robbe start 880 handzwever

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door gerjanmonohull74, 2 jun 2015.

  1. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Hallo mijn naam is Gerjan en ik wil starten met de (houtbouw) van dit 2e vliegtuigje na de mini discus die ik zwaar vond tegenvallen betreffende vliegduur, wat ik leuk vind is om nog even zonder servo s en motor wat langer te kunnen zweven en eventueel een katapult elastiek te kunnen gebruiken en meer op te steken van deze leuke hobby.
    Maar mijn vraag is zit ik hier wel op het goede forum gedeelte? aangezien ik heel veel prachtig zeer licht (indoor) vliegtuigjes aantref.
    Deze robbe is namelijk ook een freeflight zwever maar lijkt me niet voor indoor klopt dit ?

    Verder is de montage/bouwinstructie in het duits en heel summier en kost een lidmaatschap bij de plaatselijke club gelijk al flink geld voor eventueel tips en hulp bij het bouwen :(

    Bedankt voor jullie reacties alvast, Groet Gerjan
     
  2. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    hier en daar
    Dag Gerjan,
    Is dit het model dat je op het oog hebt:
    http://www.hobbydirekt.de/ROBBE-START-880-Robbe-1-3253-3253::77496.html

    Mooi model. Goed voor handstarts en een rustige zweefvlucht lijkt me.
    Kleine modellen aan ene elastiek omhoog brengen is een hele uitdaging. Elke afwijking in de bouw geeft vreemd gedrag en turbulentie geeft ook grote effecten....
    Voo rlangere vliegtijden met een handzwever is een 'chuck' misschien een idee.
    Dit zijn eenvoudige modellen met een spanwijdte van ongeveer 50cm.
    Met een goede krachtige worp zijn vluchten van een minuut mogelijk. Overdag willen ze in de thermiek nog wel eens wegvliegen...
    http://nijmeegseluchtvaartclub.nl/download/windlover.pdf
    of kleiner:
    http://nijmeegseluchtvaartclub.nl/download/mikkie_tekening.pdf


    Kom een keer langs bij de Nijmeegse LC o pdinsdag en vrijdag zijn er bouwavonden. Er zin vast leden die je verder willen helpen.
    Mail vooraf even.
     
  3. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Je zit op het goede deel van het forum hoor. Vrije vlucht kan zowel binnen als buiten en soms kan dat zelfs met het zelfde model. Maar deze Robbe is voor buiten en dat is prima.

    Een paar keer langs komen bij de NLC kost niets en tips zijn gratis. Maar dat geldt voor langskomen en tips op dit forum natuurlijk ook. Stel hier gerust je vragen en we helpen je verder. Als je hulp bij het afstellen en vliegen wilt hebben kun je ook bij de NLC terecht.
     
  4. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Ik heb gezocht... en gelukkig gevonden. Mijn eerste stap in de vliegtuigmodelbouw, een Mantua Model Carioca 2000. Mijn verwachtingen waren laaggespannen, maar nadat ik in de gaten kreeg dat CG erg belangrijk is en wegschieten met een elastiek best wel effectief is, heb ik er talloze vluchten mee gemaakt. Veelal op warme, ietwat windstille zomeravonden.

    Is nog verkrijgbaar:
    https://www.shamrock-maastricht.nl/index.php?pagina=producten/item.php&id=5162
     
  5. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Gerjan, wat wil je van ons weten? Die Robbe 880 heb je zo te lezen al in huis? Lijkt mij een prima ding, en suggesties om een ander model te bouwen mag je gerust naast je neerleggen. Gewoon gaan bouwen en je vragen hier stellen!

    Eric,
    Kan je wat vertellen over het wegschieten met elastiek? Welk soort elastiek is dit, zit er ook nog een gewoon stuk lijn aan? Want een model van 1200 cm doe je niet even met een postbode-elastiek lijkt mij.
     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2015
  6. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    @Wout... :) Helemaal correct, niet één postbode-elastiek, maar een stuk of tien/ twintig elastieken aan elkaar. Daaraan vast een stuk nylon-vliegertouw en een simpel lusje: klaar! Het toestel is erg licht van gewicht en heeft een enorm voordelige glide-ratio. Daarnaast was ik al tevreden met een uitgangshoogte van enkele tientallen meters.

    BTW. Wist niet dat Gerjan de Robbe al in huis had. Was in de veronderstelling dat hij nog aan het zoeken was. En dan is de Carioca een erg makkelijk te bouwen, performant model. Het heeft mij in ieder geval veel meer gebracht als ik me ervan voorgesteld had.
     
  7. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Hallo heren mede forumleden , mn robbe vliegtuigje heb ik gekocht voor een euro op de koningsmarkt helemaal compleet in originele verpakking dus een lot uit de loterij en voelt of het zo moest zijn , bedankt voor jullie tips.
    Na het zomerseizoen ga ik eerst nog eens aandachtig lezen en een plan maken en kijken of ik bouwplaat / ondergrond nodig heb.
    Verder zou ik het hartstikke leuk vinden om een avondje naar de vliegclub in nijmegen te komen en eens te babbelen over de zweegvlieg hobby.
    Groet gerjan
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  8. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Aandachtig lezen en plan maken is niet verkeerd, maar ik vermoed dat dit modelletje met tien minuutjes bouwen in elkaar zit. Dan nog even wachten tot de lijm uitgehard is en... je kan uittrimmen (CofG) en vliegen. Niet te zwaar aan tillen allemaal. Stukje aanrecht is meestal mooi recht en prima ondergrond. Succes!
     
  9. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Zo na 2.5 jaar aandachtig lezen heb ik in 2 avondjes inderdaad veel vorderingen gemaakt
     
  10. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Foto 1 staartstukje foto 2 wingtips uitgevuld en klein laagje glas erover in de knikken.
    Foto 3 het rompje het latje die aan beide kanten naar achter moeten komen te steken om daar het staartstukje tussen te kunnen lijmen. 20180222_225728.jpg 20180222_225749.jpg 20180222_225740.jpg
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  11. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Deze is wel klaar voor de vrije vlucht meeting op de heide in april
     
  12. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Excuus juni is het in garderen
     
    crins vindt dit leuk.
  13. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Ga je er nog een klein timertje inzetten?
     
  14. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.030
    Locatie:
    Zwolle
    Zou ik wel doen...vliegt anders zomaar weg...heb je een klein timertje...anders ik wel ...gratis....
     
  15. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Ik ben bezig met het aanschaffen van materialen voor een eigenbouw timertje die prima geschikt is voor zoiets.

    Mocht je daar dan nog interesse in hebben hoor ik t wel.
     
  16. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    HOI Henk en BB , timertje , waar mag die dan voor dienen als ik vragen mag ? Snap wel dat ie zo n groot mogelijke rondes moet kunnen maken als ie een rondje haalt :/
    Word mijn eerste meeting en hoop veel op te mogen steken van jullie vlieg (tuig) en stuur kunsten tips en trics
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  17. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Nou als zo'n model in de thermiekbel komt en hij draait netjes een rondje komt ie snel hoog en vliegt ie weg. Heeft mij de afgelopen 15 jaar al 10 chucks en wat andere modellen gekost.

    In veel VV modellen zitten timers en een inrichting in het model die ervoor zorgen dat het model na een vastgestelde tijd naar beneden komt. Meest gebruikt is het opklappen van het stabilo. Maar je kan ook denken aan het opklappen van de vleugel. Stukje veiligheid en voor die paar euro of in dit geval gratis is dat geen overbodige luxe. In thermiek vliegt bijna alles.

    De timers die ik van plan ben te maken wegen nog geen gram en erg gebruiksvriendelijk.

    Dus mocht je iets ermee willen dan helpen we je op weg met het maken van een DT installatie.
     
    gerjanmonohull74 vindt dit leuk.
  18. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    En ik zie dat je kielvlak recht op je stabilo komt. Bij VV moet je van te voren overal al rekening mee houden. Dus hoeveel bocht geef ik het model al en nog een heleboel andere termen die na verloop van tijd wel duidelijk worden.
     
  19. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Aangezien ik nog veeeeel tijd heb wil ik wel verder met de afstelling cog proberen goed te krijgen, bij het vliegveld van mijn club is een mooie dijk aan het water en aflands zou ik het kunnen proberen.
    De staart het horizontale deel en het stabilo wil ik eigenlijk nog niet definitief lijmen aan gezien ik op een foto zie dat het liggende deel naar de voorkant over. hangt wat ik vreemd vind.
    Op een andere foto zie ik een flapje zelf op het vertikale staartdeel gemaakt om ietwat bocht in te kunnen zetten en kan dat ook alvast voorbereiden.
    Donderdag weer verder bouwen.
     
  20. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Binnen de cirkel is dat te zien, misschien eerst even een speldje gebruiken of een drupje lijm om nog te kunnen schuiven.
    20180226_205227.jpg
     
    aurectar, eric_laermans en Énke Blériot vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina