robbe windstar

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door NVM, 22 mei 2003.

  1. OpaDick

    OpaDick

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Malden bij Nijmegen, vliegclub Columbia Boxmeer
    OK. Ik denk dat ik na mijn vakantie eens ga kijken naar die Windstar, die hier op het forum te koop staat. Een wat oudere occasion is misschien niet zo gek om mee te beginnen. Ik heb er ergens een recensie van gelezen en daarin stond dat hij wel goed zeilde.
     
  2. Kreeft

    Kreeft

    Lid geworden:
    4 dec 2007
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Hasselt ( B )
    De Windstar zeilt inderdaad goed als er wat wind staat. Als er maar een zuchtje wind staat vertrekken de moderne boten. De Windstar blijft dan gewoon liggen. Bij stevige wind is de Windstar vaak in het voordeel en geeft de andere boten het nakijken. Waar het aan ligt? Ik weet het niet. In de één meterklasse hebben de boten immers hetzelfde gewicht en de zeilen zijn identiek wat de vorm en afmetingen betreft.
    Groetjes, Jos
     
  3. OpaDick

    OpaDick

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Malden bij Nijmegen, vliegclub Columbia Boxmeer
    Dan is het misschien wel wat voor mij :koud: Ik zoek nl een tijdverdrijf voor als er teveel wind staat om te gaan vliegen... :yes:
     
  4. Kreeft

    Kreeft

    Lid geworden:
    4 dec 2007
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Hasselt ( B )
    Wat ook interessant is om te weten. Voor de Windstar zijn drie zeilsets verkrijgbaar geweest. Een stel voor zeer sterke wind. Een voor gemiddelde wind en een voor lichte wind. Nu is het wel zo dat we op wedstrijden eigenlijk alleen zeilen met het stel voor lichte wind. Gevolg hiervan is dat de boot zich bij sterke wind soms plat op het water legt of dat de boot gewoon niet overstag wil gaan. Gewoon niet rond te krijgen. Leuk is ook te om zien dat hij soms gewoon duikt of een snoeksprong maakt.
    Groetjes, Jos
     
  5. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    787
    Locatie:
    Hilversum
    Voor de 1m klasse zijn drie zeilgarderobes toegestaan. Alle drie dienen ze aan de regels te voldoen. Het is een leuke klasse om mee te vragen. Sinds vorig jaar heb ik ook mijn boot (IOM SKA) af en heb in kennis gemaakt met een heel leuke, enthousiaste club mensen in Midden Nederland die aardig wat (internationale) activiteiten organiseren. Zelf heb ik nog weinig kans gehad mijn gezicht te laten zien ivm een verbouwing en verhuizing, maar ik ben voornemens om hier toch wat meer mee te gaan doen. Ondanks dat ik nieuw ben voel ik de deur open staan en worden er events georganiseerd om de nieuwelingen verder te helpen met tuigen, trimmen en tactisch zeilen.

    Voor meer informatie zie http://iomzeilen.nl/
     
  6. hastalafisher

    hastalafisher

    Lid geworden:
    22 jul 2012
    Berichten:
    164
    Locatie:
    Reeuwijk (nabij Gouda)
    Kan iemand iets vertellen over welke winch servo hierin zou kunnen?
    Blijkbaar is de winchservo belangrijk qua kracht en snelheid en die wil ik maar 1x aanschaffen, misschien wat overformaat voor toekomstige grotere boot.

    ik heb de robbe windstar gisteren tweedehands gekocht maar er zat geen winch servo in. Ook geen boekjes erbij en het is mijn eerste zeilboot.

    Heb nog wel een budget servo liggen die ruim 5 kg.cm doet bij 4,8 v.
    (W4505-6T)
    Verwacht dat dat wat te licht is.
     
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Ik zou minstens een Hitec HS-785HB nemen, die heeft geen moeite met een IOM tuig.
    Niet de snelste winch, maar de Windstar is ook geen competitieve wedstrijdboot meer.

    Groeten, Jan.
     
  8. hastalafisher

    hastalafisher

    Lid geworden:
    22 jul 2012
    Berichten:
    164
    Locatie:
    Reeuwijk (nabij Gouda)
    Dat is dus inderdaad 2,5 keer zoveel kracht als de budget variant die ik nog had liggen.

    Maar een snellere zou wel prettig zijn voor de toekomst lijkt mij, dan bouw ik hem tzt weer uit. Of is dat heel veel duurder?

    aanvulling: van turnigy/ HK zie ik wel een digitale snellere maar die is out of stock.
    De TGY-1501 is wel leverbaar die moet je dan aanpassen om groter bereik te laten maken. Wel mooie budget optie maar ik weet niet of dat handig is.
     
    Laatst bewerkt: 14 nov 2023
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Ik heb een Hitec in mijn SeaWind en met enige oefening kun je wel om het gebrek aan snelheid heen werken, dat is een kwestie van veel doen.
    De snelste winch is de RMG, die is ruim vijf keer zo duur: https://rcyachts.com/RMG.htm

    Hoeveel omwentelingen heb je nodig (eigenlijk, welke schootlengte moet je vieren/inhalen)?
    Zit er een rondlopende snaar in, of gebruik je een elastiek om de schoten te vieren?

    Met meer informatie kunnen we helpen zoeken.
    Deze zou kunnen, maar dan ga je voor goedkoop: https://nl.aliexpress.com/item/1005...550e6263!12000027300200112!sea!NL!161642597!&
    curPageLogUid=F69qpfqf4NDO

    Ali heeft er meer: https://nl.aliexpress.com/w/wholesale-sail-winch-servo.html Ook de Hitec...

    Groeten, Jan.
     
  10. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
  11. hastalafisher

    hastalafisher

    Lid geworden:
    22 jul 2012
    Berichten:
    164
    Locatie:
    Reeuwijk (nabij Gouda)
    bedankt voor alle links. gisteren heb ik een lier van berlinski besteld voor 24,50 (met accu en verzendkosten ruim 40 euro)
    Die heeft dan wel 4,5 turn en ik moet maximaal 16 cm vieren.
    Dus met phi d kom ik dan op een hele kleine drum/trommel.
    En er zit geen elastiek oid om marge te houden.
    misschien moet ik zelf iets solderen of verzinnen met een servo hevel.

    Bij PDA winches zie ik een soort drum met variabele diameter? dat zou wel handig zijn.

    ik kom in ieder geval op een standaard servomaat daarmee kan ik de bevestiging voorbereiden dat is niet echt aanwezig.

    mijn model is overigens niet geschikt voor wedstrijden omdat de kiel vastzit het is meer een eerste poging tot het zeilen.
    Voor andere modellen zal ik wel duurdere servo kiezen ik zie zo dat er veel keuze is!
     
    Laatst bewerkt: 15 nov 2023
  12. hastalafisher

    hastalafisher

    Lid geworden:
    22 jul 2012
    Berichten:
    164
    Locatie:
    Reeuwijk (nabij Gouda)
    @pompebled Ik zag ook de servo's op ali expres, de kingmax zou ook geschikt geweest zijn maar de levertijd vond ik nu even niet handig vandaar ik hoop dit weekend een eerste test te kunnen doen...
     
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Laatst bewerkt: 15 nov 2023
  14. hastalafisher

    hastalafisher

    Lid geworden:
    22 jul 2012
    Berichten:
    164
    Locatie:
    Reeuwijk (nabij Gouda)
    klopt deze servo heb ik besteld. Hij heeft ca 4 turns.

    ik zag dat er wel een veer in het lijntje zit dus er kan wat spanning op worden gehouden. Verder zie ik nu dat de servo liggend wordt gemonteerd zodat de lijntjes geen knik maken na de doorvoerbuis. Dat verklaart al weer wat.

    Nu even wachten op de spullen...
     
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Bekijk wat filmpjes van de servo inbouw en zorg ervoor dat de servo op trek belast wordt in het deel waar de veer niet in zit, want anders rek je de veer uit, in plaats van dat de schoot wordt ingehaald.

    Groeten, Jan.
     
  16. hastalafisher

    hastalafisher

    Lid geworden:
    22 jul 2012
    Berichten:
    164
    Locatie:
    Reeuwijk (nabij Gouda)
    Servo kwam vandaag al binnen en gelijk maar geprutst en het lijkt redelijk goed te zitten: (veer zit in rechter lijn)
    [​IMG]
    Na een paar slechte pogingen blijft hij nu goed over de trommel lopen.

    Mbt servo uitslag op een radiolink computerzender kon ik gewoon de maximale slagen instellen, hij gaat nu van -100 tot ca 46% en daarmee klopt het qua slagen met een trommel van 25 mm.
    Anders kun je behoorlijk het dek vervormen met te strak trekken dus de servo lijkt wel krachtig genoeg.

    Op de foto ook het accupakketje wat ik had meebesteld. De stuurservo had ik nog liggen van een ali express bestelling.

    Eigenlijk heb ik nog iets nodig om de ontvanger droog te houden, vroeger had ik wel een speciaal ballonnnetje van dik rubber.
    Maar de test moet zaterdag wel lukken lijkt mij.
     
  17. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Tenzij er een boel water over het dek komt en door de buisjes van de schoot naar binnen komt, zou je boot gewoon droog moeten blijven als je het deksel afplakt (zoals gebruikelijk bij dit soort boten) met vier stroken tape.

    Groeten, Jan.
     
  18. hastalafisher

    hastalafisher

    Lid geworden:
    22 jul 2012
    Berichten:
    164
    Locatie:
    Reeuwijk (nabij Gouda)
    eerste testvaart is gelukt vanmorgen was het eventjes droog. (zie schipperscafe voor foto)
    Na het weerbericht te lezen ben ik gelijk vertrokken voor half uur.
    Eigenlijk werkt hij prima dat is handig je kan er ook niet meer bij als de schoot in de soep draait oid.
    Maar dat ging dus prima ook met passanten.

    Het lukte zelfs even melkmeisje te varen.
    Er zat ook geen water in achteraf.

    Volgende keer maar een parcour uitzoeken voor iets uitdaging.

    En de servo lijkt mij ook voldoende snel maar misschien bestaat er nog iets veel beters wat is nog niet heb gehad. Deze is 0,9 sec voor 360 graden.
     

Deel Deze Pagina