Robin NBT 415 ombouw naar waterkoeling.

Discussie in 'Speedboten' gestart door NQDtransformer, 24 jan 2018.

  1. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Lent
    Ja water inspuiten in de demper van de uitlaat wordt veel toegepast in boten. Het dempt net iets meer en de doorvoerslangen naar de rompdoorvoer blijft heel.
    Brandstofboten varen 85% vol gas en daarom worden de uitlaten (zeker de headers) gloeiend heet.

    Alleen teflon blijft heel als deze niet direct in aanraking komt met uitlaatgassen. Dus 2 buizen over elkaar schuiven en dan de teflon met veerklemmen eromheen klemmen. Door de warmte wordt de teflon wel zacht dus het gebruik van veerklemmen is aan te raden om hem op zijn plek te houden. Metalen flexslang kan wel, maar deze moet je dan wel redelijk afgedicht aan de buizen kunnen maken, dat is een uitdaging.
    Die OS FSR 50 is een methanol motor neem ik aan? Daarvan wordt de uitlaat minder warm als die van een benzinemotor, dat scheelt ook al.

    De RVS headers van een benzinemotor zoals we ze gebruiken verkleurt al vrij snel richting paars na wat ronden varen. Het wordt behoorlijk warm allemaal.
     
  2. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Lent
    Hier een voorbeeld van teflon met 2 veerklemmen:
    20141025_163047_zps2kfnpqxu.JPG
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Inderdaad. Ik gebruikte twee extra stukjes siliconeslang, i.p.v. verende klemmen voor heel goede afdichting.
     
  4. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Ik las de reso’s ook niet vast. Ik maak nog wel een beugel van de headers naar de vliegwiel/koppelingsplaat denk ik. Zet deze met een rubber demper vast zodat het niet te star is.

    Uitlaat themp van mijn Marder komt net voor de demper niet boven de 125 graden. Dus hoop dat dit ook heel blijft.

    Dat gaat dan flink hard dan. het is mij ook te doen voor de acceleratie en ook om richting de 80 tot 90 km/H te komen.

    Gr eddy
     
  5. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Lent
    Das ook een mooie oplossing inderdaad!

    Ben benieuwd, nogmaals een boot motor draait veel meer vol gas als een auto bijvoorbeeld.
    Ook hoe het rompje zich houdt bij die snelheden.
     
  6. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Dat gaan we zien lexo hoe de romp zich houd.

    Ok wat is het verschil dan als je 250M volgas rijdt of dezelfde afstand vaart met een boot? Daarbij komt ook nog dat de auto op terrein veel meer springt en stuitert naar mijn idee.

    Moet je wel zeggen dat de uitlaatflens 6mm dik is en header bocht 2,5mm dik. Dit is vanbinnen gelast.

    Ga niet zeggen dat ik je niet geloof hoor jij zit al veeeeel langer in de boten op Rc gebied dan ik.

    We gaan het zien.

    Gr eddy
     
  7. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Je rijdt zelden 250m volgas en door het springen be- en ontlast je de motor. Bij een boot is het volgas en vasthouden. Dat vreet vermogen.
    Mijn logger fikte bij een test in de boot bijna af. :D

    BTW: prachtig project! Ben benieuwd naar de bewegende beelden en het geluid!
     
  8. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Dat geluid en bewegende beelden gaat zeker goed komen.
    Voordeel bij mij is wel dat de kap niet dicht is, en er flink wat lucht door de boot gaat.

    Gr eddy
     
  9. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Lent
    Ben niet zo bang voor je headers of flenzen (die wel erg zwaar zijn uitgevoerd lees ik), maar voor de uitlaatpoort van de cilinder. Die is maar van aluminium, en hoe meer je daar wegfreest (tunen) hoe slapper die wordt.
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Spruitstuk (ook) vastzetten met spanband/veer om de cylinder? Cylinder vervormt door spanband???
     
  11. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Ik heb niets aan de poorten gedaan van de cilinders,deze waren al behoorlijk groot.

    Ik steun ze nog af wat ik al eerder zei en dan is het afwachten.
    Waar halen jullie de teflon buis weg. Ik kan zo niets anders vinden dan teflon tape of olie.

    Gr eddy
     
  12. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Lent
    Goedkoopste adres is Hobbyking, daar hebben ze ook de bijbehorende veerklemmen.
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik haalde de mijne bij Hobby In (Waalwijk), 20mm inwendig, maar dan heb ik het wel over vijfentwintig jaar geleden. In koude toestand is teflon stug/stijf, éénmaal op temperatuur is het wat buigbaar. Niet te veel, want dan gaat het knikken.
    Zaak voor 1:1 scheeps/jacht- of voor of laboratoriumbenodigdheden, technische groothandel?

    edit: wat doe ik moeilijk hierboven, dit geeft al de nodige suggesties
    www.ixquick.com/do/search?q=+teflon+slang
     
    Laatst bewerkt: 4 jul 2018
  14. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Ok ga ik daar even naar zoeken.

    Bedankt.
     
  15. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Lent
  16. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Heren van het goede leven.
    Ik heb voor jullie allen een mededeling.

    DE HYDRO IS KLAAR! Dit weekend het ik geen tijd HELAAS. Maar de maiden komt snel.

    Image1530817027.707069.jpg Image1530817037.890537.jpg Image1530817056.860538.jpg

    Gr eddy
     
    Rebel powerc 26 vindt dit leuk.
  17. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Teflon buisjes zijn onderweg. Voor nu test ik even met de siliconen slang.

    En hoe spuiten jullie water in de uitlaat. Kan dat ook bij mij en hoe gaat dat in zijn werk??? Vind het wel cool lijken als er water uit de uitlaten komt.

    Gr eddy
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Er komt altijd water uit de uitlaten ;)
     
  19. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Haha Ron ik bedoel niet in de vorm van damp.

    Lijkt mij dat de kans bestaat dat er water terug gedrukt word naar de cilinders, of kan dat niet?

    Gr eddy
     
  20. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Lent
    Ik mis wel een setje dempers. Die zijn wel aan te raden in Nederland. 82dB wordt een beetje als acceptabel gezien. Zonder demping loop je snel het risico dat jij en anderen niet meer mogen varen. (hier bij ons water zou je niet mogen varen zo)

    Water wordt meestal ingespoten in de demper, dan kan het ook niet teruglopen naar de cilinder. Duitsers injecteren via een soort nozzle nog wel eens water in de headers, maar dan is de uitlaat daar ook op berekend.
     

Deel Deze Pagina