Rolroeren op Wild Hawk

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Mondiaan, 7 aug 2009.

  1. Mondiaan

    Mondiaan Guest

    Zo, de eerste paar vluchten met de Wild Hawk zitten erop. Niet zonder slag of stoot want jammer genoeg was de vliegspot voor dit vliegtuig toch nog aan de krappe kant en kwam daardoor de beperking van het missen van rolroeren nadrukkelijk naar voren.

    Maar zelfs als ik op vakantie ben en op een camping sta kan ik het niet laten, dus nadat ik wat materiaal had gehaald bij een nabij gelegen RC hobby zaak, heb ik de Wild Hawk aangepast en voorzien van rolroeren (de gereedschapskeuze was wat beperkt, maar dat is ook weer de uitdaging).

    Op Internet is veel te vinden over het maken van ailerons op de Wild Hawk of Easy Star, dus waarom het wiel uitvinden? De keuze is gevallen op de wijze waarop ene Jeff McClan op zijn blog laat zien hoe hij zijn Easy Star heeft aangepast. Dus laptopje aan en deze op de campingtafel erbij gezet als leidraad.


    [​IMG]

    [​IMG]

    Voordat het mes erin gaat, eerst testen of het allemaal werkt. Y-kabel, 2 verlegkabeltjes en twee 9 grams mini servo’s.

    [​IMG]

    Afmeten en plaats bepalen… ene Billy D. had ervaren dat je ze niet groot genoeg kunt maken dus heb ik ook gekozen voor grote afmetingen, met in gedachte houdend dat ik wellicht ooit de vleugeltips wil afkorten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Na aftekenen het mes erin… altijd weer een spannend moment. Maar in mijn achterhoofd weet ik dat het redelijk veilig is, aangezien de vleugels ook los verkocht worden bij Conrad.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Na uitsnijden heb ik aan de onderzijde (uit de hand) nog een schuin kantje gesneden aan beide snijvlakken. Waadoor de kier die ontstaat wanneer het roer naar beneden draait minimaal is. Wanneer deze voldoende is heb ik ze vast getapet.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Beide vleugels zijn reeds uitgesneden, nu snel naar de servo’s. Ene Dave Powers had ze op de vleugels geplaatst, op zich wel slim hoor want daardoor zijn ze minder kwetsbaar. Optisch wat minder fraai en daarom mijn keuze om ze toch aan de onderzijde te plaatsen.

    [​IMG]


    Om ze wat minder kwetsbaar te maken had die gast van de Easy Star ze volledig laten verzinken in de vleugel. Dit leek mij wel wat dus ga ik voor deze setup.

    [​IMG]

    Ook weer plaats bepalen en afteken. Een aantal aandachtspunten, het ingelegde blok (daar waar de verstevigingbuis doorheen loopt) zat bij bij niet vast. Tijdens de eerste vlucht zag ik dat de vleugels ongelofelijk naar elkaar toe omhoog kromden, waarbij de vleugel-tips elkaar bijna aanraakten. Ik had gelukkig nog wat Duck Tape in de auto liggen, dus kon ik de inleg blokjes vast tapen en doorvliegen. De afdrukken van de tape zijn nog zichtbaar.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik wilde ze niet volledig verzinken, vandaar dat ik ze voor 2/3 heb ingegraven.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De servo heb ik er vervolgens met een lijmpistool ingezet en gefixeerd met doorzichtig scharniertape, mede ook voor het wegwerken van de randen en hoeken wat zijn ontstaan.

    De staafjes kunnen nu op maat worden gemaakt en worden gemonteerd op de iets te grote control horns. Waarna ook hun exacte locatie op het roer is bepaald.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo, de koers is bepaald, nu maar weer eens testen

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Alles werkt, nu alleen nog een slimme manier vinden om de kabels weg te werken… en wel zodanig dat de vleugels er wél weer makkelijk vanaf kunnen voor vervoer. De verlengkabels lijken aan de lange kant, maar ik denk dat ik ze voorlopig maar met kabelbinders bij elkaar houdt, eerst maar eens zien of het allemaal werkt. De motor is naar mijn mening ook nog aan de zwakke kant, dus ik zit er sterk over te denken om deze ook maar meteen te voorzien van een wat zwaardere (brushless) exemplaar. Het enige wat mij nu nog tegenhoud is het feit dat ik niet zo nel een mogelijkheid zie om de oude te verwijderen, en een nieuwe ervoor op een stevige manier kan bevestigen. Maar daar kom ik nog wel uit, de bevindingen zal ik hier wel weer posten.

    Dus als er nog mensen zijn die mij van verdere info kunnen voorzien, ik zoek dus nog:

    1) een goede borstelloze motor;
    2) een bijpassende regelaar
    3) een bijpassende accu
    4) een bijpassende propeller (6x4??)

    … én een mogelijkheid om de boel verder aan te passen, mogen ook foto’s of links naar andere sites zijn.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 aug 2009
  2. ReneDL

    ReneDL

    Lid geworden:
    8 feb 2004
    Berichten:
    313
    Locatie:
    Ursel 9910 Belgie
  3. Mondiaan

    Mondiaan Guest

    Hey thanks ReneDL, ik ga ze maar meteen bestellen ;-)

    Nog even een domme vraag van een newbee... aangezien de motor aan de achterzijde zit, moet ik toch rekening houden met voortstuwing. Moet de motor nu anderom draaien en/of de prop aanpassen?
     
  4. Noware69

    Noware69

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Alkmaar
    [​IMG]


    Probeer de linkjes van de rolroeren naar de scharnier kant te verplaatsen. (zie foto) Nu zal je verschillende uitslagen krijgen als je naar links of naar rechts stuurt. Als je ze goed plaatst zitten de gaatjes van je linkjes recht boven het scharnierpunt.

    Erik
     
  5. Mondiaan

    Mondiaan Guest

    Ik snap wat je bedoeld, ze dichter op het scharnierpunt plaatsen, zodat de oversteek recht boven het scharnierpunt hangt.... en dan liefst zo gelijk mogelijk. Bedankt voor je tip :thumbsup: !
     
  6. ReneDL

    ReneDL

    Lid geworden:
    8 feb 2004
    Berichten:
    313
    Locatie:
    Ursel 9910 Belgie
    De prop moet in de zelfde richting draaien ( de voorkant van de prop moet wel de voorkant blijven).=> "de kant met de gegevens naar voor gericht"
    De motor moet andersom draaien.
    Groetjes ReneDL
     
  7. Eef1972

    Eef1972

    Lid geworden:
    19 sep 2005
    Berichten:
    369
    Locatie:
    utrecht
    Je gaat goed vriend, heb je inmiddels een plekkie gevonden.....?
    Aangezien ik maar net begin, zal ik eerst maar is leren vliegen op de sim.
    Als alles goed gaat mag je het mes er bij mij ook in zetten ;-)
     
  8. Mondiaan

    Mondiaan Guest

    Ik ben nog even verder gaan zoeken, mijn voorkeur gaat namelijk toch uit naar een NL (web)winkel. Daarbij kwam ik op de volgende configuratie:

    EMAX CF2812 Brushless Motor
    No. Of cells : 2-3 Li-Poly
    RPM/V : 1534 RMP/V
    Max. efficiency : 82%
    Max. efficiency current : 7 -16 A (>75%)
    No load current / 10 V : 0.9 A
    Current capacity : 16 A/60 s
    Internal Resistance : 150 mohm
    Stator Dimensions : 22x10 mm
    Shaft diameter : 3 mm
    Weight : 39 g
    Recomended model weight : 200 -600 g
    Recomended prop without gearbox :
    APC 7X4
    APC 8X3.8
    APC 9X4.5
    APC 10X5

    EK1-0350 Speed controller 25A

    APC 6*4E Speed 400 Electric

    EMAX LIPO 11.1V 1300mAh 20C

    Zou deze set kunnen passen op mijn Wild Hawk?
     
  9. ReneDL

    ReneDL

    Lid geworden:
    8 feb 2004
    Berichten:
    313
    Locatie:
    Ursel 9910 Belgie
    Normaal moet je voor zo een toestel een "binnenloper" hebben.
    De motor die U opgeeft is een "buitenloper" en moeten er aanpassingen gedaan worden.

    Dat is ook een gepaste motor regelaar combinatie (en niet zo ver om te bestellen) RAY B2835/16 + RAY 25A ? BW-design
    of deze met een beetje meer power;) RAY B2845/09 + RAY 25A ? BW-design

    De lipo zou ik ook zwaarder nemen 2200 of 2500 mAh om uit te komen met het zwaartepunt.( het is altijd zonde indien je lood moet toevoegen dat is gewicht waar je niets aan hebt)

    Niet duur en snelle levering (ik heb daar al regelmatig motoren, regelaars en ander gerief gekocht)

    Groetjes ReneDL
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2009

Deel Deze Pagina