Rolroeren als flaps gebruiken?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Jasper-daniel, 28 feb 2012.

  1. Jasper-daniel

    Jasper-daniel

    Lid geworden:
    9 nov 2010
    Berichten:
    686
    Locatie:
    Wildervank
    Hallo allemaal,

    Met het bouwen van een Liddle Stik, (staat eenzelfde bouwverslag op het forum) die bijna ten einde is, ben ik aan het denken.
    Rolroeren: Y-kabel, of 2 losse kabels in rolroerenkanaal + overgebleven kanaal (4 kanalen bezet).
    Als ik voor de laatste optie kies, kan ik eventueel flapperons inmixen.
    Nu is mijn vraag, is het wenselijk, dan wel aan te raden om rolroeren tevens als flaps te gebruiken? Heeft dit effect op het stuurgedrag van het toestel?

    Ik kan me voorstellen dat de servo in plaats van vanuit het 0-punt werkt, ergens op 3/4 van zijn bereik werkt, waardoor de input van rolroeren minder direct en dus uiteindelijk ook minder effectief is.

    Het toestel heeft natuurlijk iets meer vleugeloppervlak, waardoor de (langzame) vliegeigenschappen verbeteren, en je dus langzamer binnen kan komen. (Dit is waarschijnlijk niet nodig, maar je weet het maar nooit.)

    Ik ben benieuwd.

    Groet,

    Jasper
     
  2. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ailerons die je als flaps gaat gebruiken vergroten niet je vleugeloppervlak. Ze vergroten wel de welving, daarmee de CLmax, en daarmee verlagen ze de minimum vliegsnelheid. Gewone flaps kunnen vaak ver naar beneden uitslaan, en naast het verlagen van de minimum snelheid vergroten ze dan ook de weerstand, waardoor steiler en precieser aangevlogen kan worden.

    Heeft de Liddle Stik full-span ailerons? (beginnen bij de wortel) Als dat niet het geval is zou ik de rolroeren niet als flaps gaan gebruiken. Als je de rolroeren naar beneden uitslaat gaan die eerder overtrekken dan het deel van de vleugel zonder 'flaps', en dat wil je niet bij een stuk vleugel dat bij de tip zit. Als je wel full-span ailerons hebt zou je ze als flaps kunnen gebruiken, mits je ze niet teveel uitslag geeft. Je zult dan 'down' mee moeten mixen om te voorkomen dat de neus omhoog komt. Maar als je ze niet nodig hebt om langzamer te vliegen zou ik het niet doen, het brengt je dan weinig.
     
  3. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.561
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Het is inderdaad altijd beter als je flaps appart hebt.
    Maar ik gebruik mn ailerons ook als flaps op mn giant supersportster.
    Je voelt wel een duidelijk verschil in het afremmen bij landing.
    Ik gebruikt deze bijna altijd bij het landen maar je voelt het wel lichtjes dat de rolroeren iets minder reageren wat normaal is hé.
    Verder vind ik het wel kunnen maar daar zullen de meningen wel in verschillen.
    Mvg Wes.
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Flapperons zijn helemaal niet zo bruikbaar als je zou denken. Lees DEZE reactie van mij in een ander draadje maar eens dan snap je wel wat ik bedoel. ;)
     
  5. Jasper-daniel

    Jasper-daniel

    Lid geworden:
    9 nov 2010
    Berichten:
    686
    Locatie:
    Wildervank
    Raymond, het zijn inderdaad full-span rolroeren.

    Duidelijk Ernst. Bedankt voor de reacties!

    Groet,
    Jasper
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Is wat Ernst al goed heeft weergegeven...
    Proefondervindelijk op m'n Big Stik!?
    Niet doen en niet nodig. Die kist vliegt goed gebouwd voortreffelijk. Landen is een eitje.
    Flaperons, noch spoilerons. Gaat verschrikkelijk wiebelen en de kist is echt niet meer te houden.

    Wordt een ander verhaal als je de ailerons doormidden zaagt. Zie bijvoorbeeld de Ultra Sticks. Dan kan je een butterfly programmeren. Crow... of gewone flaps.
    Dan kan je leuke landingen maken... hoewel de Little Sik wat nerveuzer zal vliegen dan een .40 of een .60
    Je kan nog even op onderzoek uitgaan bij RC-Groupes of RC-Universe.
    Er is al veel over neergeforumt.
     
  7. Jasper-daniel

    Jasper-daniel

    Lid geworden:
    9 nov 2010
    Berichten:
    686
    Locatie:
    Wildervank
    Ik ga geen rolroeren doormidden zagen. Ik heb namelijk 1 v/d rolroeren 2 x gebroken.:rolleyes:8O. Doormidden zagen zou de kwaliteit van dat rolroer niet ten goede komen.

    Ik ga vanavond de vleugel foliën, we zullen dan wel zien.
    In ieder geval, dus gewoon een Y-kabel, en niet 2 kabels naar kanaal 2 en 6.

    Groet,

    Jasper
     
  8. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Toch zou ik de 2 servos apart aansturen , niet om eventuele flaps te programmeren , maar de rolroer differentiëring.

    Cor
     
    Laatst bewerkt: 29 feb 2012
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Knul, jou kist, je mag het helemaal zelf weten. :)

    Dat doormidden zagen heb ik niet van mezelf. Stamt al uit de modelblaadjes van de 70 jaren vorige eeuw... 'DIY' en 'how to'... toen er nog volop gevlogen werd met Stikkies... in de USA...
    Per stuurorgaan 1 servo. Bovendien, in de rolroerfunctie gaan ze tegelijk mee.
    Rolroeren voor een Stik stelt niet zoveel voor. Nieuwe zijn zo gemaakt. Van origine gewoon lompe vlakke latten zonder enig profiel. Wel extra scharnierpunten om alle nieuwe flapperaria op te hangen. Aerodynamisch is er niets te vrezen... het werkt gewoon...
    Enige nut van de modificatie is een 'fun-factor'... niets meer, niets minder...
    Succes (verzekerd)!
     
  10. Jasper-daniel

    Jasper-daniel

    Lid geworden:
    9 nov 2010
    Berichten:
    686
    Locatie:
    Wildervank
    Dat sowieso.
    Heb ik al gedaan trouwens.

    Bedankt voor de tips.

    Jasper
     
  11. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    voor de duidelijkheid , geen Y-kabel bedoelde ik , maar 2 verschillende kanalen..


    Cor
     
  12. Jasper-daniel

    Jasper-daniel

    Lid geworden:
    9 nov 2010
    Berichten:
    686
    Locatie:
    Wildervank
    Oke. Duidelijk. Misschien een domme vraag, maar wat houdt rolroerendifferentiëring in?

    Groet.
     
  13. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Beter als dit kan ik het niet uitleggen. Zeker geen domme vraag.

    Cor
     
  14. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Domme vragen zijn de vragen die je niet stelt.

    Rolroerdifferentiering houdt in dat je de uitslag van het omhooggaande rolroer anders maakt dan de uitslag van het neergaande rolroer. Meestal slaat het omhoog uitslaande rolroer meer uit dan het naar beneden uitslaande rolroer. Dit kan nodig zijn als het vliegtuig uit zichzelf niet mooi axiaal rolt, de neus gaat dan naar links of naar rechts op het moment dat je een uitslag op rol geeft. Dit is vooral bij zwevers nodig. Ik denk dat je bij een little stick geen tot weinig differentiering nodig hebt, maar als je elk rolroer zijn eigen kanaal geeft heb je in ieder geval de optie. Als je een kanaal vrij hebt zou ik het tweede rolroer zeker een eigen kanaal geven.
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het kan eventueel helemaal mechanisch, op één functie, twee servo's.

    Op het plaatje staat de servo in neutraalstand maar de stuurstang is niet op de normale (90°, haaks) positie ingehangen. Zoals je ziet is bij 45° links om de uitslag ongeveer vier keer groter (rolroer omhoog) dan bij 45° rechts om (rolroer omlaag). Voordeel: je gooit geen stuurkracht en nauwkeurigheid overboord. Door met de hoek te spelen kun je de verhouding tussen omhoog en omlaag veranderen.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ron, klopt helemaal. Als je mechanische differentiatie inbouwt is dat de ideale manier. Ik verwacht echter dat je op een kleine stick geen differentiatie nodig hebt, maar je kan er wel heel makkelijk mee experimenteren als beide rolroerservo's een eigen kanaal hebben. Als je toch een kanaaltje 'over' hebt.... Ideale mechanische setup kan later altijd nog.
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Inderdaad, eerst elektronisch de goede uitslagen zoeken, vervolgens mechanisch doen. Alhoewel, 'tegenwoordig', met splines op uitgaande as is het mechanisch instellen eigenlijk ook een fluitje van een cent.
     

Deel Deze Pagina