Robbe XS-3 ontvanger en FMSS zenders ?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Jo Delahiti, 25 nov 2017.

  1. Jo Delahiti

    Jo Delahiti

    Lid geworden:
    21 nov 2017
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Unterwaltersdorf, Oostenrijk
    Ik heb uit gouden tijden mijn terra top, starion en eco 2+2 bewaard en ze doen het nog alledrie.
    Ben één voor éen mijn modellen in hun oude glorie aan het herstellen en heb geen zin meer om zoals vroeger steeds de ontvangers en decoders om te moeten bouwen, dus naarstig op zoek naar ontvangers. Zo tegen de Robbe XS-3 aangelopen, die is van een veel nieuwere generatie dan mijn zenders want heeft de moderne "mannetjes"-aansluitingen (maar evengoed nog wel 40 Mhz). Weet iemand of deze ontvanger met de FMSS zenders kan samenwerken ?
     
  2. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Naar verwachting zal dit wel werken, maar ik weet dit niet 100% zeker.

    De XS3 was een zenderset, die bij RTF modellen werd verkocht. In tegenstelling tot de Terra Top e.d. werd deze set niet gefabriceerd door Futaba, maar door een Chinese fabrikant. Er was een omruilsysteem als er iets defect was, waardoor ik er praktisch geen ervaring mee heb.

    Als regel werken 40 MHz ppm fm-ontvangers op elk merk/type 40 MHz fm-zender. Bij jouw zender werken bijvoorbeeld alle 40 MHz fm-ontvangers van Futaba, Graupner-JR, Multiplex en Hitec, waarbij single conversion ontvangers (degenen, waarop alleen FM, FMS, FMSS of FMsss staat) als regel met elk 40 MHz fm ontvangerkristal werken. Zogenaamde dual conversion ontvangers moeten echter met een dual conversion kristal van het zelfde merk worden uitgerust.

    Er zijn echter uitzonderingen, waarbij men de modulatie van zowel de zender als de ontvanger heeft omgedraaid. Zo'n ontvanger werkt dan niet op een 'gewone' fm-zender doordat alles ondersteboven binnenkomt. Volgens mij had alleen Jamara ooit zo'n set op de markt en hoort de XS3 dus niet bij deze uitzonderingen.
     
  3. Jo Delahiti

    Jo Delahiti

    Lid geworden:
    21 nov 2017
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Unterwaltersdorf, Oostenrijk
    Kijk, daar kan ik wat mee. Bedankt voor je reactie @Corrien . Ga er van het weekend eens mee experimenteren. Heb jij enig idee wat +, - en puls is op die ontvangers ?
     
  4. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Staat dit niet aan de zijkant van de kunststof huls aangegeven? Onder = min, midden = plus, boven is signaal.
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  6. Jo Delahiti

    Jo Delahiti

    Lid geworden:
    21 nov 2017
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Unterwaltersdorf, Oostenrijk
    Gisteravond even gekeken en het staat niet op de huls. Maar als ik zo naar het schema van @ron van sommeren kijk zal het van boven naar beneden wel puls, plus, min zijn. Op de één of andere manier lijkt het me psycho-logisch om dat nokje op de stekker aan de bovenkant te hebben zodat je de stekker ook weer makkelijk uit de ontvanger kunt pulken.
     

Deel Deze Pagina