het 'propellor net achter de spiegel' probleem.. Grrmmm Wat DAT betreft is mijn idee best slecht :(

    Maar wat je zegt over het in een 'waterkuil' draaien is inderdaad het geval.. Hij wil best redelijk vooruit nu, maar op een gegeven moment komen de props in die kuil..
    Het gevolg is dan een enorme spray, en een extra rendement bij extra gas van vrijwel Zero..

    Ehm.. de props.. het zou kunnen (weet ik niet zeker) dat die foto nog was, met de originele props inderdaad.. Die heb ik inmiddels vervangen door Graupners, en dat maakte vooral de acceleratie een stuk beter :)

    mvg
    Roeland
     
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Roeland,

    Je kunt proberen de 'kuil' te omzeilen door grotere props te gebruiken met een kleinere spoed (om je motoren niet overbelast te laten raken) door de grotere diameter houdt je meer prop in het water en kun je misschien door die barrière heenkomen.

    Bij mijn M.A.S. kon ik een cavitatie probleem op die manier oplossen en een aanzienlijk hoger topsnelheid halen.
    Daar was de lucht, die door de steps onder de romp wordt getrokken de boosdoener; een 40 mm prop kreeg teveel lucht voor z'n kiezen en de boot ging ondanks meer toeren niet sneller, een grotere prop loste dit probleem op.

    Ik weet het; geen 1:1 vergelijking, maar met een grotere diameter zou het kunnen lukken.

    Groeten, Jan.
     
  5. DutchRC

    DutchRC Guest

    Hallo Jan :)

    thanks weer! okee.. grotere props klinkt als een goed idee inderdaad :) Ik kan daarbij theoretisch 'overboard' gaan, omdat de motoren & ESC's (brushless) nogal overbemeten zijn..

    Dan ga ik aanstaand weekend eens shoppen voor wat grotere props :) en ook een beetje experimenteren met sturen op de motoren.. Wellicht kan ik dan af met een nog kleinere roer-uitslag..

    mvg
    Roeland
     
  6. pimboly

    pimboly

    Lid geworden:
    9 feb 2013
    Berichten:
    291
    Locatie:
    eernegem belgie
    z drive

    heb ook nog met de san Diego gevaren met de originele z drive
    en had daar geen enkel probleem mee

    wat ik op de foto wel zie is dat er al een probleem is met de uitlijning van de koppeling op de as en dan nog eens draaien , dat is om stukken vragen:(
     
  7. DutchRC

    DutchRC Guest

    Tja.. voor de duidelijkheid: ik heb het schip niet zelf opgebouwd.. Eigelijk moeten de roeren inderdaad iets naar beneden.. Maar daar kom ik nu onmogelijk meer bij..
     
  8. pimboly

    pimboly

    Lid geworden:
    9 feb 2013
    Berichten:
    291
    Locatie:
    eernegem belgie
    veel werk kan het niet zijn
    gewoon de 4 vijsjes die in de achterkant zitten losmaken en de boel uitlijnen .:shock::shock:
     
  9. DutchRC

    DutchRC Guest

    Dude.. de control-horn van het roer zat pas een beetje los.. Daar ben ik 2 avonden mee bezig geweest omdat je er NIET bij kunt..
    Zien wat je dan doet is al helemaal uitgesloten..

    De bevestiging van de roeren kan ik Nog minder makkelijk bij..
     
  10. pimboly

    pimboly

    Lid geworden:
    9 feb 2013
    Berichten:
    291
    Locatie:
    eernegem belgie
    heb het wel over de achterkant aan de buitenzijde van de boot

    zoals op de foto
    [​IMG]
     
  11. DutchRC

    DutchRC Guest

    Thanks Pim.. Die opstelling ziet er inderdaad een stukje strakker uit wel..

    Inmiddels heb ik de San Diego echter verkocht.. Boten (ver-)bouwen is niet echt mijn tak-van-sport.. Bovendien was het tijd voor wat anders weer..
     
  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Als ik het goed heb is dat een robbe Florida.

    Ik heb de bouwer van dat moois er destijds gelukkig ervan kunnen overtuigen dat een spray pick-up toch echt boven water zit en niet als een rem achter de prop...

    Een testrun met deze opstelling was gelijk de laatste, behalve enorm veel water door het koelsysteem en een teleurstellende snelheid, brak de verlijming na verloop van tijd los door de zooi die achter de buis bleef hangen.

    Groeten, Jan.
     
  13. jgs43

    jgs43

    Lid geworden:
    24 mei 2014
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Tillicoultry Scotland
    Sorry to break into the discussion.
    I am trying to obtain a copy or original of the Robbe Plans for the San Diego.

    Would you consider mailing a copy or original to the UK after you have finished with them as they are no longer available from Robbe.

    Apologies for using English but I do not speak Dutch.

    Sorry te breken in de discussie.
    Ik probeer om een kopie of origineel van de Robbe plannen voor de San Diego te verkrijgen.

    Zou u overwegen mailing een kopie of origineel naar het Verenigd Koninkrijk nadat u klaar bent met hen als ze niet langer beschikbaar zijn van Robbe.

    Excuses voor het gebruik van het Engels, maar ik spreek geen Nederlands
     

Deel Deze Pagina