Robbe U-47 van dynamisch naar statisch

Discussie in 'Duikboten' gestart door Jonkje, 9 aug 2009.

  1. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Graag even jullie mening over het een en ander met betrekking tot het ombouwen van een reeds afgebouwde U-47 naar een statisch duikende boot. Want volgens mij varen die hier wel rond ;)

    Nu is mijn vraag of de volgende tank hier geschikt voor is:

    [​IMG]

    Klopt het dat er met deze type tanks problemen kunnen ontstaan in het wtc m.b.t. overdruk en daardoor de kans op lekkage bij doorvoeren?

    Of anders toch een infuuszak?

    Graag jullie ideeen over de do's en dont's voor deze ombouw! Heb namelijk geen zin om alles om te gooien en er vervolgens achter te moeten komen dat iets niet goed werkt terwijl er als best wel veel over bekend is (behalve bij mij :rolleyes: )

    Alvast bedankt!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  2. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Merlijn,
    met die tank is niks mis mee hoor.
    Vaar er mee in de Skipjack al ongeveer 15 jaar mee.
    En overdruk moet je toch hebben en is ook een mooie controle om te kijken of de boot ook wel dicht is.
    Ik laat altijd eerst de tank vol lopen.
    Geen luchtbellen op vreemde plaatsen dan ga ik varen.

    Hein
     
  3. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Hoi Hein,

    Mijn boot is nu ook helemaal dicht, breng ook altijd een lichte overdruk in het wtc via een ventiel. Maar ik zag hier ergens in een oud topic iets negatiefs over lekkage mbt tot deze tanks dus dacht even controleren wat de geleerder hier van zeggen. Al had ik ook wel verwacht dat er weinig aan de hand zou zijn :D

    Enige wat er dan nog moet gebeuren is het techrek in de breedte wat aanpassen en verstevigen zodat de tank op de plek kan waar nu nog de 2 grote accu's staan.

    Iemand toevallig ook een idee wat de ideale accu is mbt de capaciteit voor de pompmotor zodat je rustig een dagje doorkomt? Heb verder ook geen idee hoe lang de motor moet draaien voordat de tank vol of leeg is?
     
    Laatst bewerkt: 9 aug 2009
  4. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo merlijn

    voor de u47 heb je een tank nodig met een inhoud van minstens 600ml
    dan licht je boot mooi op de water lijn als je niet teveel gewicht boven de water lijn hebt toegevoegd

    wat over druk aangaat het blijft bij die 600ml hetzelfde of je nu in een baxterzak of die engeltank water pompt
    600ml is 600ml water ook veranderd
    als je boot lucht lekt op over druk dan is er een lek en dat ka niet goed blijven gaan

    groetjes raf
     
  5. Jan de K

    Jan de K

    Lid geworden:
    30 aug 2006
    Berichten:
    984
    Locatie:
    st Michielsgestel
    Hallo Merlijn,

    Of je nu een tank of een infuuszak gaat gebruiken, er komt dezelfde extra druk binnen je WTC, dus wat dat betreft is er geen verschil in de keuzes.

    Wat betreft accu's om de hele dag te kunnen varen: schaf een extra accu aan, want het is zo gewisseld! (een hele dag varen is lang hoor!!!)

    groeten en succes met bouwen!
     
  6. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    @ Jan,

    Over het overdruk fenomeen maak ik me ook geen zorgen meer. Wat de accus betreft: er staan nu voor de aandrijving 2 Robbe cyclon 6V 5.0 Ah accu's in en voor de besturing een van 6V 1450 mAh.

    Zat eerst te denken aan een aparte accu voor de pomp van de tank maar deze kan eigenlijk net zo goed op de accu's van de aandrijving. Die accu's hebben capaciteit genoeg (max 60 A bij normale belasting en 200A in een piek ).
     
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    merlijn
    die waarden dat je opgeeft heb je geen meter aan LOL
    je hebt 6 volt 5 amp daar moet je het mee reden
    effe kinder klas rekenen
    als je motoren 5 amp trekken kan je in theorie 1 uur varen
    als je pomp 1 amp trekt en je pompt 1 uur dan kan je maar een 45 minuten varen
    5 amp van de ^motor + 1 amp van de pomp is tesamen 6 amp
    je hebt er maar 5 in je accu zitten dus 5 amp gedeelt door 6 is je principele vaartijd

    dus aan die 60 en 200 amp heb je geen meter en is alleen maar goed om jou die accu's te laten kopen
    de reden dat ik ze niet koop is dat 5 nimh cellen van 4.7 amp veel minder plaats in nemen en lichter van gewicht zijn
    ik zou dus op dezelfde plaats 6 volt 9.4 amp krijgen die wel snel laadbaar zijn terwijl je cyclone's dit niet aan kunnen

    groetjes raf
     
  8. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    @ Raf:

    Heb even een snelle en simpele berekening gemaakt en dan kom ik tot de volgende conclusie: Mijn boot ligt nu vaarklaar tot de maximale waterlijn in het water, tot aan het dek zoals je kan zien op de foto.

    [​IMG]

    In de boot liggen momenteel 2 robbe cyclon accu's die samen 2000 gram wegen. Zou de betreffende tank van 500 er in komen dan betekend dat er in ieder geval 1 accu uit moet en er een tank in de plaats komt die leeg 770 gram weegt. Komt daar een halve liter water bij dan betekend dat er ongeveer 1270 gram totaal gewicht is t.o.v. de 1000 gram van de ene accu die er uit is.

    Die 270 gram extra lijkt me inderdaad niet genoeg om de boot onder te krijgen :(.

    En als ik op de site van Engel kijk, dan zie ik ook geen grotere tanks...

    Eventule opties :confused:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  9. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    @ Raf,

    Wat de accu's betreft heb je gelijk. De accu's zaten bij de boot toen ik em over heb genomen en vind dat ze ook te veel ruimte innemen. Grote kans dat wanneer er een tank in komt er ook andere accu's in komen ;)
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    het is een robbe u47 dus het maximale gewicht is bekend
    wat is de reden dat je boot zo diep licht
    mijn boot licht juist op de water lijn en er zitten 2 paketten van 9.8 votl 4.7 amp
    een duiktank met een pomp van 600 ml en daar duik ik mooi mee onder???
    dus wat is het verschil tussen beide boten
    mijn duiktank weegt samen met de pomp een 500 gr regelng en alles er bij
    maar dan moet je wel over stappen op een bajonetsluiting en af stappen van die robbe schroef systeem

    groetjes raf
     
  11. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Raf,

    Hoeveel lood heb jij onder in de kiel liggen dan?

    Ik zal de boot met rc, zonder de accu's eens even wegen. Ben benieuwd wat er uitkomt!
     
    Laatst bewerkt: 10 aug 2009
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo merlijn

    ik heb 1 staaf lood in de kiel liggen
    en hoe je moet balanceren met styrodure heb ik reeds een topic over geopend
    dus daar eventjes gaan kijken

    hier zie je de u47 boven komen


    let goet op de vloed gaten want die zie je helemaal vrij komen zo hoog komt de boot uit het water

    groetjes raf
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. Jan de K

    Jan de K

    Lid geworden:
    30 aug 2006
    Berichten:
    984
    Locatie:
    st Michielsgestel
    @ Merlijn:

    3x het formaat waar Raf het over heeft komt qua formaat (afmeting) overeen met 1 zo'n Robbe Cyclon accu, tel uit je winst aan ruimte en ampérage.

    groeten,
    Jan ===> Wanneer gaan we weer varen? t is hartstikke goed weer buiten !! ;-)
     
  14. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    @ Jan,

    Dat is inderdaad reden genoeg om de accu's te vervangen! :D

    @ Raf,

    Ik zal het topic eens lezen. Mijn boot weegt kaal ongeveer 6.5 kg (er van uit gaand dat de weegschaal klopt) en dat is incl besturing, motoren en ontvangeraccu en kielballast. Heb het idee dat mijn boot meer ballast heeft dan normaal.

    Moet de boot deze week nog even in het water leggen zonder de accu's aan boord en kijken hoeveel de boot dan hoger ligt.

    Maar als mijn U-47 zwaarder is dan die van jou dan zou de 500 tank moeten kunnen?
     
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo merlijn

    als je eent est bak hebt met een overloop pijpje kan jet het eenvoedig zelf meten
    je vult de bak tot hij over loopt
    daar leg je de u47 in tot er geen water meer loopt uit de overloop
    dan sluit je op de overloop een darm aan die je in een emmer hangt
    en je duwt de duikboot onder water (volledig)

    en je wacht tot er geen water meer uit het pijpje loopt
    dan pak je die emmer en weegt het water dat er in zit
    zo groot moet je duiktank zijn

    groetjes raf
     
  16. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Goed idee Raf!

    Ik ga even contacten met iemand!
     
  17. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Raf,

    Het gewicht van de boot met rc, aandrijving maar zonder accu's is 5560 gram.
    Het vaarklare gewicht met de huidige (robbe cyclon) aandrijfaccu's is 7560 gram. En dan ligt de boot op zn max waterlijn.

    Een kilo lichter en de boot komt aardig in de buurt van de normale waterlijn met een deel van de saddle tanks ruim boven water.

    Met 440 gram extra gewicht in het wtc (totaal gewicht rond de 8000 gram) zinkt de boot langzaam naar beneden.

    Dus ik ga dan uit van 8000 gram als de massa die nodig is om de boot statisch onder te krijgen.

    Met de oude accu's er uit en het gewicht van de lege 500 tank ( 770 gram) er in kom ik uit op 6330 gram. Met een volle tank zou dat dan 6830 gram zijn. Hou je 1170 gram om bij de 8000 te komen. Van dit resterende gewicht moet het gewicht van de nieuwe accu's nog worden af getrokken. Maar die zijn dus nog niet bekend.

    Zou je denken dat wanneer je het daarna overgebleven gewicht in ballast toevoegt in de kiel, de 500 tank van Engel prima zou werken. Al zou de boot dan weer iets dieper in het water liggen..

    Betekend ook dat het techrek aangepast moet worden, er een bajonetsluiting moet komen, nieuwe doorvoeren voor de stuurstangen en eventueel nieuwe o-ringen voor de schroefassen....

    Neem aan de het achteraf aanbrengen van de bajonetsluiting weinig problemen zal geven?
     
    Laatst bewerkt: 11 aug 2009
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo merlijn


    het aan brengen van de bajonet sluiting achter af lukt aardig
    alleen moet je de romp doorzagen te meten van de sluitkant naar voor een 10 cm
    dit is nodig om plaats te maken om de 1.5 cm van de wtc af te zagen die nodig is om plaats te maken voor de bajonetsluiting
    daarna abs lipjes aan brengen en terug het afgezaagde gedeelte er aan lijmen
    ik heb er nog ergens foto's van dat mark met vaste hand mijn boot een het doorzagen is
    griezelig maar mark is op dat gebied een vakman die een rechte snede kan maken zonder veel problemen

    groetjes raf
     
  19. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Als dat alles is.... :shock: :shock: :shock:
     
  20. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Raf,

    Waar ik ook nog aan zat te denken (geen idee of ze er zijn in dit kleine formaat) Een ventiel dat eventuele overdruk uit het wtc afblaast naar buiten toe. Vlak onder het wateroppervlak zou dat toch mogelijk moeten zijn?

    De bajonet is wel een twijfel.... hou niet zo van zagen in modellen haha ;) Die O-ring zou die extra druk toch wel moeten kunnen hebben?
     

Deel Deze Pagina