Robbe U 31 versie 1.1 : schroef, techrek, tweede ballastsysteem, periscopen, toerenroeren

Discussie in 'Duikboten' gestart door Lex Verkuijl, 11 nov 2008.

  1. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.621
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo duikers,

    De U 31 ligt momenteel in het droogdok. De aangepaste zuigertank moet er weer in, en de periscopen en torenroeren ben ik beweegbaar aan het maken. En er komt een tweede ballasttank in om het gewicht (of beter het volume) van twee kleine doosjes bovenop de WTC te kunnen dragen waar de benodigde servo's in kunnen.

    Maar eerst iets anders. Robbe levert voor de U 31 een zesbladige 'sikkelschroef'. Althans, daar lijkt het een beetje op, je zou er ook zonder moeite de spaken van een karrewiel in kunnen herkennen :). Op zich vaart de boot er goed op, zeker met flinke snelheid. (Eigenlijk tot mijn verbazing) Maar bij het manouvreren blijkt het wat minder te gaan. Veel cavitatie en naar de zijkant weggegooid water, de spoed is wat erg hoog en nauwlijks verlopende naar de bladtips toe. Daar heb ik dus wat aan veranderd, er zit nu een messing schroef onder deze Duitse dame.

    De originele uit losse onderdelen samen te bouwen schroef
    [​IMG]

    Zo ziet het er achter de boot uiteindelijk uit
    [​IMG]

    Hier de echte schroef. De bladen zijn breder en meer sikkelvormig. Al blijft het een vreemde vorm op zich voor een sub-schroef.
    [​IMG]

    De Robbe schroef is 100 mm doorsnede en zesbladig. Zulke schroeven zijn er in de reguliere handel niet te krijgen, nog even afgezien van de bladvorm. Ik heb toen besloten om er zelf één te gaan maken, op basis van een Raboesch schroef. Deze is 95mm in doorsnede, en heeft vijf bladen. Dat klopt weer niet met het origineel, maar komt het dichtst er bij in de buurt. Een beter vaargedrag had bij mij prioriteit over volledig schaalgetrouw.
    [​IMG]

    Maar hier moest nog wat aan gebeuren om meer op de originele te gaan lijken. Allereerst de bladtips afdraaien.
    [​IMG]

    Met dit als resultaat:
    [​IMG]

    Toen heb ik een mal gemaakt om de nieuwe bladvorm op alle bladen identiek over te nemen. Met de firuurzaag is toen elk blad bijgewerkt.
    [​IMG]

    Met dit, na ook nog wat poetswerk, als uiteindelijk resultaat:
    [​IMG]

    En op de boot, met een gedraaide messing konus er achter:
    [​IMG]

    Optisch ziet het er in ieder geval stukken beter uit (vind ik...) Vaartechnisch zijn er ook verbeteringen, daar ging het eigenlijk om. Het stroomverbruik van de al zuinige brushless motor is gedaald van 4 naar 2 ampére bij vollast. De snelheid ligt hierbij ietsje lager, maar nog ver boven schaalsnelheid. Maar het mooiste is het reageren van de sub op de schroef. De boot is nu veel makkelijker te manouvreren, heen en weer steken gaat zonder gespetter en gegorgel. En wordt er al lucht gepakt is de schroef dat meteen weer kwijt, de oude hield het vast. Ook lijkt de draaicirkel ietsje kleiner te zijn. Ik ben in ieder geval tevreden! Op naar de overige klusjes ... :-D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  2. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Lex,

    Prachtig werk jongen, formidabel!8O

    stevo
     
  3. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Dat heb je mooi gemaakt Lex.
    Compliment hoor.

    Hein
     
  4. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Lex,

    Ziet er super uit en dat is zacht uitgedrukt:worship:

    Groeten,

    Jan.
     
  5. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Dat is mooi..... Zou bijna zeggen dat t zo uit de winkel komt...
     
  6. rob niezing

    rob niezing

    Lid geworden:
    12 feb 2006
    Berichten:
    509
    Locatie:
    eindhoven
    Môgge Lex,

    Ja dat is buitengewoon, en ik neem aan dat je het goed uitgetest hebt:teacher:

    Gr.Rob
     
  7. Jan de K

    Jan de K

    Lid geworden:
    30 aug 2006
    Berichten:
    984
    Locatie:
    st Michielsgestel
    zoow, ziet dat er even mooi uit!
    Dus naast electronica ga je misschien in de nabije toekomst "omgebouwde" schroeven aanbieden?
     
  8. Mustang64

    Mustang64

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    1.145
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    Een stukje kunst dat er perfect uit ziet!!!
    Mooi werk!!!

    Groeten,

    Joris
     
  9. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.621
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo,

    Iedereen dank voor de lovende woorden!

    Verder met de U 31 versie 1.1. (versie 1.0 is de origineel Robbe opbouw .. ;) :D) Ik heb de topictitel ook aangepast om alles in één draadje te houden voor de overzichtelijkheid.

    Ondertussen is het techrek, en de techniek daarin, ook aangepakt. Allereerst hier de originele setup (met ook nog het 'karrewiel'..) :
    [​IMG]
    Zoals je ziet erruggg veel ruimte over!!

    Zo ziet het er nu uit:
    [​IMG]
    Dat lijkt tenminste weer een beetje op een sub in plaats van een half leeg vrachtschip ...

    Wat is er veranderd:

    - Er is een tweede ballasttank van 700cc bij gekomen als hulp tank(tandwielpomp systeem met open ontluchting naar buiten)
    - De nu proportionele zuigertank ligt verder naar voren, en 180 graden gedraaid
    - Aansturing voor de extra pomp toegevoegd
    - Verdere RC onderdelen opnieuw gerangschikt naar de nieuwe indeling
    - Het techrek is verstevigd met twee aluminium U-profielen langs de twee tanks, en twee 8mm alu buizen onderin het techrek om de torsiestijfheid te herstellen.

    De accu's nu helemaal voorin, met de aansturing voor de pomp en de LTR 5.3
    [​IMG]

    De twee tanks. De nieuwe is van 75mm afvoerbuis gemaakt met twee eindkappen er op gelijmd. In die kappen zijn alu-schijven gelijmd ter versteviging, zonder werden de eindkappen in het midden 5 mm (!!) naar buiten geperst door de druk van de pomp. De tank ligt voor iets hoger dan achter om het vullen en legen volledig te laten verlopen. De ontluchting zit dan ook aan de voorzijde midden boven en de water aan-afvoer buis loopt tot midden onder aan de achterkant. De spindel uit de zuigertank loopt in een messing buis die in de nieuwe tank is ingelijmd, ook geen last meer van ;) Zo heb ik totaal bijna 1300 cc ballastcapaciteit, waarvan 50 cc proportioneel om te trimmen. Dat zou genoeg moeten zijn om de twee beoogde doosjes bovenop de WTC boven te drukken, én wat meer bovenwater stabiliteit te krijgen doordat de WTC buis wat hoger in het water komt te liggen. Het gecombineerde zwaartepunt van de twee tanks ligt op hetzelfde punt als eerst bij alleen de zuigertank.
    [​IMG]

    Het achterschip. Hier zit de tandwielpomp tussen de nieuwe tank en de aandrijfmotor. Daarboven een PC monitor-stekker voor de verbindingen naar de toekomstige extra servo's op de WTC. Over de brushless buitenloper ligt een doorzichtig lexan plaatje zodat de draad tussen stekker en bovendeel niet door het draaiende motorhuis gegrepen kan worden. (twee keer kijken, de 'vouw' midden boven is goed te herkennen)
    [​IMG]

    Aan de stuurboord voorzijde zit nu de ontvanger, multiswitch decoder en een vertragingsmodule voor de uitschuifservo voor de snuiver en antennes.
    [​IMG]

    En nog een 'kleinigheidje'... Dit printje beveiligd de centrale schroef. Als die niet vastgedraaid zit als je de sub aanzet klinkt er een 80 db hoogst irritant piepje. Ja, ook bij deze boot ben ik die schroef al eens vergeten. Onder het kletsen weer niet goed opgelet bij het sluiten van de boot ... :oops: Met deze versie 1.1 gaat me dat niet weer gebeuren!
    [​IMG]

    Nu op naar bovenop de WTC. Daar moeten twee doosjes komen met servo's en een motortje voor de radar. Wordt vervolgt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  10. Heel mooi techrek Lex. Mooi clean en netjes opgebouwd. :thumbsup:
     
  11. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Toch wel leuk om te zien, het lijkt wel of iedereen de winter aangrijpt om grote veranderingen door te voeren aan de subs.

    Lex met de U 31, mathijs met zijn U 177, ik met de Ohio én de U 1234. Mijn Techrek lijkt op die van Lex, alleen ga je bij mij nog minder zien, ga de hele handel afdekken met plaatwerk. Maar dat laat ik wel zien in de Ohio topic.

    @Lex

    Jouw duiksteem met de PVC buis en eindkappen, heb er een vraag over. De eindkappen komen bol te staan bij volpompen? Snap ik niet, er zit toch een ontluchting op? Hoe kan dan de eindkappen bol staan?

    Ik zie wel een grote gelijkenis met de Ohio, ook een voeler duiktank, in combi met een ander systeem. 2 systemen in 1 boot, de nieuwe trend?
     
  12. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.621
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Douglas,

    Ja wintertijd, bouwtijd!

    Dat het bol kwam te staan komt door het volgende. De water aan- en afvoer heeft een binnendiameter van 3mm, dat geeft voldoende doorstroming. De ontluchting heeft omdat daar lucht door gaat maar 2mm. De pomp stopt meteen als er water door de ontluchting komt, en de tank dus vol is. In principe komt bouwt de pomp dan verder geen druk meer op. Maar ik weet dat die pomp een siliconenslang van 1,5mm wanddikte als een balonnetje op kan pompen. Toen ik als test de voeller even loskoppelde om te kijken of de boel heel zou blijven als de pomp toch door zou lopen liep de druk zo hoog op dat die doppen flink doorbogen. En omdat de buitendruk bij dit open systeem ook op de tank blijft staan tijdens het duiken heb ik er twee alu schijven in gelijmd. (al zal die buitendruk nooit de druk gaan worden die de pomp kan leveren) Doorbuiging nu op het oog 0,0. Better safe then sorry, die meneer Murphy ligt altijd op de loer! (nee, niet Eddy...)

    Twee systemen is voor mij ook nieuw, ben benieuwd hoe het in de praktijk gaat werken. Maar ik wou in ieder geval een trimmogelijkheid hebben, dat heb ik dan met die zuigertank. Dat andere systeem ... ligt voor de hand! ;) :D En voor twee zuigertanks of de bestaande langer maken is weer net geen ruimte.
     
    Laatst bewerkt: 15 nov 2008
  13. rob niezing

    rob niezing

    Lid geworden:
    12 feb 2006
    Berichten:
    509
    Locatie:
    eindhoven
    Môgge Lex,

    Jaa, ziet er netjes uit en... brengt me weer op ideen, verbouwingen zo goed als klaar, gelukkig.

    De accu's , zijn die van Conrad ?

    Gr. Rob
     
  14. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.838
    Locatie:
    As,België
    hallo lex

    mooi systeem
    vooral de combi met de twee systemen
    dat de kavan pomp veel druk levert heb ik in de begin jaren ook ondervonden
    ik wilde een gesloten duiktank en daar de lucht in samen persen
    resultaat de eind doppen vlogen er uit met een heel harde knal
    waar hebben we dat in mol nog gehoort ?????juist je was er zelf bij toen de 21 zijn duiktank in/uitelkaar vloog
    ik wil in de 21 een kleinere duikcylinder zetten naast het pomp systeem
    en aan die 50 gr heb ik dus reeds genoeg
    daar een lineare servo (heb er nog liggen haha)aan en die koppelen met de ltr5
    duikvolgorde wordt dus
    eerst pomp tank vullen
    bij bedienen sensor de ltr5 de mini cylinder laten regelen
    maar daar moet ik nog met norbert over gaan praten want dan moet er iets in het programma veranderd worden

    groetjes raf
     
  15. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.621
    Locatie:
    Lelystad
    Yep, nummer 227938 , vier maal, en daar dan 2x12 volt 3,3 Ah van maken. Die dan weer parralel zodat je 12 volt 6,6 Ah krijgt. Al zou nu met de nieuwe schroef 1x 3,3 Ah ook kunnen volstaan met die 2 amp die de vaarmotor nu trekt.

    [EDIT] dat nummer blijkt er niet meer te zijn, het zijn nu 3700mAh paketten geworden: 206022 of 206023 voor 4000 mAh. [/EDIT]
     
  16. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Na aper...;) Lijkt wel of of iedereen een 2e systeem gaat inbouwen voor zijn subs...

    Dus, DE nieuwe trend....

    @Rob,

    De accu's van Vapextech zijn ook erg goed, niet te duur. Ben er erg tevreden over!!! (en nee ik heb geen aandelen.)
     
  17. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Is dit ook ''clean'' genoeg?

    [​IMG]

    Overigens heeft het techrek van Robbe mij wel op dit ontwerp gebracht.
     
  18. rob niezing

    rob niezing

    Lid geworden:
    12 feb 2006
    Berichten:
    509
    Locatie:
    eindhoven
    Ja Douglas de accu's van Vapaxtech zijn me bekend.


    Gr Rob
     
    Laatst bewerkt: 19 nov 2008
  19. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.621
    Locatie:
    Lelystad
    Weer een stukje verder. Het beweegbaar maken van de periscopen en snuivers was nu aan de beurt. Bij de bouw van versie 1.0 hab ik al rekening gehouden met deze functie, en daarvoor een frame met geleidingsbuizen en steunen gefabriceert.

    [​IMG]

    En hier de periscoop en snuivers die er dan overheen kunnen schuiven.

    [​IMG]

    De beweging doe ik weer met servo's via een hevelsysteem. Met servo-vertragingsmodules voor de servo's geschakelt kan ik dan de snelheid van het bewegen instellen.

    [​IMG][​IMG]
    Backboordzijde met de periscoop..............................Uitgeschoven

    [​IMG][​IMG]
    Stuurboordzijde met het plateau met antennes en snuivers.....Uitgeschoven

    Voor de benodigde servo's plaats ik twee waterdichte bakjes bovenop de WTC die dan met Lexan deksels dichtgeschroefd gaan worden.

    Hier het uitschuifsysteem met attributen op de TWC gelijmd

    [​IMG]

    De bakjes er op. De beweging gaat draaiend naar buiten gevoerd worden met Brüggen doorvoeren.

    [​IMG]

    Kijkje in het achterste doosje met daarin de aandrijving voor de radar en de servo voor de periscoop.

    [​IMG]

    De radar hab ik gedaan met een mini-servo dat omgebouwd is om 360 graden rond te kunnen draaien. Ik gebruik hem dus als vertragingsmotor, met de trimpotmeter kan het toerental ingestelt worden. Op de uitgaande as zit een nokje dat een micro-switch bedient. Deze zet de motor telkens in een vaste positie stil als de motor uitgeschakelt wordt zodat de radar bij het laten zakken door de gleuf in de toren kan.

    Het voorste doosje met de servo's voor de snuivers en de torenroeren schiet ook al lekker op, dat in een volgende posting.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  20. rob niezing

    rob niezing

    Lid geworden:
    12 feb 2006
    Berichten:
    509
    Locatie:
    eindhoven
    Môgge Lex,

    Slim en een voudig uit gevoerd ,mooi hoor.

    Gr. Rob
     
    Laatst bewerkt: 1 dec 2008

Deel Deze Pagina