Robbe terra top

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Tom ten Berge, 17 mrt 2017.

  1. Tom ten Berge

    Tom ten Berge

    Lid geworden:
    17 mrt 2017
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Goor, Nederland
    goedendag,

    ik heb van de vader van een kammeraad een oude RC brandweerwagen gekregen om onderdelen te gebruiken voor een eigen project.
    het gaat hier om een robbe terra top zender met een robbe fmss 40 R8 ontvanger, hierbij ingebouwd sit een 8 kanaals switch en als motoraansturing een robbe mini 200

    nu heb ik een probleem, wat ik denk dat aan de mini 200 ligt.
    hij doet het perfect, maar na even te hebben gereden, wil deze alleen nog maar achter uit en niet meer vooruit.
    als ik hierna een tijdje heb gewacht, gaat hij weer vooruit, voor eventjes, voordat het zelfde probleem zich weer voordoet, nu wou ik voor dat ik de hele boel los ga trekken en de mini 200 van binnen bekijk eerst even informatie inwinnen. echter kan ik van deze zender/ontvanger/motorregelaar bar weinig info vinden op google, en ik hoopte dat jullie mischien nog iets op een harde schijf hadden staat, of dat jullie het probleem bekend voorkomt en mischien een oplossing hebben.

    mijn ervaring met elektronica is ruim voldoende, dus eventuele componenten vervangen op printplaten e.d. of dingen doormeten zou geen probleem moeten zijn

    met vriendelijke groet,

    Tom ten Berge
     
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Wat is de accuspanning?
    aan het begin
    als de eerste fout optreedt
    na de wachttijd als hij even geen fout meer geeft
     
  3. Tom ten Berge

    Tom ten Berge

    Lid geworden:
    17 mrt 2017
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Goor, Nederland
    hmm, dat is inderdaad een interesante optie die ik zelf nog niet bedacht had, dat door het vermogen dat gevraagd word, de spanning van de batterij te laag word en daardoor het relais niet kan bekrachtigen...
    het klopt inderdaad dat als ik de regelaar "rustiger" zet, dus een lagere topsnelheid, dat het dan veel langer duurt voor deze begint te haperen... mischien een goeie elco er voor om de piek van het inschakelen op te vangen. ik zal het vanavond es even nameten wat de voedingsspanning doet... (zit nu op mijn werk)
    ik heb ook even de vrijheid genomen hoe ik de vieding voor de motor en de sturing krijg, mischien dat je daar nog wat opmerkingen over hebt?
    https://gyazo.com/b332b57000bc659a59ac918ee93fdf90

    ook heb ik voor enthousiastelingen een filmpje van de brandweerwagen gemaakt toen ik hem opgekalefatered had en voor ik deze uit elkaar had gehaald, deze zal ik zo even om utube zetten en dan hierop ook linken.
    dit was een korte test, en daardoor geen problemen met het niet vooruit willen.

    Edit:
    het gaat om deze brandweer auto: http://www.modelbouwforum.nl/threads/robbe-brandweerauto.54263/
    maar dan nederlands gemaakt, wel heel leuk ding, gaat nu een rijdende pluizige muziekbox worden XD, youtube is aan het uploaden:
     
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2017
  4. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Een Mini 200 heeft geen bec-systeem aan boord, dus je zult vermoedelijk een ontvangeraccu gebruiken. Deze zal niet in orde zijn. Om het relais in de regelaar te bekrachtigen is namelijk minimaal zo'n 4,5 Volt benodigd.

    Momenteel gebruik je de regelaar eigenlijk verkeerdom en gebruik je de achteruit bij het vooruit rijden en vice versa. Dit is te zien aan de led, die behoort op te lichten bij het achteruit rijden. De achteruit van de Mini 200 komt net niet vol gas en het bekrachtigen van het relais kost zo'n 50 mA, wat zonde is van het stroomverbruik uit de ontvangeraccu. Om de draairichting goed te krijgen moet je 2 dingen doen:
    - in de zender moet je op kanaal 4 de stekker 180 graden gedraaid monteren, waardoor de gasfunctie omdraait.
    - in het model moet je de motordraden onderling wisselen, zodat de draairichting weer klopt.
     
  5. Tom ten Berge

    Tom ten Berge

    Lid geworden:
    17 mrt 2017
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Goor, Nederland
    de zender gebruikt een 3 polige aansluiting met +/-, met iets grotere ruimte tussen de middelste en het signaal, het lijkt nu echter goed te werken.
    Edit:
    ik lees net je berichtje door, en zie wat je bedoeld, dit probleem lijk ik "perongeluk" opgelost te hebben door ipv kanaal 3 en 4 te gebruiken voor sturen en rijden, kanaal 1 en 4 te gebruiken. (2 duims sturing, ietsje makkelijker, aka ben ik zo gewend) schijnbaar zit idd dat stekkertje verkeerd om
    heb nog geen ledje kunnen vinden op de mini 200, maar hoort het relais te klikken als je voor of achter uit rijd.

    over het voltage van de accu, de originele ontvanger accu die er in zat (en die hevig aan het lekken is geweest) was een 4.2v accu pack
    origineel zaten er in:
    wagen:
    4.2v accu voor ontvanger
    4.2v accu voor verlichting en audio
    7.2v accu voor aandrijving
    7.2v accu voor pomp van spuit
    zender:
    9.6v accu voor zender
    deze heb ik nu (tijdelijk) op een li-ion lopen met een boost converter ingesteld op 9.6v
    van de zender accu heb ik nog een foto waarop je kont zien in welke staat de accus waren:
    Dropbox is alleen helaas offline, dus die foto komt later.

    maar als ik je goed begrijp, moet de ontvanger dus 5v hebben minimaal?

    ook om te zien hoe ik het voltage voor mijn ontvanger krijg, kijk in de link in mijn vorige post, daar heb ik netjes een schematje gemaakt.
     
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2017
  6. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    De ontvangeraccu moet een 4,8 of 6 Volt type zijn. Het advies is 4,8 Volt. Het stuurdeel van de regelaar en daarmee ook de relaisspoel wordt uit deze accu gevoed. Je zou eens kunnen meten of de accuspanning wel klopt en boven de 4,8 Volt blijft.

    Het oude type Mini 200 heeft inderdaad geen led. Als je goed luistert hoor je echter wel een zachtere klik bij het aantrekken van het relais dan bij het afvallen. De aangetrokken positie is de achteruit. Dat de vooruit uitvalt bij een te lage accuspanning betekent dat dat de aangetrokken positie is en hoe je dat omdraait heb ik hierboven al beschreven. Heel erg belangrijk is dit overigens niet, dus je kunt het ook zo laten als het is.
     
  7. Tom ten Berge

    Tom ten Berge

    Lid geworden:
    17 mrt 2017
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Goor, Nederland
    okay! bedankt! als de accuspanning 4.8 hoord te zijn zoals je zegt, dan zit ik met mijn li-ion idd te laag, die zijn vol geladen 4.20v, hier moet ik dus wat op verzinnen, zit te denken aan LM314 spannings regelaartje bouwen..
    over de led, ik denk dan dat dit idd een oud type is, de accu's die ik vond zijn allemaal rond 1989 of zo. maar moet zeggen, het is wel qualiteit! je hebt niet toevallig enig idee hoeveel de gemiddelde servo, de ontvanger en en dergelijke aan amperage trekt he? dit zou makkelijker zijn met het bouwen van regulatoren.
    ook is mij opgevallen dat de mini200 chassis aan 1 van de 2 voedingen is aangesloten, is dit de uitgangsspanning oid? (ik heb begrepen dat er een grote tor op het koelblok zit, dus als ik het chasis van de auto wil gebruiken als koellichaam voor de 314 zal ik hem elektrisch moeten isoleren... dat zou moeten lukken...
    ik laat jullie vanavond horen wat mijn bevindingen zijn!

    edit: ik bedoel natuurlijk de LM 317!!!
     
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2017
  8. Banaanhangwagen

    Banaanhangwagen

    Lid geworden:
    8 mrt 2017
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Area51
    Waarom niet gewoon een 4 cellen NiMH pack pakken? Is veel makkelijker en is waar dit spul ooit voor gemaakt is.
     
  9. Tom ten Berge

    Tom ten Berge

    Lid geworden:
    17 mrt 2017
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Goor, Nederland
    omdat ik geen NiMH pack heb, en ik totaal geen budget heb voor deze build... dus ik doe het met de dingen die ik heb, ietsje ingewikkelder, maar ook interesanter om te doen. ik heb namelijk in totaal iets van 20 van die li-ion batterijen liggen. waar de radio die er ook op komt, ook op draait... dus dan hoef ik voor alles, maar 1 soort batterijen mee te nemen, dit is ook makkelijk aangezien dit nogal intensief gebruikt gaat worden, en dus nogal eens batterijen dient te wisselen... de vorige draaide op een 8 Ah powerbank.

    hmm, nu ik er over na denk, ik heb ook nog een buck converter van 1.5A, die zou ik ook kunnen gebruiken...
     
  10. Banaanhangwagen

    Banaanhangwagen

    Lid geworden:
    8 mrt 2017
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Area51
    Helder. Met een LM317 zou het prima moeten kunnen, let wel op dat je dan het best onder de 1A kunt blijven, 1.5A kan ook nog wel maar dan wordt het al rap minder. Ik verwacht echter niet dat dat een probleem zal zijn hier.
     
  11. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Het koellichaam van de Mini 200 (het bovenhuis) hoort potentiaal vrij te zijn. Als dat niet zo is, is de isolatieset van de eindtransistor beschadigd.

    V.w.b. het stroomverbruik: de ontvanger neemt iets van 8 of 9 mA en de regelaar zo'n 50 mA bij aangetrokken relais (met afgevallen relais iets van 1 mA). Het echte stroomverbruik zit 'm dus in de servo's en daarvoor is geen vast getal op te geven. Bij standaard servo's is de stroomopname belast iets van een 200 á 300 mA (geblokkeerd 500 mA). Vermoedelijk zitten er RS100 of RS100S servo's in. Dit waren de standaard servo's uit die tijd.

    In de zender zou ik - als het per sé een Li-accu moet zijn - een 3S pakket monteren en niets gaan klooien met een step-up converter of iets dergelijks. Dat ene voltje, dat de zender dan te veel krijgt, levert een iets warmere vermogenstransistor in het hf-deel op, maar dat hoort geen probleem te zijn. Met een constructie er tussenin krijg je geheid minder zendvermogen dan de bedoeling is. De zender was oorspronkelijk bedoeld voor 8 losse batterijen (12 volt) of 8 Ni-cellen (9,6 volt).
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.915
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is dat wel zo?
    Ik meen me te herinneren dat ik destijds een TerraTop had waarbij in die 8-cel batterijhouder een dummy zat, die verwijderd moest worden als je NiCd cellen gebruikte (9,6V) of geplaatst met droge AA batterijen (10,5V).
    Maar ik kan me vergissen met de Starion die ik daarvoor had....
     
  13. Tom ten Berge

    Tom ten Berge

    Lid geworden:
    17 mrt 2017
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Goor, Nederland
    ik ben op dit moment bezig om de spanningsregelaar te maken. de zender zit wel goed, meer vermogen dan ik nodig heb, nu al.
     
  14. Tom ten Berge

    Tom ten Berge

    Lid geworden:
    17 mrt 2017
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Goor, Nederland
    ik weet dat het een oud topic is, maar wou toch nog ff het eindresultaat delen:
     

Deel Deze Pagina