Rokende brushes 540 motor

Discussie in 'Electro auto's' gestart door Rutger97, 19 jul 2018.

  1. Rutger97

    Rutger97

    Lid geworden:
    19 jul 2018
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Krimpen aan den IJssel
    Ha Allemaal,

    Ik heb een probleem met m'n amce truggy.
    Ik heb m zelf gebouwd en er was een 540 motor bijgeleverd. Ook had ik een 4200mAh 7.2v accu erbij besteld.
    Nu is het tot 2x toe dat de motor na enkele minuten volledig begint te roken.
    Het lijkt wel alsof hij deze accu niet aankan want met mijn 1800mAh accu heb ik dit probleem niet.

    Hebben jullie suggesties. ( Ik zal wel een nieuwe motor moeten aanschaffen vrees ik maar om het voor een volgende keer te voorkomen)

    Groetjes Rutger
     
  2. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Accu mag probleem niet zijn. Al zal een beetje warmteprobleem wel verergeren bij een hogere capaciteit accu omdat het langer aanhoudt. Wss te zwaar vertand? Of iets dat zwaar looot in de aandrijving? Wellicht is er iets beetje bij beetje aan het verbranden. Anker gok ik? Zolang hii rijdt.. Maar check wel of er iets zwaar loopt.
     
    Rutger97 vindt dit leuk.
  3. Rutger97

    Rutger97

    Lid geworden:
    19 jul 2018
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Krimpen aan den IJssel
    Anker?
    Rook komt echt uit de motor.
    Ik zal m'n aandrijving nogmaals een keer goed nakijken.
    Bedankt iig voor je antwoord
     
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Het anker is een onderdeel van de motor, namelijk het draaiende deel in de motor waar de wikkelingen omheen zitten. Als daar rook vanaf komt, is het met de motor ernstig mis. De rook komt van de isolatie van wikkelingen. De kans dat er nu wikkelingen zijn kortgesloten is erg groot.
     
  5. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Ja. Ik dacht niet dat je truggy een boot was met een anker:)
    Draait hij nu nog eigenlijk?
     
  6. Rutger97

    Rutger97

    Lid geworden:
    19 jul 2018
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Krimpen aan den IJssel
    Haha nee zover was ik ook... Maar zoals gezegd de motor kreeg ik gewoon kant en klaar aangeleverd dus weet niet hoe het precies werkt.

    Ja hij draait nog. Maar rijd nog zon 14km per uur terwijl in het begin de 48 werd gehaald.
     
  7. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Dan heb je wss inderdaad ergens in de windingen kortsluiting.
    Mooie kans om up te graden? Als de rest van de aandrijflijn in orde is...
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.476
    Locatie:
    Sassenheim
    Als het goed gewerkt heeft zou ik inderdaad de aandrijflijn controleren als er iets zwaar loopt. Andere accu begonnen.... ligt die dan tegen de midden shaft aan?
     
  9. Rutger97

    Rutger97

    Lid geworden:
    19 jul 2018
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Krimpen aan den IJssel
    Nee ligt niet tegen die middenshaft. Ik zal m'n differentieel eens uit elkaar halen en goed smeren wie weet ligt het daar aan.
     
  10. Rutger97

    Rutger97

    Lid geworden:
    19 jul 2018
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Krimpen aan den IJssel
    K zal eens kijken voor een upgrade. Maar je blijft vastzitten aan een 540motor toch? Kan nu niet zomaar een andere erin hangen?
     
  11. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.630
    Locatie:
    Betuwe
    Een 540 kost geen kapitalen. Complete aandrijflijn nakijken op soepele loop en de motor vervangen.
    Als hij plotseling vastslaat omdat er in de motor iets aangelopen is, kost dat je een stuk meer, aangezien de rest van de aandrijflijn dat niet leuk gaat vinden...
     
  12. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Kunt een naar een zwaardere 540 upgraden. Wel je esc checken.
    Of helemaal upgrdade brushlessgewijs..
     
  13. Rutger97

    Rutger97

    Lid geworden:
    19 jul 2018
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Krimpen aan den IJssel
    Nee 540 is redelijk goedkoop. Maar heb je verschil in 540 specs dan? Dacht dat die redelijk gelijk waren allemaal
     
  14. Rutger97

    Rutger97

    Lid geworden:
    19 jul 2018
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Krimpen aan den IJssel
    De kortsluiting zit er inderdaad wel in. Net even getest met de wielen vrij en de vonken schieten door de motor.
    Ik heb nu een 1040esc. Is een 1060 beter? Ik zit te denken aan een set zoals dit:https://www.toemen.nl/integy-waterproof-1060-esc-regelaar-55t-brushed-540-motor-p-36546.html
    Wat denk jij daarvan? Ik ga dan wel eerst m'n hele aandrijving goed nakijken voordat deze ook weer naar z'n grootje gaat...
    Verwacht dat er teveel wrijving in het achterdifferentieel zit.
    Brushless vind ik nu nog even niet handig. Ben nu 2maanden aan het rijden en weet niet of ik al die snelheid kan handlen.
     
  15. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Als de motor verbrandt dan is er niets mis met de ESC. De motor vraagt dan te veel stroom. Dat kan komen door een te zwaar draaiende aandrijving, maar ook door wat te uitbundig "gasmanagement". Te snel gas geven zorgt er voor dat de stroom snel oploopt.

    Het is niet de ESC die stroom in een motor "duwt" maar de motor vraagt om stroom en de ESC geeft dat.
     
  16. Rutger97

    Rutger97

    Lid geworden:
    19 jul 2018
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Krimpen aan den IJssel
    Oké. Dus in principe is de esc die ik nu heb prima omdat die z'n ding doet maar moet ik even goed nakijken waarom hij te zwaar loopt voor de motor en dan een betere 540 motor erin hangen.
    Ik geef ip nooit in 1x volgas. Meestal beetje opbouwen.

    Ik kom er in ieder geval achter dat ik me dus echt heb verkeken op wat je allemaal moet weten voor je goed met zo'n ding kan werken. Lekkere uitdaging zo
     
  17. Scrap

    Scrap

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    237
    Roken vind ik nog niet zo spannend. Niet goed natuurlijk, maar hamvraag is: wordt de motor warm? En de accu? Regelaar?
    Wat je zou kunnen doen is de motor een paar minuten in water laten draaien, kan al t vuil er een beetje uit. Zover ik begrijp is de motor toch al zo goed als overleden....
     
  18. Rutger97

    Rutger97

    Lid geworden:
    19 jul 2018
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Krimpen aan den IJssel
    Sterker nog vanavond stopte hij tijdens een testrun volledig. Er zijn een aantal Kunstofonderdelen volledig weggesmolten in de motor zelf. Regelaar blijf meestal relatief koel accu's raken wel warm maar zijn goed aan te raken bij verwijderen.
     
  19. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    540 slaat op formaat motor. Niet op andere specs. Al wordt er doorgaans met een standaard mabuchi 540 bv zo'n silvercan bedoeld...
     
  20. Scrap

    Scrap

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    237
    Hmm. Toch te warm dus. Ik zou gewoon ff bij Conrad voor een paar euro een nieuwe 540 kopen, totdat je gaat upgraden. Enig idee hoeveel turns de Motor is?
     

Deel Deze Pagina